صندوق های بازنشستگی صنعت نفت

ساخت مخازن طرح ایران ال ان جی در مراحل پایانی

رئیس هیأت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت گفت: مخازن "ال پی جی" و "ال ان جی" طرح ایران ال ان جی به مرحله نهایی نزدیک است و مانند واحدهای نیروگاهی وارد چرخه درآمدزایی می شوند.

عبدالحسین بیات در نشست شورای عالی پروژه های گروه اقتصادی صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به بازدید از تأسیسات طرح ایران ال ان جی اظهار کرد: هرکدام از بخش های ایران ال ان جی که تکمیل شود، در چارچوب برنامه "خلق منابع پایدار" برای سهامداران قرار خواهد گرفت، از این رو پس از درآمدزایی از نیروگاه تولید برق، امسال و اوایل سال آینده نیز مخازن ال پی جی و ان جی ال به بهره برداری خواهند رسید و تا رسیدن واحدهای شیرین سازی و مایع سازی به مرحله تولیدی، قابل بهره برداری از سوی صنایع متقاضی خواهند بود.

وی ادامه داد: به امید خدا، پس از راه اندازی واحدهای اصلی طرح، نیروگاه تولید برق و مخازن، مأموریت پیش بینی شده در برنامه اصلی را انجام خواهند داد. برنامه استفاده از بخش های تکمیل شده تا تحقق مرحله اصلی به این منظور است که از سرمایه گذاری، بیشترین استفاده و بهره وری انجام شود.

رئیس هیأت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه ال ان جی نیاز و اولویت کشور است، گفت: پروژه ایران ال ان جی، بسیار طولانی شده است، از این رو پیچیدگی خاصی دارد؛ اما برای این موقعیت نیز طراحی مهندسی و اقتصادی وجود دارد که به طور حتم کار این طرح با توان داخلی نهایی خواهد شد.

 خلق منابع پایدار

گروه اقتصادی صندوق های بازنشستگی صنعت نفت از محل سودآوری طرح های سرمایه گذاری، انجام تعهدات به جامعه ذی نفعان را محقق می کند. در دو سال گذشته این گروه اقتصادی موفق به تأمین همزمان منابع برای مستمری ها و شتاب بخشی به پروژه ها شد. شتاب بخشی به طرح ها از آن منظر اهمیت مضاعف دارد که در سال های پیش رو، جمع قابل توجهی از شاغلان به جامعه ذی نفعان صندوق ها می پیوندند. بنابراین برنامه ریزی برای تأمین پایدار مستمری ها و پرداختی ها از هم اکنون در دست اجراست.

رئیس هیأت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت برای سومین مرتبه در دو سال گذشته، از طرح های صندوق های بازنشستگی صنعت نفت در عسلویه بازدید کرد.

پیشرفت طرح الفین کنگان تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم ۵۸ درصد بود؛ اما ظرف ۲ سال اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی دارد، همچنین پتروشیمی سروش مهستان ۱۸ درصد پیشرفت داشته که ظرف دو سال اخیر از مرز ۷۶ درصد گذشته است. پتروشیمی نگین مهستان نیز ۱۳ درصد پیشرفت داشت که اکنون با گذشت دو سال شاهد پیشرفت بیش از ۷۱ درصدی هستیم.

طرح ایران ال ان جی که از طرح های راکد گذشته بود، با اتخاذ تدابیر نو طی دو سال گذشته در فهرست طرح های فعال و در حال اجرا قرار گرفته و هم اکنون پیشرفت ۵۲ درصدی را تجربه می کند.

 

     شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون

تحقق یک دستاورد محیط زیستی وعملیاتی 

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گفت: با نصب، راه اندازی و به کارگیری پمپ های جدید به عنوان اصلی ترین تجهیز فرایندی کنترل نمک در تأسیسات نمک زدایی و با هدف فشارافزایی میدان های نفتی و انتقال پساب تولیدشده به چاه های غیرتولیدی، دستاوردی دیگر در زمینه صیانت از محیط زیست و تولید در این شرکت رقم خورد. منوچهر حیدری نیا گفت: سه رویکرد اساسی صیانت از محیط زیست، انتقال با فشارافزایی پساب تولیدی و تزریق به چاه های غیرتولیدی به منظور صیانت از تولید محصول هیدروکربوری، بومی سازی و تعمیرات آسان این تجهیزات (با قابلیت اطمینان بیشتر و طول عمر بالاتر) در فرایندهای تولید، ما را به سمت اجرای این پروژه سوق داد. وی افزود: پمپ «P68» از نوع پمپ های گریز از مرکز (multi stage) با فشار خروجی ۴۰۰ تا ۶۰۰ PSI و ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ هزار بشکه در روز در واحد نمک زدایی مارون ۵، جایگزین پمپ فشار ضعیف گیربوکسی «P33» با (برند ساندین) با ظرفیتی حدود ۳ تا ۴ هزار بشکه در روز شده که مزایای قابل توجهی مانند انتقال پرقدرت پساب تولیدی، قابلیت اطمینان، پایداری، حذف آلودگی های صوتی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را به همراه داشته است. رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با قدردانی از همه کارکنان اجرای این پروژه یادآور شد که قرار است تا پایان امسال پمپ های پساب چندمرحله ای (multi stage) در دیگر واحدهای نمک زدایی این شرکت نصب شود.

 

    شرکت پالایش نفت لاوان

امضا ی تفاهمنامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی

تفاهمنامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی دو شرکت پالایشی لاوان و شازند همسو با تبادل دانش و همکاری های فنی برای رفع نیازهای موجود امضا شد.

تفاهمنامه ایجاد و گسترش زمینه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی به منظور تبادل دانش و همکاری های فنی برای رفع نیازهای موجود برای حرکت به سمت پیشرفت با اتکا به توان متخصصان داخلی بین محمدعلی اخباری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان و مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند منعقد شد. همکاری در بومی سازی و مهندسی معکوس قطعات مورد نیاز تا مرحله ساخت نهایی قطعات، همچنین انتقال فناوری های جدید در صنایع پالایشی از محورهای همکاری  این تفاهمنامه است.

همکاری در تعریف و اجرای مشترک پروژه های صنعتی مورد نیاز صنایع پالایشی و بهره گیری طرفین از امکانات آموزشی و پژوهشی موجود در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر محورهای این تفاهمنامه است.  همچنین در این تفاهمنامه، بر همکاری در برگزاری همایش ها و نمایشگاه های ملی و بین المللی در حوزه صنایع پالایشی و ایجاد زمینه های مناسب برای بهره گیری متقابل از خدمات اطلاع رسانی یکدیگر اشاره شده است.

دو محور انتهایی این تفاهمنامه بر همکاری و اجرای پروژه های تحقیقاتی و همکاری درباره استفاده از امکانات رفاهی هر دو شرکت تأکید دارد.

 

      شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

کشف انشعاب غیرمجاز روی خط لوله صادراتی نفت

سرپرست اداره حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری از کشف انشعاب غیرمجاز روی خط لوله صادراتی نفت و توقیف تانکر حامل ۳۲ هزار لیتر نفت خام غیرمجاز در شهرستان امیدیه خبر داد. ابراهیم سهیلی گفت: در پی اقدام های مراقبتی و عملیاتی نیروهای حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، یک انشعاب غیرمجاز که به صورت حرفه ای از سوی سارقان روی یکی از خطوط صادرات نفت در یکی از میدان های نفتی ایجاد شده بود، کشف و ضبط شد. وی افزود: با رصد و پایش شبانه روزی عوامل این حراست به منظور صیانت از تولید پایدار و در عملیاتی مشترک بین نیروهای حراست و عوامل انتظامی شهرستان امیدیه ، یک دستگاه کامیون از نوع تانکر با ظرفیت ۳۲ هزار لیتر نفت به همراه عوامل هدایت کننده آن، طی یک اقدام ضربتی در بامداد روز یکشنبه (8 آبان ماه) توقیف و تحویل مراجع انتظامی و قضایی شد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که راهبری عملیات تولید، فراورش و انتقال نفت و گاز را در ۴۵ واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج، پارسی، رامشیر، رگ سفید ۱، پازنان ۱ و مارون ۲) با فعالیت ۱۲ واحد بهره برداری، هشت کارخانه گاز و گاز مایع، ۱۸ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز و چهار واحد نمک زدایی به عهده دارد و ۲۵ درصد نفت مناطق نفت خیز جنوب را تولید می کند.

 

    شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

  بهره برداری از بیمارستان شهدای گچساران در ابتدای سال آینده

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران در حاشیه بازدید از روند عملیات تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای نفت گچساران گفت: در صورت پیگیری و رفع مشکل مالی پیمانکار، انتظار می رود این مرکز درمانی تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد.

غلامرضا کمالی با بیان اینکه راه اندازی بیمارستان شهدای نفت برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: همه اجزای مرتبط با این طرح اعم از مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و دیگر پشتیبانی کننده ها و پیمانکار باید بخوبی این قضیه را پیگیری کنند تا هرچه سریع تر این بیمارستان افتتاح شود.

وی افزود: در صورت پیگیری و رفع مشکل مالی پیمانکار انتظار می رود این مرکز درمانی پایان امسال یا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه همکاران ما در این شرکت، سال ها چشم انتظار راه اندازی این مرکز درمانی هستند، اظهار کرد: موقعیت این بیمارستان به گونه ای است که با راه اندازی آن، هم کارکنان صنعت نفت و هم مردم پیرامونی از آن منتفع می شوند. کمالی ادامه داد: در حوزه انتخاب پیمانکار پیگیری خوبی انجام شده و پیمانکار توانمندی برای ادامه کار و تکمیل این طرح انتخاب شده است. وی با بیان اینکه روال فعلی باید تسریع یابد، گفت: نیاز است نشستی با حضور مسؤولان ستادی و پیمانکار برای سرعت بخشیدن به کار و رفع مشکل های طرح برگزار شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در ادامه با اعلام اینکه کلیات بیمارستان کنونی در شأن کارکنان صنعت نفت و محیط پیرامونی نیست، گفت: با توجه به افزایش جمعیت سرویس گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت و برای رفع مشکل مراجعه کنندگان قبلی، درتلاشیم با راه اندازی بیمارستان شهدای نفت گچساران مشکل های فعلی را رفع کنیم. رضا بقایی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در این بازدید گفت: با مشخص شدن پیمانکار، عملیات تکمیل این طرح ابتدای مردادماه دوباره از سر گرفته شد.

وی افزود: عملیات اجرایی بیمارستان شهدای نفت گچساران سال ۱۳۸۷ در قالب سه طبقه و پنج بخش اصلی مانند کلینیک های تخصصی، بخش های بستری، اورژانس و آزمایشگاه، خدماتی و اداری آغاز شد؛ اما پس از کلنگ زنی این طرح بیمارستانی در زمینی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع که مدت زمان اجرای آن را سه سال اعلام کرده بودند، با گذر زمان و به دلیل بعضی مشکل ها نیمه کاره باقی ماند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۱۶ هزار نفر زیر پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند واین مرکز همگام با شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر خدمات ارائه می دهد.

 

   پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان

تجلیل از سرآمدان  پدافندی غیرعامل

با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان از سرآمدان پخش فراورده های نفتی استان که با اقدامات خود موجب تقویت قابلیت های پدافندی استان و کشور شده اند، تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم احمد سالاری فر، مدیر شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان شرایط و تغییرات صورت گرفته در حوزه فنی و عملیاتی انبار نفت شهید رجایی را تشریح کرد و گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران من و مدد الهی و عنایت شهدا اکنون انبار نفت شهید رجایی بندرعباس محل اطمینان انبارش و تبادل فراورده و تامین سوخت بخش عظیمی از کشور است.

وی افزود: با افزایش ظرفیت ذخیره سازی و تعمیرات اساسی روی چهار مخزن تاکنون توانسته ایم عدد قابل توجهی به قابلیت نگهداری و انتقال فراورده بیفزاییم و مخازن دیگری هم در نوبت اورهال و تعمیرات اساسی قرار داده ایم.

مدیر شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان ادامه داد: ظرفیت اضافه شده در این مرحله در مقایسه با وضعیت انبارش برخی مناطق از دو تا چهار برابر برخی مناطق پخش فراورده نفتی است.

سالاری فر تصریح کرد: همکاران ما در حوزه محیط زیست که امروز مورد توجه جهانی است با نگاه تخصصی موفق شدند بخش بزرگی از انبار نفت شهید رجایی و پالایشگاه بندرعباس را از آلودگی پاک و ایمن سازی کنند، به طوری که با اطمینان می توان گفت اکنون هیچ مخاطره محیط زیستی و آلودگی صنعتی در آن محیط وجود ندارد و اتفاق هم نخواهد افتاد.

 

 دانشگاه صنعت نفت

لزوم افزایش همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس دانشگاه صنعت نفت در دیدار با وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دستاوردها و امکانات دانشگاه صنعت نفت به منظور تقویت دانشگاه صنعت نفت، خواستار همکاری بیشتر این وزارتخانه با دانشگاه شد.

محمد چهاردولی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه صنعت نفت در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آن، بر همکاری و تعامل بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوی به منظور تقویت دانشگاه تاکید کرد وخواستار ایجاد رشته های جدید مرتبط با نیازهای صنعت نفت در دانشگاه شد.

 محمدعلی زلفی گل، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری نیز با حمایت از فعالیت های انجام شده در دانشگاه صنعت نفت اظهار امیدواری کرد: این دانشگاه نقش آفرینی مؤثری در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد و نمونه موفقی از ارتباط دانشگاه با صنعت را ارائه کرده است.