ذخیره سازی مناسب برای گذر از بحران های احتمالی

 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان با راه اندازی انبار نفت رشت فعالیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون نیز روزانه سوخت مورد نیاز بخش های مختلف مصرف در این استان را تامین می کند.

  آنچه حائز اهمیت است اینکه مولفه ریسک پذیری را باید جزء جدایی ناپذیر عملیات صنایع نفتی به شمار آورد؛ موضوعی که آمادگی رویارویی با هر نوع بحران را گوشزد می کند؛ بنابراین باید تدابیر لازم برای پیشگیری و جلوگیری از هر نوع حادثه و رخدادی اتخاذ شود تا عبور بی دغدغه از نظر تامین سوخت حاصل شود که خوشبختانه انبار نفت شهید بهشتی مقدم رشت همواره برای مقابله با هر نوع بحرانی از آمادگی لازم و کافی برخوردار است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان با اشاره به اینکه انبار نفت رشت 20 سکوی بارگیری دارد و میزان روزانه بارگیری در آن متغیر است، توضیح می دهد: انبار نفت رشت که به عنوان انبار تدارکاتی محسوب می شود، تامین سوخت مناطق همجوار قزوین و چالوس را نیز به عهده دارد.

تعداد فرآورده های نفتی که از انبارنفت ری و قزوین و به وسیله خط لوله 16 اینچ به انبار نفت رشت می رسد، شامل بنزین، نفت سفید و نفت گاز(گازوئیل) است که عملیات انتقال و توزیع آن با استانداردهای مشخص وایمنی بالا انجام و از این انبار به منطقه چالوس و جایگاه های شهرهای گیلان، رامسر و تنکابن بارگیری می شود. افزون بر آنکه در پاره ای از مواقع بخشی از سوخت مورد نیاز استان اردبیل نیز از طریق انبار نفت شهید بهشتی مقدم رشت تامین می شود.

 بالادست اضافه می کند: انبار نفت رشت در زمینی به مساحت 14 هکتار واقع شده است که در سال های اخیر تمام مخازن آن لایروبی و پاکسازی شده اند و ضرورت دارد این انبار در سال های آتی به دلیل کاهش بار ترافیکی و ایجاد امنیت بیشتر در منطقه به خارج از شهر انتقال داده شود.

    تامین به موقع سوخت نیروگاه ها

 مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان، تامین سوخت نیروگاه ها را به موقع و مطلوب ارزیابی می کند و می گوید: با توجه به اهمیت موضوع، ذخیره سازی های لازم برای تامین به موقع سوخت مورد نیاز نیروگاه ها انجام می شود تا این بخش با مشکل روبه رو نشود.

 هم اکنون بزرگترین مصرف کننده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان، نیروگاه های سیکل ترکیبی استان است که روزانه 5 تا 9 میلیون لیتر مصرف نفتگاز دارند؛ واحدهای مرغداری و بخش کشاورزی دیگر مصرف کنندگانی هستند که پس از بخش نیروگاهی، بیشترین مصرف کننده ها به شمار می آیند و در نهایت نیز خانوارهای فاقد گازطبیعی هستند که کوچک ترین مصرف کنندگان این زنجیره هستند و همچنان سهمیه نفت سفید ماهانه دریافت می کنند.

 نیروگاه های سیکل ترکیبی استان گیلان شامل پره سر، رشت و لوشان است که سوخت مورد نیاز آنها در مواقع ضروری ازسوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان تامین می شود.

چهل و یکمین جایگاه سوخت شهرستان رشت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان از افتتاح چهل و یکمین جایگاه سوخت ناحیه مرکزی شهرستان رشت خبر می دهد و می گوید: با افتتاح جایگاه عرضه بنزین و نفتگاز رضایی در محور مواصلاتی کوچصفهان – سنگر (همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر)، شمار جایگاه های فعال در این منطقه به 128 باب رسیده است، ضمن آن که 2 باب جایگاه دیگر نیز به زودی بهره برداری خواهد شد.بالادست می گوید: جایگاه اختصاصی رضایی دارای سه سکو، هفت تلمبه، 14 نازل و ظرفیت 180 هزار لیتر سوخت شامل 90 هزار لیتر بنزین معمولی، 45 هزار لیتر بنزین سوپر و 45 هزار لیتر نفتگاز با اعتبار 120 میلیارد ریال احداث و راه اندازی شده است که عملیات اجرایی این جایگاه از سال 1391 در زمینی به مساحت 2 هزار و 660 مترمربع آغاز شده و بخش سی ان جی آن نیز دردست اقدام برای بهره برداری است.او با بیان اینکه هم اکنون احداث 17 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در استان گیلان در دست بررسی و ارزیابی است، اظهار می کند: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در دو سال اخیر، مطالعات اولیه برای احداث 15 جایگاه در سطح استان انجام شده است. راه اندازی سامانه مجوز صدور احداث جایگاه از اقدام های قابل توجهی است که فرآیند مجوزدهی و استعلام را تا حدود زیادی تسهیل کرده است، ضمن اینکه دیگر مانند قبل نیاز به مراجعه حضوری نبوده و همه مراحل دریافت مجوز از طریق سامانه و به صورت متمرکز انجام می شود و این نقطه عطفی است که می تواند از طولانی شدن روند کارها بکاهد؛ البته این سامانه هم اکنون با کاستی هایی روبه رو است که امیدواریم در آینده نه چندان دور با رفع آن بتوان روند انجام کارها را تا حدود زیادی شتاب بخشید.

 زیان ده بودن تغییر قیمت ها

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان با گلایه مندی از تغییرات لحظه ای قیمت تجهیزات در بازار عنوان می کند: این تغییر قیمت ها که اغلب با افزایش 30 تا 40 درصدی همراه است، نه تنها میزان برآورد پروژه ها را با چالش جدی روبه رو کرده است، بلکه پیامدها و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.بالادست ادامه می دهد: محاسبات و برآوردهای اولیه مالی درباره احداث جایگاه ها متفاوت از رقم پایان کار است و این تغییرات قیمت ها به حدی زیاد است که حتی سرمایه گذارانی که از تمکن مالی برخوردارند نیز، از این تغییرات گلایه مندند و از این نظر زمان بر بودن پروژه ها با ضرر و زیانی جبران ناپذیر روبه رو خواهد شد. تسهیلات بانکی نیز تا تبدیل به احسنت بشود هم عامل مضاعف دیگری است که پروژه را باتاخیر رو به رو می سازد و همه این چالش های مالی سبب می شود تا جایگاه ها در بازه زمانی تعیین شده به بهره برداری نرسند.او می گوید: مجوز احداث و راه اندازی جایگاه ها بر اساس مطالعات کارشناسی شده و داشتن توجیه اقتصادی لازم صادر می شود چرا که هم باید سود و صرفه اقتصادی برای خود جایگاه دار و هم صرفه اقتصادی برای دیگر جایگاه ها به همراه داشته باشد؛ در غیراین صورت نمی توان به آن به عنوان یک گزینه اقتصادی نگریست. چرا که ما نمی خواهیم سرمایه گذاری که انجام می شود، خسارت و آسیبی به همراه داشته باشد و با نداشتن فروش لازم در آینده مجبور باشیم به آنها کارمزد حق العمل ترمیمی پرداخت کنیم، زیرا اگر مطالعات اولیه برای سرمایه گذاری در احداث جایگاه ها صورت نگیرد و شرایط لازم برای آن محرز نشود، مجبور خواهیم بود خسارت آنها را از بودجه دولت بپردازیم؛ به همین خاطر باید تمام جوانب کارها در نظر گرفته شود.

 اجرای طرح کهاب در جایگاه ها

انتشار بخارات بنزین از جایگاه های عرضه سوخت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوا شناخته شده است که زیان اقتصادی دیگری از نظر اتلاف سوخت در کشور ایجاد می کند؛ به همین دلیل در سال 87 بر اساس مصوبه دولت وزارت نفت مکلف شد طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) را در همه مسیر انبارش تا مصرف بنزین در کشور اجرا کند. انبارها و تانکرهای حمل سوخت طبق این مصوبه دولت ملزم به اجرای الزامات طرح کهاب هستند. جایگاه های توزیع سوخت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست مطابق دستورعمل و چارچوب های این طرح اقدام کنند.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان از اجرایی شدن طرح کهاب در برخی جایگاه های عرضه سوخت این استان خبر داده و عنوان می کند: علاوه بر وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم جزء ارگان های دولتی هستند که هر یک به نوعی در اجرای این طرح ملی سهیم هستند. اقدام های اساسی برای اجرای طرح کهاب در سطح جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی استان گیلان انجام شده که البته تلاش ها برای نهایی شدن کامل اجرای این طرح تداوم دارد. بالادست اضافه می کند: برای اجرای طرح کهاب در سطح استان با چالش های عدیده ای مواجه هستیم که یکی از عمده مشکل ها، تامین قطعات و تجهیزات کاربردی مورد نیاز است که برای برگشت بخارات بنزین در جایگاه های عرضه سوخت به کار برده می شود. بسیاری از جایگاه ها به دلیل نداشتن منابع مالی لازم نتوانستند به طرح کهاب مجهز باشند و می بایست برای حل این مشکل ها راهکار منطقی و کارآمدی را در نظر گرفت.

 در انتظار مساعدت تصمیم گیران

او از کاهش همزمان اتلاف سوخت و کاهش آلودگی هوا به عنوان فواید اصلی اجرای طرح کهاب نام می برد و می افزاید: بر اساس محاسبات انجام شده، اجرای این طرح صرفه اقتصادی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت که با مقایسه هزینه تکمیل طرح طول دوره بازگشت سرمایه در یک مقطع زمانی کوتاهی برآورد می شود، اما متاسفانه با وجود تغییرات قیمتی که در بازار قطعات و تجهیزات وجود دارد، نمی توانیم این طرح را به صورت نهایی اجرایی کنیم.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان در ادامه به اهمیت مقوله محیط زیست اشاره و اظهار می کند: با توجه به نوع فعالیت صنعت نفت کشور، اغلب پروژه ها و طرح های عدیده ای که در این بخش اجرایی می شود، باید افزون بر توجه ویژه به محیط پیرامون در حفظ و حراست از محیط زیست، حساسیت لازم را به خرج دهند.

بالادست ادامه می دهد: همچنین با توجه به حجم بالا و ارزش اقتصادی بخار بنزین قابل بازیافت در انبارهای نفت، مکانیسم های اجرایی در قالب قرارداد و برگزاری مناقصه ازسوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دستور کار بوده و امیدواریم در آینده نزدیک، امکان تجهیز کلیه انبار های نفت فعال به این سیستم میسر شود.

 او می افزاید: امیدواریم در این مسیر پرپیچ و خم، فارغ از تمام تلاش ها، مساعدت های مورد انتظار ازسوی نظام تصمیم گیری کلان کشور نیز همراه اجرای طرح ملی کهاب در کشور باشد.

 حمایت از ساخت داخل؛ یک اولویت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان به شعار سال مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اشاره و عنوان می کند: باید برای رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان و ساخت داخل اقدام های ویژه ای را به کار گرفت که خوشبختانه این اهتمام در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان وجود دارد و باید عنوان کنیم که در زمینه ساخت داخل و بومی سازی از مدعیان هستیم.

بالادست ادامه می دهد: مطابق با دستورعمل های ابلاغی نهادهای ذی ربط مکلف هستیم در زمینه تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز از توانمندی سازندگان داخلی استفاده کنیم؛ هرچند قطعات تخصصی ازسوی واحد بازرگانی شرکت ملی پخش تامین می شود، اما برای مابقی تجهیزات موردنیاز ازطریق ساخت داخل اقدام می کنیم.

او عنوان می کند: درصد بالایی از سازندگان داخلی به چنان توانمندی منحصربه فردی دست یافته اند که به جرات می توان گفت بی نیازی کامل از قطعات مشابه خارجی داریم و این خود نقطه عطفی است و می توان دورنمای روشنی را برای شرکت های دانش بنیان متصور شد، ضمن اینکه از جمله مهم ترین مولفه های واکنش به تحریم ها حمایت از شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی و بهره مندی از روش های مختلف برای تولید کالا و خدمات در داخل است.