گفت و گو با همکار نویسنده صنعت نفت :

تجربه  و  علم  روز را به نگارش درآوردم

آزاد کوییک    دنیای امروز که با پیشرفت همه جانبه تکنولوژی و ظهور و بروز انواع برنامه های مجازی روبه رو است، شاید کمتر مجالی برای ورق زدن کتاب  باقی گذاشته است؛ اما در میان این آشفته بازار تکنولوژی و فضاهای گوناگون مجازی، هستند افرادی که هنوز دل در گرو کتاب و کتابخوانی و تالیف و نشر کتاب دارند. صنعت نفت ایران فرهیختگان زیادی در زمینه تالیف کتاب دارد. یکی از این فرهیختگان، داریوش عزیززاده از کارکنان واحد اداری خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس است. با او که بتازگی کتاب نخستش منتشر شده و به چاپ دوم رسیده و همچنین در حال نگارش کتاب دومش است، گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

  از چه زمانی وارد صنعت نفت شدید و درکجا مشغول به کار هستید؟

دوره کارشناسی ام را در رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه اصفهان به پایان رساندم و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کردم. از سال 1395 وارد صنعت بزرگ نفت شدم و هم اکنون در واحد اداری خطوط لوله و مخابرات منطقه خلیج فارس مشغول به کار هستم.

  چگونه شد که وارد دنیای نویسندگی شدید؟ نخستین تالیفتان چه محتوایی دارد؟

چند سال است که در آموزشگاه های علمی مشغول به فعالیت هستم. همچنین بعد از ساعات اداری و معمولا عصرها به عنوان مشاور کار می کنم. با توجه به یک دهه تجربه کاری ام در زمینه های بازرگانی و با توجه به اینکه مدت ها در محضر و حضور بزرگان این عرصه کسب تجربه کردم، تصمیم گرفتم کتابی را در این زمینه تالیف کنم. پس از گذراندن یک دوره نویسندگی و مسائل حرفه ای نگارش و بهره مندی در کنار بزرگان، در صدد نوشتن کتاب برآمدم  و کتابم را با عنوان «فروش عالی در فروشگاه به زبان مدیر بازاریابی» تالیف کردم.

  کتابتان دارای چه ویژگی ها و مشخصات خاصی است؟

نخستین تالیف من سال 1399 منتشر شده است. این اثر حاصل یک دهه تعامل با کارآفرینان برتر و مطالب علمی روز است. سعی ام بر این بوده تا محتوای کتاب، بازتابی از تجربه ها و مباحث علمی باشد. این کتاب برای فروشگاه های برتر کشور ارسال شده و قابل دسترسی است. همچنین علاقه مندان می توانند آن را از انتشارات بازاریابی تهیه کرده و مطالعه کنند. یک نکته دیگر درباره اثر این است که با توجه به استقبال گسترده، کتاب به چاپ دوم رسیده است. این را هم بگویم که این کتاب در قطع رقعی در 163 صفحه به چاپ رسیده است.

  هدفتان از تالیف این کتاب چه بود؟

کتاب «فروش عالی در فروشگاه به زبان مدیر بازاریابی» با هدف افزایش فروش یک فروشگاه براساس پنج متغیر شامل: محصول، انتخاب صحیح محل فروشگاه و چیدمان اصولی، قیمت گذاری هوشمندانه، تبلیغات موثر و کارا و انتخاب صحیح کارکنان شایسته و توانمندسازی آنان تالیف شده است. این پنج محور اصلی، شاکله کتاب را در بر می گیرند و مخاطب می تواند به طور منسجم مطالب را دنبال کند.

  مطالب کتاب کاربردی است یا به طور تئوری یکسری مسائل توضیح داده شده است؟

کتاب حاضر جنبه کابردی دارد و براساس تجربیات کاری، مصاحبه با کارآفرینان موفق، صاحبان فروشگاه ها و مراکز خدماتی و مطالب علمی روز به رشته تحریر درآمده است. همچنین فصل پنجم کتاب با عنوان «انتخاب صحیح کارکنان شایسته و توانمند سازی کارکنان» قابل تعمیم و استفاده در ادارات دولتی و خصوصی است. «روش های انتخاب کارکنان بر اساس استانداردهای کاری»، «کنترل سوابق و کارنامه کاری متقاضیان»، «جذب افراد شایسته»، «آموزش کارکنان»، «پوشش مناسب لباس فرم»، «توانمند سازی بیان و کلام کارمندان»، «نظارت و ارزیابی کارکنان» و «چرخش شغلی» از رؤوس این فصل به شمار می رود که بیانگر تعمیم مذکور است.

  نقش خانواده و همسرتان در کسب موفقیت در کار و تالیف کتاب را چگونه می بینید؟

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت و پیشرفت  من در محیط کار و امر نویسندگی،  خانواده بخصوص والدین و همسرم هستند. خانواده ام در ارائه منابع و ارجاع های مرتبط با کتاب کمک کار من بودند و حمایت های بی دریغ مادی و معنوی شان در پیشبرد و انتشار این اثر بسیار تاثیرگذار بوده است.

  کار جدیدی در دست تالیف دارید؟

این روزها در حال تالیف کتاب دوم خود در حوزه سیستم های اداری و ستادی با هدف چابک سازی و تسهیل فرایندهای اداری و همچنین مسأله مهم جذب افراد شایسته هستم. با توجه به اینکه صنعت نفت در جذب کارکنان بسیار با دقت است و مهم تر اینکه همه جوانب را در نظر می گیرد، می تواند الگوی بسیار خوبی باشد. با توجه به حضور و تجربه کاری خودم در صنعت نفت، بخصوص در واحد اداری این موضوع را به طور کامل درک کرده ام.

در تجربه علمی و تالیف جدیدم عواملی چون داشتن تحصیلات مرتبط، سابقه کار، بومی بودن، رضایت شغلی از کارفرمای قبلی، تحقیقات محلی و آزمون و مصاحبه را بدقت مورد بررسی قرار خواهم داد. در ادامه کتاب به آموزش دادن کارکنان در حین ورود، ضمن خدمت، مسائل انگیزشی و روانشناسی می پردازم. همچنین در پایان اثر جدیدم نیز به موضوعی همچون نظارت، ارزیابی و چرخش شغلی با ذکر مثال خواهم پرداخت. امیدوارم کتابی که در حال تالیف است، کمک بسیار خوبی در جذب افراد شایسته و توانمندسازی آنان در سازمان ها و اداره ها کند.

در حوزه پژوهش های علمی نیز دو تحقیق کامل و مقاله علمی با عناوین «بررسی عوامل موثر بر خریدهای داخلی شرکت پالایش نفت بندرعباس» و «بررسی عوامل موثر در نگهداری کارکنان غیر بومی مناطق اقماری و بد آب و هوا در سطح صنعت نفت» انجام داده ام.

  شما به عنوان یک مولف، آثار چه نویسندگانی را بیشتر از دیگران دنبال می کنید؟

در اوقات فراغت، کتاب های حوزه مدیریت ستادی همچون آثار دکتر روستا، دکتر درگی، پروفسور کاتلر و سایر نویسندگان را مطالعه و دنبال می کنم.

  به نظرتان رمز موفقیت در کسب و کار بخصوص در شرایط اقتصادی کنونی چیست؟

رمز موفقت در کار و کسب و شرایط اقتصادی فعلی، پیش از هر چیز و قبل از شروع عملی یک کسب و کار، مشورت با اهل فن و دانش آن حوزه کاری است؛ چرا که چنین مشورتی، دید روشنی از مسیر پیش رو به اشخاص می دهد. همچنین استفاده از تجربیات بزرگان بازار، امری بسیار مهم و حیاتی است.

  اوقات فراغت را چگونه می گذرانید؟

دراوقات فراغت علاوه بر نویسندگی و مطالعه، در آموزشگاه های علمی تدریس دارم و همچنین مشاور در حوزه بازار و سیستم های اداری کسب و کارهای خصوصی هستم. زندگی در کنار ساحل خلیج همیشه فارس بسیار آرامش بخش و لذتبخش است و تلاش دارم در اوقات فراغت، از محیط اطرافم بهره ببرم. 

  به عنوان سخن پایانی چه پیشنهادی برای همکاران در صنعت بزرگ نفت دارید؟

به همکاران گرانقدرم در جای جای صنعت نفت پیشنهاد می کنم که در همه حال مطالعه کنند و هیچ زمانی کتاب را از زندگی خود حذف نکنند. تلاش کنند تا حتما در طول روز مطالعه را در سرلوحه کارشان قرار دهند. با این کار علاوه بر لذت خواندن، از تجربیات و دانش نویسندگان بهره می برند و زندگی موفقی را برای خود و خانواده شان فراهم خواهند کرد.