نمايندگان از زنگنه بدون راي گيري قانع شدند

قدرداني   از کارکنان نفت براي اداره مناسب تاسيسات مستهلک

   وزير نفت هفته گذشته در حالي بار ديگر براي پاسخ به پرسش برخي نمايندگان روانه مجلس شد که نمايندگان سوال کننده بدون راي گيري، از پاسخ هاي زنگنه قانع شدند. سوال هاي عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، نادر قاضي پور، نماينده مردم اروميه در مجلس و غلامرضا کاتب، نماينده گرمسار در مجلس درباره دليل آتش سوزي چندباره در پالايشگاه هاي نفت و دريافت غيرقانوني مبالغي در تعرفه گاز مصرفي مشترکان بود.

وزير نفت در مجلس نکات مهمي را مطرح کرد از جمله خصوصي سازي بدون حساب و کتاب، تاسيسات مستهلک نفت، موثر نبودن نقش شرکت هاي بيمه و نبود منابع کافي براي نوسازي برخي از مهم ترين مشکلات ايمني در صنعت نفت برشمرد و از کارکنان صنعت نفت که تاسيسات مستهلک نفت را با قدمت 90 ساله اداره مي کنند، قدرداني کرد.

 بيژن زنگنه سخنان خود را با ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت به ويژه در پالايشگاه تهران و از دست رفتن جان کارکنان آغاز و اظهار کرد: صنعت نفت با همه عوامل خطرساز از جمله مواد سمي روبه روست و هيچ صنعتي به اندازه اين صنعت با ريسک و خطر روبه رو نيست.  وزير نفت با اشاره به اين که هم اکنون 6 هزار جايگاه عرضه سوخت مايع و گاز طبيعي فشرده شده (سي ان جي) در کشور وجود دارد که روزانه ميليون ها نفر براي دريافت خدمات به آن مراجعه مي کنند، يادآور شد: 27 ميليون مشترک گاز، 60 واحد پتروشيمي بزرگ بالادستي و 10 پالايشگاه عظيم در کشور وجود دارد و روزانه 90 ميليون ليتر بنزين و 80 ميليون ليتر گازوييل در شرايط ايمن توزيع مي شود که کار بزرگ و مهمي است، البته اين به آن معنا نيست که مشکلي وجود ندارد.

زنگنه به برخي از اين مشکلات اشاره کرد و افزود: واقعيت اين است که با ادغام وزارت کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي که طيف وسيعي از فعاليت هاي متنوع اقتصادي و جذاب به آن داده شده، توجه به بخش ايمني و سلامت کار در اين وزارتخانه کم شده است.

وي با بيان اين که مسئول قانوني حفاظت کار شوراي عالي حفاظت فني و بهداشتي کار در وزارت کار است و در اين موضوع مسئوليت حکومتي و حاکميتي دارند، تصريح کرد: وزارت کار بايد از منظر ايمني بر همه شرکت هاي متعلق به وزارت نفت نظارت داشته باشد، ضمن اين که وزارت نفت بايد از منظر مالکيت نظارت کند و بخش هايي را که تحت مالکيت وزارت نفت نيست، اين وزارتخانه مسئوليتي درباره آنها ندارد.

خصوصي سازي بدون حساب و کتاب

وزير نفت به خصوصي سازي بدون حساب و کتاب به عنوان ديگر مشکل اشاره کرد و افزود: سازوکار لازم براي نظارت هنگام خصوصي سازي پيش بيني نشده و اين موضوع مشکلات زيادي ايجاد کرده است. براي نمونه گاه افرادي در شرکت هاي پالايشي يا پتروشيمي مسئوليت مي گيرند که تخصص کافي براي انجام آن ندارند، يا براي سود کوتاه مدت، تعميرات پالايشگاه و پتروشيمي را به تاخير مي اندازند که اين مسائل ايجاد خطر مي کند.

زنگنه تصريح کرد: تنها ابزار ما قطع خوراک پالايشگاه هاست که اگر آن را قطع کنيم، خودمان متضرر مي شويم، بنابراين قدرت حاکمه در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است نه وزارت نفت.

وي به پالايشگاه تهران به عنوان يک نمونه خصوصي سازي اشاره کرد و با بيان اين که اين پالايشگاه صاحب ندارد و متعلق به خداست، تصريح کرد: اين پالايشگاه متعلق به سهام عدالت است، اگرچه در يک مقطع زماني وزارت نفت را مجبور کردند هيئت مديره اين پالايشگاه را تعيين کند.

 زنگنه به نامه اخير خود به وزير امور اقتصادي و دارايي اشاره کرد و با بيان اين که در اين نامه عنوان کردم ديگر نمي توانيم تاسيساتي را که متعلق به سهام عدالت هستند، اداره کنيم، اظهار کرد: استهلاک تاسيسات نفت از ديگر مشکلات صنعت نفت است، پالايشگاه تهران که آقاي محجوب به آن اشاره کردند، بيش از 56 سال عمر دارد.

وي ادامه داد: برخي تاسيسات نفتي ايران بيش از 90 سال عمر دارند، در حالي که زمان استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداکثر 30 سال است. بسياري از پالايشگاه ها مستهلک شده اند و در تاسيسات نفتي جنوب، روزانه شاهد 10 مورد سوراخ شدن خطوط لوله هستيم و منابعي براي بازسازي و نوسازي آن وجود ندارد.

وزير نفت تصريح کرد: بايد از کارکنان پالايشگاه ها و به خصوص کارکنان مناطق نفت خيز جنوب، مناطق مرکزي و فلات قاره براي اداره مناسب اين تاسيسات قدرداني کرد.

موثر نبودن نقش شرکت هاي بيمه

زنگنه از موثر نبودن نقش بيمه ها به عنوان ديگر مشکل ياد کرد و افزود: در همه دنيا ايمني را از طريق بيمه اعمال مي کنند، اما شرکت هاي بيمه ما بر رفتار شرکت ها نظارت ندارند. پارسال من در جلسه اي در وزارت نفت از رئيس کل بانک مرکزي خواستم نسبت به بيمه شرکت هاي نفتي سخت گيري داشته باشد.

وي با بيان اينکه اگر بخواهيم اصول ايمني را در شرکتي لحاظ و اجرا کنيم، بايد مراحل طراحي واحد، تجهيز واحد به امکانات کافي، روزآمد کردن استانداردها و آموزش آن به افراد طي شود، افزود: نداشتن فرمانده حوادث، يکي از مشکلات است. البته پس از آتش سوزي پتروشيمي بوعلي سينا تصميم گرفتيم در اين زمينه آموزش هايي بدهيم که 45 نفر انتخاب شدند و در ايران و خارج از کشور دوره ديدند.

وزير نفت افزود: شوراي مرکزي سلامت ايمني و محيط زيست (سلام) در وزارت نفت راه اندازي و با وزارت کار هم موافقت نامه اي در اين زمينه امضا شد، همچنين پس از هر حادثه بررسي هايي داريم، با متخلفان برخورد مي کنيم و شخصا ساعت ها وقت مي گذارم و دستورعمل هاي لازم را ابلاغ مي کنم.

زنگنه با بيان اين که وقوع آتش سوزي هاي مهم در صنعت نفت، تکرار پذيري آن و ضريب شدت حوادث در سال هاي گذشته کاهش يافته است، اظهار کرد: تلاش ما اين است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانيم همچنان اين حوادث را کاهش دهيم.

  تشريح دريافت بيمه خسارت گاز از مشترکان

وزير نفت در ادامه جلسه علني مجلس شوراي اسلامي درباره دريافت بيمه خسارت از مشترکان گاز در سال 95 که پرسش غلامرضا کاتب، نماينده گرمسار بود، يادآور شد: بر اساس بندي از قانون سال 93 به وزارت نفت و نيرو اجازه داده شده است تا از طريق شرکت هاي تابع ذي ربط، مبلغي به عنوان بيمه خسارت دريافت کنند که اين مبلغ در قانون بودجه سال 1394، 50 تومان به ازاي هر فيش براي يک مشترک گاز تعيين شد، تصريح کرد: در سال 1395، اين رقم بنابر دلايلي درج نشد، اما شرکت ملي گاز ايران بر مبناي همان 50 تومان همه مشترکان را بيمه کرد و رقمي حدود 15 ميليارد و 300 ميليون تومان دريافت شد.

زنگنه ادامه داد: البته شرکت ملي گاز انتفاعي از اين پول نداشته است و همه را به شرکت هاي بيمه براي دريافت قرارداد و پرداخت خسارت داده است.

وزير نفت با بيان اين که اين مبلغ در بودجه سال 96، 100 تومان و در بودجه سال 97 نيز براي هر مشترک شهري و روستايي به ترتيب 200 و 100 تومان تعيين شده است، افزود: سوال آقاي کاتب در تيرماه 1396 مطرح شد که در آن مقطع پرسيدند چرا در سال 1395 اين مبالغ از مشترکان در قبوض گاز گرفته شده است؟ و پاسخ دادم، براي بازپرداخت 50 تومان بيمه خسارت، نياز به مجوز مجلس است و بايد آن را تنفيذ کند. به هرحال اکنون اگر مشترکي بخواهد پولش را پس بگيرد، از قبوض بعدي کسر مي شود، اما بايد توجه داشت اين مبلغ هزينه شده و به شرکت هاي بيمه اي داده شده است.

وي در ادامه به اقدام هاي شرکت ملي گاز اشاره کرد و با بيان اين که شرکت ملي گاز ايران در سال هاي اخير کارهاي بزرگي انجام داده و نمايندگان مجلس نيز با حساسيت آن را دنبال کردند، گفت: از سال 1392 تا پايان سال 1396 به 11 هزار و 500 روستا با جمعيت بيش از 2 ميليون و 400 هزار نفر و 107 شهر با جمعيت 3 ميليون و 160 هزار نفر گازرساني شده است.

 وزير نفت با اشاره به اين که در سال هاي اخير 17 هزار ميليارد تومان از طريق فعاليت در گازرساني به پيمانکاران داخلي سپرده شده است که منابع آن از محل صرفه جويي فرآورده هاي نفتي تامين شده است نه از منابع دولت، اظهار کرد: مجلس امسال 5 هزار ميليارد تومان را براي گازرساني در بودجه پيش بيني کرده است که مبلغ خوبي است تا گازرساني با قدرت پيش برود.

 

  معاون اول رئيس جمهوري: 

محدوديتي در خريد نفت اروپا از ايران ايجاد نشده است

معاون اول رئيس جمهوري گفت: در زمينه خريد نفت و برخي مبادلات تجاري با اروپا محدوديتي به وجود نيامده است.

اسحاق جهانگيري با بيان اين که تلاش ما اين است که  از منافع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان استفاده کنيم، گفت: از جهت سياسي اتفاق خوبي افتاده است و آمريکايي ها تنها شده و در انزوا قرار گرفته اند و جمهوري اسلامي ايران در موقعيتي است که جز دو سه کشور، همه کشورها از مواضع ايران حمايت کنند.

وي با تاکيد بر اين که تلاش ما اين است که اقتصاد کشور و مسائل مردم را با تکيه بر ظرفيت هاي داخلي حل کنيم، افزود: کشور ظرفيت هاي زيادي دارد، اما مهم اين است که بتوانيم همه اين ظرفيت ها را به کار گيريم.

معاون اول رئيس جمهوري تصريح کرد: در بخش اقتصادي فعلا در اروپا، در زمينه خريد نفت و برخي مبادلات تجاري، محدوديتي به وجود نيامده است؛ البته برخي شرکت هاي خصوصي، بويژه اروپايي ها از ايران رفته اند که آثارش تا اين لحظه خيلي تعيين کننده نبوده، بجز برخي پروژه ها و طرح هايي که قرارداد داشتيم و محدود شده است.

جهانگيري با بيان اين که اميدوارم اروپايي ها بتوانند به تعهدي که داده اند، عمل کنند، تاکيد کرد: ما براي هر دو حال، چه اروپايي ها و بقيه کشورها در صحنه باقي بمانند و چه اروپايي ها نتوانند مشکل را حل کنند، در پي راهکارهايي هستيم که هم بتوانيم نفت خود را بفروشيم و هم منابع ناشي از آن را جابه جا کنيم.

وي ادامه داد: واقعيت اين است که آمريکايي ها مسير غلطي رفتند و از توافقي که بعد از سال ها مذاکره انجام شده، يکطرفه و بدون اين که اقدامي انجام شده باشد و طرف مقابل يعني ايران همه تعهداتش را انجام داده، خارج شده اند و طبيعي است اين آمريکايي ها هستند که بايد برگردند. معاون اول رئيس جمهوري عنوان کرد: ما بايد با فرض اين که مذاکره اي نمي شود و جنگي رخ نخواهد داد، براي اداره کشور برنامه ريزي کنيم و در همين مسير هم حرکت مي کنيم. 

 

بررسي مشکلات پالايشگاه داران در کميسيون انرژي

  اسدالله قره خاني، سخنگوي کميسيون انرژي مجلس از بررسي مشکلات پالايشگاه داران در اين کميسيون خبر داد وگفت: در نشست اين کميسيون  با حضور انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پالايش نفت، مشکلات پالايشگاه داران بررسي شد. با توجه به واگذاري پالايشگاه ها به شرکت هاي خصوصي، با مشکلاتي در بخش تامين منابع مالي روبه رو هستند.

وي   تصريح کرد: در پايان اين جلسه مقرر شد، کارگروهي با حضور مرکز پژوهش هاي مجلس، کميسيون و بخش خصوصي تشکيل و پيش از اين که بودجه در صحن علني مطرح شود، از ناحيه کميسيون مشکلات پالايشگاه داران به دولت ارائه شود و در لايحه بودجه قرار گيرد و سپس به کميسيون اعاده شود.

 

آمادگي پکن براي تقويت پيوندها با تهران

وزير امور خارجه چين با وجود آغاز تحريم هاي ضد ايراني آمريکا اعلام کرد: چين آماده تقويت روابط و مناسبات سياسي و اقتصادي با ايران است.  وانگ يي، وزير امور خارجه چين در گفت و گوي تلفني با جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران اعلام کرد: چين براي توسعه بيشتر همکاري ها با ايران آماده است و تحريم هاي يکجانبه در روابط بين الملل را محکوم مي کند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه چين، وانگ در گفت وگو با ظريف اظهار کرد: چين اهميت زيادي به روابط ايران و چين مي دهد و براي ادامه توسعه همکاري هاي سودمند دوطرف آماده است.

ظريف نيز اعلام کرد: ايران از نقش چين در حفظ برجام قدرداني مي کند و براي تقويت همکاري با همه طرف هاي برجام آماده است.

 

در ديدار نماينده ايران در سازمان ها ي بين المللي با دبيرکل اوپک تأکيد شد:  

 نقش مهم ايران در تصميم هاي اوپک

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان هاي بين المللي مستقر در وين، بر ضرورت غيرسياسي ماندن اوپک تاکيد کرد و گفت: اوپک با حفظ استقلال و حرفه اي گري در وضع پرتلاطم فعلي، تصميمات نشست وزيران را با دقت و بدون تفسير اجرا کند.

کاظم غريب آبادي در ديدار با محمد سانوسي بارکيندو، دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، به نقش ايران در اين سازمان اشاره کرد و يادآور شد: ايران به عنوان يکي از بنيان گذاران اصلي اوپک، همواره نقش مهم و اثرگذاري در هم گرايي ميان اعضا براي رسيدن به اهداف اصولي اين سازمان ايفا کرده است. 

وي افزود: در وضع پرتلاطم کنوني در روابط بين الملل و بازار انرژي، مهم است که اين سازمان با حفظ ميراث و سرمايه گران قدر خود که همانا استقلال و حرفه اي گري است، تلاش کند تا همچنان سازماني غيرسياسي بماند و اجازه ندهد برخي از معدود کشورهاي عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سياسي باشند.

غريب آبادي تاکيد کرد: کشورهاي عضو اوپک بايد تصميم هاي نشست وزيران اوپک را به دقت اجرا کنند و اين سازمان با پرهيز از پذيرش تفاسيري که مغاير با اين تصميم هاست، بر حسن اجراي آن از سوي اعضا نظارت دقيق و کامل داشته باشد تا انحرافي در مسير کلي سازمان ايجاد نشود.   اوپک با قاطعيت از اعضاي خود حمايت کند  نماينده دائم ايران در سازمآن ها ي بين المللي به اقدام هاي يک جانبه، غيرقانوني و نامشروع آمريکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحريم هاي يک جانبه و ظالمانه عليه تهران نيز اشاره و اظهار کرد: اقدام يکجانبه آمريکا در خروج از برجام، با محکوميت شديد کشورهاي مختلف در سطح جهان و سازمان هاي بين المللي روبه رو شده است.

وي افزود: هيچ کشوري نمي تواند سهميه توليد و صادرات ديگر کشورهاي عضو را تحت هر شرايطي بگيرد و مجوزي هم از سوي نشست وزيران براي چنين اقدام هايي صادر نشده و شرايط فني ديگر کشورها نيز حاکي از چنين توانمندي نيست.  غريب آبادي تاکيد کرد: ايران معتقد است اوپک بايد در مقطع کنوني با قاطعيت از اعضاي خود حمايت کند و جلوي نقشه و اقدام کشورهايي را که به دنبال سياسي کردن اين سازمان هستند، بگيرد.

دبيرکل اوپک نيز در اين ديدار اظهار کرد: ايران به عنوان يکي از بنيانگذاران اصلي اوپک، همواره در مقام يکي از اعضاي اصلي سازمان، نقش مهم و سازنده اي در راهبري آن ايفا کرده و در اتخاذ تصميم هاي مهم در اين سازمان، بسيار تأثيرگذار بوده است.

وي با اشاره به اين که ما روابط بسيار تنگاتنگي با ايران و وزير نفت داريم و در روند ايفاي وظايف سازمان، رايزني با کشورهاي عضو از جمله ايران، از برنامه هاي اصلي است، تصريح کرد: حفظ استقلال اوپک اهميت خاصي دارد و اين سازمان بايد همواره يک سازمان مستقل، فني و غيرسياسي باشد.

 

وزير نفت:

توتال قرارداد فاز 11 پارس جنوبي را ترک کرد

وزير نفت گفت: شرکت توتال به طور رسمي قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي را ترک کرده است.  به گزارش خانه ملت، بيژن زنگنه درباره شرايط قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي گفت: شرکت فرانسوي توتال به طور رسمي قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي را ترک کرده و بيش از 2 ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج مي شود. وزير نفت درباره جايگزين شرکت فرانسوي توتال در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي تصريح کرد: هم اکنون فرآيند جايگزيني شرکتي ديگر در حال انجام است. سهم توتال در قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي ميان شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيوم فرانسوي-ايراني- چيني 1/50 درصد و سهم شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين (CNPCI) و پتروپارس ايران به ترتيب 30 و 9/19 درصد بوده است.

 

تصويب  آيين نامه   قانون مجازات استفاده کنندگان غيرمجاز   گاز

هیئت وزیران آیین نامه اجرایی قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از گاز را تصویب کرد. در جلسه هیئت دولت به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، آیین نامه اجرایی قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق ، تلفن، فاضلاب و گاز تصویب شد. دولت با هدف ایجاد ضمانت اجرایی کافی برای مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز آب، برق، فاضلاب، گاز و تلفن و نیز جلوگیری از تخریب و خطرات آسیب زا به شبکه های برق، آب و گاز و استیفای حقوق بیت المال از استفاده کنندگان غیرمجاز خدمات زیربنایی، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کند. بر این اساس، استفاده از خدمات قانونی آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بدون دریافت انشعاب یا اشتراک یا استفاده غیرمجاز باوجود داشتن انشعاب ممنوع بوده و با مرتکبان برابر مفاد قانون برخورد می شود. دستگاه های ارائه کننده خدمات مکلف شدند، چنانچه استفاده کنندگان خدمات برق، گاز، آب و فاضلاب ظرف مدت تعیین شده نسبت به پرداخت قیمت خدمات اقدام نکنند، پس از ابلاغ مهلت مناسبی که کمتر از یک هفته نخواهد بود، در صورت پرداخت نشدن قیمت خدمات، با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به قطع موقت انشعاب یا اشتراک مربوطه اقدام کنند.