کاش «سن کار» بازنگری می شد

در جمع حاضر در اتاق کنترل مرکز انتقال نفت بندرعباس، مهران میثاق با32 سال سابقه فعالیت در صنعت نفت هم که به نظر می آید پیشکسوت این جمع باشد، حرف هایی دارد از جنس بازنشستگی، آبادانی است و از سال 74 به مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت پیوسته و 6 سال پیش تر را هم در پالایشگاه آبادان گذرانده است.

میثاق که متولد 1346است، می گوید: با 54 سال سن، باید 6 سال دیگر کار کنم، درحالی که هم همین الان 32 سال از عمر خود را در صنعت نفت گذرانده ام، یعنی با 38 سال سابقه کار بازنشسته خواهم شد؛ ای کاش شرایطی به وجود آید تا در این حوزه بازنگری شود.

وی ادامه می دهد: دلم می خواهد تا زمانی که روی پا هستم، چند صباحی را هم برای خود و خانواده ام زندگی کنم. کاش سن 60 سال برای بازنشستگی را کمتر کنند.

این کارمند عملیات در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه بندرعباس اظهار کرد: من به آخر راه نزدیک شده ام و باید میدان را به جوان ها داد؛ آنها با دنیایی انگیزه و انرژی در ابتدای راه هستند و می توانند کار را بهتر پیش ببرند.

 

مسؤولان درک بهتری از استرس داشته باشند

بهرام جلیلی، آخرین نفر در جمع است که دلش می خواهد چند کلامی حرف دل بزند به این امید که حرف دلش دیده یا شنیده شود. او همانند همکارش، مهران میثاق در پالایشگاه آبادان بوده است و از سال 72 وارد مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس شده است.

جلیلی با اشاره به اینکه سابقه فعالیتش با احتساب دوره کاری در پالایشگاه آبادان(بدون دو سال خدمت سربازی) به بیش از 32 سال می رسد، اظهار می کند: از همان ابتدا که وارد صنعت نفت شدم پیه کار کردن تا 60 سالگی را به تن مالیدم و به همین خاطر است که دغدغه ای از این بابت ندارم. دغدغه اصلی من این است کسانی که مسؤولیتی به عهده دارند، فشار و استرس افرادی را که در چنین محیط هایی کار می کنند، بیشتر درک کنند؛ گاه پیش آمده است که مسؤولی یک ایراد را مثل «پتک» بر سر ما می کوبد که ضرباتش سنگین تر از فشار کاری است که انجام می دهیم.

جلیلی با بیان اینکه استرس کار در چنین محیط هایی بسیار بالاست و به واسطه همین استرس ها و فشارهای روحی- روانی، بسیاری دچار بیمارهایی مثل فشارخون یا دیابت شده اند، ادامه می دهد: چیزی بدتر از این نیست که استرس ناشی از کار به خانواده نیز منتقل شود.

 

ایستگاه پایانی

با پایان کار در مرکز انتقال نفت بندرعباس در روز نخست، رفتن به ایستگاه مخابراتی «گنو» در دل کوهی به همین نام می شود ایستگاه و مقصد بعدی برای ادامه کار در روز بعد.

«گنو» کوهی است با ارتفاع تقریبی2400 متر که ایستگاه مخابراتی به همین نام با فاصله زمانی اندکی بیشتر از30 دقیقه از شهربندرعباس در دل آن جای گرفته است؛ جاده ای باریک با پیچ وخم های متعدد و سکوتی که صدا را به صدا می رساند.

علیرضا تقوامنش، معاون مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس و آزاد کوئیک(کارمند روابط عمومی) با همان سکوت قبلی در همراهی به مرکز انتقال نفت بندرعباس، همراه هستند.

از آنجا که مسیر کوهستانی و پرپیچ وخم است، خودروی دوکابین شاسی بلند کمک دار می شود راهبر؛ راهبری که تقوامنش خود هدایت کننده آن است.

سر صحبت باز می شود و به رشته کوه پیش رویمان اشاره می کند و می گوید: «گنو» برخلاف هوای گرمسیری منطقه، برف گیر است و زمستان های سردی دارد.تقوامنش اضافه می کند: تا رسیدن به ایستگاه مخابراتی گنو که در بلندترین نقطه این رشته کوه قرار گرفته است باید از430 پیچ عبور کنیم.

در مسیر، تفرجگاهی نیز هست که در حوزه عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و کمی پس از آن منطقه ای حفاظت شده است با گونه های متنوع گیاهی که گوزن ها را از تیررس شکارچیان در امان نگاه داشته است.

پیچ ها یکی پس از دیگری طی می شود تا خود ایستگاه مخابراتی گنو که سازه مخابراتی اش در بالاترین نقطه کوه سر به آسمان ساییده است؛ سازه ای با 65متر ارتفاع.

ورودی ایستگاه، دروازه ای است و پس از آن، اتاقکی برای پاسداری از ایستگاه و استراحت نگهبانانش. تجهیزات مخابراتی نیز در ساختمانی دیگر قرار دارند.

 

 ایستگاهی با ایمنی بالا

 در نشستی کوتاه تقوامنش، معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس که 30 سال از عمر خود را در حوزه مخابرات صرف کرده و امروز دریایی از اطلاعات در این بخش است، می گوید: گنو منطقه ای مرتفع است که ایستگاه مخابراتی گنو و دیگر دکل های مخابراتی سازمان ها در آن بنا شده اند. این ایستگاه به عنوان «ایستگاه مخابراتی مادر» با گذر از ایستگاه های فینو، رزدر و چاه هزار، از طریق شبکه ماکروویو با وزارت نفت مرتبط می شود.

تقوامنش ظرفیت های خدماتی را از ویژگی های مهم این ایستگاه مخابراتی برمی شمرد و اظهار می کند: از طریق این ایستگاه، ارتباط بیسیم پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و همچنین منطقه 6 عملیات انتقال گاز، شرکت گاز استان هرمزگان و سازمان محیط زیست استان پوشش داده می شود.

معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس روزآمدی تجهیزات مخابراتی را دیگر ویژگی این ایستگاه مخابراتی برمی شمرد و تصریح می کند: در سال 92، با ارتقای تجهیزات مخابراتی، ارتباطات مخابراتی ایستگاه مخابرات گنو نیز به 3 برابر افزایش یافت.

تقوامنش با اشاره به اینکه دکل مخابراتی نصب شده در این ایستگاه «خود ایستاست»، تصریح می کند: این دکل با سیم مهار شده و بنا بر طراحی در برابر بادهایی با سرعت165 کیلومتر بر ساعت، مقاوم و از ایمنی بالایی برخوردار است.

وی ایمنی ایستگاه مخابراتی گنو در برابر صاعقه را از دیگر ویژگی های مهم این ایستگاه می داند و بر اینکه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تخصص بالایی در این زمینه دارد، تاکید می کند.

معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه خلیج فارس با اشاره به دیگر نکات فنی، بر اهمیت مخابرات در حوزه انتقال سیالات نفتی، تاکید بسیار دارد و می گوید: از اهمیت مخابرات همین قدر بگویم که این واژه پردامنه، در کنار خطوط لوله قرار گرفته و عبارت کلی خطوط لوله و مخابرات  نفت را تشکیل داده است. سابقه فعالیت 30 ساله تقوامنش در مناطق فارس، خوزستان و هرمزگان می تواند بیانگر این باشد که او تا رسیدن به مرحله کنونی، مراحل و سختی های متعددی را پشت سر گذاشته است و چند صباحی دیگر هم کار و مسؤولیت را به فرد دیگری خواهد سپرد؛ از این رو شاید بتوان «سختی کار» را برای او تمام شده دانست.

 

حرف های «گنو»

لابه لای گفته های تقوامنش به این نکته هم اشاره شد که همیشه همکارانی برای مراقبت در این مرکز مخابراتی حضور دارند. نفرات شیفت آن روز ایستگاه مخابرات گنو، ایوب بزمانی و مرتضی حجازی فر بودند.

بزمانی با صورتی آفتاب سوخته و 18سال سابقه کار در مجموعه خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس بابیان اینکه 8 روز در گنوست و 8 روز هم در استراحت اظهار می کند: اینجا بالای کوه خیلی ساکت است و سرگرمی مان(با دست اشاره می کند) همین تلویزیون است.

وی در ادامه می گوید: وظیفه من و همکارم نگهبانی دادن است و در صورت بروز مشکل فنی برای ایستگاه، این مهم به وسیله تلفن موجود گزارش می شود تا با اعزام گروه تعمیرات، مشکل برطرف شود.

بزمانی با اشاره به اینکه اینجا کوهستان است و غیر از خطرهای محیطی(وجود برخی حیوانات)، هوا به ویژه در زمستان بسیار سرد می شود، اظهار می کند: گاه به واسطه بارش برف، باران یا ریزش کوه، مسیر مسدود می شود.وی به «سختی کار» به عنوان یکی از مواردی که پیش تر محاسبه و در فیش حقوقی پرداخت می شد نیز اشاره می کند و می گوید: این مورد با دوندگی فراوان در محاسبات حقوقی لحاظ و پرداخت می شد، اما با تغییر پیمانکار حذف شده است.بزمانی که نیروی پیمانکار است، خواسته ای دارد و آن اعمال دوباره «سختی کار» در محاسبات حقوقی است. این خواسته همکارش نیز هست.

«گنو» حرف های خود را زد؛ حال خورشید در میانه آسمان است و پرتوافشانی می کند؛ باز باید به جاده زد و با آن همراه شد و با پیچ هایش پیچید.

خودرو دوکابین شاسی بلند کمک دار تقوامنش آماده حرکت است؛ ایوب بزمانی و مرتضی حجازی فر به نشانه خداحافظی دست تکان می دهند؛ باز آنها می مانند و تاسیسات مخابراتی گنو. چشم انتظار پایان شیفت 8 روزه شان می مانند و امید به آن دارند که «مشعل»، راوی صادقی باشد برای انتقال حرف هایشان به بالادست.