با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در مناطق سخت گذر روستایی استان کرمان شتاب گرفت

عدالت گازی

مشعل    کرمان این وسیع ترین استان ایران را شاید بتوان از معدود استان هایی برشمرد که به دلیل وسعت سرزمینی و دربرگیری 11 درصد از جغرافیای ایران، آنچنان که باید شاهد افزایش ضریب نفوذ گاز در آن نبوده ایم.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و اولویت گذاری گازرسانی به مناطق محروم و دورافتاده، افزایش ضریب نفوذ گاز در جنوب این استان شتاب گرفت و تنها در بازه زمانی دوساله فعالیت این دولت(از ابتدای مرداد 1400 تا پایان مردادماه 1402)؛ 11 شهر، 575 روستا و 456 صنعت به شبکه سراسری گاز پیوست.

در گزارش پیش رو، محمدرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان به ارائه گزارشی از فعالیت های گازرسانی این شرکت در همه بخش ها به ویژه در عملکرد این شرکت دو سال گذشته پرداخته است که می خوانید.

از 84 شهرستان کرمان، تاکنون به 78 شهر گازرسانی شده که 11 مورد آن تنها در دولت سیزدهم بوده است. در بخش روستایی این استان نیز از سه هزار و 728 روستای واجد شرایط، تاکنون یکهزار و 893 روستا از نعمت گاز بهره مند شده اند که 575 روستای آن مربوط به دو سال اخیر است. مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان می گوید: بیش از 74 هزار مشترک گاز در دولت سیزدهم به مشترکین گاز استان اضافه شده وهم اکنون نزدیک به 787 هزار مشترک از سوخت پاک برخوردارند. محمدرضا سلیمانی با اشاره به اینکه در بازه زمانی یاد شده بیش از 4 هزار کیلومتر خطوط لوله اجرا شده، ادامه می دهد: 16 درصد از کل عملکرد 29 ساله این شرکت در زمینه اجرای خطوط لوله، تنها در مدت دو سال دولت سیزدهم محقق شده است.

 افزایش ظرفیت گازرسانی به صنایع

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، در یک سال گذشته، به ازای هر روز کاری، بیش از یکهزار و 40 مترمکعب در ساعت ظرفیت گازرسانی به صنایع ایجاد شده و در بازه زمانی دو ساله اخیر، 456 صنعت از این نعمت بهره مند شده اند و کل صنایع گازدار استان کرمان به یکهزار و 527 مورد رسیده است.سلیمانی یادآورمی شود: از مرداد سال 1400 تاکنون بیش از 78 هزار انشعاب گاز در استان کرمان نصب و مجموع انشعاب ها به بیش از 538 هزار انشعاب افزایش یافته است.وی با بیان اینکه سال گذشته با توسعه زیرساخت گازرسانی به صنایع استان کرمان، مصرف سوخت مایع در هر فصل به طور میانگین 6 میلیون لیتر کاهش داشته است، می گوید: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون 47 میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه جویی شده است.سلیمانی اعلام می کند: با احتساب برنامه افتتاحیه هفته دولت 1402، درصد بهره مندی خانوارهای شهری، روستایی و کل استان از گاز طبیعی به ترتیب برابر با 99 درصد، 64 درصد و 85 درصد است.

 رکورد نصب انشعاب

به گفته وی، دریافت رتبه نخست کشوری در سال 1401 در دو بخش لوله گذاری و نصب انشعابات، دریافت رتبه برتر جشنواره شهید رجایی در جشنواره سال 1401، کسب رتبه نخست بهترین عملکرد در «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» و... تنها بخشی از دستاوردهای شرکت گاز استان کرمان در دو سال خدمت دولت سیزدهم به شمار می آید.

 پیشی گرفتن از برنامه مصوب

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در ادامه با اشاره به فعالیت های این شرکت در 6 ماه نخست امسال در بخش های مختلف می گوید: برای انجام پروژه های گازرسانی در استان از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و 189 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان اجرا شده است. تاکنون 25 هزار و 329 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در اقصی نقاط استان اجرا شده که نزدیک به 40 درصد آن مربوط به شبکه شهری و 60 درصد مربوط به شبکه روستایی است.وی با بیان اینکه در سال های گذشته نیز این شرکت توانسته با همت و تلاش کارکنان خدوم خود در بسیاری از بخش ها بیش از اهداف و اعداد مصوب عمل کند، ادامه می دهد: هدف کل سال 1402 در خصوص اجرای شبکه تغذیه و توزیع برابر با یکهزار و 500 کیلومتر بوده که تاکنون 79 درصد از آن محقق شده و این در حالی است که تنها 50 درصد امسال سپری شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان یادآور می شود: با توجه به برنامه ریزی انجام شده و به منظور توسعه گازرسانی در نیمه نخست امسال، 17 هزار و 443 اشتراک به مشترکین گاز استان افزوده شده که برای تحقق این برنامه، یکهزار و 189 کیلومتر شبکه گذاری گاز اجرا و بیش از 19 هزار انشعاب در بخش شهری و روستایی نصب شده است.به گفته وی، با جذب اشتراک های جدید، تعداد مشترکان شرکت گاز استان کرمان تاکنون به بیش از 787 هزار مورد رسیده است. جذب اشتراک در شرکت گاز استان کرمان در بازه زمانی مشابه نسبت به سال قبل 33 درصد رشد کرده است و هم اکنون 99 درصد خانوارهای شهری و 63 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان یادآور شد: از ابتدای سال تا پایان شهریور امسال بیش از 19 هزار انشعاب گاز جدید در سطح استان نصب شده که از این تعداد، 40 درصد علمک ها در شهرها و 60 درصد در روستاها نصب شده است. تعداد انشعابات نصب شده در سطح استان با احتساب تعداد علمک های نصب شده در نیمه نخست سال، به بیش از 546 هزار مورد رسیده است.سلیمانی با بیان اینکه شرکت گاز استان کرمان توانسته است در سال گذشته در اکثر بخش ها بیش از هدف های تعیین شده گام بردارد، اعلام می کند: امیدواریم امسال نیز بتوانیم در همه حوزه های گازرسانی از جمله شهری، روستایی و صنایع جزء و عمده، بیش از پیش شاهد خدمت رسانی به هم استانی های عزیز باشیم.

 گازرسانی به 11 هزار خانوار

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تاکید می کند: با برنامه ریزی های صورت گرفته موفق شدیم در نیمه نخست سال، 106 روستا را که دارای 11 هزار خانوار هستند، از نعمت گاز برخوردار کنیم. هم اکنون گازرسانی به 768 روستا در دست اجرا است که روند آن از پیشرفت مطلوبی برخوردار بوده است و همچنین گازرسانی به 294 روستا در مرحله انتخاب پیمانکار و بیش از 780 روستا نیز در مرحله طراحی قرار دارد.سلیمانی با بیان اینکه شرکت گاز استان کرمان برنامه های مدونی برای گازرسانی به روستاهای واجد شرایط گازرسانی در دست اقدام دارد، ادامه می دهد: جای خرسندی است که تاکنون نزدیک به 2 هزار روستا با بیش از 227 هزار خانوار را به شبکه گاز در استان متصل کرده ایم.

 توزیع عادلانه گاز

به گفته سلیمانی، تلاش ما در شرکت گاز استان این است تا با فراهم کردن زیرساخت های لازم و انتقال گاز به مناطق مختلف، برای توزیع عادلانه گاز و حمایت از واحدهای خانگی و صنعتی گام های موثری برداشته شود. در همین حال عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به 18 روستا با 973 خانوار را در شهرستان رفسنجان نیز کلید زده ایم.وی می گوید: پس از اجرای پروژه یادشده علاوه بر 18 روستا، هشت صنعت نیز در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «مهار تورم و رشد تولید» نام گرفته، از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند. برای گازرسانی به اهالی این 18 روستا، هفت کیلومتر خط تغذیه و 20 کیلومتر شبکه توزیع اجرا و همچنین 779 علمک نصب می شود. میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه 95 میلیارد تومان است که از محل تامین اعتبار شرکت ملی گاز ایران تامین می شود.سلیمانی یادآور می شود: هم اکنون 64 درصد از خانوارهای روستایی در استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و با پروژه های در دست اقدام، تا پایان سال این درصد افزایشی چشمگیر می یابد.

صرفه جویی 3 میلیون لیتر سوخت مایع

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به اهمیت گازرسانی در بخش صنایع تاکید می کند: در 6 ماه نخست امسال،مصرف سوخت مایع در 21 صنعت، حدود 3 میلیون لیتر صرفه جویی را انشان می دهد.به گفته وی، با تامین گاز بخش های صنعتی علاوه بر دسترسی سریع و کاهش هزینه ها در تامین انرژی مصرفی این صنایع، زمینه حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی ها و حرکت به سمت سوی صنعت پاک فراهم می شود. در 6 ماه نخست امسال ظرفیت گازرسانی به 96 صنعت ایجاد شده که حجم معادل این ظرفیت سازی بیش از 58 هزار مترمکعب بر ساعت است.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در ادامه از نشت یابی 12 هزار و 204 کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه توزیع از سوی واحد بازرسی فنی شرکت در 6 ماه نخست سال 1402 خبر می دهد و می گوید: از مجموع 12 هزار و 204 کیلومتر نشت یابی صورت گرفته شده، حدود 11 هزار و 692 کیلومتر مربوط به شبکه های پلی اتیلن و حدود 512 کیلومتر نیز خطوط فلزی است.وی تاکید می کند: با توجه به گستردگی شبکه های گازرسانی و تجهیزات و متعلقات آن و ضرورت بازرسی و کنترل آنها به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی گاز طبیعی، فرآیند نشت یابی و بازرسی برابر برنامه در طول سال انجام می شود.به گفته سلیمانی، برنامه نشت یابی از انشعابات گاز استان نیز براساس برنامه در حال انجام است و در این رابطه در حدفاصل ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه امسال 261 هزار و 882 علمک گاز نیز مورد نشت یابی قرار گرفت که از این تعداد 31 هزار و 132 نشت هوایی و 318 مورد نشت زمینی کشف و تحویل بهره برداری و رفع نشت شده است.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه انجام این اقدام ها ضریب ایمنی را افزایش می دهد، می گوید: این بازرسی ها علاوه بر این موجب بهبود بهره وری، جلوگیری از خطرات احتمالی، کاهش هدررفت گاز و آلودگی های زیست محیطی نیز می شود.

 بهینه سازی موتورخانه ها

سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه گازرسانی به صنایع از لحاظ اقتصادی بازدهی بالایی دارد و به پیشرفت و توسعه پایدار کشور کمک شایانی می کند، ادامه می دهد: در آستانه ورود به فصل سرما هستیم؛ بنابراین لازم می دانم از مردم شریف استان کرمان درخواست کنم صرفه جویی در مصرف گاز را جدی بگیرند، زیرا تنها با صرفه جویی ۶ تا ۱۰ درصدی این مشترکان می توان گاز برخی صنایع بزرگ کشور در فصل زمستان را تامین و گامی موثر در مسیر تحقق شعار سال، (مهار تورم و رشد تولید) برداشت.وی یادآور می شود: همسو با سیاست های شرکت ملی گاز ایران و به منظور صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی، تاکنون 5 هزار و 853 واحد موتورخانه در استان کرمان بهینه سازی شده است.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تاکید می کند: بهینه سازی مشترکین دارای موتورخانه، یکی از اولویت های ما بوده و خدا را شاکریم که در این رابطه در ردیف استان های پیشتاز هستیم، به طوری که از 6 هزار و 187 واحد دارای موتورخانه ثبت نام شده در این طرح، بهینه سازی 90 درصد از آنها به پایان رسیده است.به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، بیشترین درصد پیشرفت بهینه سازی موتورخانه ها مربوط به مشترکین مسکونی و برابر با 50 درصد بوده؛ درحالی که این میزان برای واحدهای آموزشی 35 درصد، مشترکین تجاری 10 درصد و واحدهای گردشگری 5 درصد است.وی با بیان اینکه این طرح یکی از طرح های تاثیرگذار در مصرف بهینه گاز است، می گوید: بهینه سازی موتورخانه ها سبب صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی شده تا آیندگان نیز بتوانند از این نعمت الهی بهره مند شوند و همچنین نتایج مثبتی را برای مشترکین از جمله کاهش هزینه را به دنبال دارد.

 کاهش مصرف گاز در موتورخانه

سلیمانی اعلام می کند: در بهینه سازی واحدهای دارای موتورخانه، عایق بندی موتورخانه ها، تنظیم دمای مشعل و نصب رسوب گیر به صورت رایگان انجام می گیرد که علاوه بر ایمن سازی موتورخانه ها زمینه صرفه جویی۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف گاز طبیعی را به همراه دارد.مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در پایان تاکید می کند: تقاضا می شود مشترکان اگر تاکنون نسبت به ثبت نام و درخواست بهینه سازی موتورخانه اقدام نکرده اند، با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران قسمت بهینه سازی موتورخانه (https://goc.nigc.ir) به انجام مراحل اولیه ثبت نام اقدام کنند تا خدمات رایگان مورد نظر از طریق شرکت گاز استان انجام گیرد.