توجه بیشتر به ایمنی مهندسی فرایند

مدیرکل اچ اس ای و پدافند غیرعامل وزارت نفت نیز یکی دیگر سخنرانان آیین نوزدهمین جام برتر اچ اس ای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بود که با اشاره به حوادث سال های اخیر درصنعت نفت گفت: اگر درمجموع، یک پازل باشیم، هرکدام از ما بخشی از این پازل هستیم و هر یک مسؤولیتی داریم که در کنار هم معنا می یابد. ارکان تولید مهندسی، تعمیرات، تدارکات، مالی و... در کنار هم کار می کنند و منجر به تولید ایمن و پایدار می شوند.

مظاهرانصاری با تأکید بر اینکه هریک از این بخش ها ممکن است کار خود را بدرستی انجام دهند، اما درکنار هم قرارنگیرند، ادامه داد: این موضوع ممکن است منجر به رخداد حوادث بزرگ شود و اگر مجموعه ها در کنار هم بدرستی کار نکنند، تولید پایدار به خطر خواهد افتاد.  وی با اشاره به بالا بودن حوادث شغلی در صنعت نفت افزود: درشرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، حوادث، مربوط به واحدهای فرایندی است، از این رو لازم است به مهندسی ایمنی فرایند توجه بیشتری داشته باشیم. در واحدهای فرایندی هنوز بین بهره بردار و راه انداز اختلاف وجود دارد. برای حل این مشکل باید بر مبنای دستورالعمل ها کار شود که در وزارت نفت به دنبال اجرای اچ اس ای برنامه محور و راهبردی هستیم تا به عنوان حامی وارد عمل شویم.

 ۲۵هزار میلیارد ریال اعتبار در اچ اس ای پالایش و پخش

مدیرکل اچ اس ای و پدافند غیرعامل وزارت نفت با بیان اینکه کشور به دنبال جبران ناترازی مصرف سوخت است و همه باید در این زمینه وارد عمل شوند، گفت: توسعه، نیازمند رعایت الزامات و دستورالعمل هاست. وزیر نفت نیز بر این موضوع که برای تولید پایدار، توجه به ایمنی، امری حیاتی است و باید فرهنگ سازمانی سرلوحه قرار گیرد، تاکید دارد.  انصاری با بیان اینکه ۲۶۴ برنامه ازسال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ درحوزه اچ اس ای وزارت نفت تعریف شده و روی کاغذ نمانده است، ادامه داد: برای اجرای این طرح ها، ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع اختصاص داده شده است. در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران۹۰ پروژه با اعتبار ۲۵هزار میلیارد ریال در این حوزه تعریف شده است. این برنامه ها را خود شرکت ها اعلام کردند و اچ اس ای وزارت نفت برای اجرا ازآنها حمایت کرد.  وی با بیان اینکه بیشترحوادث صنعت نفت در بازه های زمانی پایان تعمیرات و آغاز راه اندازی ها رخ می دهد، گفت: اگر می خواهیم به توسعه و تولید پایدار برسیم، مدیران باید به اچ اس ای توجه ویژه داشته باشند.  اچ اس ای، وظیفه ای همگانی است.

 

کارنامه موفق پالایش و پخش در پدافند غیرعامل

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز که در آیین نکوداشت هفته پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ اس ای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران حضور یافته بود، گفت: اگر در طرح های توسعه ای پالایشی کشور، به اجرای پدافند غیرعامل توجه کنیم، بسیاری از آسیب ها کاهش می یابد. اکنون شرایط ویژه و ماهیت ضد استکباری، موقعیت ژئوپلیتیک و برنامه های صلح آمیز انرژی هسته ای کشور را به سمتی برده که به طور طبیعی در معرض انواع تهدیدها قرار داریم. عبدالرحمن کشوری تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در میان چهار شرکت اصلی وزارت نفت، کارنامه موفقی داشته است.

کشوری ادامه داد: دشمن به دنبال شکل گیری یک قدرت هوشمند در اطراف وحتی داخل کشور است. در این شرایط، کشور به یک سازوکار دفاعی نیاز دارد تا بتواند همه این تهدیدها بویژه در بخش های سرمایه ای کشور را خنثی کند. او با بیان اینکه باید هدف گذاری درست و برنامه ریزی صحیح در حوزه پدافند غیرعامل داشته باشیم و راهبری موضوع به همفکری درهمه بخش ها نیازدارد، تصریح کرد: در این زمینه لازم است اجماع عمومی و تخصصی از سوی افراد متولی این حوزه صورت گیرد. نشست هایی از این دست به تاب آوری بیشتر برای مقابله با این تهدیدها منجرخواهد شد. وی با اشاره به تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیرعامل اظهار کرد: تاکید ایشان در این زمینه به حدی است که سند اساسنامه پدافند غیرعامل را خودشان ابلاغ کردند و تأکید هم داشتند که این سند به قانون تبدیل شود  که  این اقدام در مجلس شورای اسلامی انجام شد. در این قانون، ایجاد کمیته دائمی پدافند غیرعامل دیده شده و ظرفیت قانونگذاری خوبی دارد و به دستگاه ها کمک می کند.

 لزوم برنامه مدون برای جلوگیری از حملات سایبری

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی توجه ویژه ای به پدافندغیرعامل داشته است، گفت: از آنجا که یکی از ظرفیت های پدافند غیرعامل، جلوگیری از حمله های سایبری است، از این رو باید برای آن برنامه مدون و ویژه ای داشته باشیم تا مصونیت خاصی ایجاد کنیم. یکی از موضوع های مهم جلوگیری از نشت و نشر اطلاعات است. باید بر انتشار اطلاعات دقت داشته باشیم، همچنین برای حفاظت از تأسیسات نیز باید به طور جدی و حساس وارد عمل شویم.

کشوری گفت: بخش مهم در حوزه حمله های سایبری، افزون بر برنامه های موجود، استفاده از دستگاه هایی است که صحت سنجی و مشخص کند برنامه های موجود، ما را به اهداف می رساند یا نه؟ گستردگی و پیچیدگی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران از پالایشگاه ها تا جایگاه های عرضه سوخت، توجه به تضمین حفاظت از زیرساخت و استمرار امنیت انرژی را بیشتر می کند.  وی همچنین با اشاره به اینکه روزانه درمعرض حملات احتمالی سایبری در بخش های مختلف هستیم، افزود: دشمن در این زمینه یک نمونه موفق داشته که خوشبختانه بسرعت بازیابی شد؛ اما اگر این حمله در پالایشگاه های مهم اتفاق افتاده بود، ممکن بود آثار و تبعات به مراتب بزرگ تری برجای بگذارد.

 مدیریت مصرف نباشد، شرایط بدترخواهد شد

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به جلوگیری از قاچاق سوخت پرداخت و افزود: تأمین سوخت پایدار، زیرساختی حیاتی برای بخش هایی مانند نیروگاه هاست که بخشی از آن ازطریق حمل ونقل ریلی و بخشی نیز به وسیله ناوگان جاده ای انجام می شود. باید تلاش کنیم وابستگی سوخت به حمل ونقل ریلی و جاده ای کاهش یابد و موجب شود تهدیدها در این بخش به حداقل ممکن برسد. کشوری همچنین با اشاره به ناترازی تولید و مصرف سوخت اظهارکرد: اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم، وضع از شرایط کنونی که در آن هستیم، بدترخواهد شد. در این زمینه تعیین سهمیه سوخت صنایع بسیار اهمیت دارد و باید متولی هرصنعت مشخص و تعیین سهمیه شود. با این اقدام، مصرف تا حد زیادی مدیریت خواهد شد.

آمارهای کاهشی منجر به فوت و ناتوانی

ابراهیم محمدی پور، مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران هم که دیگر سخنران آیین نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ اس ای بود، با بیان اینکه هزینه کرد در اچ اس ای و پدافند غیرعامل به معنای سرمایه گذاری است، افزود: در 17سال گذشته از زمان استقرار اچ اس ای، در حوادث منجر به فوت بیش از۴۰ درصد و درحوادث منجر به ناتوانی افزون بر 60 درصد کاهش را شاهد بوده ایم.  وی با اشاره به اینکه باید نگاه نوین جهانی داشته باشیم، ادامه داد: اکنون باید نگاه به کل زنجیره ارزش هر مجموعه در همه بخش ها مانند آمایش، جانمایی، طراحی بنیادین، ساخت، بهره برداری و احیانا جمع آوری تاسیسات صورت گیرد و رعایت پدافند غیرعامل و اچ اس ای در بخش های یاد شده باید به صورت یک الزام مورد توجه قرار گیرد.

مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه در تداوم و استمرار خدمات از نگاه پیشین عبور و به سمت طرح های تداوم خدمات ضروری و حفاظت از زیرساخت های حیاتی، حساس و ایمنی فرایند حرکت کرده ایم، تصریح کرد: این نگاه بسیار ریشه ای است و از نگاه سطحی فاصله دارد. نگاه ریشه ای، ریسک محور و بر مبنای تحلیل ریسک است تا عوامل را به گونه ای ریشه ای شناسایی کند. از این رو در مرحله نخست لازم است بازنگری و شناخت نوین از کل مجموعه پالایش و پخش داشته داشته باشیم.

 به سوی استانداردهای 20 گانه

تمام پالایشگاه ها مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران را در زمینه اچ اس ای و پدافند غیرعامل ارزیابی کرده ایم و انجام این کار در بازه سه ماهه بسیار سنگین بود و با مشارکت شرکت های پالایشی و تابعه صورت گرفت. این بخش دیگری ازصحبت های محمدی پور بود.  وی گفت: با توجه به بررسی استقرار17ساله ساختار اچ اس ای در وزارت نفت، لزوم چند تغییر در سیستم احساس می شود. باید به سمت ایمنی فرایند برویم که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و اجرای آن کاهش حوادث را به دنبال خواهد داشت.  مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه هزینه در بخش اچ اس ای و پدافند غیرعامل به معنای سرمایه گذاری محسوب می شود، تاکید کرد: در محیط زیست و بهداشت، باید افزون بر شناسایی کامل ریسک ها به سمت آنالیز ریسک و استخراج اولویت ها حرکت کنیم. با تمام بررسی هایی که انجام شده، اشراف نسبی درباره نقاط ضعف به دست آمده است.

ستاره خلیج فارس برترین در  اچ اس ای و پدافند غیرعامل

در ارزیابی حوزه اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت های پالایشی کشور طی سال ۱۴۰۲ که از سوی شرکت ملی پالایش وپخش فراورده های نفتی ایران انجام شد، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس رتبه نخست شرکت های پالایشی درحوزه اچ اس ای و پدافند غیرعامل و رتبه برتر حوزه تخصصی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را به خود اختصاص داد.

در این آیین، با اهدای لوح و نشان این ارزیابی از سوی جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران از علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس قدردانی شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، همواره با رعایت همه مباحث ایمنی، بهداشت، محیط زیستی و پدافند غیرعامل در تلاش است تا به عنوان الگویی درخشان در میان شرکت های پالایشی کشور سرآمد باشد.