تداوم رویکردهای پژوهشی

سعیدحسین خانی، رئیس مرکز فنی وحرفه ای شهرستان هرسین هم به جمع ما اضافه می شود و درباره فعالیت مجموعه شان چنین توضیح می دهد: جا دارد از مدرسین شرکت پتروشیمی کرمانشاه مراتب قدردانی خود را ابراز کنم، زیرا این دوستان با ارائه تخصص و تجارب ارزنده خود باعث شدند که دوره های آموزشی در مرکز هرسین با کیفیت بالایی ارائه شود؛ ماحصل این کار جذب و اشتغال 13 نفر از کارآموزان دوره در شرکت پتروشیمی کرمانشاه بود و اعتماد و میدان دادن کارفرماها به نیروهای بومی در صدر اولویت ها قرار گرفت. برای یک شهر کمتر توسعه یافته مثل هرسین، این مهم بازخوردهای فراوانی به همراه داشت. وی می گوید: دوره جوشکاری سازه های فولادی با 13 نفر کارآموز شروع شد که همه این عزیزان در آزمون پایان دوره قبول و موفق به دریافت گواهینامه شدند و همانطور که به آن اشاره کردم، به استخدام شرکت پتروشیمی استان درآمدند. در دوره بعد جوشکاری آرگون را در دستور کار داشتیم که 15 نفر برای حضور در دوره ها اعلام آمادگی کردند که از این تعداد 13 نفر قبول شدند و همچنین دو دوره آموزش رشته برق صنعتی را اجرا کردیم که همه 30 نفر متقاضی این رشته هم در آزمون نمره قبولی کسب کرده و گواهینامه پایان دوره دریافت کردند.

حسین خانی در ادامه اظهارات خود ابراز امیدواری می کند رویکردهای پژوهشی در سال های متمادی به صورت قاعده مند تداوم داشته باشد. 

ضرورت تجهیزات کارگاهی سیار برای آموزش  

فرصتی فراهم می شود تا با رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان اسلام آبادغرب گفت وگو کنم. این شهرستان بعد از مرکز استان با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر دومین شهرستان بزرگ استان به شمار می آید. مرزبان باقری از پیشرفت قابل توجه اجرای طرح آموزش نیروهای حرفه ای مرتبط با طرح های نفت و گاز خبر می دهد و می گوید: همکاری مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز با سازمان فنی وحرفه ای استان و به ویژه مراکز شهرستان ها ستودنی است. وی ادامه می دهد: مرکز اسلام آبادغرب نخستین مرکزی بود که در آذرماه پارسال آموزش های فنی و تخصصی مورد اشاره در متن تفاهم نامه را اجرایی کرد. به این منظور سامانه ای راه اندازی و در مرحله نخست بیش از 300 نفر برای حضور در این دوره ها اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ثبت نام کننده، تنها 16 نفر مجاز به حضور در دوره ها بودند. بعد از اتمام دوره در اردیبهشت ماه امسال آزمون پایان دوره برگزار شد که 10 نفر توانستند نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند. دوره بعدی در اردیبهشت ماه امسال کلید خورد و تا شهریورماه نیز ادامه داشت که از 16 نفر شرکت کننده در مرحله دوم دوره های آموزشی نیز 15 نفر حائز نمره قبولی در آزمون پایان دوره بودند. مرحله سوم از دوره های آموزشی هم هم اکنون با 16 نفر کارآموز درحال برگزاری است. او ابراز امیدواری می کند شرایطی فراهم شود تا مرکز فنی وحرفه ای اسلام آبادغرب تمام رشته های آموزشی را پوشش دهد. نبود امکانات و تجهیزات آموزشی سبب شده که تمرکز این مرکز تنها در دو رشته جوشکاری آرگون و جوشکاری سازه های فولادی باشد و اغلب متقاضیان ما امکان حضور در دیگر دوره ها را ندارند، از این رو از متولیان امر درخواست داریم تا تجهیزات کارگاهی را به صورت سیار در اختیار همه مراکز قرار دهند تا بتوانیم نیاز همه متقاضیان را پاسخگو باشیم.

کارآموزان چه گفتند؟

اما بشنوید از مرکز هرسین که تعداد 13 نفر از کارآموزان طرح توانمندسازی نیروهای بومی آن موفق شدند در شرکت پتروشیمی کرمانشاه مشغول به کار شوند. از تجربیات پذیرفته شدگان در مورد کلاس های آموزشی می پرسم که عنوان می کنند: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم در یک سال اخیری که دوره های افزایش و بهبود سطح شایستگی و توانمندسازی نیروهای بومی به منظور ارتقای بهره وری و کارآمدی طراحی و اجرایی شد، بیشتر و بهتر از این نمی شد کار کرد.

صمد پورنژادی به عنوان کمک جوشکار در شرکت پتروشیمی کرمانشاه مشغول فعالیت است. وی متولد سال 1366، متاهل و دارای دو فرزند است. او درباره دستاوردهای حاصل از این شیوه تعاملات با صنعت نفت توضیح می دهد: از طریق آگهی های تبلیغاتی سطح شهر با کلاس های آموزشی آشنا شدم و تصمیم گرفت برای کسب مهارت و تجربه در حرفه مورد علاقه ام که جوشکاری است، وارد این دوره ها بشوم. سطح برگزاری دوره ها و نحوه تدریس مربیان برخلاف تصورم بسیار مطلوب و خوب بود و همان طور که مشاهده می کنید، سبب فراهم شدن شرایط کاری در شرکت پتروشیمی استان شد. از این بابت خدا را بسیار شاکرم و اینکه شرکت ملی نفت در قبال افراد فارغ التحصیل و توانمند اینچنین احساس وظیفه می کند، باعث دلگرمی است.

مهدی شاه حسینی هم دیگر کارآموز موفق دوره های آموزشی توانمندسازی مرکز هرسین است، ثمره ای از یک خانواده هنری. او اما در حیطه ورزش نیز دستی بر آتش دارد و اوقات فراغت خود را به عنوان مربی رشته بوکس می گذراند. متولد سال 1363 است که توانست با کسب نمره قبولی در آزمون تئوری و عملی، شانس حضور برای فعالیت در شرکت پتروشیمی کرمانشاه را از آن خود کند. او از سطح کیفی کلاس های آموزشی و نحوه مهارت آموزی و کسب تجربه، رضایتمند و خرسند است، به نحوی که مشوقی برای دیگر برادران خود بوده و آنها نیز اکنون به عنوان کارآموز در این دوره ها حضور دارند. او ابراز امیدواری می کند این جنس از تعاملات با صنعت نفت تداوم داشته باشد و در آینده امکان شرایط حضور برای دیگر متقاضیان نیز فراهم شود.

سعید فلاحی، متولد سال 1373 و کارشناس رشته مدیریت بازرگانی است که در حال حاضر برای ساخت و تکمیل فاز دوم شرکت پتروشیمی کرمانشاه مشغول به کار است. او هم به مانند دیگر کارآموزان هم دوره ای خود از طریق فراخوان سازمان فنی وحرفه ای با این دوره های آموزشی آشنا شده و تصمیم می گیرد که فرصت حضور در این کلاس ها را برای خود مهیا سازد. البته که نتیجه بخش هم بوده چرا که اکنون در یک محیط واقعی، آموخته های خود را زیر نظر افراد کارکشته و باتجربه به کار گرفته است. این موضوع قابل کتمان نیست، چرا که کارآموزی فرصتی است تا فرد یک قدم به بازار کار نزدیک تر شود، طبیعتا شناخت و اطلاعاتی که در دوران کارآموزی نسبت به ظرفیت ها و توانمندی های کارآموزان به دست می آید، به مراتب برای کارفرمایان قابل اتکاتر خواهد بود.

از فلاحی درباره میزان اثربخشی دوره های آموزشی می پرسم که توضیح می دهد: کلاس ها در یک بازه زمانی 4 ماهه و زیر نظر مربیان خوب و مسلط و با کیفیت بالایی برگزار شد و خوشبختانه سطح توانمندی نیروها به حدی بالا بود که پتروشیمی به ما اعتماد کرد و توانستیم هر چند به صورت موقت، اما مشغول به کار شویم.

محمدصادق بشیری، یکی دیگر از کارآموزان است که با او درباره فرآیند برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی نیروهای بومی گفت وگو می کنم، می گوید: کارشناس مکانیک و متولد سال 1370 است که در رشته جوشکاری سازه های فولادی موفق به کسب رتبه قبولی شده و هم اکنون در این رشته آموزش دیده، مشغول به فعالیت است. او هم از سطح برگزاری کلاس ها رضایت کامل دارد و امیدوار است، رضایتمندی مدیران بالادستی پتروشیمی را هم جلب کند و در مجموعه پتروشیمی استان نقش آفرین باشد. او ادامه می دهد: هرچند دوره های آموزشی به قدری به لحاظ کیفی در سطح بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی برگزار شده که به غیر از صنعت نفت و پتروشیمی در دیگر صنایع فعال استان هم می توانیم نتیجه بخش باشیم. این بار با شعیب صفری، یکی از کارآموزان مرکز فنی وحرفه ای سرپل ذهاب هم صحبت می شوم؛ 37 ساله و فوق دیپلم رشته کامپیوتر است که بنا به علائق شخصی خود در این کلاس ها حضور پیدا کرده و در رشته جوشکاری سازه های فولادی در حال آموزش است. او می گوید: هیچ سابقه قبلی در زمینه جوشکاری نداشتم، با وجود این سطح برگزاری کلاس ها، امکانات و تجهیزات بکار گرفته شده، راضی کننده است. او به پیشرفت چشمگیر دیگر شرکت کنندگان حاضر در دوره هم اشاره کرده و ادامه می دهد: کم نیستند از جوانانی که تمایل دارند امکان حضور در این دوره های آموزشی برایشان مهیا شود که امیدوارم در آینده نزدیک این مهم نیز با حمایت و درایت زحمت کشان شرکت ملی نفت ایران که همواره پشتیبان و حامی جوانان بودند، جامه عمل پوشانده شود.

صحبت ها و اظهارنظرهای دست درکاران و به ویژه کارآموزان طرح دوره آموزشی نیروهای حرفه ای مرتبط با صنعت نفت و گاز را شنیدیم، جان کلام آنکه مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز در ایفای مسئولیت اجتماعی خود در قبال ارتقای سطح کیفی سرمایه انسانی آن هم از طریق افزایش سطح توانایی دانش و مهارت، انصافا خوش درخشید و کارنامه موفق و قابل قبولی از خود به یادگار گذاشت. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه هم به درستی اشاره کردند که این طرح و خدمت عام المنفعه، یادگاری ماندگار است که شیرینی آن تا مدت ها در اذهان مردم استان باقی خواهد ماند. از این پس شاهد خواهیم بود که کارفرمایان نسبت به به کارگیری این حجم وسیع از توانمندی ها مجاب شده و با اشتیاق و بدون ذره ای تعلل برای جذب کارآموزان برنامه ریزی می کنند.

اما نکته مهمی که در میان این روایت ها تا حدودی مغفول ماند و جا دارد بیشتر در باب آن سخن گفت، کاهش فشارهای روحی و روانی ناشی از عواقب نداشتن حرفه و تخصص برای ورود قدرتمند به بازار کسب وکار است. اکنون بازار کار به شدت تشنه حضور نیروهای کارآمد و متخصصی است که حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر چه حمایت های مالی نفت برای به ثمر نشستن چنین طرح و ایده هوشمندانه ای جای هیچ گونه شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد، اما ورای این حمایت ها، آنچه بیش از هر چیز به این اقدام ارزشمند و در عین حال دلگرم کننده نمود می بخشد، پاشیدن بذر امید و انگیزه و روحیه بخشی در دل جوانان است که صنعت نفت با تربیت نیروهای کارآمد، به خوبی توانست انگیزه های موفقیت را زنده نگه دارد.