تعمیرات اساسی  16 زیرسیستم سکوی ایران-امیرکبیر

مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره آخرين وضعیت سكوي ايران_ اميركبير (از نظر كلاس) هم توضیح داد: «در بخش سکوی نیمه شناور ایران-امیرکبیر نیز در نتیجه بازرسی های ویژه موسسه رده بندی به صورت زیرآبی و همچنین بازرسی های انجام شده ازسوی چند  شرکت صاحب نام مستقل،   نیاز به انجام برخی فعالیت ها مانند تعویض آندهای فداشونده و ارتقا و تعميرات سیستم ضدخوردگی  روی سازه سکو مشخص شد که این فعالیت ها داخل آب طراحي و انجام شده است.  ماشین آلات و تجهيزات سکو هم مطابق توصیه های سازنده بر اساس ساعات کارکرد این تجهیزات در بخش های مختلف اعم از حفاری،  زیر دریا،  مولدهای اصلی،  جرثقیل،  کنترل،  وینچ ها،  بلیج و بالاست و سیستم خنک کاری آب دریا،  ایمنی،  فضای زیست،  رنگ آمیزی و... تهیه شده و شرح خدمات و اسناد مناقصه با برگزاری مناقصات مجزا،  از سال 1399 اجرایی شده و هم اکنون با جدیت در حال اجراست.» به گفته اصولی،  برنامه ریزی و انجام تعمیرات اساسی روی تجهیزات هر سکوی حفاری،  چه در خشکی و چه در دریا،  لازمه نگهداشت موفق و رسیدن به سطح آمادگی لازم برای اجرای پایدار اهداف آینده کاربری از سکو است که بر این مبنا در این پروژه،  تعمیرات اساسی و تامین کالای 16 زیرسیستم از مجموعه تجهیزات سکوی ایران-امیرکبیر مد نظر قرار گرفته شده است. این سیستم ها که ازسوی  سازنده های مطرح خارجی ساخته شده اند،  به شکل کامل و با استفاده از توان داخلی اورهال و طبق پروسه ارائه شده شرکت سازنده و با رعایت استانداردهای روز دنیا دمونتاژ،  سرویس،  بازسازی و مونتاژ نهایی می شوند.  وی با بیان اینکه در این بخش،  چالش هایی در حوزه‎های مهندسی،  خرید و اجرا دیده می شود و با توجه به منحصربه فرد بودن برخی تجهیزات،  دسترسی به منابع خدماتی واجد شرایط یا نمایندگان معتبر شرکت های سازنده وجود دارد،  افزود: «پروژه رنگ آمیزی سکو، تعمیرات اساسی فضای زیستی و تعمیرات اساسی چهار دستگاه مولد برق با ظرفیت هرکدام 8/2مگا وات با به کار گیری پیمانکارهای داخلی در حال اجراست.»

 

اصولی تصریح کرد: «پس از گذشت نزدیک به 11 سال از  ساخت و راه اندازي این سکوی منحصر به فرد به عنوان نماد صلابت و افتخار صنعت نفت ایران در دریای خزر و با توجه به عملیاتی که اين سازه در این سال ها انجام داده است،  مطابق با بررسی کارشناسان متخصص و بازید از نواحی مختلف سکو و همچنین مشورت با کارشناسان،  این نتیجه حاصل شد که برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی بیش از حد،  بايد روي بيشتر نواحی سکو رنگ آمیزی اساسی صورت گیرد که پروژه رنگ آمیزی سکو در ضمیمه قرارداد راهبری و نگهداشت،  مرداد سال گذشته به پیمانکار مربوطه ابلاغ شده و این کار در حال انجام است.»

 24 هزار ساعت تعمیرات اساسی 4 دستگاه مولد سکو

مدیرعامل شرکت نفت خزر به تعمیرات فضای زیست سکو به عنوان یکی دیگر از دستور کارهای این شرکت اشاره کرد و گفت: «پس از بررسی شرایط محل اسکان سکو از سوی کارشناسان فنی شرکت نفت خزر،  با توجه به عواملی مانند گذشت حدود 11 سال از ساخت سکو و عدم تعمیرات اساسی در این مدت،  استقرار سکو در لوکیشن های متفاوت حفاری،  استفاده و اسکان پیمانکاران مختلف در فضای زیست سکو و استهلاک سیستم های لوله کشی و تخلیه،  شرایط اسکان نامناسب ارزیابی شده و اقدام های لازم برای انجام تعمیرات در برنامه نفت خزر قرار گرفته است.»

 اصولی به انجام تعمیرات اساسی 24 هزار ساعت روی چهار دستگاه مولد در سکوی ايران_ اميرکبير با اتکا به توان متخصصان و کارشناسان داخلی اشاره کرد و گفت: «از آنجا که تمامی تجهیزات موجود  روی این سکو به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق انرژی الکتریکی تغذیه  و این انرژی به وسیله مولدها تامین می شود،  باید به صورت مستمر سلامت این بخش را مورد پایش قرار داد. در واقع شرایط نامطلوب کارکرد موتورها سبب شد انجام فرايند تعميرات اساسي آنها در اولويت کاری مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر قرار گيرد و با انجام فرايند مناقصه،  پيمانكار مربوطه انتخاب و این مهم نیز وارد فاز اجرايي تعميرات و تامين كالا شده است.»

به روزرسانی اتوماسیون صنعتی سکو 

وی به برنامه تعمیرات اساسی و به روزرسانی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی سکوی نیمه شناور ایران_  امیر کبیر هم اشاره کرد و گفت: «با توجه به اينكه مدت زمان طولاني از نصب و بهره برداري سيستم ها و تجهيزات ايمني و آتش نشاني و نجات جان این شرکت مي گذرد،  لازم است به منظور حفظ استانداردها و رعايت الزام های ايمني سكو و تجهيزات با ارزش موجود و جان کارکنان  شاغل،  نسبت به نوسازی این تجهیزات اقدام کرد که با تهیه شرح خدمات و سایر اسناد برای برگزاری مناقصه  به منظور جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام لازم صورت گرفته است.

ضرورت تعمیرات و نصب و راه اندازی تجهیزات در سیستم های آب توازن و آب خنك كننده دريا و بيلج موجود در سکوی نیمه شناور ایران-امیرکبیر هم موضوع دیگری بود که اصولی به آن اشاره کرد و افزود:«سیستم ورودی های آب به سکو از طریق Sea Chestها به مدت 11 سال است که تعمیرات اساسی در آن انجام  نشده و بنا بر گزارش های مهندسی،  شیرآلات و لوله کشی این بخش باید تعویض و به روز شود که با تهیه شرح خدمات و سایر اسناد برای برگزاری مناقصه به منظور جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام لازم انجام  شده است.»

اقدام های تعميراتی تجهيزات زير دريا

وی با بیان اینکه آخرين اقدام های تعميراتي انجام شده  روي تجهيزات زير دريا سکوی امیرکبیر که یکی از مهمترین بخش ها برای عملیات حفاری است و آخرين تست انجام شده مربوط به سال 2014 قبل از حفاري چاه دوم در بخش 6.2  بوده است،  ادامه داد: «از تاريخ یادشده به بعد،  با توجه به عدم فعاليت حفاري به وسیله سكو در دریای خزر،  تعميرات اين تجهيزات به صورت موردي و با توجه به قابليت هاي نفرات راهبر شامل مهندس تجهيزات زير دريا و دستيار مهندس تجهيزات زير دريا روي آنها صورت گرفته و نظر به محدوديت بودجه،  مبناي كلي انجام تعميرات،  صحت سنجي بر اساس آزمايش هاي استاندارد و حداقل سازي تعميرات مورد نياز و قطعات يدكي مرتبط بوده است که مهندسان شرکت نفت خزر بخوبی با استفاده از توان داخلی،  این تعمیرات را انجام داده اند و از هدر رفت هزینه های هنگفت  از سوی شرکت های خارجی و خروج ارز از کشور جلوگیری کرده اند. مدیرعامل شرکت نفت خزر در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام تعمیرات اساسی و نو سازی ناوگان شرکت نفت خزر که عمدتا از طریق شرکت های توانمند داخلی در حال انجام است  و به عنوان دارایی ارزشمند شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر به شمار می رود تا پایان سال 1400 آماده عملیات و حفاری در ساختارهای شناسایی شده  و با اکتشاف منابع هیدروکربوری جدید در آب های نیلگون خزر ضمن خرسندی مردم کشورمان،  بتوانیم برگ زرین دیگری در آغاز قرن جدید  به کارنامه افتخارت صنعت نفت اضافه کنیم.