اپلیکیشن های کاربردی موسیقی

 Shazam

اگر از علاقه مندان به هنر و دنیای بی حد و مرز موسیقی هستید، حتما اسم Shazam را شنیده اید. این برنامه در واقع اپلیکیشنی برای شناسایی موزیک های مورد علاقه شماست و این توانایی را دارد که تمامی موسیقی های مورد علاقه تان را به همراه متن و نام هنرمند آن برای شما پیدا کرده و در اختیارتان قرار دهد. اگر موزیکی را شنیدید و دوست داشتید آن را پیدا کنید، به محض بازکردن Shazam، کافی است انگشت خود را روی لوگوی اپلیکیشن قرار دهید. در این صورت Shazam در حالت گوش کردن (Listening) قرار می گیرد و شروع به پیدا کردن موسیقی مورد نظر می کند. Shazam اگر بتواند موسیقی را در پایگاه داده خود پیدا کند، آن را برای دسترسی شما در سرویس هایی نظیر اسپاتیفای و اپل موزیک قرار می دهد، در غیر این صورت از شما عذر خواهی کرده و اعلام می کند بنا به دلایلی (مثل صدای کم موسیقی، نویزهای محیطی یا نبودن آن در پایگاه داده) آن را پیدا نکرده است. در قسمت My Shazam نیز می توانید لیستی از تمامی موسیقی هایی راکه این اپلیکشین برای تان پیدا کرده، مشاهده کنید.

           

soundhound

این برنامه بسیار شبیه به اپلیکیشن Shazam عمل می کند و کارکردن با آن بسیار آسان است. کافی است پس از نصب و اجرای برنامه، آهنگی را پخش کرده و گوشی خود را نزدیک بلندگو نگه دارید. این برنامه بسرعت مشخصات آهنگ از قبیل نام آهنگ و خواننده را تشخیص داده و علاوه بر آن، متن آهنگ را نیز به شما نشان می دهد. این برنامه رایگان به شما امکان می دهد تا با گفتن یا وارد کردن نام آهنگ یا نام خواننده آن، آهنگ موردنظر را به آسانی بیابید. این برنامه، موزیک های خارجی و تعدادی محدود از موزیک های ایرانی را می تواند تشخیص دهد، ضمن اینکه در صورت اتصال به اینترنت قادر است مشخصات آهنگ ها را نشان دهد. با توجه به ویژگی های ذکرشده و انتخاب آن از طرف گوگل پلی به عنوان یکی از برترین اپلیکیشن های 2014، می توان این برنامه را یک شاهکار در زمینه موسیقی دانست. این برنامه کاربردی برای سیستم عامل اندروید موجود است.

 

 

داستان عکس

با بالا آمدن آب در بخش هاي مختلف خوزستان، شمار زيادي از تاسيسات نفتي دچار آب گرفتگي شده اند. اين عکس، يکي از عکس هاي گزارش تصويري شانا از آب گرفتگي تاسيسات نفتي در استان خوزستان است.

رضا رستمي / شانا

 

اشغال تلویزیون با ستاره مربع ها

مشعل- حالا ديگر مردم به يک سري از تبليغات تلويزيون که مجبورند قبل، بعد و يا در ميان يک سريال تحمل کنند، عادت کرده اند. کمتر برنامه اي اعم از ورزشي، سرگرم کننده، خانوادگي و حتي سياسي هست که يک مسابقه را در دل خود جاي نداده باشد. در بسياري از موارد، کيفيت اين برنامه ها که با مسابقه آنلاين همراه شده اند، بشدت پايين آمده و از آن برنامه تنها يک مسابقه باقيمانده است. در بيشتر اين مسابقات، با کدهاي دستوري از مخاطب مي خواهند تا پيامي را منتقل و در مسابقه اي شرکت کند و برنده کالا يا پول يا ... باشد. در بسياري از موارد، آنقدر اين مسابقه يا فروش محصولات در اولويت قرار گرفته که رسالت برنامه يا محور صحبت هاي مجري تغيير مي کند و ديگر آن مجري يا گوينده و حتي بازيگر، به تبليغاتچي آن محصول يا شرکت تبديل شده است.  جدا از تبليغات تلويزيوني که فضاي خانه ها، لوازم خانه و نيازهاي افراد آن، از دنيا و يا کشوري ديگر هستند و نسبتي با زندگي امروز خانواده هاي ايراني ندارند، اين عنصر جديد مسابقه و زدن ستاره مربع براي عضويت در آن، تبليغات تلويزيوني را با نزول بيشتري همراه کرده است، در حالي که اين تبليغات مي توانست روحيه مخاطب خود را را به چالش بکشد، بخصوص در شرايط فعلي جامعه که شرايط اقتصادي، زندگي را براي بسياري از مردم سخت کرده است. ستاره مربع هايي که در رقابت با يکديگر، وعده هاي اغواکننده و متفاوت تر مي دهند و مخاطب را بيشتر وارد اين بازي مي کنند. از آن سو هم مخاطبان در اين شرايط اقتصادي بيشتر ترغيب مي شوند که شانس خود را در قرعه کشي ستاره مربع ها يا اپليکيشن هاي مختلف امتحان کنند تا شايد به يک ميليونر تبديل شوند.

اين فضا بارها مورد انتقاد قرار گرفته، حتي بسياري از کارشناسان و مسؤولان در مورد شرعي بودن اين اقدام تلويزيون اعتراض ها و تذکرهايي داشتند؛ اما اين روند همچنان ادامه دارد. اوج اين انتقادها زماني بود که بحث دستکاري در آراي مردمي جشنواره جام جم پيش آمد؛ جايي که آراي مسابقه تلويزيوني «برنده باش» يک شبه افزايش يافت و مشخص شد که تقلب در کار بوده و يک نفر هم به عنوان مسبب شناخته و گفته شد که تحويل مراجع ذيصلاح داده شده است. دعوايي که پايانش حذف عادل فردوسي پور از برنامه 90 بود، اما مشخص نشد عامل اين تخلف و دستکاري آراي مردمي چه کسي بوده و چه سرانجامي برايش در نظر گرفته شده يا با چه نيتي چنين رفتاري را انجام داده است. نوروز امسال که اين مسابقه ها، قرعه کشي ها و ستاره مربع ها بيشترين سهم را در تلويزيون داشتند، صداي بسياري از مخاطبان بلند شد و حتي مسؤولان و نمايندگان مجلس هم به اين عملکرد تلويزيون اعتراض کردند. رمضانعلي سبحاني فر، عضو کميسيون صنايع مجلس، با انتقاد به رويکرد ضدمخاطب صداوسيما هشدار داد که ستاره مربع ها فقط جيب مردم را خالي مي کند. او با بيان اينکه شيوه تبليغات در رسانه ملي نيازمند تغيير است، ادامه داد: «صدا و سيما نبايد تمام برنامه هاي خود را بر قرعه کشي هاي تلويزيوني متمرکز کند و اين روند را در تمام برنامه هاي آموزشي، اخلاقي، فرهنگي، خانوادگي و ورزشي به کار برد؛ تکرار عبارت ستاره مربع ها مردم را خسته کرده است.» چندي قبل هم مصطفي هاشمي طبا در يکي از برنامه هاي تلويزيوني با اشاره به همين کدهاي دستوري، اين اقدام تلويزيون را شبيه به برنامه هاي شرط بندي دانست و اين روند را که تاکنون از سوي مسؤولان مورد سوال قرار نگرفته، با اين چالش مواجه کرد که فرق اين اقدام تلويزيون با برنامه هاي شرط بندي چيست؟

اما هر بار که اعتراضي به اين عملکرد صورت مي گيرد و واکنش هاي منفي مطرح مي شود، تلويزيون شيوه اين کار را تغيير مي دهد و با روشي ديگر اين مسابقه را برگزار مي کند و توجيه هم همان کسب درآمد و سرگرم کردن مردم است. در صورتي که اين اقدام در واقع نوعي نمک پاشيدن بر زخم ها و مشکلات معيشتي مردم است؛ مردمي که ترجيح مي دهند در همان زمان محدود شب که در کنار خانواده هستند، يک برنامه مفيد و شاد يا سريالي جذاب و هيجاني را ببينند تا خستگي شان در برود؛ ولي مجبورند پاي برنامه هاي تبليغاتي تلويزيون بنشينند و گاه هم درگير اين مسابقات شوند.