پتروشیمی خلیج فارس به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و تامین خوراک است

پارک های پتروشیمی، یکی پس از دیگری

 مشعل     صنعت پتروشیمی در چند سال اخیر، با تغییرات بزرگی همراه بوده است؛ تغییراتی از جنس خودکفایی و استقلال و تکمیل زنجیره ارزش محصولات به سمت کاهش خام فروشی. این صنعت در چند دهه گذشته، بخش زیادی از پروژه های توسعه ای خود را در استان های جنوبی و مناطق مختلفی از کشور اجرا کرده و اکنون نیز در تلاش است با تنوع در محصول و تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایه، سهم بیشتری از سود و اثرگذاری در بازارهای منطقه ای و جهانی را به خود اختصاص دهد.  دراین میان، مجموعه بزرگی همچون شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که 6 شرکت دیگرمرتبط با صنعت پتروشیمی زیر مجموعه آن است، به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور تلاش دارد تا افزون بر برنامه های توسعه ای خود و تامین خوراک از طریق جمع آوری گازهای مشعل برای تکمیل زنجیره ارزش از طریق ایجاد پارک های پتروشیمی، اثر بخش باشد.

صنعت پتروشیمی پس از تحقق برنامه های خود در پروژه های توسعه ای می خواهد درکنار تکمیل زنجیره ارزش و برنامه مهم کاهش خام فروشی، با پیگیری مساله مهم خوراک ترکیبی و چرخه خوراک داخلی، وارد حوزه های بالادستی صنعت نفت هم بشود. یکی ازمجموعه هایی که پرقدرت و هدفمند این اهداف را دنبال می کند و پروژه های بزرگی هم در دست دارد، هلدینگ خلیج فارس است.

 مهم ترین دستاوردهای یک سال اخیر

عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه سال ۱۴۰۲ سالی پررونق برای هلدینگ خلیج فارس خواهد بود، گفت: تاکنون (پایان مهرماه) با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش تولید نسبت به پارسال شاهد رشد ۹.۵درصدی بوده ایم.

علی عسکری، دستیابی به بالاترین رکورد تولید به مقدار ۲۳. ۲ میلیون تن معادل ۷۸ درصد ظرفیت اسمی و ۹۲ درصد برنامه و افزایش پنج درصدی تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل را یکی از دستاوردهای مهم این مجموعه برشمرد و افزود: راه اندازی پالایشگاه هویزه خلیج فارس، بهره برداری از الفین گچساران وکنترل مدیریتی شرکت پتروشیمی گلستان با خرید ۶۰ درصد سهام از مهم ترین دستاوردهای شرکت در یک سال اخیر بوده است.

خاموشی فلرهای غرب و شرق کارون

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر اینکه خاموشی فلرهای غرب و شرق کارون و تامین خوراک پایدار برای پروژه های مختلف با هدف افزایش ظرفیت مجتمع ها به عنوان یکی از اهداف اصلی در دستور کار قرار دارد، گفت: در شرق کارون با فعال شدن بید بلند خلیج فارس تعداد زیادی از فلرها را خاموش کردیم و تعداد مشعل های خاموش در شرق کارون به 21 مشعل رسید و برنامه گسترده تری برای خاموشی ادامه مشعل ها داریم.

او با تاکید بر اینکه در غرب کارون و برای خاموش کردن مشعل های این محدوده هم برنامه ریزی بلند مدتی در دست داریم و پیگیری احداث پالایشگاه هویزه خلیج فارس (ان جی ال 3200) در همین خصوص بوده، افزود: اردیبهشت امسال با حضور رئیس جمهور، پالایشگاه هویزه خلیج فارس افتتاح شد و امروز 13 هزار بشکه سیتو پلاس به بندر امام می دهد. افزون بر این که از طریق این پالایشگاه روزانه 60 تا 70 میلیون فوت مکعب متان به شبکه سراسری تزریق می شود این درحالی است که تا چند ماه قبل، این میزان گاز می سوخت اما امروز به ثروت تبدیل می شود.

وی با اعلام اینکه این پروژه یک میلیارد و 300 میلیون دلار هزینه در برداشته است، گفت: این میزان تولید در این مجتمع یک پنجم ظرفیت اصلی است و حتما این ظرفیت بزودی و با خاموش شدن تعداد بیشتری از مشعل ها، تکمیل می شود.

افتتاح چند پروژه تا پایان 1402

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه در حال حاضر 29 پروژه به ظرفیت 21 و نیم میلیون تن در دست اجرا قرار دارد، گفت: 14 پروژه از این میزان جزو پروژه های اصلی هلدینگ هستند که تعدادی از آنها در سال جاری به بهره برداری رسیده و مابقی در آستانه راه اندازی تا پایان سال قرار دارند. این مجتمع ها شامل پتروشیمی های هنگام، آپادانا، دهدشت، جمع آوری گازهای مشعل بید بلند خلیج فارس، صنایع پلیمر گچساران، ابن سینا اندیمشک، الماس ماهشهر و هرمز خلیج فارس، تفتان آریا در چابهار، پتروشیمی بروجن، پتروشیمی گلستان، پالایشگاه شهید سلیمانی و... می شود.

علی عسگری با اعلام اینکه 8 پروژه متعلق به مجموعه پترول در مراحل نهایی اجرا هستند که تعدادی از آنها در سال جاری به بهره برداری می رسند، گفت: پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، پتروشیمی صدف عسلویه، صنایع شیمیایی پتروآرمند لردگان، پتروشیمی سنقر، طرح پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه، پتروپرک پویا، پتروشیمی پتروفراز هوران و پتروشیمی آوات اورامان در این گروه قرار دارند و در مجموع سالانه 542 هزار تن انواع محصولات را با سرمایه گذاری 516 میلیون دلار و 92 هزار میلیارد تومان تولید خواهند کرد. عمده این محصولات در ردیف محصولات پایین دستی پتروشیمی قرار خواهند گرفت و محصولات آنها خوراک صنایع پایین دست را تامین می کند.

 پیشرفت اجرایی پارک های پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به سیاست این مجموعه در احداث پارک های صنایع تکمیــلی پتـروشیـمی گـفت: پارک پتروشیمیایی کودهای کشاورزی و صنایع وابسته در منطقه آزاد چابهار، یکی از آماده ترین پارک های شرکت است که بیشترین میزان پیشرفت را دارد و این پارک بزودی به هاب کود کشور تبدیل می شود و برای منطقه جنوب شرقی شامل پاکستان، هند و شمال آفریقا خوراک کود خوبی را تامین می کند.

وی با اعلام اینکه ما کار را شروع می کنیم، اما بخش خصوصی در ادامه وارد این پارک می شود، افزود: در حال حاضر این پارک با 11 کارخانه و سرمایه گذاری 510 میلیون دلاری و نرخ بازگشت سرمایه 24 درصدی اجرا می شود و مدت زمان اجرای آن هم 42 ماه براورد شده است. در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و بزودی کار اجرایی آن شروع می شود که امیدواریم تا سال آینده عملیات اجرایی تمام این پارک ها آغاز شده باشد.

علی عسگری افزود: پارک بعدی در جاسک قرار دارد که در واقع یک پارک پتروپالایشگاهی است و بر اساس نفت خام و با 45 میلیون دلار سرمایه گذاری قرار است طی 48 ماه آماده شود.

 پس از آن پارک سیریک (پارک رنگ و رزین) با 87 میلیون دلار سرمایه گذاری است که مدت اجرای آن 30 ماه پیش بینی شده است. پارک بعدی پارسیان است که در واقع  بر اساس زنجیره ارزش و تکمیلی متانول طراحی شده که در مدت 48 ماه آماده و راه اندازی می شود.

وی پارک های نایبند (پارک زنجیره ارزش گوگرد) و گناوه – دشتستان ( جاذب های صنعتی)، دیلم (پارک صنایع بسته بندی)، امیدیه (پتروپالایش) و منطقه آزاد اروند (پارک زنجیره ارزش PVC) را از دیگر پارک های در دستور کار هلدینگ خلیج فارس برشمرد و گفت: محل های در نظر گرفته شده برای این پارک ها، جانمایی مناسبی از نظر دسترسی به خوراک و زیرساخت های مختلف دارند.

وی در ادامه گفت: مبلغ کل سرمایه گذاری برای این پارک ها 5 میلیون و 500 میلیون دلار است و پیش بینی می شود ارزش فروش سالیانه محصولات آنها بالغ بر 6 میلیون و 950 هزار دلار باشد. همچنین با احداث این پارک ها بیش از 84 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان های جنوبی کشور ایجاد می شود.

پس از تاکیدی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دولت سیزدهم درباره تکمیل زنجیره ارزش و توسعه در صنایع پایین دستی پتروشیمی داشتند، موضوع احداث 13 پارک پتروشیمی با تاکید وزیر نفت بر دوش هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی صنعت پتروشیمی گذاشته شد.

 این مجموعه هم، از سال گذشته بلافاصله پیگیری های لازم را برای احداث این پارک ها و جانمایی زمین های آن آغاز کرد و حالا و پس از گذشت یک سال، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس آخرین پیگیری های مرتبط با این پارک ها را اعلام کرد و به نظر می رسد زمینه های اجرایی برای شکل گیری این پارک ها فراهم شده است.