خوشرويي

 پيامبر (ص) فرمودند:

 أبلغوني حاجة من لايستطيع إبلاغي حاجته، فإنه من أبلغ سلطاناً حاجة من لايستطيع إبلاغها ثبت اللّه قدميه علي الصراط يوم القيامة.

(تحف العقول صفحه 47)

 مراد از سلطان در روايات، شخص صاحب قدرت است. يعني هركس كه در حوزه اي، مسئول كاري است و در حد خود قدرتي دارد، مثل رئيس يك اداره يا قاضي يك دادگاه يا مسئول يك نهاد و غيره. به هرحال يك فرد صاحب قدرت در هر مرتبه اي كه باشد، همه افرادي كه حاجت و كاري با او دارند، دستشان به وي نمي رسد و هركس كه مي تواند حوائج و مطالب مردم را به آن مسئول برساند، پيامبر(ص) چنين ثواب بزرگي را به او وعده داده است.

 

   كفاره غيبت‏

از امام صادق (ع) نقل است: پيامبر (ص) را پرسيدند، كفاره غيبت چيست؟ فرمود: هرگاه به ياد شخصى كه غيبتش کرده است، بيفتد، براى او از خداوند طلب غفران كند.

 

طبقه ‏بندى جامعه از نظر علم و آگاهى‏

«النَّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبَّانِىٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلى‏ سَبيلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ، اتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ، يَميلُونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَمْ يَسْتَضيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَؤُوا الى‏ رُكْنٍ وَثيقٍ.» نهج البلاغه حكمت 139

مردم سه دسته‏اند: داناى خداشناس، آموزنده‏اى كه در راه رستگارى كوشا است و نادانان بى‏اراده‏اى كه در پى هر صدايى مى‏دوند و با هر بادى به‏سويى خيزند. نه از روشنى دانش فروغى يافتند و نه به پناهگاه استوارى، پناه بردند.

نكته ‏ها و پيام‏ها

1- گروه دانشمندان: الف) عالمان عامل و آنان كسانى هستند كه خدا را به‏خوبى مى‏شناسند و به احكام دين آگاهند و بدانچه مى‏دانند عمل مى‏كنند.

ب) عالمان بى عمل؛ اينان گروهى هستند كه تنها علم آموخته‏اند و از آن هيچ بهره‏اى نمى‏برند، قرآن درباره آنها مى‏فرمايد:كسانى كه مكلف به تورات شدند و حق آن را ادا نكردند، مانند دراز گوشى هستند كه كتاب‏هايى حمل مى‏كند.

2- طالبان دانش: اين گروه در پرتو كوشش خود سرانجام به رستگارى خواهندرسيد و از مشكلات جهل و گمراهى و آلت دست ديگران قرار گرفتن، نجات مى‏يابند. چنان كه رسول خدا (ص) مى‏فرمايد: هر كس براي تحصيل دانش به راهى رود خدا راهى به سوى بهشت بر او مى‏گشايد.

3- نادانان بى اراده: اين قشر به سبب نداشتن آگاهى لازم در مسائل‏دينى و حوادث اجتماعى، نمى‏توانند تحليل و تفسير صحيحى از آن داشته باشند، بنابراين ناگزير به سخن ديگران گوش فرا مى‏دهند و از ديگران تبعيت مى‏كنند، اينجاست كه سودجويان و شياطين با فرصت‏طلبى، فضاى زندگى آنان را جولانگاه خود مى‏سازند. اين قشر:

الف) بيش از آن كه به منطق كلام توجه كنند، تحت تأثير جوسازى‏ها قرار مى‏گيرند.

ب) همراه با جريان حاكم بر جامعه حركت مى‏كنند.

ج) معمولا زحمت پيگيرى و تحقيق و مطالعه و كشف حقايق را به خود نمى‏دهند.

د) از آنجا كه حقيقت امر به راحتى بر آنان مشتبه مى‏ شود، روحيه‏اى ناپايدار دارند و نمى‏توانند بر محورى استوار و ثابت چنگ بزنند و ذهن خود را فارغ از قال و قيل‏ها متوجه حقيقت سازند.

 

  رونوشت برابر اصل‏

«هذا كِتابُنا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ انَّاكُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» سوره جاثيه-29

اين نوشته ماست كه به حق سخن مى‏گويد، زيرا كارهايى كه مى‏كرديد، مى‏نوشتيم.

روز قيامت انسان در دادگاه عدل‏الهى با پديده‏هاى غيرعادى و در عين حال اطمينان‏بخش مورد بازخواست قرار مى‏گيرد؛ همانند شهادت اعضا و جوارح، تجسم اعمال و... درمرحله‏اى هم خداوند به‏وسيله نامه‏اعمال ميان‏مردم داورى‏مى‏كند و خطاب‏ به آنان‏مى‏فرمايد كه‏اين‏است نامه اعمال شما كه محتوايش حق و ثابت است و بطلان و فساد و دروغ و افترا در آن راهى ندارد و ما با چنين سندگويا و معتبر با شمااحتجاج‏مى‏كنيم. آنها اعمال ‏شما را با امانت‏كامل نگه ‏داشته‏اند و هر چه از شما فاش مى‏سازند، دقيق و مطابق واقع است، همانند برابرى رونوشت با اصل سند.

استنساخ‏نامه اعمال

 «استنساخ» از ماده نسخ به معناى زايل‏كردن چيزى به وسيله چيز ديگر است؛ هنگام از ميان‏رفتن سايه توسط خورشيد مى‏گويند: «نَسَخَتِ الشَّمْسُ الظِّلَّ» يعنى خورشيد سايه را از ميان برد. سپس به معناى نسخه‏بردارى و رونوشت كتابى از روى كتاب ديگر به كار رفته است، بى آنكه كتاب اوّل از بين برود.  عمل انسان، ثابت و در بستر هستى و لوح محفوظ است و فرشتگان از روى آن رونوشت مى‏كنند، رونوشتى كه موافق اصل اعمال مردم است نه زيادتى در آن است نه كاستى. چرا كه خداوند به فرشتگان و حافظان اعمال دستور داده كه اعمال مردم را حفظ كنند همانند كتاب خطى كه به وسيله خط يا چاپ، نسخه‏بردارى و تكثير مى‏شود، بى‏آنكه تغييرى در نسخه‏ها پديد آيد. حضرت على(ع) مى‏فرمايد: خداوند فرشتگانى دارد كه هر روز از آسمان فرود مى‏آيند و اعمال بنى‏آدم را مى‏نويسند.فرشتگانى كه نه تاريكى مانع نوشتن آنها مى شود و نه عاملى اعمال بشر را از آنان مخفى مى‏دارد؛ از چيزى فروگذار نيستند حتى نَفَس هايى كه هنگام معصيت مى‏كشيدند نيز، به طور دقيق ثبت مى‏كنند. در حدى كه مجرمان با ديدن نامه‏اعمال خود فرياد برمى‏آورند:اى واى بر ما اين چه نوشته‏اى است كه هيچ كار كوچك و بزرگى نيست مگر اينكه آن را ثبت كرده است.

پرسش: چرا در قرآن به صراحت نيامده كه خوردن مشروب حرام است و فقط به سود و ضرر و گناه در آن اشاره شده است؟

پاسخ: شراب در همه شريعت ها حرام بوده و در اسلام هم هيچگاه شراب حلال نبوده كه بعدا حرام شود، بلكه حرمت شراب تدريجي و ابتدا به صورت مجمل و بعد با وضوح بيشتر و در نهايت با وضوح كامل و تاكيد شديد، بيان شد.

در عرب قبل از اسلام، ميگساري بسيار رواج داشت. متاسفانه در امت ها و ملل ديگر نيز اين عادت شوم رواج فراوان دارد که به توجيهات مختلف سعي مي شود آن را موجه جلوه دهند.

از آنجا كه اعلام حرام بودن آن به صراحت و يكباره با انكار عمومي مواجه مي شد، قرآن اعلام تدريجي حرمت آن را پيش گرفت و در چهار مرحله آن را بيان کرد.

در مرحله اول فرمود:و من ثمرات النخيل و الاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا.در اين آيه از شراب در مقابل رزق نيكو نام برد تا از نيكو نبودن آن به طور غير مستقيم ياد كند.

در مرحله دوم، به صورت كلي و مجمل و بدون تبيين و تفصيل، گناه و فحشا را حرام شمرد، بدون اين كه تصريح كند شراب از مصداق هاي گناه است:قل انما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغي بغير الحق.اين آيه در مكه نازل شد. بدون نام بردن از شراب خواري و اعلام مشتمل بودن آن بر گناه ، به صورت كلي هر آنچه گناه و فحشا باشد، حرام اعلام كرد.

در مرحله سوم به صراحت از نماز خواندن در حال مستي نهي كرد:لا تقربوا الصلوة و انتم سكاري.

در مرحله بعد يادآوري كرد كه گرچه شراب منافعي دارد (از خريد و فروش و تجارت آن به منفعت مالي مي رسند و يا با خوردن آن از ترس و اضطراب و اندوه نجات يافته و شادابي به دست مي آورند) ولي منافع در قبال گناهي كه در آن است، قابل اعتنا نيست: و يسالونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما.

با وجود اين آيات كه حرمت را مي رساند، بعضي باز از نوشيدن شراب دست بردار نبودند تا اينكه  خداوند به شديدترين وجه و با چندين تاكيد  حرمت آن را اعلام كرد:يا ايها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون انما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة  و البغضاء في الخمر و الميسر و يصدكم عن ذكر الله و عن الصلوة فهل انتم منتهون.

در هيچ موردي قرآن با اين تاكيد و تصريح و شدت  حرمتي را اعلام نكرده و شراب را فقط پليدي و عمل شيطان خوانده است.

در روايات نيز بر پليدي شراب تاكيد فراوان شده و شراب، كليد تمام معصيت ها و منشا و مادر  تمام گناهان معرفي شده است. رسول خدا(ص) در ارتباط با شراب ده نفر را لعن كرد:كسي كه درخت خرما يا انگور را براي توليد شراب مي كارد؛آن كه باغباني آنها را مي كند (با اينكه مي داند براي چه كاشته شده اند)؛آن كه  عصاره انگور يا خرما را براي تهيه شراب مي گيرد؛آن كه شراب مي نوشد؛ آن كه ساقي مي شود؛آن كه بار شراب حمل مي كند ؛ آن كه تجارت شراب مي كند؛آن كه شراب مي فروشد؛ آن كه مي خرد؛آن كه قيمت و پول شراب را مي خورد. امام صادق (ع) فرمود: خمر و شراب از ازل حرام بود. همه پيامبران در شريعت شان  هنگام كامل شدن، حرمت شراب هم بود. اين نمونه اي از آيات و روايات در حرام بودن شراب بود.بنا بر اين بر عكس گفته شما، حرمت شراب به صريح ترين و شديدترين وجه اعلام شده است، ولي بعد از مراحل تدريجي و زمينه سازي لازم.

 

  درخشش حراست گچساران در هشتمين دوره مسابقات سراسري قرآن

محمدرضا جهاني، رئيس اداره حراست شرکت نفت وگاز گچساران از درخشش کارکنان حراست شرکت نفت گچساران در هشتمين دوره مسابقات سراسري قرآن حراست هاي کل کشور خبر داد.

 رئيس اداره حراست شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران با بيان اينکه  نفرات اعزامي از سوي اداره حراست نفت گچساران در اين دوره از مسابقات موفق به کسب رتبه هاي برتر شدند، گفت: هشتمين دوره رقابت‎هاي سراسري قرآن کريم جامعه حراستي کشور به همراه خانواده‎هاي آنها در يک فرايند يک ساله برگزار و پس از آن در قم از برندگان اين مسابقات تجليل شد.

وي با بيان اينکه اين مسابقات در سيزده رشته از جمله حفظ يک جز يا کامل، قرائت، ترتيل، تحقيق و تقليدي، تواشيح و همخواني و دعاخواني برگزار شد، اذعان کرد: در اين رقابت ها بيش از 300 نفر شرکت کننده خواهر و برادر سازمان ها و وزارتخانه از سراسر کشور با يکديگر به رقابت پرداختند. جهاني با اشاره به تيم اعزامي از کارکنان حراست شرکت نفت گچساران تصريح کرد: تيم اعزامي از اداره حراست شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران شامل 7 نفر بود که شاهد درخشش آنها در اين مسابقات بوديم.

رئيس اداره حراست شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران گفت: در پايان اين مسابقات 4 نفر از کارکنان و خانواده هاي صنعت نفت گچساران حائز رتبه هاي برتر اين مسابقات شدند که در اين ميان مهدي شعباني، رشته ترتيل رتبه اول اين مسابقات را کسب کرد.

وي ادامه داد: همچنين مريم جعفري(همسر کارمند) حائز رتبه اول در حفظ 10 جزء قرآن و خانم مرضيه دل افکار (همسرکارمند)  رتبه سوم حفظ 20 جزء قرآن و خانم سيده اکرم خادمي نيز در رشته حفظ پنج جزء قرآن کريم به مقام سوم دست يافت. جهاني با اشاره به اينکه آقايان روح الله وفايي نژاد، سعيد شيرزاد و خانم فاطمه کشاورز نيز به عنوان نفرات پنجم تا هفتم اين مسابقات معرفي شده اند، افزود: برگزيدگان اين رقابت ها به مسابقات قرآن جامعه اطلاعاتي کشور راه مي يابند.

رئيس حراست نفت گچساران با تقدير و تشکر از نقش کانون قرآن امور فرهنگي صنعت نفت گچساران به جهت درخشش نفرات اعزامي در اين مسابقات گفت: قطعا کانون هاي قرآن مي توانند براي رسيدن به جايگاه مطلوب در زمينه قرآني کردن جامعه عمل بپوشانند.

 

  شهيدقدرت الله خنداني

شهيد خنداني از آبان ماه 63 وارد شرکت ملي نفت شد. از دوران نوجواني عليرغم سن کم، با شور انقلابي در همه راهپيمايي ها حضوري فعال داشت. با آغاز جنگ تحميلي نيز آرام وقرار نداشت و بارها به جبهه هاي جنگ اعزام شد و سرانجام درروز 22 اسفند 63 در شرق دجله بر اثر اصابت ترکش خمپاره به لقاي الهي شتافت و آسماني شد.  خواهر اين شهيد در باره او مي گويد: روح اعظم و متعالي وي همواره به او مي گفت كه منتظر واقعه اي باشد. او در انتظار لقاي الله بود. از جمله علاقه مندي هاي شهيد خنداني، مطالعه كتاب هاي آيت الله دستغيب، شهيد مطهري، دكتر علي شريعتي و امام خميني(ره) بود.

 

به جدم قسم نفرينت مي کنم

آيت الله مرعشي نجفي هيچ وقت، محافظ قبول نمي کرد. فرمانده وقت سپاه قم، مرحوم حجه الاسلام ايراني دو مامور موتور سوار را موظف کرده بود که بدون اطلاع آقا از ايشان محافظت کنند. آقا که متوجه اين امر مي شوند، آقاي ايراني را فوري احضار کرده و گفتند: تو با اين کارت توکل به خدا را از من مي گيري.اگر اينها را از اينجا نبردي، به جدم قسم نفرينت مي کنم! بعد آقاي ايراني قبول کرد که آقا محافظ نداشته باشند.

 

مجموعه آثار استاد شهيد مطهري

دسترسي به 105 جلد کتاب هاي چاپ شده استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري که تاکنون در قالب 30 مجلد «مجموعه آثار» بر اساس موضوع دسته بندي شده است و ادامه دارد. ارائه متن كامل يادداشت هاي منتشر شده آن استاد شهيد در 15 جلد که ادامه دارد. سسسساين نرم افزار به کوشش مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي در اختيار کاربران قرار گرفته است.