گازرسانی به مناطق محروم استان اصفهان در اولویت قرار دارد

پرچمدار توسعه و اشتغال

مشعل     محرومیت زدایی از مناطق روستایی، تثبیت و افزایش جمعیت، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی و توسعه اقتصاد پایدار در مناطق روستایی، از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می آید؛ به گونه ای که توسعه گازرسانی دراین مناطق به عنوان اقدامی ارزشمند، مورد توجه دولت قرار دارد. براین اساس، دولت سیزدهم، محرومیت زدایی ازچهره روستاها و رشد و توسعه پایدار و متوازن درمناطق مختلف کشور را با هدف برقراری عدالت اجتماعی و بهره مندی عموم مردم از امکانات و منابع موجود، در دستور کار قرار داد و به همین منظور گازرسانی به مناطقی که تاکنون از این انرژی پاک بهره مند نبودند، دراولویت های کاری دولتمردان قرار گرفت. ابوالقاسم عسگری، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با توجه به این اولویت مهم در گازرسانی و توسعه پایدار آن، توضیحاتی داده است که در پی می آید.

شرکت گازاستان اصفهان، پرچمدار توسعه و اشتغال درکشور است و به واسطه تامین انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنایع آن، صدها هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد شده است.

  طرح های اجراشده

به منظور افزایش تولید و اشتغال استان اصفهان، به بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی گاز رسانی شده و هم اکنون نیزبیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مصرف کننده از این موهبت برخوردارند.مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به پروژه های کلانی که امسال عملیات اجرایی آن آغاز یا به بهره برداری رسیده است، می گوید: به همت کارکنان این شرکت و به منظورخدمات گازرسانی، توسعه و نگهداری شبکه های گاز، همچنین ارتقای سطح رضایت مندی مشترکان، 23 پروژه گازرسانی با اعتبار پنج هزار و 700 میلیارد ریال بهره برداری یا کلنگ زنی شده است.به گفته ابوالقاسم عسگری، با هدف افزایش رضایت مندی مشترکان، ساختمان اداره گاز حبیب آباد از توابع شهرستان برخوار نیز به بهره برداری رسیده است.  بهره برداری از طرح گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی علی آباد کچی از توابع شهرستان شهرضا با احداث، نصب و راه اندازی ایستگاه کاهش فشاری به ظرفیت پنج هزار مترمکعب و گازرسانی به شهرک گلخانه ای جهاد نصر روستای حسین آباد از توابع شهرستان نجف آباد و پروژه مقاوم سازی ایستگاه های تقلیل فشار شهرک امیرحمزه و مهر مشتاق، از دیگر پروژه های به بهره برداری رسیده است. وی ادامه می دهد: گازرسانی به 12 روستای جنوبی شهرستان خور و بیابانک، بیش از 50 واحد تولیدی، صنعتی، تجاری، عمومی و گلخانه ای در استان پهناور اصفهان، از دیگر پروژه های مهم این شرکت به شمار می آیند. ساخت و نصب ایستگاه TBS شهرک صنعتی بزرگ کاشان، گازرسانی به ایستگاه سی ان جی موذنی در شهرستان سمیرم، احداث ساختمان اداری زیار، اجرای دستگاه حفاظت صاعقه، اتصال زمین و حفاظت ثانویه ایستگاه های سی جی اس مبارکه و سی ان جی ایستگاه مادر نائین و تأمین، تجهیز، نصب و راه اندازی سامانه برق خورشیدی ادارات گاز دولت آباد و اردستان، کاشان آران و بیدگل هریک به ظرفیت 30 کیلووات،همچنین اجرای پروژه جابه جایی خطوط تلاقی با بزرگراه جنوب اصفهان و گازرسانی به ساختمان پزشکی قانونی اصفهان، بخش دیگری از فعالیت های این شرکت است.

 تحویل سالانه 22 میلیارد مترمکعب گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در ادامه با اشاره به حجم گاز تحویلی این شرکت به بخش های مختلف می گوید: سالانه درمجموع بیش از 22 میلیارد مترمکعب گاز در سطح استان توزیع می شود. از این مقدار ۴۵ درصد درحوزه صنعت، ۲۸ درصد در بخش نیروگاهی، ۲۲ درصد دربخش خانگی،همچنین ۳ درصد در بخش حمل و نقل(سی ان جی) و ۲ درصد هم دربخش تجاری می شود.به گفته عسگری، برای توزیع ۲۲میلیارد متر مکعب گاز در استان اصفهان، بیش از سه هزار ایستگاه TBS،CGS، MS، MRSو CPS نصب شده است. وی با اشاره به فعالیت به ۱۵۷جایگاه سی ان جی در استان اصفهان اعلام می کند: روزانه بیش از 100 هزار خودرو از این جایگاه ها استفاده می کنند، همچنین بیش از پنج هزار مگاوات برق کشور در استان با استفاده از گاز طبیعی تولید می شود.

 اجرای 339 کیلومتر شبکه و خطوط تغذیه

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان بخشی از فعالیت های کارکنان این شرکت در نیمه نخست امسال اعلام می کند: با همت و تلاش های انجام شده در این شرکت در 6 ماه نخست امسال، 339 کیلومتر شبکه و خطوط تغذیه در سطح استان اجرا شده است. در بازه زمانی یادشده بیش از 6 هزار انشعاب نصب و از این تعداد بیش از پنج هزار انشعاب شهری و حدود یکهزار و 200 انشعاب روستایی نیز در سطح این استان نصب شده است.عسگری ادامه می دهد: با هدف بهره مندی مشترکان از نعمت گاز طبیعی، 21 هزار مشترک جذب شده که از این تعداد بیش از 17 هزار و 500 اشتراک شهری و بیش از سه هزار اشتراک روستایی بوده است.وی تاکید می کند: برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید به بیش از 40 واحد تولیدی مشمول مصوبه شورای اقتصاد، گازرسانی شده است.

 صیانت از دارایی های فیزیکی

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تاکید می کند: به منظور حفظ و صیانت از دارایی ملی و افزایش ایمنی تاسیسات و مشترکان و برای گازرسانی ایمن و مستمر، این شرکت هر ساله همه شبکه ها و تاسیسات گازرسانی را نشت یابی می کند.وی ادامه می دهد: در 6 ماه گذشته، 22 هزار و 350 کیلومتر شبکه و یکهزار و 300 ایستگاه شامل ایستگاه های تقلیل فشارCGS و CGS/TBS،TBS، MS و MRS نشت یابی شده است. عسگری با اشاره به برنامه هایی که برای شناسایی و رفع نشتی ها در شرکت گاز استان تدوین شده است، می افزاید: تحقق این اهداف می تواند زمینه ساز ارائه خدمات بدون حادثه و جلوگیری از هدررفت منابع انرژی باشد، نشت یابی و رفع فوری آن یکی از اولویت های اصلی شرکت گاز استان اصفهان به شمار می آید و در این زمینه هر ساله به طور مستمر و منظم نسبت به نشت یابی و رفع نشتی ها از شبکه ها وتاسیسات اقدام می شود. در سال 1401 نیز بیش از 39 هزار کیلومتر شبکه گاز در استان اصفهان نشت یابی شده است.

 پیشتاز در فلومترهای آلتراسونیک

نصب فلومترهای پیشرفته آلتراسونیک، از دیگر اقدام های شرکت گاز استان اصفهان به شمار می آید که عسگری دراین باره می گوید: نصب فلومترهای پیشرفته آلتراسونیک در جهت کاهش خطاهای اندازه گیری در ایستگاه های گاز استان اصفهان به 36 مورد رسید و هم اکنون این شرکت بیشترین تعداد نصب این نوع کنتور را در بین 31 شرکت گاز استانی به خود اختصاص داده است.وی از نصب فلومتر ۱۲ اینچ آلتراسونیک ایستگاهCGS/TBS 200 هزار متر مکعبی در ایستگاه ذوب آهن اصفهان خبر می دهد و می گوید: این فلومتر با داشتن آخرین فناوری روزآمد دنیا به عنوان برترین کنتور آلتراسونیک با اخذ گواهینامه HPC از بزرگ ترین مرکز کالیبراسیون اروپا EUROLOOP در ایستگاه یادشده نصب و راه اندازی شده است.به گفته عسگری، هم اکنون ضمن مانیتورینگ همه فلومترهای آلتراسونیک راه اندازی شده و گاز تحویلی به استان با استفاده از این نسل فلومترهای پیشرفته محاسبه و اندازه گیری می شود. پیش بینی شده سه دستگاه کنتور آلتراسونیک نیز طی سال جاری در ایستگاه های هدف نصب و راه اندازی شود.وی ادامه می دهد: این فلومتر از مجموعه قرارداد نیابتی 148 دستگاه کنتور آلتراسونیک شرکت ملی گاز ایران است که از سوی این شرکت خریداری و تحویل استان ها شده و از این تعداد بیشترین آمار نصب و راه اندازی در شرکت گاز استان اصفهان بوده است.

 تشکیل کارگروه های تخصصی مدیریت انرژی

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی مدیریت انرژی با ابتکار این شرکت می گوید: چندی پیش نشست هم اندیشی کارگروه های تخصصی مدیریت مصرف بهینه گاز طبیعی به میزبانی این شرکت برگزار شد.عسگری تاکید می کند: با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور و به منظور درس آموزی و استفاده از تجربیات سال گذشته، کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف با ابتکار شرکت گاز استان اصفهان و با تایید استانداری تشکیل و با حضور نمایندگان صنایع، نیروگاه ها و سایر بخش ها درباره پیش بینی های لازم، تصمیم گیری در شرایط بحران و ابلاغ سیاست های تشویقی مدیریت مصرف گاز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.وی با اشاره به آغاز برگزاری جلسات هماهنگی مدیریت مصرف گاز ویژه فصل سرد 1402 از اردیبهشت ماه اعلام می کند: با توجه به اینکه به طور متوسط در سال بیش از 74 درصد از مصرف گاز در استان به صنایع و نیروگاه ها تخصیص می یابد، افزایش بی رویه مصرف گاز در بخش مسکونی به ایجاد محدودیت در مصرف گاز صنایع و نیروگاه ها منجرخواهد شد.

 بهینه سازی 5100 موتورخانه

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به دیگر فعالیت های این شرکت در حوزه بهینه سازی مصرف گاز می گوید: در 6 ماه نخست سال 1402 پنج هزار و 100 واحد موتورخانه از سوی این شرکت بهینه سازی شد.وی یادآور می شود: اجرای طرح بهینه سازی سیستم های گرمایشی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و بالا بردن راندمان موتورخانه ها و تاکنون اجرای عملیات بهینه سازی مصرف گاز باعث کاهش بیش از 25 درصدی مصرف گاز متقاضیان این طرح شده است.

عسگری با اشاره به سیاست های شرکت گاز استان اصفهان در خصوص فرهنگ سازی مصرف گاز در همه بخش های مسکونی، تجاری و اداری می گوید: 21 تفاهم نامه با سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها و مراکز تجاری امضا شده است.وی ضمن اشاره به پیشتاز بودن شرکت گاز استان اصفهان در طرح بهینه سازی موتورخانه ها در میان سایر شرکت های گاز استانی با بیش از 14 هزار واحد موتورخانه تاکنون تصریح می کند: این شرکت رتبه نخست بهینه سازی موتورخانه ها را به خود اختصاص داده است. وی یادآور می شود: مهرماه امسال از شرکت گاز استان اصفهان به عنوان رتبه اول در 31 استان کشور در اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها در مراکز گردشگری و هتل ها از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تجلیل شد.