حواستان به امنیت شبکه اجتماعی تان است؟

مشعل    بخشي از زندگي امروز ما سهم دنياي مجازي شده  و بسياري از بودن هايمان به شبکه هاي اجتماعي محدود است، به طوري  که هيچ کس در اين دنيا، تصويري کامل و واقعي از ما ندارد؛ اما با همين تصوير قضاوت مي شويم. اين بخش از دنياي پرسرعت و پيچيده دنياي مجازي به جزء لاينفک زندگي ها تبديل شده و اگر حواسمان به حضور خود در دنياي شبکه هاي اجتماعي نباشد، ممکن است خسارت هاي واقعي زيادي ببينيم. شبکه هاي اجتماعي در دنياي امروز بخش زيادي از زمان تفريح، سرگرمي ، آموزش و بخصوص تنهايي ما را پر مي کنند و به نوعي ما به تلفن همراه و حضور در چند شبکه اجتماعي اعتياد پيدا کرده ايم، در حالي که همزمان در معرض انواع کلاهبرداري، هک شدن و شکسته شدن حريم خصوصي مان قرار داريم. بسياري از افراد حضورشان محدود و بسياري ديگر حضوري پررنگ و گسترده دارند و حتي از صفحه اجتماعي شان کسب درآمد هم مي کنند. صفحه اجتماعي بسياري از افراد در اين مدت مورد حمله و هک قرار گرفته و اگر علاقه مند به ادامه حضور در فضاي مجازي هستيم، بايد بدانيم که براي حفاظت از صفحه اجتماعي خود چه بايدها و نبايدهايي را رعايت کنيم.

شيوه هاي معمول کلاهبرداري در فضاي مجازي

بسياري از کلاهبرداران فضاي مجازي به جز روش هاي فني و رايانه اي، از روش هاي غير فني مبتني بر استفاده از ويژگي هاي روانشناسانه افراد براي نفوذ به سيستم ها و دسترسي به اطلاعات کاربران آنها استفاده مي کنند. پايه و اساس اين روش ها، ارتباط با کاربران و فريب آنها براي اعمال تغيير در روال هاي معمول امنيت سيستم ها به شمار مي رود. به عنوان مثال کاربران را در موقعيتي قرار مي دهند که به صورت ناخواسته و بدون آگاهي، رمز عبور خود را به مهاجمان منتقل کنند. مهندسي اجتماعي در شبکه هاي اجتماعي، آنقدر تخصصي است که مي تواند موضوعات خوبي براي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و دکترا در رشته ICT باشد. يک نمونه، حمله صيادي (Phishing) است؛ از ميان حملات مهندسي اجتماعي، حمله صيادي، معمول ترين حمله اي است که امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين مدل به دنبال مشخصات و اطلاعات تماس قرباني مي گردند يا شبکه هاي اجتماعي يا وب گاه هاي ديگري که وي از آنها استفاده مي کند را پيدا کرده و در ادامه يک نسخه جعلي از صفحه ورود وب گاه و ايجاد URL شبيه به وب گاه اصلي براي آن مي سازند. در ادامه پيغامي تهديدآميز به فرد مي فرستند و سعي مي شود که در قرباني حالت ترس، اضطرار و ... ايجاد کنند تا وي تمرکز فکري خود را از دست داده و از پيوند مورد نظر استفاده کند. با مشاهده صفحه جعلي، قرباني که در وضعيت احساسي خاصي قرار گرفته، به صورت ناآگاه بدون توجه به URL نامعتبر وب گاه جعلي، اقدام به وارد کردن اطلاعات احراز هويت خود (مثل نام کاربري و رمز عبور) کرده و بدون اينکه متوجه شود، اين اطلاعات را در اختيار مهاجم قرار مي دهد.  در روش ديگر که دستاويز سازي (Pretexting) نام دارد، هکر يا همان کلاهبردار اينترنتي، سناريويي طراحي مي کند که در آن با دروغ گفتن، بهانه آوردن، وانمود کردن خودبه عنوان دوست و آشنا يا آشناي فلان دوست و فاميل و همکار کاربر و ...، خود را به جاي شخص ديگري جا زده و با کسب اعتماد کاربر، اطلاعات شخصي و احراز هويت وي را به دست مي آورد. اين موضوع اين روزها در فضاي اينستاگرام زياد اتفاق مي افتد. گاهي حمله از طريق خود کاربر صورت نمي گيرد؛ بلکه با فريب متولي يا مسوول فني يک وب گاه يا شبکه اجتماعي، اطلاعات شخصي کاربران شبکه اجتماعي از وي استخراج مي شود. معمولا گام اول براي اين نوع حمله، به دست آوردن اندکي اطلاعات در مورد قرباني است که مراجعه به شبکه اجتماعي بهترين راه براي استخراج چنين اطلاعاتي است. بعد از آن باتوجه به اين اطلاعات، دروغي ساخته مي شود که با استفاده از آن، مهاجم مي تواند در تماس با قرباني، خود را به جاي شخص ديگري جا بزند. شيوه ديگر کلاهبرداران، طعمه گذاري ( Baiting) است؛ در اين حمله، هکر يک وسيله فيزيکي مانند حافظه USB، پخش کننده هاي صوتي ديجيتال و ... را که حاوي بدافزار يا ويروس است، به نحوي در دسترس قرباني قرار مي دهند و با تحريک حس کنجکاوي يا حرص، وي را وادار به استفاده از آن مي کنند. يکي از معمول ترين روش هاي قراردادن اين اطلاعات در اختيار قربانيان، نوشتن برچسب هاي خاص روي آنها و قرار دادن اين وسايل در محل هاي خاصي است تا به نظر برسد جا گذاشته شده اند.

 شيوه هايي براي بالابردن امنيت شبکه هاي اجتماعي

براي شبکه اجتماعي خود دايره مخاطبان تعيين کنيد. هر وقت مي خواهيد چيزي در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک بگذاريد، به اين نکته توجه کنيد که مي خواهيد چه کساني اين محتوا را ببينند. توجه کنيد که فعال کردن گزينه public يا عمومي به اين معني است که همه مي توانند محتوايي را که به اشتراک گذاشتيد، ببينند، حتي اگر در آن شبکه اجتماعي عضو نباشند. تعيين حدود مخاطب در اينستاگرام، ريزه کاري و جزئيات ندارد. صفحه شما مي تواند خصوصي باشد، که در اين صورت صرفاً براي کساني که شما تأييد مي کنيد، قابل مشاهده است، يا مي تواند عمومي باشد که در اين صورت هرکسي مي تواند محتواهايي را که شما به اشتراک مي گذاريد، ببيند. همچنين در اينستاگرام اين امکان وجود دارد که تنظيم کنيد چه کسي يا کساني استوري هاي شما را ببينند و چه کساني نبينند. در عين اينکه پروفايل شما مي تواند عمومي يا خصوصي باشد، مي توانيد استوري خودتان را طوري تنظيم کنيد که افراد دلخواهتان آن را ببينند.  ضمن اينکه مي توانيد با تنظيم فهرست دوستان نزديک خود، فهرستي از افرادي را که مي خواهيد استوري شما تنها براي آنها نمايش داده شود هم تنظيم کنيد که در اين حالت مي توانيد از گزينه close friend استفاده کنيد. به محض اينکه محتوايي را منتشر مي کنيد، راه هاي کمي براي محافظت از آن وجود دارد؛ براي همين است که ايجاد تنظيمات قبل از منتشر کردن پست اهميت دارد؛ اما نگران نباشيد، راه هايي براي محافظت از محتوايي که به اشتراک مي گذاريد، وجود دارد. همچنين مي توانيد به اينستاگرام اجازه دهيد، کامنت هايي را که فکر مي کنيد توهين آميز هستند، به صورت خودکار حذف کند. يا مي توانيد manual filter را فعال کنيد تا کلماتي را که نمي خواهيد، فيلتر کند. همچنين مي توانيد با کشيدن نظرات به سمت چپ (در IOS) يا فشار دادن روي آنها (در اندرويد) آنها را حذف کنيد. علاوه بر همه اين موارد، وقتي کسي در شبکه هاي اجتماعي براي شما ايجاد مشکل يا مزاحمت مي کند، مي توانيدد او را بلاک کنيد. با بلاک کردن، اين کاربر ديگر نمي تواند با شما هيچ نوع ارتباطي مثل نظر دادن يا پيام فرستادن داشته باشد. در شبکه هايي مثل اينستاگرام، کافي است پروفايل فرد را باز کنيد، روي سه نقطه ضربه بزنيد يا کليک کنيد و با انتخاب گزينه بلاک از شر مزاحمت هاي اين کاربر خلاص شويد. اينستاگرام يک گزينه اضافي هم به شما مي دهد که محدود کردن يا restrict است. با انتخاب اين گزينه، هرگونه فعاليت اين کاربر مثل کامنت گذاشتن و... قبل از اينکه نمايش داده شود، بايد به تاييد شما برسد. گاهي اوقات ممکن است نخواهيد کاربري را به هر دليل بلاک کنيد. براي اين موضوع هم راه حلي وجود دارد و شما مي توانيد با ايجاد برخي تنظيمات، کاري کنيد که آن فرد يا افراد، محتواهاي توليدي شما را نبينند يا متوجه پست گذاشتن شما نشوند.  اگر همه اين اقدامات ر ا انجام داده ايد و حواستان به صفحه اجتماعي تان است، پس حتما اين را هم مي دانيد که بايد مراقب نظرات خود هم باشيد. گاهي يک نظر دادن ساده زير پست صفحه اي پرطرفدار موجب مي شود که بسياري از افراد به سمت صفحه شما سرازير شوند. قاعده کلي اين است که پاسخ ها و نظرات شما در مورد يک پست براي همه کساني که به آن پست دسترسي دارند، قابل ديدن است و ديدگاه شما به دوستان يا ارسال کننده پست محدود نيست.

 

شعر

طبـعم از لعل تو آموخـت در افـشاني ها

اي رخت چشمه خورشيد درخشـاني ها

سرو من صبح بهار است به طرف چمن آي

تا نسيـمت بنـوازد به گـل افشـانـي ها

گر بدين جـلوه به دريـاچه اشـکم تابـي

چشم خورشيد شـود خيره ز رخشاني ها

ديده در ساق چو گلبرگ تو لغزد که نديد

مخـمل اينـگونه به کاشـانه کاشـاني ها

دارم از زلف تو اسـباب پريشـاني جـمع

اي سـر زلـف تو مجـموع پريـشانـي ها

رام ديـوانه شـدن آمـده درشـان پـري

تو بـه جـز رم نشـناسـي ز پريشـاني ها

شهريـارا به درش خاک نشـين افـلاکند

وين کواکـب همه داغـند به پيـشاني ها

*شهريار

 

تیک

ميثم ابراهيمي، يکي از خوانندگان پرطرفدار موسيقي پاپ، متولد 1364 است که با چند تک آهنگ شاد مثل «معلومه کجايي» «ديگه نيستم» «عروسک جون» «هواي دليه» «جان جان» و ... طي اين سال ها طرفداران زيادي پيدا کرده است.بيشتر مخاطبانش او را با «خانه فيروزه اي»، «يکي هميشه هست»، «عشق»، «تگرگ» و «خسته ام» مي شناسند. ميثم ابراهيمي چندي پيش آلبوم جديدش به نام «تيک» را روانه بازار کرد.

 

فانوس جادویی زمان

اگر کتاب «در جست وجوی زمان از دست رفته» را خوانده و با پیچیدگی قلم مارسل پروست آشنا باشید، می دانید که درک ابعاد این رمان کاری ساده نیست. «فانوس جادویی»، کتابی ارزشمند در نقد و تفسیر رمان « در جست وجوی زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست است که داریوش شایگان در اختیار عاشقان پروست قرار داده است. در توضیح پیچیده ای که در پشت جلد کتاب آمده است، درباره کتاب مارسل پروست چنین می خوانیم: «مارسل پروست، خالق حماسه مدرن است و رمان جست وجوی سیر و سلوک انسان مدرن. این سیر و سلوک در دنیایی به وقوع می پیوندد که هنجارهای متافیزیکی آن به کلی به هم ریخته، ازل و ابد جابه جا شده و انسانِ سرگشته در آن، حقیقت مطلق را می جوید. مسیر کاوش انسان پروستی اما، جاده عرفان سنتی نیست، در اینجا هنر، جانشین عرفان می شود. مقصد جست وجو، وصول به بی زمانی مطلق است و این مقصود به یمن تعمق در جوهره هنر حاصل می شود.»قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که خواندن رمان «در جست وجوی زمان از دست رفته» کار هر کسی نیست. اگر بدون مقدمه سراغ رمان مارسل پروست بروید، بدون تردید در جملات سنگین و طولانی آن گم خواهید شد و بعید است بتوانید خودتان را پیدا کنید و بدانید کجای داستان هستید. این رمان، سنگین و پیچیده است و به جرات می توان گفت اگر شما کتابخوان حرفه ای نباشید، آمادگی لازم برای مطالعه آن را ندارید. داریوش شایگان نیز در کتاب «فانوس جادویی زمان» به خواننده آگاهی می دهد که مسیر راحتی برای مطالعه پروست در پیش ندارد و بهتر است خودش را برای یک مسیر توانفرسا آماده کند؛ اما سوالی که پیش می آید، این است که خود کتاب شایگان را چه زمانی بخوانیم؟ قبل از کتاب پروست و یا بعد از آن؟ پاسخ ما این است که در کنار رمان هفت جلدی پروست، این کتاب را نیز مطالعه کنید. در این صورت اگر در مسیر خواندن « در جست و جوی زمان از دست رفته» به تجدید قوا نیاز داشتید، می توانید از کتاب «فانوس جادویی زمان» بهره ببرید.  این کتاب را انتشارات فرهنگ معاصر منتشر کرده است.

 

حکایت دریا

«حکايت دريا» فيلمي به کارگرداني و نويسندگي بهمن فرمان آرا محصول سال 1395 است. اين کارگردان در آخرين اثرش براي اولين بار به بازيگري پرداخت. «حکايت دريا» در زمان ساخت، «دل ديوانه» نام داشت و بعد از ساخته شدن به «حکايت دريا» نامش تغيير کرد. اين فيلم قصه آدم هايي را روايت مي کند که پس از مدتي دور بودن، دوباره به هم نزديک مي شوند؛ اما آيا اين نزديکي مي تواند دوري گذشته را جبران کند؟! ژانر فيلم، خانوادگي و اجتماعي  است و علي نصيريان، داريوش اسدزاده، فاطمه معتمدآريا، ليلا حاتمي، علي مصفا، رويا نونهالي، پانته آ پناهي ها، مريم بوباني، صابر ابر و بهمن فرمان آرا به هنرمندي پرداخته اند. اين فيلم به شکل اينترنتي اکران شده و مي توانيد آن را دنبال کنيد.