بهترين موعظه

امام سجاد(ع) فرمودند: «ابن آدم! إنّك لاتزال بخير ما كان لك واعظ من نفسك وما كانت المحاسبة من همّك وما كان الخوف لك شعاراً والحذر لك دثارا»ً

گرچه انسان از موعظه ديگران بي نياز نيست، اما موعظه اي كه از درون انسان برمي خيزد، اما بهترين موعظه است، چون هر كسي به صفات و عيوب خود از همه آگاه تر است. بايد همت انسان اين باشد كه خود را محاسبه كند.

 اگر ديگران ما را محاسبه نكنند، دليل نمي شود كه ما خود را محاسبه نكنيم. محاسبه، از لغزش هاي آينده انسان جلوگيري مي كند. مراد از خوف، خوف از خدا و عذاب او و كردار بد انسان است، نه ترس از مردم و قدرت هاي پوشالي. حذر، به معناي احتياط است، نه به اين معنا كه انسان دست از فعاليت بكشد، بلكه بايد در ميدان هاي مختلف وارد شده، اما همواره احتياط و پرهيز را رعايت كند كه معناي تقوا هم همين است.

 

زيارت عاشورا

يكى از نكاتى كه شيخ رجبعلى خياط در توسل به اهل بيت(ع) بر آن تأكيد داشت، خواندن زيارت عاشورا بود.

 او در اين باره مى‏فرمود: «در عالم معنا به من توصيه كرده‏اند كه زيارت عاشورا بخوان» و توصيه مى‏كرد: «تا زنده‏ايد زيارت عاشورا را از دست ندهيد.»

 

دانشنامه علوم قرآن

دانشنامه علوم قرآن با ويژگي ها و امکانات منحصر به فرد در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

 متن 681 عنوان کتاب در 903 جلد از منابع مهم در زمينه علوم قرآن، به زبان هاي عربي، فارسي و انگليسي و ارائه درخت واره 22 مبحث از مباحث مهم علوم قرآني با بيش از 3 هزار موضوع و اتصال آن به 303 عنوان کتاب و ارائه شرح حال علمي و قرآني حدود 2 هزار قرآن پژوه از قرن اول تا پانزدهم با 35 نمايه و 30 هزار چکيده و اتصال آن به بيش از 30 عنوان کتاب، از جمله امکانات اين دانشنامه است.

 

غديرخم؛ روز ولايت و کرامت

 عيد اتمام نعمت و اکمال دين

در فرهنگ مسلمانان، بعضي روزها به دليل برکت و خيري که در آنهاست، عيد ناميده شده است. يکي ازاين روزهاي والامقام، روز عيد غدير خم، يعني هجدهم ذي الحجه است که از سوي رسول گرامي اسلام(ص)، برترين عيد امت لقب گرفته است.

معناي غدير

غدير درلغت به معناي آبگير است؛ گودالي در بيابان که آب باران در آن گرد آيد. در ميان راه دو شهر بزرگ دنياي اسلام، مکه و مدينه، محلي است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامي اسلام (ص)، کاروانيان حج گزار در آنجا از هم جدا مي شدند و به ديار خود مي رفتند. در اين محل، غدير خم جاي دارد. علت نام گذاري اين غدير به خم، آن است که آبگير آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخي قبايل صحرايي، گاه جامه هاي رنگ کرده خود را در اين آبگير مي شسته اند.

واقعه غدير خم

در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدير خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علي(ع) را به جانشيني خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولاي اويم، علي مولاي اوست». البته جانشيني امام علي(ع) سال ها پيش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام شده بود، اما در غدير، به اطلاع عموم رسيد.

سنديت واقعه غدير خم

مرحوم علامه اميني در کتاب الغدير خود نام راويان حديث غدير را به ترتيب زمان زندگي ذكر كـرده اسـت:ميان اصحاب رسول خدا (ص ) 110 نفر، تابعين 84 نفر، علماي قرن دوم هجري 56 نفر، علماي قرن سوم هجري 92 نفر، علماي قرن چهارم هجري 43 نفر، علماي قرن پنجم هجري 24 نفر، علماي قرن ششم هجري 20 نفر، علماي قرن هفتم هجري 21 نفر، علماي قرن هشتم هجري 18 نفر، علماي قرن نهم هجري 16 نفر، علماي قرن دهم هجري 14 نفر، علماي قرن يازدهم هجري 12 نفر، علماي قرن دوازدهم هجري 13 نفر، علماي قرن سيزدهم هجري 12 نفر و علماي قرن چهاردهم هجري 19 نفر.

حديث غدير در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذي، «مسند احمد» و در «مستدرك» حافظ ابن عبداللّه حاكم نيشابوري به مضامين مختلف ذکر شده است.

 غدير و سرنوشت اسلام

بدون شک واقعه غدير خم، نقش سرنوشت سازي در تعيين مسير آينده اسلام داشته است. در اين واقعه، پيامبر اسلام (ص) مهم ترين مأموريت دوران پيامبريِ خود را به انجام رساند؛ مأموريتي که انجام آن، به منزله رساندن پيام رسالت حضرت بود و کوتاهي در مورد آن، به از بين رفتن زحمات چندين ساله ايشان مي انجاميد؛ چنان که خداوندمتعال درآيه 67 سوره مائده مي فرمايد: «اي پيامبر! آنچه از سوي پروردگارت به تو نازل شده است، تبليغ کن و اگر چنان نکني، پيام و رسالت او را انجام نداده اي وخداوند تو را از مردم حفظ مي فرمايد».

عيد غدير در کلام معصومين (عليهم السلام)

رسول خدا (ص) فرمود: «روز غدير خم، برترين عيدهاي امت من است و آن روزي است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علي بن ابي طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدايت شوند و آن روزي است که خداوند در آن روز دين را تکميل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دين آنان قرار داد.»

حضرت امام رضا(ع) به نقل از جدش امام صادق (ع) فرمود: «روز غدير خم، درآسمان مشهورتر از زمين است».امام صادق (ع) فرمود: «عيد غدير، روز عبادت و نماز و سپاس و ستايش خداست، و روز سرور و شادي است؛ به دليل ولايت ما خاندان که خدا بر شما منت گذاشت. من دوست دارم شما آن روز را روزه بگيريد»

عيد همگان

حضرت امام خميني(ره)، عيد غدير خم را که کاشتن بذر ولايت در جان همه مسلمانان است، مختص گروه خاصي نمي دانست و در اين باره مي فرمود: «امروز که روز عيد غدير است، از بزرگ ترين اعياد مذهبي است.

اين عيد، عيدي است که مال مستضعفان است، عيد محرومان است، عيد مظلومان جهان است، عيدي است که خداي تبارک و تعالي به وسيله رسول اکرم (ص) براي اجراي مقاصد الهي و ادامه تبليغات و ادامه راه انبيا، حضرت امير (ع) را منصوب فرمودند».

عيد ولايت

مقام معظم رهبري به مناسبت هاي مختلفي درباب اهميت عيد غدير، سخناني داشته اند و بر اهميت ابعاد علمي، فرهنگي و سياسي آن تاکيد کرده اند. سه مورد از بيانات ايشان عبارتند از:

 عيد غدير، عيد بسيار بزرگ و خاطره عظيم تاريخي است.

 در کار فرهنگي غدير، بايد مانند علامه اميني و مرحوم سيدشرف الدين کار کرد که الغدير و المراجعات را تحويل دادند.

 عيد غدير، عيد ولايت است، عيد سياست است، عيد دخالت مردم در امر حکومت است، عيد آحاد ملت و امت اسلامي است.

 

پرسش: كفاره گناهان كبيره چيست؟

پاسخ: خداوند درهاي لطف و رحمت توبه را براي همه گنهكاران با هر گناهي از جهت كميت و كيفيت باز گذاشته و تعهد كرده، اظهار پشيماني توبه كنندگان حقيقي را بپذيرد، به شرطي كه از راهش و با رعايت آداب و مقدماتش وارد شوند، اما براي پذيرش توبه، هر گناهي شرايط ويژه اي مقرر داشته است.

 پذيرش توبه برخي گناهان فقط آگاهي دروني و بيداري دل و در نتيجه پشيماني همراه با تنفر و ناراحتي از گناهان و تقصيرات است.

چنين شخصي با اقرار و اعتراف به گناه و تقصير خويش در پيشگاه خدا و توبه و استغفار از گناهان پاك مي شود.

اما برخي گناهان افزون بر آن، نياز دارد كه گناهكار، گذشته سياه خود را پاك كند.

گذشته سياهش ممكن است حق الله باشد، مثلا نماز نخوانده يا روزه نگرفته که بايد قضاي آن را به جا آورد. ممكن است گذشته سياهش مربوط به حق الناس باشد.

جبران حق الناس و شرط پذيرش توبه به اين صورت است كه رضايت قلبي صاحبان حق را به هر صورتي شده، به دست آورد. اگر مالي را از مردم تصرف يا ضايع کرده يا باعث مرگشان شده يا ضربه اي بر بدن آنان وارد كرده كه ديه يا قصاص دارد، بايد يا رضايت آنان يا وارثشان را جلب كند يا مال و مبلغ ديه را به آنان بدهد.

اگر با زبان يا عملي، روح آنان را آزرده و آبرو و حيثيت آنان را برده است، جبران کند و در صورت امكان از آنان رضايت بگيرد، اما اگر ممكن نيست، براي آنان دعا كند.

اگر برخي افراد كه به گردنش حق دارند، نمي شناسد يا مرده اند يا دسترسي به آنان ندارد، در امور مالي، مال را به فرزندان يا وارثان آنان بپردازد. اگر دسترسي به آنان هم ممكن نباشد، با اجازه حاكم شرع در راه خدا از جانب آنها صدقه بدهد.

در غير اموال مالي، در حق آنان دعا و استغفار كند و صدقه و خيراتي هديه کند.

 

تجليل از خادمان نماز شرکت ملي پخش منطقه  استان مرکزي

شوراي فرهنگي و اقامه نماز شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه استان مرکزي با برگزاري آييني از خادمان و فعالان نماز تجليل کرد. در اين مراسم با حضور مديران و کارکنان، در نمازخانه شرکت از خادمان نماز، متصديان نمازخانه هاي بين راهي و برخي فعالان و نمازگزاران منطقه تجليل شد.مدير پخش منطقه استان مرکزي در سخناني، ضمن بيان اهميت اقامه نماز در تکاليف ديني، حضور پررنگ کارکنان در نمازهاي جماعت را مايه برکت و پيشرفت بهتر وظايف کاري دانست و از همه دست درکاران فرهنگي، به ويژه فعالان اقامه نماز تقدير کرد.در پايان اين مراسم، هدايايي به رسم يادبود به خادمان و فعالان نماز اهدا شد.

 

شهيد  عين الله سلطاني

شهيد عين الله سلطاني، بيستم فروردين سال 65 وارد شركت ملي نفت شد. از زمان حضور در شركت و قبل از آن، بارها در جبهه هاي جنگ حاضر شده بود، اما بار آخر حضورش در فروردين 67 در منطقه دهلران رداي زيباي شهادت را بر اثر اصابت تركش خمپاره دشمن بر تن كرد و نامش جاودانه شد. فرزند شهيد درباره خصوصيات اخلاقي پدر مي گويد:

«پدر فردي دلسوز و مهربان بود. صله رحم را تا آنجا كه توانايي داشت، به جا مي آورد. وي هيچگاه نسبت به كسي كينه اي به دل راه نمي داد. دل او مملو از رافت و محبت بود.»

 

دو پرسش ديني

 پرسش:اگرسهواً مقداري از تشهد را در رکعت اول بخوانيم، سجده سهو واجب مي شود؟

 پاسخ: واجب نيست، اما مستحب است براي هر کار يا ذکر اضافه سهوي در نماز، سجده سهو انجام شود.

 پرسش: اگر انسان در مغازه اي کار کند (غير از مواد غذايي) که صاحب مغازه احتکار يا گرانفروشي يا کم فروشي يا غش در معامله و امثال آن انجام دهد و فرد هم بنا به مقتضيات مغازه، عامل به اين قبيل امور باشد و نيز به دليل مشکلات نتواند شغل ديگري پيدا کند، پولي که به عنوان حقوق از مغازه دار مي گيرد، حلال است يا حرام؟

پاسخ: به طور کلي احتکار و گرانفروشي در صورتي که برخلاف قوانين و مقررات نظام جمهوري اسلامي باشد، همچنين کم فروشي و غش در معامله به طوري که جنسي با جنس ديگر مخلوط شود و مشتري متوجه نشود و خريدار نيز به او اطلاع ندهد، جايز نيست و عملي که در ارتباط با هر يک از موارد فوق انجام گيرد، حرام است و اجرت در برابر آن حلال نيست.

 

عذاب کردگار

گويند روزي مرحوم ميرزاي قمي (صاحب قوانين الاصول) هنگام گفت و گو با فتحعلي شاه به او فرمود:

اي شاه عدل کن، مي ترسم به واسطه معاشرتي که با تو دارم، نظر به آيه مبارکه «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» مستوجب عذاب کردگار جبار گردم.»

و نيز روزي مرحوم ميرزا دست به ريش فتحعلي شاه که ريشي بلند داشت، کشيده و فرمود:‏

 اي پادشاه کاري نکن که اين ريش فرداي قيامت در آتش جهنم بسوزد.