اقدام های منطقه عملیاتی آغار و دالان برای آمادگی ورود به فصل سرد تشریح شد

افزایش 7 میلیون متر مکعبی  تولید گاز تا زمستان

  مشعل منطقه آغارو دالان یکی از مناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که دو میدان فعال آغار و دالان و دو میدان در حال توسعه دی و سفید زاخور را شامل مي شود.  میدان گازی آغار در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد در مجاورت شهر قیر قرار گرفته است. گاز این میدان پس از تجمیع در چهار مرکز جمع آوری وارد یک مرکز تفکیک و سپس گاز و مایعات گازی برای فرآورش به وسیله خطوط لوله مستقل به پالایشگاه گاز فراشبند ارسال می شود. میدان گازی دالان هم در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد. این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، سه مرکز جمع آوری گاز، همچنین پالایشگاه گاز فراشبند بوده و گاز این پالایشگاه بنا به نیاز می تواند برای تزریق در میادین نفتی به مناطق نفتخیزجنوب یا به خط لوله سراسری شرکت ملی گاز ایران ارسال شود، همچنین امکان ارسال مایعات گازی تولیدی به پالایشگاه فجر جم یا پالایشگاه شیراز از سوی خط لوله وجود دارد.

با توجه به ناترازی مصرف گاز کشور در سال گذشته طرح ضربتي افزايش توليد گاز در شركت ملي نفت ايران تدوين شد که بخشی از اين طرح مربوط به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و همین منطقه عملیاتی آغار و دالان است. یکی از این اقدام ها برنامه افزایش تولید در میدان آغار است که براساس آن قرار است 3 حلقه چاه جديد تا پیش از زمستان در مدار تولید قرار گیرد و به این ترتیب 4 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز از ميدان آغار افزوده و با اين افزايش، ظرفيت توليد ميدان آغار از 24 ميليون متر مكعب در روز به 28 ميليون متر مكعب اضافه خواهد شد.

طرح دیگر مرتبط با منطقه عملیاتی آغار و دالان از مناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مرتبط با میدان گازی دی است. در طرح توليد زودهنگام گاز از ميدان دي، 3 تا 4 حلقه چاه در مدار تولید قرار می گیرد و بیش از 3 میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز كشور اضافه خواهد شد. با توجه به ناترازی تولید گاز کشور فعالیت اجرایی در برخی این ميدان ها مانند دی که از 1401 آغاز شده، با استقرار 4 دکل حفاری، تسهیلات روزمینی و خطوط لوله در حال انجام است. آنچه در بازدید از تاسیسات میدان دی که ما را برای رسیدن به خود در دل کوه ها و مناطق سخت گذر و روستاهای مختلف، همچنین جاده های دسترسی که شرکت ملی نفت ایران برای این طرح احداث کرده است، می کشاند تا به دکل های شرکت ملی حفاری ایران برسیم که کارکنان آن همراه با کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال تلاش شبانه روزی هستند که طرح ضربتی برداشت از این میدان را برای زمستان امسال به ثمر برسانند و زمستانمان گرم باشد.علی منتصری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پیش از این در گفت وگو با هفته نامه «مشعل» با اشاره به اینکه تولید زودهنگام گاز از میدان دی و افزایش تولید از میدان آغار تا پیش از زمستان ۱۴۰۲ از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران آماده و به این شرکت واگذار خواهد شد، گفته بود: با این اقدام ها، توان تولید گاز این شرکت از روزانه ۱۶۰میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶ میلیون مترمکعب در زمستان ۱۴۰۲ افزایش می یابد که رشدی ۴درصدی را نشان می دهد. همچنین براساس برنامه پیش بینی شده تولید گاز در سال ۱۴۰۳ به میانگین ۱۳۹ میلیون مترمکعب در روز و سال ۱۴۰۶ به ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. کمال بلندپرواز جهرمی، سرپرست منطقه عملیاتی آغار و دالان در بازدید اخیر رسانه های وزارت نفت از این منطقه عملیاتی به تشریح آخرین اقدام ها و فعالیت ها پرداخت که در ادامه می آید.