کارکنان منطقه 10 عملیات انتقال برای عبور از ناترازی گاز فراتر از وظیفه عمل می کنند

شاهکار  مدیریتی   

 مشعل   کارکنان منطقه 10 عملیات انتقال گاز ایران در شرایط آب و هوایی نامناسب مشغول به فعالیت هستند و افزون بر انتقال گاز طبیعی، مسئولیت بهره برداری گاز اتان، گاز مایع، مایعات گاز و گاز ترش را به عهده دارند. کارکنان این منطقه عملیاتی در شرایطی سخت کار با تعهد، عشق و علاقه خدمت به مردم فعالیت می کنند. حدود 85 درصد گاز کشور در پالایشگاه های پارس جنوبی، پارسیان و فجر جم تولید می شود و از آنجا که منطقه 10 عملیات انتقال گاز در ورودی خطوط لوله اصلی سراسری قرار دارد، می بایست همین مقدار گاز را به مصرف کننده های خانگی، صنعتی و نیروگاهی در سطح کشور برساند. این منطقه هم اکنون از 15 پالایشگاه گاز دریافت و در هماهنگی با دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران و تهیه صورت جلسات متعدد تحویل و تحول، این گاز را به مبادی تعیین شده منتقل می کند.

در ادامه گفت وگو با علی مغدانی، مدیر منطقه 10 عملیات انتقال گاز ایران را می خوانیم.

 سال گذشته با  زمستان سرد و کم سابقه مواجه بودیم، این منطقه برای پایداری انتقال گاز چه اقدام هایی انجام داد؟

باید اذعان کنم که در شرایط سخت آب و هوایی سال گذشته، به لطف خداوند و تلاش شبانه روزی همکاران با نگهداری و حراست کامل، تاسیسات در منطقه 10 عملیات مدیریت و کنترل شد، درحالی که برخی تاسیسات شرکت انتقال گاز ایران با افت فشار گاز روبه رو شدند، خوشبختانه این اتفاق در منطقه 10 عملیات روی نداد و توانستیم، همه گاز تولیدی را انتقال دهیم.

   هم اکنون منطقه 10 با چه چالش هایی رو به رو است؟

 بیشترین میزان حجم گاز در منطقه 10 منتقل می شود وهمان طور که می دانید گاز تولیدی از پارس جنوبی به وسیله دو خط اصلی چهارم و هشتم سراسری به سمت استان فارس، تاسیسات تقویت فشار گاز خیرگو 4 و خیرگو 8 منتقل می شود. به منظور مدیریت در ناترازی گازی که در زمستان سال گذشته به ویژه در بخش مصرف کننده های خانگی ایجاد شد، تاسیسات یاد شده با وجود نداشتن واحد یدکی توربین، حدود دو ماه به صورت شبانه روز فعالیت داشتند و این موضوع، شرایط سخت و پیچیده ای را به همراه داشت؛ البته برای احداث و راه اندازی ایستگاه یدک، پیگیری های لازم انجام شده و امیدواریم هرچه زوتر این مهم صورت بگیرد. از طرفی با توجه به اینکه تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج، آبپخش و دیلم روی خط لوله سراسری پنجم و ششم واحد یدک دارند، مشکلات کمتری نسبت به دو ایستگاه خیرگو 4 و 8 داشتند و طی مراقبتی که از این تاسیسات شد، انتقال پایدار گاز صورت گرفت.

  یکی از وجوه تمایز منطقه 10 ، خط مایعات و ترش است، در این باره توضیح می دهید؟

از اینکه در بیشتر مقایسه ها، خط مایعات و ترش منطقه 10 عملیات نادیده گرفته می شود، گله مند هستیم. در اساسنامه شرکت انتقال گاز ایران موضوع «خرید و حق العمل کاری گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی و فروش به مبادی تعیین شده داخلی و پایانه های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده های پیش گفته» مطرح شده و منطقه 10، تنها منطقه عملیاتی است که هر چهار گاز را با هم دارد و افزون بر آن، گاز ترش را هم انتقال می دهد، اما متاسفانه بابت انتقال این گازها، کارکنان منطقه 10 عملیات، هیچ گونه امتیاز و تسهیلات اضافی از طرف شرکت انتقال گاز ایران دریافت نمی کنند.این در حالی است که انتقال گازهای مایع و ترش فرآیند خاص خود را دارد و این یکی از دغدغه های مدیریت منطقه 10 عملیات است. اگرچه انتقال مایعات به وسیله پالایشگاه پارس جنوبی انجام می شود و مسئولیت بهره برداری خطوط، دریافت و ارسال این گازها به عهده این منطقه است، اما به هر حال عملیات بازدید و بازرسی و تعمیرات باید با مجوز منطقه 10 عملیات انتقال گاز باشد و همکاران من دراین منطقه  زمان زیادی صرف انجام چنین فرآیندی می کنند.

  برای انتقال گاز ترش چه اقدام هایی صورت می گیرد؟

انتقال گاز ترش، فرآیند خاص و پرریسکی دارد، زمانی که خط لوله پنجم سراسری به عنوان خط انتقال گاز ترش به بهره برداری رسید، مقرر شد بهره برداری خط به شرکت مناطق نفت خیز جنوب واگذار شود. جالب توجه است بدانید ضمن بازدید از مسیر 500 کیلومتری خط لوله گاز ترش، به کارگیری حدود یکهزار نفری نیروی انسانی درخواست شد، اما در نهایت مقرر شد منطقه 10 عملیات با همان نیروهایی که دارد، بهره برداری خط لوله گاز ترش و مایعات را انجام دهد.خوشبختانه با تلاش هایی که صورت گرفته تاکنون مشکلی در انتقال پایدار گاز پیش نیامده است. این نکته را هم بگویم که در خصوص رعایت حریم خطوط لوله گاز ترش قانونی وجود ندارد، اما با بررسی هایی که انجام دادیم، رعایت حریم یکهزار و 500 متری خطوط لوله باید وجود داشته باشد.

    درباره رعایت حریم خطوط لوله گاز طبیعی چه برنامه ریزی شکل گرفته است؟

قانون رعایت حریم خطوط لوله مربوط به سال 1351 است و بسته به ضخامت، کلاس و قطر لوله، حریم خطوط لوله نیزمتفاوت است. حریم خط لوله 56 اینچ از هر دو طرف 250 متر است اما با توجه به کلاسی که برای آن تعریف می شود و با توجه به شرایط اجتماعی حاکم بر موقعیت جغرافیایی، گاهی تا 30 متر هم کاهش یافته است و سال گذشته حدود یکهزار و 500 متر کلاس تغییر یافت و به 100 متر رسید. اما در برخی شهرها مثل انارستان، هنوز حدفاصل حریم مشخص شده، رعایت نشده و درخواست ساکنان و مسئولین شهر مبنی بر تغییر مسیر خط لوله بوده که هنوز این اتفاق نیفتاده و موضوع در حال پیگیری است.

 چه چشم اندازی در حوزه خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه ترسیم شده است؟

هم اکنون با توجه به حجم گاز تولیدی پارس جنوبی، همین خطوط کافی است مگر اینکه انشعابات فرعی جدید برای شهرها و مراکز صنعتی احداث شود. در سال جاری پروژه هایی روی خط ششم سراسری و احداث ایستگاه تقویت فشارجدید در خورموج برنامه ریزی شده که تقریبا بیش از 80 درصد کار انجام و به احتمال زیاد دو واحد خورموج 6 به بهره برداری خواهد رسید و می توانیم حجم بیشتری از گاز را انتقال دهیم. درصورت استفاده از ظرفیت کامل خط لوله هفتم سراسری، موضوع احداث چند ایستگاه جدید نیز در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

     تعامل منطقه 10 عملیات با پالایشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه سوابق فعالیتی در پالایشگاه فجر جم را دارم، از نزدیک آشنایی خوبی با مسائل و مشکلات بهره بردارها دارم؛ تعامل و همکاری خوبی وجود دارد و ارتباط موثر و خوبی بین منطقه 10 عملیات و واحدهای پالایشگاه های پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان ایجاد شده است و امیدواریم این ارتباط مستمرباشد.

    چه تفاوتی بین فعالیت در مناطق عملیاتی و پالایشگاه ها وجود دارد؟

کار کردن در هر سازمانی، شاخصه هایی دارد؛ اگرچه فعالیت های پالایشگاهی بسیار شبیه به مناطق عملیاتی است، اما باید گفت پالایشگاه ها با توجه به اینکه در یک مکان متمرکزند و در یک محدوده کاری قرار گرفته اند، مطمئنا نسبت به مناطق عملیاتی که حوزه جغرافیایی  فعالیتشان چندین استان، تاسیسات و پراکندگی خطوط لوله است، مشکلات کمتری دارند.

 با شرکت های گاز استانی چطور؟

شرکت های گاز استانی با مردم و دستگاه های اجرایی سروکار دارند، درحالی که بیشترین ارباب رجوع مناطق عملیات انتقال گاز، همکاران هستند و از نظر اجرای عملیات، در گازهای استانی کار پروژه ای است و در مناطق عملیاتی اجرای عملیات و تعمیرات در طول سال به صورت مستمر انجام می شود.

     در منطقه 10 عملیات، خطوط لوله اصلی سراسری به ویژه خط 56 اینچ وجود دارد، در این باره توضیح بیشتری می دهید؟

در منطقه 10عملیات انتقال گاز ایران با توجه به اینکه همه خطوط، جزو خطوط سراسری محسوب می شوند، برای انجام هرگونه عملیات، مشکلات افت فشار در منطقه  داریم درحالی که در مناطق دیگر فقط در فصول سرد سال افت فشار گاز وجود دارد و در زمان اورهال و تعمیرات خبری از این مشکلات نیست و به راحتی می توانند فشار گاز را محدود و تعمیرات لازم را انجام دهند.

  یعنی انجام تعمیرات، بدون افت فشار گاز انجام می شود؟

برای تعمیرات خطوط و همین طور ولوهایی با اندازه های 56 اینچ که حدود 50 عدد است، اگر بخواهیم دستورالعمل های  اچ اس ای را رعایت کنیم و با کاهش افت فشار، تعمیرات انجام گیرد، بهتر است بگویم هیچ گونه تعمیراتی انجام نخواهد شد، اما با توجه به اهمیت موضوع تعمیرات و پایداری جریان گاز، خیلی مواقع بدون افت فشار گاز و با ریسک های بالا، تعمیرات از سوی کارکنان متخصص این منطقه در حال انجام است.

  به این موضوع اشاره شد که کارکنان در شرایط جوی نامناسب آب و هوایی، مشغول به خدمت هستند، برای ایجاد انگیزه بیشتر کارکنان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از زمانی که در منطقه 10عملیات مشغول به خدمت شده ام، سعی کرده ام امکانات رفاهی مناسبی در چارچوب قانون در اختیار همکاران قرار گیرد. برای داشتن فضای اداری مناسب و در خور شأن همکاران منطقه، پیگیری های زیادی به منظور اخذ مجوز برای احداث ساختمان اداری آن صورت گرفته است. با هدف ارتقای سلامت همکاران و خانواده هایشان نیز در تلاشیم که با تعدادی باشگاه ورزشی جدید قرارداد ببندیم تا شرایط مطلوب تری را برای کارکنان فراهم کنیم.

  در پایان اگر نکته ای باقی مانده است، بیان بفرمایید؟

همه ما باید به صورت منظم، دقیق و سخت کار کنیم تا چرخه تولید، انتقال و توزیع گاز طبیعی بچرخد و اگر هر شخص و مجموعه ای در کار خود کوتاهی کند، مطمئناً چرخه متوقف و پایداری انتقال گاز با مشکل مواجه خواهد شد. این نکته را هم اضافه کنم که نباید هدف اصلی از کار کردن، تنها دریافت حقوق و مزایا باشد بلکه هر کاری، یک ارزش معنوی دارد یعنی شما تصور کنید الان گازی که در پالایشگاه ها تولید و به منازل و مصرف کننده ها انتقال داده می شود و مردم از این نعمت الهی استفاده می کنند،  زمانی برای کارکنان لذت بخش است که رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد فقط در آن صورت است که همه ما یک کار مفید، با ارزش و اثربخش انجام داده ایم. بار دیگر از همکاران خوبم در مراکز بهره برداری خطوط لوله و مخابرات نفت، تاسیسات تقویت فشار گاز و واحدهای پشتیبانی صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.