ضرورت مشارکت حداکثری در  انتخابات

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری خردمندانه و قاطعانه حضرت امام خمینی(ره) و سرنگونی رژیم استبدادی شاهنشاهی، برای اولین بار آزادی سیاسی، مردم سالاری دینی و احقاق حقوق مردم ایران فراهم شد. تأکیدات حضرت امام(ره) و نیز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به منظور حضور مردم در انتخابات، نشانگر اهتمام جدی این دو شخصیت الهی برای حضور حداکثری در انتخابات است. در منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، انتخابات ابعاد گسترده ای دارد؛ اما در این نوشتار، دو محور«بایستگی مشارکت مردم در انتخابات» و «علل و آثار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات» بررسی شده است.

حفظ حق و انجام تکلیف الهی

 انتخابات یک حق است و یک وظیفه. ما هر کدام به عنوان یک فرد از افراد این ملت، هم حق داریم در انتخابات شرکت کنیم و هم وظیفه. کسانی که به نظام جمهوری اسلامی معتقدند و قانون اساسی را قبول دارند، هم از این حق می خواهند استفاده کنند، هم این وظیفه را می خواهند انجام دهند. انتخابات یک جشن ملی و روز احقاق حق مدنی ملتی است که می خواهند بیایند رأی بدهند و شرکت خودشان در اداره امور کشور را که حق آنهاست، به دست آورند، ضمن آنکه انتخابات یک تکلیف شرعی است.

حفظ جمهوریت نظام اسلامی

 این سؤال پیش می آید که آیا حفظ جمهوریت نظام، بدون مشارکت حداکثر مردم امکان پذیر است؟ آیا آبروی نظام، بدون حضور همگانی حفظ می شود؟ بر این اساس حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر حضور همگان بر انتخابات تأکید و آن را آبروی نظام می دانند: «آبروی جمهوری اسلامی، به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است.» همچنین ایشان در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰ فرمود: «ملت عزیز ایران در سال جدید، در تحقق خواست اصلی و مهم اینجانب، یعنی حضور پرشور همه ی واجدان شرایط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروی ایران خواهد افزود و با درخشش واقعی در انتخابات، شکوه خود را به رخ دشمنان خواهد کشید.»

حفظ استقلال و آزادی

  بی تردید یکی از ابزار مهم ایجاد همبستگی و انسجام ملی، انتخابات حداکثری است. انتخاباتی که زمینه وفاق و وحدت ملی را فراهم می کند؛ چنانکه مردم با همبستگی انقلاب را به وجود آوردند. بر این اساس ایجاد و استمرار آن نیز، منوط به حضور حداکثری مردم در انتخابات است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: «انتخابات، یکی از میدان های مهم همبستگی است. مهم این است که مردم در این میدان گزینش، همبستگی خود را نشان دهند. ملت ایران این فرصت گزینش را تا قبل از انقلاب اسلامی در هیچ دوره ای نداشت. انقلاب اسلامی است که این فرصت را در اختیار ملت ایران گذاشته است».

   افزایش عزت مندی

یکی از عوامل مهم شکل گیری و استمرار عزتمندی در داخل و خارج کشور، حضور همه جانبه مردم در عرصه انتخابات و مشارکت سیاسی است؛ زیرا جامعه ای عزتمند است که از پشتوانه و سرمایه اجتماعی بیشتر برخوردار باشد و همه مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند. چنانکه سرگذشت انقلاب و جمهوری اسلامی نشان داد که حضور حداکثری و مشارکت های سیاسی مردم، مهم ترین نقش را در ایجاد و افزایش عزتمندی و ابهت جمهوری اسلامی داشت و از ایران اسلامی، کشوری عزتمند ساخت که حتسی در دنیای غیرمسلمان، امروز عزت و ابهت ملت ما بسیار برجسته است و این را همه تصدیق می کنند و از نشانه ها و عکس العمل های خارجی اش هم این را می فهمیم.

اقتدار و امنیت افزایی

یکی از راهکارهای مهم تحقق اقتدار و امنیت افزایی، حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی است؛ چنانکه حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در پیام سال ۱۴۰۰، حضور و مشارکت مردم در انتخابات را از لحاظ بین المللی نشان دهنده اقتدار ملی دانستند: «آنچه بیش از توان دفاعی و قدرت دیپلماسی زمینه ساز اقتدار کشور است، خودِ مردم و هوشیاری و پرانگیزه و سرپا بودن آنهاست و مظهر این حضور و اقتدار، از همه مهمتر در انتخابات است.» همچنین ایشان در خصوص نقش حضور حداکثری در امنیت افزایی جهانی فرمودند: «برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق های رأی، تضمین کننده امنیت کشور خواهد بود؛ زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام، بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند. ملت عزیز ما در همه نقاط کشور این را بدانند که حضور گسترده آنها در پای صندوق رأی، در آینده کشور تأثیر دارد، در امنیت، در استقلال.»

تبلور مردم سالاری دینی

استمرار و نهادینه سازی مردم سالاری، نیاز به راهکارمهمی چون حضور مردم در انتخابات دارد، زیرا مـردم رکن مهم نظام هستند و در شـکـل گـیـری و استقرار جمهوری اسلامی و استمرار آن نقش بسیار مؤثری دارند؛ از این رو حضرت امـام(ره)، هـمـواره بـر نـقش اثرگذار و تاریخ ساز مردم در نظام اسلامی تأکید داشتند و در وصـیـت نـامـه سـیـاسـی الهـی خـویـش، آنـان را بـه حـضـور فـعـال، قوی و هوشیارانه در انتخابات های مختلف و شناخت توطئه ها دعوت کردند تا مردم سالاری دینی نظام خدشه ناپذیر بماند.

تمامی نقل قول ها از بخش انتخابات سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برداشت شده است.

 

شاخص های انتخاب   رئیس جمهور از نظر مقام معظم رهبری

۱. با کفایت و با ایمان

۲.  عدالت خواه و ضد فساد

۳.  دارای عملکرد انقلابی و جهادی

۴. معتقد به توانمندی های داخلی

۵. معتقد به جوانان به عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده

 منبع: سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 

به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س)

شفیعه روز محشر

روز اول ماه ذی القعده، مصادف با روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به نام روز دختر نامگذاری شده است. حضرت معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. ایشان دارای شخصیتی رفیع و والا مقام است، به طوری که ائمه طاهرین علیهم السلام از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کرده اند و حتی نه تنها پس از ولادت، بلکه پیش از ولادت آن حضرت، نامشان بر لسان بعضی از ائمه علیهم السلام آمده و از مقام والای ایشان سخن گفته اند. روایت است که امام رضا(ع)، برادر حضرت معصومه(س)، ایشان را معصومه صدا می کردند و جدشان امام صادق(ع) نیز قبل از تولد ایشان، حضرت معصومه(س) را به «کریمه اهل بیت» ملقب فرمودند.

 محدثه بودن

از ویژگی های حضرت معصومه(س) این بود که از علوم اسلام و آل محمد(ص)، آگاهی داشت و از جمله روایت کنندگان حدیث بود. چندین حدیث وجود دارد که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه(س) به چشم می خورد. علامه امینی در کتاب شریف «الغدیر» به بعضی از آنها استناد می کند مانند: عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا حدثتنی... «من کنت مولاه فعلی مولاه». نقل این احادیث حاکی از مقام علمی والای آن بانو است.

دلیل لقبِ معصومه

مقام عصمت که عالی ترین مقام معنوی و پاکی است، درجاتی دارد، و در وهله اول بر دو گونه است:

۱. معصوم از خطا ۲. معصوم از گناه

حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(ع) در یکی از درجات عصمت هستند، گر چه در درجات چهارده معصوم علیهم السلام نباشد. از حضرت امام رضا(ع) روایت شده است: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است. گرچه شواهد و قرائن در مورد مقام عصمت حضرت معصومه(س) بسیار است، ولی سخن فوق از امام معصوم(ع) شاید اشاره ای باشد که حضرت معصومه(س) دارای مقام عصمت بوده است.

 

 شفاعت گسترده

اعتقاد به شفاعت انبیا و اولیا از ضروریات مذهب شیعه است و هیچ تردیدی در آن نیست. بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام(ص) است که در قرآن کریم از آن به (مقام محمود) تعبیر شده است. همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم(ص) هم شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است.

۱- خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا(س).

2- شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه(س)، که بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به شفیعه محشر حضرت معصومه(س) نمی رسد. امام جعفرصادق(ع) در این رابطه می فرماید: «تَدخل بِشفاعتها شیعتنا الجنته باجمعهم: با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند».