مزيت نگرش عقلانى‏‏

«لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعايَنَةِ مَعَ الْابْصارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ اهْلَها وَ لا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ.» نهج البلاغه حكمت 281

هرگز روش خردمدارى در كشف حقايق را نمى‏توان با ديدن چشم و شناخت حسى برابر دانست، چه بسا كه چشم‏ها به صاحب خود دروغ بگويند، اما آن كه از عقل راه بجويد، عقل به او خيانت نكند.

نكته‏ها و پيام‏ها

1- بينايى واقعى را كسى دارد كه دلش بيناست، چنان كه كورى واقعى از آن كوردلان است: (لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعايَنَةِ مَعَ الْأِبْصارِ...)

خداوند در اين باره مى‏فرمايد: «پس همانا، چشم‏هاى ظاهرى نابينا نمى‏شود، بلكه دل‏هايى كه در سينه‏هاست، كور مى‏شود.»

امام على(ع) در سخنى ديگر چنين مى‏فرمايد: «ديدن حقيقى ديدن با چشم ظاهرى نيست، همانا ديدن حقيقى، ديدن با عقل‏هاست.»

2- انسان ظاهر بين، عقلش در چشمش است؛ ولى انسان واقع‏بين، نگاهش در عقلش.

 از اين رو شخص ظاهر بين معمولا فريب ظواهر دنيا و ظاهر كارها را مى‏خورد و به‏راحتى در دام شيطان قرار مى‏گيرد، ولى شخص واقع‏بين بسيار به ندرت از طريق ظواهر دچار لغزش مى‏شود (وَ لا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ).

3- انسان عاقل گرچه در كار با ديگران مشورت مى‏كند، اما در نهايت مشورت آخر را با عقل خود مى‏ کند، زيرا عقل تنها مشاورى است كه به صاحبش خيانت نمى‏كند (وَ لا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ).

4- بطلان منطق حس گرايان و درستى منطق عقل گرايان: چنان كه حكما گفته‏اند: «يقينيّات همان معقولات است، نه محسوسات»؛ زيرا حكم حس در مظنه غلط و اشتباه است و بسيار اتفاق مى‏افتد كه حس به ما دروغ مى‏گويد و خلاف واقع را به ما نشان مى‏دهد و ما را به اعتقادات ناصحيح وامى‏دارد، چنان كه بزرگ را كوچك و كوچك را بزرگ و متحرك را ساكن و ساكن را متحرك مى‏پنداريم.  عقل اما در هرچه راه يابد و پيش او بديهى و آشكار شود، غلط و اشتباه در آن راه ندارد، بنابراين گفتار كسانى كه مى‏گويند دليلى بزرگ‏تر و بالاتر از حس و ديدن با چشم نيست، باطل و نادرست است: (فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ اهْلَها وَ لا يَغُشُّ الْعَقْلُ...)

 

رفاقت بهشتي و رفاقت جهنمي

ما استفاد امروء مسلم فائده بعد فائده الاسلام مثل اخ يستفيده في الله عزوجل.

پيامبر خدا(ص) فرمود: براي مرد مسلمان هيچ فايده اي بعد از نعمت اسلام بالاتر از فايده داشتن يك برادر مومن وخوب نيست.مساله رفاقت، مساله مهمي است. واقعا رفيق و معاشر در سرنوشت انسان تاثير مي گذارد. خيلي ها به خاطر رفيق خوب به بهشت مي روند و خيلي ها كه طبيعتشان بهشتي است، به خاطر رفيق بد از راه بهشت منحرف مي شوند، جهنم مي روند. برادري كه درراه خدا از او استفاده مي كند و وقتي با او مي نشيند، اورا به خدا نزديك مي كند، نعمت بزرگي است كه در اين بيان نوراني رسول اكرم(ص) معادل پذيرش اسلام شمرده شده است.

چرا گريه ام نمي گيرد؟

آيت الله حاج سيدحسين يعقوبي قائني نقل مي کند که به دلم گذشت 40 روز زيارت عاشورا بخوانم و از حضرت سيدالشهدا(ع) درخواست کنم محبتى دائمى و فوق العاده عنايت فرمايند. از اين رو به قصد اينكه به محبت خداى متعال برسم، مشغول ختم زيارت عاشورا شدم. در ضمن آن اربعين نيز حالات فوق العاده اى داشتم و از عنايات زيادى برخوردار شدم. از جمله يك روز هنگامى كه به حرم مشرف شدم، برخلاف هر روز اصلا گريه ام نگرفت. مصائب آن بزرگوار و اهل بيت مظلومش را تصور كردم، باز گريه ام نگرفت. هرچه توجه كردم و كوشيدم گريه كنم، اشكم جارى نشد. ناراحت شدم و عرض كردم: خدايا! چرا من گريه ام نمى گيرد؟ بلافاصله گويا كسى گفت: مگر تاكنون گريه هايت از خودت بود؟ همين كه به اين معنا التفات پيدا كردم، حالت عجيبى به من دست داد و متوجه شدم كه اين گريه ها از من نبوده و تاكنون ديگرى مرا مى گريانده است. سپس درك كردم كه اصلا هيچ چيز از خود ندارم.

 

پرسش: آيا «اول» و «آخر» بودن خداوند که در آيه 3 سوره حديد آمده با زمان و مكان مرتبط است؟

پاسخ: توصيف خداوند به اول و آخر كه در قرآن آمده، تعبير لطيفي است از ازليت و ابديت او كه اين امر هم ارتباطي با زمان ندارد، بلكه مربوط به مرتبه وجودي خداوند است. به اين معنا كه ذات الهي داراي مرتبه اولين و بدون هر نوع سباقه عدم و نبودن است و همچنين لاحقه عدم و نبودن هم براي او متصور نيست، زيرا مي‏دانيم او وجودي است بي انتها و واجب الوجود، يعني هستي اش از درون ذات او است، نه از بيرون، تا پايان گيرد يا آغازي داشته باشد، بنا بر اين از ازل بوده و تا ابد خواهد بود. او سرآغاز و ابتداي عالم هستي است كه بعد از فناي جهان نيز خواهد بود.

اصولا زمان از ويژگي ها و كميت هاي مرتبط با امور مادي است و خداوند كه از هرنوع ماده و ماديت مبراست، نمي تواند در محدوده زمان باشد، به بيان روشن تر زمان خود مخلوق خداوند است، در نتيجه نمي تواند دربردارنده خدا باشد و خدا را در خود جاي دهد و محدود به حدود خود کند؛ بنابراين تعبير به اول و آخر هرگز زمان خاصي را دربر ندارد و اشاره به مدت معيني نيست.

 امير مومنان علي(ع) در اين باره مي‏فرمايد:

براي اوليت او آغازي نيست و براي ازليت او پاياني نخواهد بود، نخستيني است كه همواره بوده و جاويدي است كه سرآمدي ندارد، آشكاري است كه در باره‏اش نتوان گفت از چه چيز پيدا شده و پنهاني است كه نتوان گفت در كجاست.

تقدير از شوراي اقامه نماز شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چالوس

ستاد اقامه نماز استان مازندران در ارزيابي عملکرد اداره ها و دستگاه هاي اجرايي استان، عملکرد شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چالوس را شايسته تقدير دانست.

بر همين اساس استاندار مازندران و نماينده ولي فقيه دراستان با اهداي لوحي از خدمات تورج اماني مدير منطقه قدرداني کرد.

دبير شوراي اقامه نماز شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چالوس درباره اقدام هاي انجام شده در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ نوراني نماز گفت: به منظور برقراري اين فريضه عبادي و فرهنگي، با استفاده از نظرها و تجربه هاي اساتيد فرهيخته حوزه و دانشگاه، برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه نماز و امر به معروف و نهي از منکر براي همه همکاران در دستور کار قرار گرفت.

کامبيز حميدي افزود: حضور معنوي ائمه جماعت صاحب نظر و آگاه به مسائل شرعي و آموزه هاي اخلاقي موجب افزايش حضور همکاران در نماز شده است.

لجاجت منكران ولايت‏

«سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ مِنَ اللَّهِ ذِى الْمَعارِجِ معارج-1تا3

تقاضاكننده‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است و هيچ كس نمى‏تواند آن را دفع كند. (عذابى) از جانب خداى صاحب درجات.

شأن نزول

علامه امينى(ره) مى‏نويسد: حافظ ابوعبيد هروى در تفسير «غريب القرآن» چنين روايت كرده است: پس از جريان «غدير خم» و انتشار مساله جانشينى اميرمومنان(ع) شخصى به نام «جابر بن نضر» نزد پيامبر(ص) آمد و گفت: «از طرف خداوند به ما امر كردى كه گواهى به يگانگى خداوند و رسالت تو بدهيم و نماز و روزه و حج بگذاريم و زكات بدهيم و ما همه را از تو پذيرفتيم، ولى به اينها اكتفا نكردى تا اينكه بازوى پسرعموى خود را گرفته و بلند کردي و او را بر ما برترى دادى و گفتى: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلىٌّ مَوْلاهُ»، آيا اين امر از طرف توست يا از طرف خدا؟

رسول خدا(ص) فرمود: قسم به خداوندى كه معبودى جز او نيست، اين امر از جانب خداوند است. وى پس از شنيدن اين سخن به طرف شتر خود روان شد، در حالى كه مى‏گفت: بار خدايا! اگر آنچه محمد(ص) مى‏گويد، راست است، سنگى از آسمان بر ما ببار و يا عذابى دردناكمان ده.هنوز به شتر خود نرسيده بود كه سنگى از جانب خدا بر سر او فرود آمد و از پايين بدنش خارج شد و او را كشت و خداى متعال اين آيه را نازل فرمود: «سَالَ سائِلٌ....»

تاريخچه لجاجت منكران

از روزهاى آغاز «نبوت» كه با معرفى «امامت» همراه بود، لجاجت منكران ولايت على بن ابيطالب(ع) به شكل هاى مختلف در بين مشركان و منافقان در مكه و مدينه نمايان گشت، تا اينكه در جريان غدير، خداوند وعده حفظ پيامبر(ص) از شر آن منافقان و جلوگيرى از شرارت آنان را داد: «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»   «خداوند تو را از شر مردم نگاه مى‏دارد.»

پيامبر(ص) با صراحت كامل حضرت على(ع) را به همگان معرفى كرد. برخى از منكران در ظاهر تحمل كرده و در پى فرصت بودند، اما يكى از آنان پس از شنيدن آن تاب نياورد و خدمت پيامبر(ص) آمد كه جريان آن در اين آيه ذكر شده است.

علامه امينى(ره) در الغدير مى‏نويسد: از جمله آيات نازل شده بعد از جريان غدير همين آيه است كه علاوه بر اعتقاد شيعه به آن، جمعى از علماى اهل سنت كه شخصيت آنان مورد تصديق است، آن را در كتاب هاى تفسير و حديث ثبت و ضبط كرده‏اند.

برخى از مفسران «4» نزول آيه 33 سوره انفال را نيز در اين باره دانسته و گفته‏اند: آن آيه نقل سخن همين شخص است كه گفت: خدايا، اگر اين (جانشينى)حضرت على(ع) از جانب تو آمده و حق است، از آسمان بارانى از سنگ بر ما ببار يا عذاب دردآورى بر ما بفرست.ولى برخى آن را آيه‏اى مستقل دانسته‏اند كه نشان دهنده عناد و لجاج در مقابل اصل نبوت بوده و لجاجت يكى از منكران نبوت را تصوير كرده است.

 

شهيد حبيب الله محمودزاده

شهيدحبيب الله محمودزاده سال 56 وارد شرکت ملي نفت شد. با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، در جبهه ها حضور يافت و در همان اوايل جنگ زخمي شد. پس از بهبود يافتن با وجود مخالفت اطرافيان مجدداً به جبهه ها رفت و چون رضايت خدا را در جهاد در راهش مي ديد تا آخرين لحظه اي كه زنده بود و مي توانست به مبارزه با دشمن بعثي پرداخت و در 7 اسفند سال 59 به درجه رفيع شهادت نائل شد.«سفارش اكيد شهيد قبل از شهادت به همسرش، تربيت صحيح و درست فرزند بود».

جايزه مسابقات اينترنتي

  پرسش: شرکت در مسابقات اينترنتي که با جواب دادن به پرسش ها، جايزه دريافت مي شود، جايزه است؟

 پاسخ: اگر شرکت در مسابقه رايگان باشد و همچنين اگر براي شرکت در مسابقه مبلغي از سوي برگزارکننده آن دريافت و بعد از مالکيت مبلغ، جايزه از سوي او به برنده پرداخت شود، اشکال ندارد، اما اگر از بازنده پولي دريافت و به برنده پرداخت شود، بنا بر احتياط جايز نيست.

اصلاح سبک زندگي

کتاب «اصلاح سبک زندگي» دربردارنده بيانات حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي است. استاد قرائتي در اين اثر درباره راه و رسم زندگي و جنبه هاي قرآني آن سخن مي گويد و پيشنهادهايي براي اصلاح سبک زندگي و الگوي مصرف به مردم و سازمان ها دارد.