همکار نفتی در گفت وگو با مشعل:

سوارکاری تنها یک ورزش نیست،  به انسان آرامش هم می دهد

 خبرنگار است و مشغول کار رسانه، اما از ورزش کردن غافل نیست و عقیده دارد ورزش باعث سلامت روح، روان و جسم انسان می شود.  سید علی ساعتچی، همکار نفتی که در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب مشغول به کار است، به رشته ورزشی سوارکاری هم می پردازد. او هم سوارکاری می کند و هم در قالب مربی، تجربیاتش را به سایر سوارکارها انتقال می دهد. سید علی ساعتچی اعتقاد دارد سواری کاری به انسان آرامش می دهد چراکه تنها یک ورزش نیست.  با سوارکار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب گفت وگویی داشتیم که باهم می خوانیم.

   ابتدا با معرفی خودتان شروع کنیم؟

سید علی ساعتچی، متولد 5 فروردین 73 در زنجان و داراي مدرك تحصيلي در رشته روابط عمومی گرایش رسانه هستم. 7سال سابقه کار به عنوان خبرنگار و مسئول امور رسانه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب را دارم.

  چه شد به ورزش سوارکاری علاقه پیدا کردید؟

 از 7 سالگی علاقه شدیدی به اسب و سوارکاری داشتم. در دوران کودکی در باغ پدربزرگم به صورت سنتی اسب نگه داری می کردیم، برای همین لحظه شماری می کردم که آخر هفته ها پیش اسب ها بروم. من خودم یک اسب داشتم و دوست داشتم پیش اسب خودم بروم و در طول مدتی که در باغ بودم، فقط در کنار اسبم بودم.

  سوارکاری را از چه زمانی به صورت جدی و حرفه ای شروع کردید؟

بعد از گذشت چند سال دوره های آموزش سوارکاری را در باشگاه های زنجان طی کردم. طی این مدت در رشته های استقامت، شو سواری و درساژ فعالیت کردم و چندین مقام در این رشته ها در سطح استان کسب کردم.

  به ورزش دیگری علاقه نداشتید؟

نمی شود گفت علاقه نداشتم من هم مانند پسربچه های دیگر به فوتبال و رشته های توپی علاقه داشم اما سوارکاری برای من چیز دیگری بود و از همان دوران کودکی علاقه داشتم یک سوارکار حرفه ای شوم و برای همین سوارکاری را ادامه دادم.

  چه شد که به استخدام نفت درآمدید؟

درگذشته خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و کشوری بودم و از سوی دیگر نیز با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت آشنایی داشتم و همین باعث شد که جذب شرکت شوم و 7 سال است که به عنوان خبرنگار و مسئول امور رسانه مشغول به کار هستم.

   همزمان با فعالیت در صنعت نفت، به ورزش سوارکاری هم می پردازید؟

سوارکاری جزئی از زندگی من شده و برای همین همیشه این رشته را دنبال می کنم. به غیراز سوارکاری، مربیگری هم می کنم. طی این سال ها دوره مربیگری سوارکاری را گذراندم (مربی گری درجه 3) و در حال حاضر دریکی از باشگاه های زنجان به عنوان مربی آموزش مبتدی فعالیت دارم و جا دارد از مربی خوبم آقای کمیل جوادیان هم به عنوان مشوق قدرداني كنم.

  بحث مشوق شد. خانواده شما و پدرتان چقدر در سوارکار شدن شما نقش داشتند؟

خانواده در سوارکار شدن من نقش بسزایی داشتند. پدربزرگ و پدرم اسب داشتند و من هم راه آن ها را ادامه دادم و همیشه من را تشویق کردند تا به خاطر علاقه ای که داشتم، این رشته را به صورت حرفه ای دنبال کنم. از آنها قدردانی می کنم که باعث پیشرفت من شدند.

   توصیه شما به همکاران برای روی آوردن به این رشته چیست؟

 ابتدا باید بگویم سواری کاری یک رشته پرهزینه است و اینکه شما باید به اسب و این رشته علاقه داشته باشید. اما با تمام این اوصاف به همه دوستان و همکاران توصیه می کنم که حداقل برای یک بار سوارکاری را تجربه کنند. سوارکاری علاوه بر ورزش، یک تفریح بسیار عالی است که تأثیر مثبتی روی روحیه انسان دارد. سوارکاری به انسان آرامش می دهد و فقط یک ورزش نیست چراکه روی روح و روان تأثیر مثبتی دارد.

  درباره سوارکاری و سبک های مختلف و مسابقات این رشته توضیح می دهید؟

سوارکاری به چند سبک تقسیم می شود.

 سبک انگلیسی:

سبک انگلیسی پیش نیاز و پایه بعضی از رشته های سوارکاری مانند درساژ، پرش بااسب، چوگان و حتی کورس است. این سبک از بعضی از سبک های دیگر اندکی دشوارتر است.

 سبک غربی:

از سبک غربی بیشتر در رشته هایی از سوارکاری که در تاریخچه شان از کار در مزرعه سرچشمه گرفته اند و به مرورزمان توسعه یافته اند، مانند استقامت، استفاده می شود.

 اما در مورد مسابقات اسب دوانی باید بگویم این مسابقات از دوران قدیم در بسیاری از تمدن ها همچون یونان و روم باستان وجود داشته است. مسابقات یورتمه و تاخت از مسابقات رایج اسب دوانی هستند.

مسابقات یورتمه (سوار بر اسب یا ارابه)، که در آنها هدف نفر اول رسیدن به خط پایان است، بدون این که اسب با سرعت گرفتن شروع به تاختن کند. تاختن اسب باعث حذف شدن سوارکار از دور مسابقه می شود. مسابقات تاخت، که در آنها نیز هدف اول رسیدن به خط پایان است، اما این بار با تاخت. مسافت این مسابقات بین ۲٫۴۰۰ و ۱٫۶۰۰ متر است. نوعی دیگر از مسابقات تاخت، همراه با مانع است و اسب باید از روی آنها بپرد. مسافت این مسابقات با توجه به نوع مانع ها متفاوت است.

مسابقات ارابه رانی هم هست که خودش معمولاً دارای سه مرحله است. مرحله درساژ (که در آن شیوه و جذابیت نمایش و رفتار و حرکات اسب سنجیده می شود.)، مرحله ماراتن (که امتحانی زمان بندی شده است و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و معمولاً دارای موانعی طبیعی یا مصنوعی است.

 در آن مهارت، توانایی جسمی و سرعت اسب سنجیده می شود.) و مرحله آخر که عبارت است از حرکت در راه هایی که از اطراف، توسط توپ ها(یا چیزهای دیگری) محدود شده است. گذشت وقت مجاز یا افتادن توپ باعث از دست رفتن امتیاز می شود. تعداد اسب هایی که ارابه را می کشند، به نوع مسابقه بستگی دارد و به جز در مواردی خاص، بیش از چهار عدد نیستند.

 پرش بااسب، از متداول ترین مسابقات سوارکاری در جهان است که مشابه مسابقات درساژ و استقامت است.

چوگان، قدیمی ترین ورزش گروهی است. این ورزش در ایران باستان رواج و اهمیت زیادی داشته است و به بازی شاهان معروف است. امروزه چوگان به دلیل هزینه بالا کمتر موردتوجه عام قرار می گیرد.

  از سوارکاری خاطره ای هم دارید؟

 سوارکاری هرروزش یک جور خاطره است، یکی از شیرین ترین و ناب ترین خاطرات من اين بود كه اسبی داشتم به اسم شهرزاد از نژاد ترکمن در یک روز برفی با این اسب رفتم گشت و متأسفانه از پارس کردن یک سگ ترسید و به طرز فجیع رم کرد و مرا زمین زد که خوشبختانه کلاه سوارکاری داشتم و مشكلي برايم پيش نيامد.

 

رباط هایی که بلای جان صنعت نفت  آبادان شدند  

سه بازیکن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان به دلیل پارگی رباط صلیبی، ادامه لیگ را از دست دادند تا کار برای پورموسوی و تیمش سخت تر از قبل شود. تیم صنعت نفت آبادان که لیگ بیستم را با عملکردی خوب آغاز کرد، تا هفته ها توانست خود را به عنوان یک مدعی معرفی کند، ولی رفته رفته روزهای خوب این تیم به روزهای سخت و عدم نتیجه گیری تبدیل شد، به طوری که که اکنون این تیم در منطقه خطر قرار دارد و اگر نتواند از بازی های باقی مانده تا پایان لیگ، امتیازهای لازم را بگیرد، ممکن است آبادانی ها روی بد فوتبال را ببینند.

پورموسوی که به دلیل مشکلات باشگاه، پیش از آغاز لیگ و نیم فصل نتوانست بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند، در ادامه لیگ بیستم نیز با مصدومیت بازیکنان خود مواجه شد. مصدومیت هایی که گاه باعث می شد او به دلیل کمبود مهره از بازیکنان دیگر در پست های غیرتخصصی استفاده کند، اما سرمربی صنعت نفت آبادان این روزها شرایط سخت تری دارد و بعد از پارگی رباط صلیبی مهدی زبیدی و رحیم زهیوی؛ محمد اهل شاخه نیز به دلیل پارگی رباط صلیبی، نمی تواند در ادامه لیگ این تیم را همراهی کند. از دست دادن سه بازیکن به ویژه اهل شاخه که از تاثیرگذارترین مهره های این فصل نفت آبادان بوده است و مصدومیت های ریزودرشت بازیکنان دیگر این تیم، کار پورموسوی را که این روزها انتقادات بیشتری متوجه او و تیمش است، سخت تر می کند و از آنجا که او از ابتدای لیگ بیستم هم با کمبود مهره دست وپنجه نرم می کرد، باید دید این نفت می تواند به سلامت از روزهای سخت پیش رو عبور کند یا خیر.البته به نظر می رسد، صنعت نفت در ادامه لیگ از بازیکنان جوان خود بیشتر استفاده کند و شاید تعطیلی فعلی لیگ بتواند به هماهنگ شدن این بازیکنان در ترکیب صنعت نفت کمک کند. همان طور که اشاره کردیم، آخرین مصدوم صنعت نفت مدافع این تیم است که     برای جراحی زانو همراه تیم راهی تهران شد.  محمد اهل شاخه، مدافع تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در بازی با استقلال تهران از ناحیه زانو به شدت آسیب دید. به همین جهت این مدافع برای مشخص شدن وضعیت زانوی مصدوم خود MRI گرفت که در نتیجه MRI نشان می دهد، رباط صلیبی این بازیکن آسیب دیده و برای همین  برخی پزشکان در آبادان و اهواز تأکید کرده اند که رباط زانوی مدافع صنعت نفت 50 تا 60 درصد پارگی دارد و باید جراحی شود.

قرار است اهل شاخه  هم زمان با اردوی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در تهران   در مورد وضعیت زانویش با چند پزشک از جمله دکتر کیهانی مشورت کند. اگر پزشکان تشخیص دهند که زانوی مدافع صنعت نفت نیاز به جراحی دارد، اهل شاخه تصمیم می گیرد که زانوی آسیب دیده خود را جراحی کند و در این صورت چند ماه دور از میادین خواهد بود و با احتمال قوی ادامه لیگ برتر را از دست خواهد داد.   

 

اردوی 14 روزه صنعت نفت در تهران

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با  توجه به تعطیلی لیگ برتر به خاطر حضور تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی از هفته گذشته  تمرینات خود را در اردوی تدارکاتی تهران آغاز کرد. کاروان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان که نهم خردادماه برای برگزاری اردوی تدارکاتی راهی تهران شد، تا 14 روز در تهران می ماند. 

نفتی ها که شرایط سختی در جدول دارند، با تصمیم سید سیروس پور موسوی با برگزاری این اردو و انجام چند بازی دوستانه، امیدوارند با روحیه و شرایط بهتر خود، پا به ادامه مسابقات بگذارند.

همان طورکه گفتیم، تیم فوتبال صنعت نفت شرایط خوبی در جدول ندارد. از سوی دیگر این تیم به خاطر نتایج ضعیف در چند هفته گذشته به لحاظ روحی روانی هم در شرایط مناسبی به سر نمی برد؛ برای همین سرمربی این تیم تصمیم گرفته تا با برگزاری اردو در تهران تیمش را از این شرایط دور کند و بتواند در ادامه لیگ نتایج مناسب بگیرد.

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در اردوی تهران قرار است دو  تا 3 بازی تدارکاتی با تیم های تهرانی انجام دهد.

 

صعود همکاران نفتی به ارتفاعات واریان

گروهی از کارکنان شركت ملي نفت ايران طی یک برنامه کوهنوردی و با رعایت پروتکل های بهداشتی به ارتفاعات رشته کوه البرز در منطقه واریان صعود کردند.

22 نفر از همکاران شاغل در شرکت ملی نفت ایران و ستاد وزارت نفت ابتدا به روستای واریان در جاده کرج چالوس رفته و سپس بعد از 4 ساعت کوه پیمایی به قله در ارتفاع 2400 متری رسیدند.

روستای واریان  تنها روستای آبی ایران است  که بسیار موردتوجه گردشگران و طبیعت دوستان است. موقعیت قرارگیری واریان و نحوه دسترسی به آن و طبیعت زیبایی که از وجود آن بهره می برد ، آن  را به یکی از منحصربه فردترین روستاهای کوهستانی ایران تبدیل کرده است، این روستا در مکانی که امروزه بستر دریاچه سد کرج است قرار داشته است. 

همکارانی که در این صعود حضور داشتند،عبارتنداز:

فريدون ابو قداره، سيد مصطفي احمدي نسب، الله يار الياسي، عبدالله امامي، مهدي دياني، مهدي محمدزاده، رضا قاسمي، رشيدي، علي تقوي، محمد رضا شهابي فر  مسعود اصغري، موسي الرضا كريميان، محسن حدادي  عبدالرسول درويشي، حسن نعيمي پور، محمدعلی شیخ لو، سيد مصطفي حسيني عدل، مرتضي حسيني عدل، محمد هژیر مهدوی، ناصر قره باقري، فرامرز فرجي و حسين باقر زاده (سرپرست گروه).