گزارش «مشعل» از تکاپوي مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد شرکت ملي  مناطق نفت خيز جنوب در تعطيلات نوروز

توقف ممنوع!

محمد شهبازي نژاد   به روزهاي پايان سال که نزديک مي شويم، با آنکه بسياري از هموطنان در تکاپو براي برنامه ريزي سفرهاي نوروزي هستند، تعداد زيادي از کارکنان شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب که در واحدهاي عملياتي در صف نخست جبهه توليد قرار دارند يا در بخش هاي فني و تخصصي به پشتيباني از توليد اشتغال دارند، به دليل ماهيت شغلي مجالي براي سفرهاي نوروزي پيدا نمي کنند. برخي از اين کارکنان بويژه آنها که در سمت هاي مديريتي و سرپرستي هستند، حتي فرصتي براي ديد و بازديد هاي معمول و سفرهاي يک روزه هم ندارند. اگرچه چنين شرايطي سخت و براي بسياري از افراد غيرقابل تحمل است، اما تعهدي که مردان سختکوش مناطق نفت خيز جنوب براي خدمت و تعالي کشور داده اند و تعصبي که به کار خود دارند، سختي اين شرايط را براي آنها قابل تحمل کرده است.

در آستانه نوروز 1398، با حضور در مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب و گفت و گو با سرپرستان و کارکنان اين مديريت، حال و هواي تعطيلات نوروز در محل كار و شرايط کار در اين ايام را جويا شديم. اين مديريت وظيفه پشتيباني از توليد نفت و گاز را به عهده دارد. عمليات ترابري به واسطه شرايط کار توليد و وظايف خاص و حساسي که به عهده دارد، نه تنها در ايام نوروز بلکه در هيچ روزي از سال تعطيل نيست. مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد متشکل از معاونت هاي عمليات، تعميرات و پشتيباني، امور فني و مهندسي، منابع انساني و امور پشتيباني است که در گستره مناطق نفت خيز جنوب به وسعت تقريبي 400 هزار کيلومتر مربع و در 5 استان جنوب غربي کشور فعاليت دارد.

آمادگي کامل براي کار در نوروز

يکي از معاونت ها، معاونت عمليات است که عليرضا کريمي مسؤوليت آن را به عهده دارد. وي با بيان اينكه اين معاونت شامل 5 بخش ترابري سنگين، ترابري سبک، اتوبوس راني، ماشين آلات و ترافيک و کنترل جاده اي است، گفت: از هم اکنون براي جابه جايي و تردد در جاده ها در ايام نوروز که با افزايش قابل توجه ترافيک در محورهاي جنوبي مواجه هستيم، مجوزهاي لازم از پليس راهور و پليس راه استان خوزستان و استان هاي همجوار اخذ کرده ايم.

وي تصريح کرد: در ايام نوروز به دليل پشتيباني از توليد و تعهدي که در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي داريم، ضمن آنکه جدول حضور افراد در تعطيلات تهيه شده است، تمام نيرو در آماده باش کامل هستند.

كريمي ادامه داد: در حوزه عمليات ماشين آلات نيز با توجه به پشتيباني از توليد که رسالت اصلي ترابري است، انواع ماشين آلات سيار و بالابرنده مورد نياز دکل هاي حفاري در ايام نوروز بايد تامين شود. اين بخش همچنين در حوزه مسؤوليت هاي اجتماعي و ستاد بحران مناطق نفت خيز جنوب در آماده باش کامل براي خدمت رساني در مواقع ضروري است.

وي افزود: فعاليت هاي ما در حوزه عمليات اتوبوسراني در ايام نوروز شامل پشتيباني از توليد و پشتيباني از کاروان هاي راهيان نور است. پشتيباني از توليد شامل جابه جايي کارکنان واحدهاي بهره برداري، نمک زدايي و تقويت فشار و تزريق گاز در ايام نوروز است که در سه نوبت کاري انجام مي شود. علاوه بر اين، جابه جايي کارکنان اداري و طرح اقماري دکل هاي حفاري و زمين شناسي در ايام نوروز، بخش ديگري از وظيفه اين بخش است.

معاون مدير در عمليات (مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد) گفت: در حوزه عمليات ترابري سنگين هم پشتيباني از توليد را به عهده داريم که شامل جابه جايي دکل هاي تعميراتي حفاري مي شود.

وي تصريح کرد: اين حجم کاري که تشريح شد، تنها بخشي از وظايف اين مديريت براي پشتيباني از توليد است که در ايام نوروز هم استمرار دارد. بايد توجه داشت که جابه جايي محموله هاي ترافيکي، سوخت رساني به دكل هاي فعال حفاري، انتقال آب آشاميدني،  لوله هاي مختلف، گل حفاري، سيمان، تجهيزات سرچاهي و نيروي انساني و... كه مستقيماً با توليد در ارتباط بوده، از حساسيت بسيار بالايي در تعطيلات نوروز برخوردار است که با محدوديت هاي تردد مواجه هستيم. هر گونه خلل در اعزام يا تحويل به موقع محموله ها قطعاً توليد نفت و گاز را تحت تاثير قرار مي دهد که بر اين اساس تمام نيروهاي ما در تمام سطوح در ايام تعطيلات درگير کار هستند.

اقبال حيدريان، معاون تعميرات و پشتيباني مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد نيز با بيان اينکه اين معاونت مسؤوليت تعمير و بازسازي وسايل نقليه و ماشين آلات سيار و ساختماني را به عهده دارد، گفت: مجموعه کارکنان اين معاونت به دليل وظايف حساسي که براي تعمير ماشين آلات ترابري و آماده کردن آنها به عهده دارند، در ايام تعطيلات نوروز به صورت نوبت بندي در محل کار حضور دارند.

وي گفت: به دليل اينکه تأمين بنزين، نفت و گاز، روغن و لاستيك و قطعات يدکي همه وسايل نقليه اعم از سنگين و سبک و ماشين آلات ساختماني نيز به عهده اين معاونت است، قابل تصور نيست که در طول شبانه روز و در ايام تعطيل سال، براي يک لحظه وقفه اي در کار همکاران ما به وجود بيايد.

اکيپ هاي تعميراتي نوروز

سيامک هرمزي، رئيس تعميرات ماشين آلات سيار ساختماني با 24 سال سابقه، فعاليت ضمن تشريح وظايف و مسؤوليت هاي اين اداره گفت: اين مجموعه يكي از تخصصي ترين واحدهاي ترابري است که در استمرار توليد نفت و گاز نقش حياتي دارد و داراي ارزش صنعتي بسيار بالايي در چرخه توليد است.

وي گفت: اين مجموعه وظيفه راه اندازي، تعمير و بازرسي دوره اي حدود 750 دستگاه انواع ماشين آلات شامل انواع دستگاه هاي بالا برنده شامل انواع جرثقيل، ليفتراک، لوله باركن، سايدبوم و انواع دستگاه هاي راهسازي شامل انواع لودر، بلدوزر، گريدر، بيل مکانيکي و غلتك و همچنين انواع کمپرسورها، مولد برق و موتورجوش و دستگاه هاي بورينگ ماشين ها، لوله خم كن ها و دستگاههاي ويژه خطوط لوله (هات تپ) عمليات انجام مي دهند را عهده دار است. اصولاً اين خدمات در حوزه هاي تخصصي هيدروليک، مكانيك، الکترونيک و مکاترونيک است و همين موضوع سبب شده است تا واحد تعميرات ماشين آلات به يک واحد تخصصي و مجزا تبديل شود.

هرمزي افزود: خدمات اين مجموعه در هر زمان از شبانه روز و در هر منطقه عملياتي و جاده هاي سخت گذر و در هر شرايط آب و هوايي اعم از گرما، سرما، بارندگي و گرد و غبار به صورت 24 ساعته در کوتاهترين زمان ممکن و با کيفيت بالا انجام مي شود.

بي وقفه در حال کار هستيم

وي درباره شرايط کاري اين اداره در ايام تعطيلات توضيح داد: با اينکه ماهيت کار ما تعطيلي ندارد، براي ايام نوروز به گونه اي برنامه ريزي شده است که 50 درصد نيروها در محل کار حاضر شوند و از50 درصد بقيه نيز نيمي از آنها به صورت آنکال و آماده باش هستند و در هر زمان حتي لحظه تحويل سال بايد آماده اعزام به مناطق عملياتي باشند.

هرمزي گفت: از هم اکنون براي تعطيلات نوروزي اکيپ هاي تعميراتي را مشخص کرده ايم تا در صورت نياز هر کدام از اکيپ ها در کوتاه ترين زمان ممکن به محل حاضر شده و نسبت به تعميرات دستگاه ها اقدام کنند.

وي يادآور شد: حدود 70 درصد کارهاي تعميراتي در اطراف اهواز و مناطق عملياتي شرکت هاي بهره برداري نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاري، مسجدسليمان و گچساران صورت مي گيرد و بقيه در کارگاه تعميرات ماشين آلات سيار ساختماني در اهواز انجام مي شود.

فريدون نعمت الهي، سرپرست واحد ترافيک دستگاه هاي عمومي عمليات ترابري سنگين نيز که 15 سال است در ترابري به خدمت اشتغال دارد، گفت: شکل ساختاري عمليات ترابري سنگين، جاري و سيال است يعني بي وقفه در حال کار هستيم و از اين جهت هر ساله در ايام تعطيلات نوروز در محل کار حاضريم.

وي افزود: عمليات ترابري به طور مستمر ادامه دارد و اين گونه نيست که وقفه اي در کار ايجاد شود؛ اين ويژگي به دليل ماهيت صنعت نفت است که صنعتي پويا و جاري است. اگرچه ممکن است در برخي ايام سال نوسان هايي در حجم کار داشته باشيم، اما توقف نداريم.

نعمت الهي ادامه داد: واحد ترافيک دستگاه هاي عمومي عمليات ترابري سنگين حدود 185 نفر نيرو دارد که همه آنها براي حضور در ايام تعطيل تقسيم بندي شده اند.

مسعود سالاري، بازرس ترافيک خدمات جاده اي است و 32 سال سابقه فعاليت در ترابري مناطق نفت خيز جنوب را دارد. وي مي گويد: عيد امسال براي جابه جايي محموله هاي ترافيکي براي حضور در محل کار آماده باش هستيم چون اسکورت هر نوع محموله اي در جاده هاي درون شهري و برون شهري به عهده ما قرار دارد.

وي گفت: در واحد کنترل و ترافيک جاده اي نه تنها بنده بلکه همه همکاران در ايام نوروز سر کار هستند و لحظه تحويل سال و حتي روز سيزده بدر در محل کار حضور خواهند داشت به دليل اينکه اداره ما يک اداره عملياتي است و تحت هيچ شرايطي تعطيلي نداريم حتي روز عاشورا.سالاري افزود: خدمات ما مختص به يک اداره نيست و هر اداره اي در شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب که بخواهد کالا و تجهيزاتي را از نقطه اي به نقطه ديگر جابه جا کند بايد با ما هماهنگ کند تا مقدمات و هماهنگي لازم را انجام دهيم و محموله را همراهي و آن را به سلامت به مقصد برسانيم.

شرايط توليد نفت تعطيل بردار نيست

محمود برون که 41 سال سابقه کار در صنعت نفت را دارد از سال 1364 تا کنون در ترابري شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب مشغول خدمت است. وي مسئول اتاق کنترل ترافيک مديريت عمليات ترابري و پشتيباني توليد است و از نخستين نفراتي است که از وقوع حوادث در گستره مناطق نفت خيز جنوب با خبر مي شود تا براي کنترل عبور و مرور در محل حادثه و ارسال کمک ها و تجهيزات برنامه ريزي کند.

وي با بيان اينکه در همه ايام تعطيلات سرکار حاضر هستيم، به ذکر خاطره اي پرداخت و گفت: حدود 10-15 سال قبل قرار بود در يکي از روزهاي نوروز، يک دستگاه لوله مغزي سيار را براي استقرار روي يکي از چاه ها در مناطق سخت گذر عملياتي جابه جا کنيم و هنگامي که از پليس راه خواستيم در مسير مورد نظر با ما همکاري کند، افسر پليس راه با تعجب پرسيد که شما در اين ايام تعطيل در جاده ها چه کار مي کنيد؟ و براي او کاملا جاي تعجب بود. ما به او توضيح داديم که شرايط توليد نفت تعطيلي ندارد و بايد در هر شرايطي کار و تلاش کنيم.

روز اول عيد در محل کار

غفور کردوني نيز که 19 سال سابقه کار در ترابري را دارد، هم اکنون استادکار دستگاه هاي بالا برنده است و مسئوليت توزيع دستگاه هاي ماشين آلات در سطح مناطق نفت خيز جنوب را به عهده دارد.

وي گفت: نيروهاي اداره ما در ايام تعطيل به دو قسمت تقسيم مي شوند که چهار روز نخست تعطيلات عده اي از کارکنان و بقيه در 4 روز دوم تعطيلات در محل کار حاضرند. امسال نيز نام من همانند سال هاي قبل جزء گروه اول است و بنابراين نخستين روز سال 1398 در محل کار حضور دارم.

کردوني با بيان اينکه خانواده من به اين وضع عادت کرده اند و اعتراضي هم نمي کنند، گفت: به علت مشغله زياد در ايام تعطيلات، حتي فرصت نمي کنيم در محل کار سفره عيد بچينيم. در سال هاي قبل که در ايام تعطيلات در بيابان هاي فکه و شلمچه مسئول پشتيباني از دستگاه هاي که در اختيار راهيان نور قرارداشت بودم، پس از آنکه ساعت 10 شب به محل کار در اهواز بازگشتم، اطلاع دادند که اتفاقي در يکي از خطوط لوله منطقه کريت کمپ رخ داد و بايد به آنجا اعزام شوم.

شبانه به کريت کمپ رفتم، بدون استراحت تا پنج و نيم صبح آنجا کار کردم. به علت خستگي در اتاق دستگاه کرين خوابيدم و پس از آن که به اداره آمدم تا 5 بعد از ظهر نيز در محل کار حاضر بودم و پس از آن به خانه رفتم. در کنار خستگي و شب نخوابي، بوي نفت و گاز که از محل حادثه نشت مي کرد، بسيار آزار دهنده بود و چشم و بيني و ريه ما را تحت تاثير قرار داد که اين هم مزيد بر علت شد.رضا رخ نژاد که از مکانيک هاي باسابقه خودروهاي سنگين ترابري است مسؤوليت تعمير خودروهاي سنگين را در تمام عرصه مناطق نفت خيز جنوب و حتي استان هاي خارج از گستره آن به عهده دارد.

 وي از سال 1383 در بخش تعميرات سيار سنگين ترابري مشغول خدمت است و به عنوان مکانيک سيار به هر نقطه اي که خودروهاي سنگين دچار اشکال و خرابي شده و نياز به تعمير داشته باشند اعزام مي شود. رخ نژاد درباره شرايط کاري خود توضيح داد: بنده تنها نيروي ترابري هستم که بدون جايگزين در همه تعطيلات به صورت 24 ساعته آماده فعاليت هستم. چون کسي به اندازه من در واحد تعميرات سيار سنگين به مناطق عملياتي آشنا نيست به همين دليل من تنها گزينه براي اعزام به مناطق عملياتي هستم.

وي افزود: با توجه به اينکه در مناطق نفت خيز جنوب حدود 800 دستگاه خودروي سنگين وجود دارد و اين خودروها مسئوليت جابه جايي کالا و مواد را به عهده دارند؛ در هر نقطه اي که دچار اشکال و خرابي شوند، بي درنگ بايد آنجا حاضر باشم.

به خصوص در مورد تعمير خودروهاي مربوط به حفاري و آتش نشاني که در هر لحظه اي که با من تماس گرفتند، بايد خودم را به آنجا برسانم، فرقي هم نمي کند در کجا و چه شرايطي باشم، در مهماني باشم يا اينکه با خانواده بيرون رفته باشيم و اين مسئله به طور مکرر اتفاق افتاده است.

يک دستگاه خودرو در اختيار من قرار دارد که هم راننده هستم و هم مکانيک. به تنهايي به سمت مقصد حرکت مي کنم و پس از انجام تعمير خودرو سنگين رهسپار مقصد بعدي مي شوم که ممکن است نقطه اي ديگر براي تعمير ماشين در راه مانده اي باشد يا اهواز و حضور در تعميرگاه.