گزارش«مشعل» از نشست خبري مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در پالايشگاه خليج فارس

ستاره خود اتکايي

  سر ِسربلند دل سر به زير نه ستمگري نه ستم پذير      به نگاه وطن همه آشنا همه يکدليم همـه يک صدا

بنهم به خاک پاي تو سر بدهم به پاي خاک تو جان            بـه فـداي تـو سـر و جـان مـن وطن اي وطن

مشعل   سميه راهپيما  فعاليت کارکنان صنعت نفت، مصداق اين شعر زيباست که براي پاسداري از نام و ياد کشورمان از هيچ کوششي دريغ نمي کنند و همواره شاهد کوشش آنها در اين صنعت هستيم. براي لمس بيشتر پيشرفت اين صنعت و سختي هاي آن، همراه با گروه خبرنگاران حوزه پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، راهي بندر عباس مي شويم. از فراز ابرها عبور مي کنيم و بعد از طي زماني نزديک به 2 ساعت در نخستين روز ارديبهشت ماه 1397 در فرودگاه بين المللي بندرعباس به زمين مي نشينيم. بيرون از فرودگاه، خبرنگاران يک به يک روي صندلي اتوبوس هاي در نظر گرفته شده، جا مي گيرند. در طول مسير، عظمت پالايشگاه ستاره خليج فارس را در ذهنم مرور مي کنم؛ از جمله اينکه يکي از مگا پالايشگاه هاي کشور به شمار مي رود که از ويژگي هاي بارز آن مي توان به کاهش آلايندگي هاي محيط زيست و خود اتکايي کشور در تامين فرآورده هاي راهبردي انرژي اشاره کرد. پس از طي مسير، وارد پالايشگاه ستاره خليج فارس مي شويم و در نشست خبري مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران شرکت مي کنيم و بازديدي از روند پيشرفت فازهاي پالايشگاه   ستاره خليج فارس داريم. گزارش اين سفر يک روزه را در ادامه مي خوانيد:

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در ابتداي نشست خبري، چشم انداز اين شرکت در سال 1397 را هم در حوزه افزايش کميت توليد بنزين و نفت گاز به عنوان فرآورده هاي راهبردي و هم در حوزه افزايش کيفيت توليد اين دو فرآورده، براساس آمار اعلام مي کند. او به توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه هاي اراک، تبريز، اصفهان و آبادان اشاره کرده و مي گويد: در اين پالايشگاه ها روزانه 32 ميليون ليتر بنزين يورو 4 توليد مي شود که ميانگين توليد روزانه سال گذشته 28 ميليون ليتر بوده است، همچنين مقدار توليد بنزين يورو 5 در پالايشگاه ستاره خليج فارس 12 ميليون ليتر در روز است.  به گفته صادق آبادي، توليد نفت گاز يورو 4 در پالايشگاه هاي تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه 28 ميليون ليتر است که ميانگين توليد روزانه در سال گذشته، 26 ميليون ليتر بوده است؛ حجم توليد گازوييل به 105 تا 110 ميليون ليتر افزايش مي يابد که 70 ميليون ليتر از آن يورو 4 خواهد بود.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، در ادامه با اشاره به مجموع توليد بنزين در کشور مي افزايد: ميانگين توليد بنزين در سه ماه نخست پارسال، 60 ميليون ليتر در روز بود که در سه ماه پاياني همان سال به روزانه 78 ميليون ليتر رسيد. از اين مقدار، 9 ميليون ليتر در پالايشگاه ستاره خليج فارس و 9 ميليون ليتر ديگر در پالايشگاه هاي بندرعباس، آبادان، اراک و تبريز توليد شده است. صادق آبادي درباره چشم انداز توليد بنزين يورو 4 تا پايان امسال   مي گويد: مقدار توليد بنزين يورو 4 تا پايان امسال به 28 ميليون ليتر مي رسد که  از اين ميزان  12 ميليون ليتر در پالايشگاه بندر عباس توليد خواهد شد که در پايان 6 ماهه اول سال 97 و  با راه اندازي واحد ايزومريزاسيون در اين پالايشگاه به اين ميزان دست پيدا خواهيم کرد. افزون بر اين ظرفيت توليد پالايشگاه لاوان با ظرفيت 2 ميليون و 500 هزار ليتري با راه اندازي واحد ايزومريزاسيون به 3 ميليون ليتر تا شهريور 97 افزايش مي يابد. همچنين ظرفيت توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه آبادان به 9 تا 10 ميليون ليتر خواهد رسيد که 2 ميليون ليتر از آن، بنزين سبز است.

او با بيان اينکه توليد بنزين يورو 5 در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، روزانه 12 ميليون ليتر بود  و 24 ميليون ليتر نيز در فاز هاي 2 و 3 توليد خواهد شد، اظهار مي کند: در مجموع، توليد کل پالايشگاه به روزانه 36 ميليون ليتر مي رسد؛ چشم انداز ما براي توليد بنزين تا پايان سال 97 روزانه 105 ميليون ليتر است که از اين مقدار 87 ميليون ليتر آن يورو 4 و 5 خواهد بود. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از راه اندازي فاز 2 ستاره خليج فارس در هفته هاي آينده خبر مي دهد و مي گويد: فاز نخست اين پالايشگاه تثبيت شده و فاز دوم نيز امسال راه اندازي شد که افتتاح رسمي آن بزودي از سوي رئيس جمهوري انجام خواهد شد. فاز سوم اين پالايشگاه نيز تا پايان امسال راه اندازي مي شود. صادق آبادي با اشاره به اينکه متوسط مصرف بنزين در فروردين 1397 نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/11 درصد  رشد و ميزان نفت گاز نيز 10 درصد  رشد داشته، اعلام مي کند: متوسط ميزان مصرف بنزين در سال 1390 نسبت به سال قبل خود 93/5 درصد، در سال 1391 ، 85/7 درصد، در سال 1392، 74/1 درصد در سال 1393 دو درصد و در سال 1394نيز 28/5 درصد رشد داشته و پيش بيني مي شود در سال 1397، 9 درصد رشد مصرف داشته باشيم.

او  همچنين در مورد  متوسط مصرف نفت گاز مي گويد: در سال 92 06/8 درصد، سال 93 ، 07/4-درصد، سال 94، 18- درصدي  سال 95  نيز 02/5- درصد رشد مصرف داشته ايم.   به گفته او، در سال 97 همه پالايشگاه ها وارد تعميرات اساسي و نيمه اساسي مي شوند و برنامه تعميرات آنها به گونه اي طراحي شده که کمترين تاثير را بر ميانگين توليد داشته باشند. صادق آبادي با اشاره به انتقال سوخت مي افزايد: 65 درصد از انتقال سوخت به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات و 35 درصد نيز به عهده شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي است.

افزايش 9 درصدي مصرف بنزين

او با اشاره به اينکه بر اساس پيش بيني ها، امسال مصرف بنزين 9 درصد افزايش مي يابد، ادامه مي دهد: غير از بنزين، مصرف گازوييل نيز امسال حدود 7 درصد افزايش خواهد داشت. بنابراين نمي توان درباره مصرف سوخت بي تفاوت بود. هم اکنون جهش خوبي در ظرفيت توليد داشته ايم و همين اتفاق بايد در زمينه مصرف نيز رخ دهد؛ براي کاهش مصرف، مي توان متنوع سازي سبد سوخت را بررسي کرد و سهم سي ان جي را در اين سبد افزايش داد. به گفته صادق آبادي، ميانگين مصرف بنزين در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد 11 درصدي روبه رو بود و افزايش مصرف نفت گاز در دوره مورد بررسي 10 درصد بوده است. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي مي گويد: بخشي از بنزين وارداتي براي ذخيره سازي و بخشي براي مصرف استفاده شده است. ميانگين واردات بنزين در 6 ماه نخست پارسال، روزانه 13 ميليون ليتر بود که در سه ماه پاياني سال 96، به روزانه 5 ميليون ليتر کاهش يافت. ارزش واردات بنزين حدود 2 ميليارد دلار برآورد شده که اين کار ازسوي امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران انجام مي شود.

 

 

پرسش و پاسخ

بخشي از اين نشست خبري به پرسش و پاسخ مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با خبرنگاران اختصاص داشت. صادق آبادي درباره طرح فراگير پالايشي سيراف مي گويد: هم اکنون ال سي چهار پالايشگاه نافذ شده و سه پالايشگاه هم تعيين تکليف نشده اند، همچنين در اين زمينه چهار شرکت درحال مذاکره هستند.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با ارائه توضيحاتي درباره تاثير تحريم هاي اقتصادي بر توسعه صنعت نفت ادامه مي دهد: تجربه صنعت پالايش، فوق العاده است. در پالايشگاه ستاره خليج فارس از پيچيده ترين تجهيزات استفاده شده و قرار نيست تجهيزات خاصي خريداري شود، افزون بر اين نمي شود ظرفيت هاي ايجاد شده در دوران تحريم را انکار کرد؛ زيرا پالايشگاه ستاره خليج فارس در آن زمان راه اندازي شد.

او همچنين در خصوص واگذاري دو پالايشگاه اراک و آبادان که دولتي هستند، مي گويد: اين دو پالايشگاه امسال واگذار مي شوند.

به گفته صادق آبادي، تا 5 ارديبهشت، توليد بنزين در فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس تثبيت مي شود و مجموع توليد در اين پالايشگاه، به بيش از 22 ميليون ليتر با کيفيت يورو 5 مي رسد.

 مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در پاسخ به اين پرسش که «آيا نحوه محاسبه معاملات نفت خام و فرآورده هاي نفتي بر اساس دلار 4200 توماني است»، مي گويد: درباره قيمت بنزين، شرکت ملي پالايش و پخش تصميمي نمي گيرد، بلکه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصميم گيرنده هستند، البته هم اکنون خبري از افزايش قيمت نيست.

صادق آبادي با اشاره به نام گذاري سال 97 به عنوان سال «حمايت از کالاي ايراني»، مي افزايد: در ساخت فاز نخست و دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس از کاتاليست داخلي استفاده شد و در فاز دوم نيز کاتاليست ها بهبود يافتند. تجهيزات به کار رفته در ساخت اين پالايشگاه 70 درصد داخلي است که بالاترين مقدار در بين پروژه هاست.

 

استفاده حداکثري از نيروهاي بومي

در نشست خبري شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، مديران عامل پالايشگاه هاي آبادان، بندر عباس، شازند اراک و تبريز نيز حضور داشتند تا پاسخگوي سوالات خبرنگاران باشند.

هاشم نامور، مديرعامل شرکت پالايش نفت بندرعباس در حاشيه اين نشست، در خصوص بومي سازي اين پالايشگاه به «مشعل» مي گويد: قطعات مورد نياز را در کشور طراحي مي کنيم و تا کنون بيش از 4 هزار و 200 نوع قطعه را در داخل کشور بومي سازي کرده ايم. در اين مسير، فناوري آن را به سازندگان داخلي انتقال داده ايم تا از وابستگي کشور کاسته شود و اشتغالزايي افزايش يابد.  او ادامه مي دهد: کار در پالايشگاه با چالش هاي خاص خود روبه روست و به صورت 24 ساعته و شبانه روزي مشغول پالايش نفت خام و توليد فرآورده هستيم و کارکنان پالايشگاه با خلوص نيت، زندگي خود را وقف حيات کشور مي کنند. سختي کار باعث نشده تا در توليد، توقف داشته باشيم .

محمد علي دادور، مدير عامل پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز مهمترين دغدغه خود در سال 97 را حفظ استمرار توليد و عمليات پالايشگاه بيان مي کند و مي گويد: 30 درصد کارکنان اين پالايشگاه، غير بومي و از استان هاي يزد، تهران، فارس و ... هستند.  به گفته او، سعي مي کنيم با توجه به الزام هايي که در اچ اس اي وجود دارد، مخاطرات را به حداقل برسانيم و بتوانيم سختي کار را با شيريني توليد پيوند بزنيم.

اسفنديار دائم الذکر، مدير عامل شرکت پالايش نفت آبادان نيز درباره اولويت هاي سال 97 مي گويد: اولين کار ما توليد بنزين يورو 4 است ، همچنين کاهش سوخت و ضايعات بهينه سازي مصرف انرژي و کاهش آلاينده هاي زيست محيطي را نيز در دستور کار داريم.  به گفته او، اين پالايشگاه، قديمي ترين پالايشگاه کشور است، به همين دليل چالش هاي زيادي پيش رو داريم که با همت همکاران در حال رفع است و هيچگاه توقفي در توليد نداشته ايم.

کار؛ بدون سختي نيست

در ادامه اين سفر يک روزه براي بازديد به محوطه پالايشگاه مي رويم. صدا بيش از گرما و رطوبت ما را اذيت مي کند. به همين دليل ابتداي ورود به پالايشگاه علاوه بر کلاه ايمني، گوش گيرهاي سيليکوني به خبرنگاران داده مي شود تا شدت صدا آنها را آزار ندهد.

دهداري، رئيس مديريت بحران و پدافند غير عامل پالايشگاه ستاره خليج فارس مي گويد: اين پالايشگاه با توجه به مگاپروژه بودن، از نظر ساختار اچ اس اي در خصوص نفر- ساعت، رکورد هاي بالايي داشته است و توانسته ايم به رکورد 45 تا 50 ميليون نفر- ساعت کار  بدون حادثه دست يابيم.

سعيد نوري، رئيس نگهداري و تعميرات پالايشگاه ستاره خليج فارس مي گويد: کار، بدون سختي نمي شود؛ اما به منظور کاهش سختي هاي کار، خدمات زيادي براي رفاه حال کارکنان در نظر گرفته شده و هيچ مشکلي در زمينه ارائه خدمات نداريم.