مرکز آموزش محمودآباد، محیطی آرام برای فراگیری

مرکز آموزش شرکت ملی نفت ایران- محمودآباد، با دهها هکتار فضای سبز در کنار ساحل دریای خزر، محلی برای کسب آموزش کارکنان و مکانی تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی خانواده بزرگ صنعت نفت است. این مرکز آموزشی– تفریحی با هدف تربیت نیروهای متخصص مورد نیازصنعت نفت در سال 1363 تاسیس شد و با بهره گیری از استادان برجسته و کادر آموزشی متخصص،همچنین تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، توفیق آن را داشته است که نیازهای آموزشی کارکنان و مدیران صنعت نفت را در حوزه های بالادست و پایین دست محقق  سازد.

مهندسی نفت،اچ اس ای، مکانیک، برق، ابزار دقیق، آی سی تی و مدیریت ویژه کارکنان اقماری ازجمله دوره های آموزشی هستند که براساس برنامه های نیازسنجی آموزش مرکزی، در مرکز آموزش شرکت ملی نفت ایران - محمودآباد برگزار می شود.

آموزش های تخصصي شامل دسترسي با طناب، امداد و نجات و كار در ارتفاع در قالب دوره های ويژه با صدور مدرک بین المللی و همچنین كنترل فوران چاه از دیگر دوره هایی است که براساس استانداردهای معتبر جهانی در این مرکز ارائه می شود.

پنج سالن همایش وی آی پی، 9 کلاس آموزشی مجهز به تجهیزات کمک آموزشی، بیش از 27 کارگاه و آزمایشگاه تخصصی مجهز فنی(برق، ابزار دقیق، مکانیک، اچ اس ای و...) سه سایت رایانه مجهز به رایانه های پیشرفته و نرم افزارهای تخصصی، تجهیزات کمک آموزشی پیشرفته، انتشارات و کتابخانه، همچنین واحدهای اقامتی مناسب فراگیران و مدرسان با دسترسی به اینترنت، رستوران و سالن نمایش، همچنین درمانگاه شبانه روزی مجهز، مهدکودک برای فرزندان اقماری و امکانات ورزشی شامل زمین چمن استاندارد فوتبال، سالن والیبال، فوتسال و بسکتبال، تنیس روی میز و سالن بدنسازی، ازجمله امکاناتی هستند که مرکز آموزش شرکت ملی نفت ایران_محمودآباد از آن برای ارائه بهتر خدمات آموزشی به کارکنان بهره می برد.

در مرکز آموزش شرکت ملی نفت ایران- محمودآباد، دوره های اچ اس ای (عمومی و تخصصی) در زمینه هایی همچون کمک های اولیه و مقدماتی، مدیریت ایمنی، پی اس اس آر و ایمنی مخازن، واکنش در شرایط اضطراری، بحران و پدافند غیرعامل، قابل ارائه است. دوره های مهارت کار و زندگی اقماری، تکنیک های کارسنجی و زمان سنجی، روش های کاهش آسیب در بازنشستگی، حل مسأله و تصمیم گیری، دیگر دوره های آموزشی قابل  ذکر در این مرکز است.

 

     شرکت گاز استان خراسان رضوی

ثبت رکورد تازه در تاریخ لرزه نگاری ژئوفیزیکی ایران 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با حضور در نمایشگاه معرفی دستاوردهای شرکت های گاز استانی در مشهد، از پروژه پژوهشی گریس پمپ الکترونیکی شرکت گاز استان خراسان رضوی رونمایی کرد. حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در حاشیه بازدید مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران ارشد ستادی و تابع از نمایشگاه معرفی دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران در مشهد اظهار کرد: گریس پمپ الکترونیکی ساخته شده در شرکت گاز استان خراسان رضوی درچارچوب یک پروژه پژوهشی، با همکاری شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان به مرحله تولید رسیده است. وی افزود: یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع گازرسانی و نفت و گاز، شیرهای در مسیر انتقال و توزیع است که برای قطع جریان گاز در مواقع ضرورت مورد استفاده قرار می گیرد. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان اینکه گریس کاری شیرها به صورت دستی یا با دستگاه های بزرگ انجام می شود و حمل و نقل آن نیز بسیار دشوار است، تصریح کرد: گریس کاری شیرها، نگهداشت و آماده به کار بودن این تجهیزات بسیار مهم است. در این پروژه، گریس پمپ به گونه ای طراحی شده که حمل آن بسیار ساده است و قابلیت آن را دارد که با برق ماشین کار کند. وی افزود: با سامانه طراحی شده GPS در گریس پمپ الکترونیکی، مشخصات مکانی شیرها ثبت و سابقه گریس کاری ذخیره می شود. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: گریس پمپ الکترونیکی ساخته شده در این شرکت، افزون بر استفاده در حوزه بهره برداری شرکت های گاز استانی، قابلیت استفاده در دیگرشرکت ها (نفت و گاز) را هم دارد. در دستگاه گریس پمپ الکترونیکی شیرهای گریس کاری شده با توجه به نوع و سایز آنها ثبت می شود تا کاربر با اطلاعات کامل گریسکاری کند و یک «تِرَکمتر» نیز پیش از گریس کاری طراحی شده تا گشتاور مورد نیاز برای باز و بسته شدن شیر را تعیین کند.

 

     شرکت پالایش گاز پارسیان

فرش قرمز برای زمستان پهن شد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان از پایان تعمیرات اساسی در این مجموعه و آمادگی برای ورود به فصل سرما خبر داد.

علمدار بابایی با بیان اینکه انجام تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ این شرکت در دو مقطع زمانی برنامه ریزی و اجرا شد، گفت: در مرحله نخست تعمیرات اساسی ردیف های گازی (Train) پارسیان ۲ انجام و در ادامه، تعمیرات اساسی پارسیان ۱ واحدهای ۴۰۰، ۵۰۰ و ۸۰۰ تکمیل شد و سرانجام با تلاش همه کارکنان عملیاتی و ستادی تعمیرات اساسی پایان یافت و با آمادگی به استقبال روزهای سرد سال می رویم.

وی افزود: در تعمیرات اساسی امسال که با برنامه ریزی کامل، رفع نواقص و اجرای ۱۹ مورد طرح اصلاحی انجام شد، از نظر حجم و پیچیدگی کار به مهم ترین آنها می توان بازرسی و تعمیرات چهار دستگاه سیلابه گیر، تخلیه، شارژ و بازدید از ۲۸ دستگاه برج نم زدایی، تعویض المنت های مستعمل مربوط به ۲۸ دستگاه فیلتر گاز، بازدید و انجام تعمیرات ۸ دستگاه کوره، تعمیر سه دستگاه کولر هوایی، تعمیر سه دستگاه مبدل حرارتی و انجام تعمیر روی بیش از ۳۲۰ دستگاه از انواع شیرهای دستی و کنترلی، شست وشو و تمیزکاری ۱۳ دستگاه مخزن با فشارهای متفاوت و انجام ۴۷ سرجوش خطوط ۴۲ اینچ در سیلابه گیر، همچنین جوشکاری خطوط در نقاط مختلف پالایشگاه را نام برد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان در پایان با اشاره به تولید پایدار و مستمر گاز در سال های گذشته ابراز امیدواری کرد که امسال هم بدون کوچک ترین وقفه ای شاهد تولید پایدار، ایمن، پاک و بهره ور در این پالایشگاه باشیم.

 

      پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان

اجرای طرح کهاب در ۲۷ جایگاه ناحیه مرکزی

رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان گفت: ۲۷ جایگاه ناحیه مرکزی این منطقه به منظور جلوگیری از انتشار بخار و هدر روی بنزین، طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) را به طور کامل اجرا می کنند. مجید بی اندوه اظهار کرد: هم اینک ۲۷ جایگاه این ناحیه به سیستم (وی آریو) مجهز هستند و امید است با همکاری جایگاه داران تا پایان امسال حدود ۸۰ جایگاه به این سیستم تجهیز شود. وی تصریح کرد: با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، با تلاش مسؤولان به منظور کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان، تمامی فراورده های بنزین و نفت گاز در سیستم حمل ونقل از نوع یورو ۴ و دارای استاندارد جهانی در زمینه زیست محیطی است. رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان، درباره آخرین عملکرد این ناحیه در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: ناحیه مرکزی اصفهان از نظر وسعت عملیات در استان و کشور، بزرگ ترین ناحیه کشور محسوب می شود.

بی اندوه افزود: این ناحیه با تحت پوشش قرار دادن هفت فرمانداری، هفت بخش، ۲۷ شهرستان و با جمعیتی بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دارای ۱۳۶ جایگاه فعال عرضه سوخت شامل ۵۲ جایگاه عرضه بنزین و ۸۴ جایگاه سی ان جی تک منظوره و دومنظوره در شهرهای اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، هرند، ورزنه، کوهپایه و جرقویه است. وی تاکید کرد: این ناحیه هم اینک دارای ۴۸ فروشندگی،یکهزار و ۲۰۰ مصرف کننده عمده و بیش از ۱۸ هزار مصرف کننده جزء فراورده های نفتی است. رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به متوسط مصرف روزانه ۷ میلیون لیتر فراورده های نفتی در این ناحیه اظهار کرد: در این ناحیه افزون بر ۳۲۰ عامل توزیع گاز مایع فعالیت می کنند.

بی اندوه درباره توزیع روزانه بنزین در این ناحیه گفت: ناحیه مرکزی به طور میانگین روزانه حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نفت گاز، همچنین ۷۰۰ هزار لیتر ATK، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع توزیع می کند.

 

    شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

آغازشمارش معکوس برای تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پیشرفت ۷۲ درصدی «پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان» خبر داد.

رضا نوشادی در بیان اهمیت پروژه ۱۷۶ کیلومتری «خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان» گفت: این پروژه از جمله پروژه های اولویت دار صنعت گاز است که به لطف روحیه جهادی همکاران با قدرت به پیش می رود؛ زیرا مراحل طراحی، مناقصه، شناخت پیمانکار و امضای قرارداد آن در مدت زمان یک ماه انجام شد و اکنون که در هشتمین ماه اجرای آن هستیم، از ۷۰ درصد پیشرفت عبور کرده که رکوردی حیرت آور است.

وی با بیان اینکه این پروژه ۳۶ اینچ از منطقه دوراهی دشتک در نزدیکی زابل آغاز می شود و تا شهر نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی ادامه دارد، افزود: مرحله دوم این پروژه نیز در دستور کار است تا خط لوله یادشده به شهر سربیشه برسد و با تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور، بی شک دیگر شاهد افت فشار گاز در فصل سرد سال در خراسان جنوبی نخواهیم بود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با قدردانی از احساس مسؤولیت نظام مهندسی و پیمانکاری صنعت گاز که با درک و انگیزه بالای خود در پشتیبانی همه جانبه از این پروژه سنگ تمام گذاشتند و یکی از نصاب های توسعه شبکه را در شرق کشور رقم زدند، اظهار کرد: در سایه این تلاش های ستودنی، زمینه تبادل دوجانبه گاز بین شبکه گاز شمال شرق و جنوب شرق کشور مهیا می شود.

 تولید ۴۲ هزار تن لوله در کمترین زمان ممکن

مجید علیپوری، مجری طرح خطوط لوله گاز هفتم و یازدهم سراسری گاز نیز یکی از ارکان موفقیت پروژه خط لوله گاز «دوراهی دشتک - نهبندان» را تأمین لوله موردنیاز در سریع ترین زمان ممکن برشمرد و توضیح داد: در این پروژه ۵۲ هزار تن اسلب در کارخانه فولاد مبارکه در کمترین زمان ممکن تهیه شد و به منظور تبدیل تختال به ورق به کارخانه فولاد اکسین انتقال یافت.

وی ادامه داد: پس از تکمیل فرایند تبدیل اسلب به ورق، سرانجام ۴۲ هزار تن ورق موردنیاز برای ساخت لوله های  ۳۶ اینچ در کارخانه اکسین با استاندارد API-5L-X65 تولید شد و بلافاصله برای ساخت لوله به کارخانه های لوله سازی صفا و ماهشهر انتقال یافت.

مجری طرح خطوط لوله گاز هفتم و یازدهم سراسری گاز گفت: تکمیل فرایند ساخت اسلب، ورق و لوله در بازه زمانی کوتاه، مهر تأییدی بر وجود هماهنگی و چابکی زنجیره ساخت در صنعت گاز کشور است که این مهم، نویدبخش تلألو توانایی شرکت های داخلی در ایفای تعهدات قراردادهای خارجی با مشخصات فنی و کیفیت بین المللی است.

 

    پژوهشگاه صنعت نفت

توسعه دانش فنی منطقه ویژه اقتصادی پارس

نشست مشترک بین پژوهشگاه صنعت نفت و منطقه ویژه اقتصادی پارس با هدف بررسی ظرفیت ها و توسعه همکاری ها برگزارشد و توسعه دانش فنی و تولید محصولات فناورانه در منطقه ویژه اقتصادی پارس در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت. عظیم کلانتری اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در نشست مشترک با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس با اشاره به جایگاه علمی این مرکز تحقیقاتی درصنعت نفت گفت: با توجه به ظرفیت و رسالت حاکمیتی پژوهشگاه صنعت نفت، این مرکز قادر است واسط مناسبی میان نهادهای توسعه دهنده دانش با بسیاری از گروه های دانشی باشد و برای تکمیل زنجیره فناوری می تواند در شکوفایی شرکت های دانش بنیان و نوآور بویژه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مؤثر باشد. وی اظهار کرد: از آنجا که پژوهشگاه صنعت نفت از توانمندی فنی و امکانات تخصصی بالایی برخوردار است، می تواند حضور پررنگی در مناطق عملیاتی مثل منطقه عسلویه داشته باشد، از این رو امیدواریم بتوانیم با همکاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مسائل و مشکلات زیست محیطی و فناورانه این منطقه را به نحوی شایسته برطرف سازیم. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: امیدواریم زمینه مناسبی برای همکاری این دو مجموعه در چارچوب خدمات آموزشی، حضور در پروژه ها و توسعه مشترک دانش انجام شود. کلانتری اصل همچنین با اشاره به اقدام های پژوهشگاه صنعت نفت درحوزه دیجیتال گفت: هم اکنون سیستم حکمرانی درجهان به سوی فناوری های دیجیتال درحال توسعه است. از این رو راه اندازی و توسعه مرکز تحول دیجیتال با هدف تسریع فعالیت ها از چندی پیش در برنامه های این سازمان قرار گرفته و خوشبختانه  در این حوزه، همکاری خوبی با منطقه عسلویه داشته ایم.

 حضور مؤثر در منطقه پارس جنوبی

در ادامه این نشست، سخاوت اسدی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حضور مؤثر پژوهشگاه صنعت نفت را در منطقه عسلویه، امری ضروری برشمرد و گفت: هم اکنون با توجه به شرایط میدان گازی پارس جنوبی و برنامه های توسعه این میدان، پژوهشگاه صنعت نفت می تواند در موضوع های مختلفی مانند نگهداشت تولید از مخزن پارس جنوبی، افزایش فشار مخزن و جلوگیری از افت فشار که از موضوع های بسیار حائز اهمیت است، کمک کند. وی ادامه داد: طبق آمار ۴۸ درصد ظرفیت پتروشیمی کشور در عسلویه قرار دارد و از سوی دیگر این منطقه قطب فعالیت های مرتبط با نفت و گاز محسوب می شود. از این رو پژوهشگاه صنعت نفت می تواند در حوزه های مختلف صنایع پایین دستی و بالادستی ایفای نقش کند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به حمایت این منطقه از فعالیت ها و اقدام های پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و افزود: امیدواریم شاهد حضور جدی نمایندگان پژوهشگاه در عسلویه باشیم و می توانیم شرایط قراردادها و تفاهمنامه های سه جانبه میان پژوهشگاه و بخش های خصوصی و دانش بنیان را به منظور ساخت تجهیزات، توسعه دانش فنی و تولید محصول، به نحو شایسته ای فراهم کنیم. اسدی اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت می تواند در زمینه ممیزی محیط زیست، رفع آلودگی ها و حوزه دیجیتال با این مجموعه همکاری کند.