چهارانبيا (پيغمبريه) قزوين   
بقعه «چهار انبيا» يا «پيغمبريه» شهر قزوين که مدفن چهار تن از پيامبران بني اسراييل است، يکي از معدود آثار تاريخي و مذهبي پيش از ظهور اسلام و حتي پيش از ظهور مسيحيت به شمار ميرود که زيارت آن نزد سه آيين الهي و ابراهيمي داراي ارزش ديني بسيار زيادي است. اين زيارتگاه در کنار آستان مقدس امامزاده حسين(ع)، معروف ترين و البته محبوبترين اماکن زيارتي شهر قزوين محسوب ميشود.

 خدا بهتر ميداند خلافت را به که بسپارد!

 محتاج نان شبش بود، هر چه ميرفت به دربار عباسي و گردنش را کج ميکرد جلوي آنها و کمک ميخواست، فايدهاي نداشت. حق داشتند. همگي مست بودند و غرق خوشگذراني و ماديات. مشکلات مردم چه ربطي به آنها داشت؟! نااميد شده بود، نزديک خانه امام حسن عسکري (ع)رسيد. در خانه را کوبيد. امام (ع) بدون اين که چيزي بگويند، کيسه پولي به او دادند. آن وقت بود که فهميد خلافت حق چه کسي است!


نرم افزار چند رسانه اي «کيمياي ناب» در مورد نماز
 در نرم افزار کيمياي ناب به فريضه الهي نماز با عناويني چون «نماز: ديدگاه روايي»، «نماز: درمحضر قرآن»، « نماز: در فرق و اديان»، «نماز: نگارستان»، « نماز: مسائل واحکام»، «نماز: جلوههاي معنوي»، «نماز: نمازهاي مستحبي» پرداخته شده است. طراحي گرافيک بسيار زيباي اين نرمافزار، هر کاربري را به خود جذب ميکند و فضاي دلنشين تمام مانيتوري آن همراه با آهنگ ملايم، به مخاطب اين امکان را ميدهد که مطالب را بهتر مطالعه کند.
پـيـشينه مسيـحيـت‏
سرگذشت مسيحيت، تاريخ ديانتى است كه از عقيده به تجسم الهى در جسد شارع و بانى آن ناشى شده است. آيين مسيحيت كه دين عيسى (ع) و كيش نصارا نيز خوانده مى‏شود، به نظر برخى پژوهشگران، شاهكار يهوديت و اوج كمال آن به حساب مى‏آيد و نشر و رواج آن را پيروزى نهايى پيامبران بنى اسراييل و مبلغان راستين «تورات» و حاصل كوشش‏هاى مخلصانه آنان تلقّى مى‏كنند. گرچه اين طرز تلقى، اصالت تعليم و نقش شخصيت بنيانگذار اين آيين را به قدر كافى مورد توجه قرار نداده و كمرنگ جلوه ميدهد، ولى حداقل ارتباط اصل تعليم و بانى آن را با محيط عصر پيدايش آن، مسلّم مى‏گرداند، ضمن اين که ترديد افراط آميز برخى ديگر از اهل تحقيق را در پذيرش وجود تاريخى بنيانگذار آيين مسيحيت، عيسى مسيح (ع) ناموجه بيان کرده و روشن ميکند كه محيط و عصر پيدايش اين آيين در فلسطين، مقارن با عصر استيلاى روميان است.

واژه مسيحيت‏
مسيحيت، از واژه مسيح، روشن‏ترين لقب حضرت عيسى (ع) گرفته شده و براى آن معانى متعددى بيان شده است؛ ولى دو معناى زير، مشهورتر و مستعمل‏تر است: الف) مسيح، از «ماشِيحَ» مأخوذ شده كه واژههاي عبرى و به معناى مسح و تدهين شده است؛ زيرا يهوديان بر اساس يك سنت ديرينه، رهبران بزرگ سياسى- اجتماعى و سلاطين را طى مراسمى با روغنى مقدس مسح مى‏كردند تا از اين طريق آنان تقدس و حرمتى والا يافته و واجب الاطاعه شوند؛ امّا حضرت عيسى (ع) را مجازا مسيح خوانده‏اند؛ زيرا از سوي كسى با روغن، مسح نشده بود.  ب) مسيح (ماشيح) به معناى ناجى (نجات دهنده) است؛ زيرا آمدنش را پيامبران بنىاسراييل بويژه حضرت يحيى (ع) به ملت يهود نويد دادند؛ هر چند بعد از ظهور به مخالفت و دشمنى با آن حضرت پرداختند و پيامبرى‏اش را از اساس مورد انكار قرار دادند. ولى به عقيده مسيحيان، حضرت عيسى (ع) همان «مسيح موعود» است. بنابراين روشن شد كه در مركز آيين مسيحيّت «شخصيت بنيانگذار آن، عيسى (ع) قرار دارد و اين دين با نام و القاب او در جهان، شناخته شده است. چنانكه اسامى و عناوين اين دين از قبيل مسيحيت، دين عيسى(ع)، دين مسيح، كيش نصارا و ... نيز القاب مربوط به پيروان آن مانند عيسويان، مسيحيان، نصارا يا نصرانيان و نظاير آن همگى بر اين حقيقت گواهى مى‏دهند.
همچنان كه مبدأ و مبناى تاريخى مسيحيت و مسيحيان نيز ميلاد حضرت عيسى مسيح (ع) قرار گرفته است كه اينها را بايد از ويژگى‏هاى اين آيين دانست. اما علت اين كه آيين مسيحيت را «كيش نصارا يا نصرانى» گويند، يكى آن است كه چون ‏حضرت عيسى (ع) در شهر «ناصره» در فلسطين اقامت گزيده بود كه به همين مناسبت او را «عيسى ناصرى» نيز مى‏نامند، آيين او را هم نصارا يا نصرانى گويند و ديگر اين که مراد از آن مسيحيان بى پيرايه و خالى از انحرافى هستند كه در پيروى از حضرت عيسى (ع) و يارى رساندن به دين خدا هيچ گونه درنگ ودريغى نكرده و ترديدى به خود راه نداده‏اند و آنان به تصريح قرآن كريم، گروه و اصحاب خاص حضرت عيسى(ع) (حواريون) بوده‏اند كه در پاسخ دعوت پيامبرشان مبنى بر يارى رساندن (دين) خدا گفتند: «قالَ الْحوارِيّوُنَ نَحْنُ انْصارُ اللَّهِ ...»؛ ما ياوران خدا (و پيروان راستين دين او) هستيم.
ادامه دارد...

 

  انتصاب   رئيس شوراي اقامه نماز شرکت ملي پالايش و پخش  
در حکمي از سوي رئيس ستاد اقامه نماز وزارت نفت، حجتالاسلام والمسلمين تيمور علي عسکري به رياست شوراي اقامه نماز شرکت ملي پالايش وپخش فرآوردههاي نفتي منصوب شد.
با حضور عليرضا صادقآبادي، معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران، ناصر بابايي به عنوان رئيس شوراي فرهنگي و حجتالاسلام والمسلمين تيمورعلي عسکري به عنوان رئيس ستاد اقامه نماز شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران معرفي شدند. عليرضا صادق آبادي، معاون وزير نفت در اين مراسم گفت: شرکت ملي پالايش و پخش به دليل خدمات مستقيمي که به مردم در عرضه کالا و خدمات ارائه ميکند، در تعامل زيادي با مردم قرار دارد. وي افزود: شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي به علت داشتن جايگاههاي سوخت در تمام کشور با مذاهب، فرهنگها و اقوام مختلف در ارتباط است، از اين رو ما در اين زمينه، نسبت به همديگر در حوزههاي فرهنگي مسئول هستيم. در اين نشست، دکتر مجيدي، دبير ستاد اقامه نماز وزارت نفت گفت: با حضور مهندس صادق آبادي و برنامهريزي خوب ايشان در ستاد اقامه نماز و شوراي فرهنگي شرکت ملي پالايش و پخش اميدواريم شاهد حضور نيروهاي خوب براي پيگيري برنامههاي فرهنگي به صورت هماهنگ و مناسب باشيم و بتوانيم نيروهاي فرهنگي را شناسايي و در مسير پيشبرد اهداف فرهنگي و اقامه نماز در مجموعه پالايش و پخش که به عنوان ويترين اصلي وزارت نفت است، فعاليت کنيم. ناصر بابايي با تاکيد بر انجام وظايف جاري به مسئوليت سنگين امور فرهنگي اشاره کرد و گفت: در اين مسئوليت، تمام تلاش خود را براي به نتيجه رساندن کارهاي شوراي فرهنگي به کار خواهم گرفت. حجت الاسلام و المسلمين علي عسکري نيز به عنوان رئيس جديد شوراي اقامه نماز شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره مسئوليت خود در حوزه پالايش و پخش گفت: اصل برنامهريزي براي آخرت، هماهنگي و وحدت حول محور ولايت خدا، رسول (ص)، امام معصوم (ع) و ولايت فقيه و اصل بر عدم تقدم بر خدا از اصول اساسي مديريت اسلامي است که ما آن را سرلوحه کارهاي خود قرار خواهيم داد؛ زيرا اعتقاد ما اين است که مسئوليتها و عناوين شغلي، گذرا و ناپايدارند و ما بايد رابطه صادقانهاي بين خود و مردم ايجاد کنيم. عسکري افزود: در صنعت پالايش و پخش، فرماندهي جوان، با ايدهپردازيهاي خاصي که دارد، ميتواند مسير را به گونهاي بيش ببرد که ايدههاي کارآمدي ايجاد  شود  رئيس شوراي اقامه نماز شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با تاکيد بر در نظر گرفتن شرايط اجتماعي تصريح کرد: ميتوان بر فساد غلبه کرد و رضايتمندي مردم از حاکميت، مهمترين فلسفه حکومت است که بايد در اين باره اهتمام جدي ورزيد. ما معتقديم که بعد نظارتي بايد از خود افراد آغاز شود و نماز بهترين وسيله براي ايجاد رضايتمندي است که تاثير مستقيمي در ايجاد فضاي معنوي دارد.

 

1-  چگونه عروسي شاد، اما ديني و مذهبي برگزار کنيم؟
2-آياكساني كه ازطرف مادريا مادربزرگ به پيامبر(ص) ميرسند، سيد محسوب ميشوند؟
پاسخ1: خداوند در قرآن درباره مؤمناني که از رشد ايماني بالايي برخوردارند، ميفرمايد: علامت رشد ايمان آنها اين است که از کفران و فسق و گناه بدشان ميآيد و ايمان، محبوب قلب آنان است.  آري، مؤمن و کسي که قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براي شادي و لذت چند دقيقهاي، نافرماني خدا را نميکند. براي اينکه يک مجلس عروسي خوبي داشته باشيم که هم مملو از شادي و سرور باشد و هم گناه و معصيت در آن انجام نشود و هم خانواده و فاميل از آن مجلس راضي باشند، نکات زير را پيشنهاد ميکنيم:
 1. بايد در ابتدا اهميت اين موضوع به اعضاي خانواده، بخصوص والدين، خواهران و برادران عروس و داماد تفهيم شود؛ البته با لطافت و در عين حال، قاطعانه بيان شود تا کسي رنجيده خاطر نشود، از اين رو شايد لازم باشد ماهها زمينه سازي و با افراد خانواده صحبت شود.
2. براي اين که بتوانيم يک فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبي براي آن در نظر بگيريم. شما نيز اگر نميخواهيد با گناه و معصيت، مجلس عروسي را شاد کنيد، بايد به جاي آن از برنامههاي مجاز استفاده کنيد. يکي از روشهايي که تجربه شده و بسيار هم موفق بوده، استفاده از مداحان مذهبي و هنرمنداني است که با خواندن اشعار شادي بخش و گفتن لطيفههاي مناسب، مجلس را شاد ميکنند. همچنين استفاده از افرادي که کارهاي تردستي و ديدني انجام ميدهند و ميتوانند مجلس عروسي را با صفا و شاد کنند. بعضي از اين افراد هنرمند، وقتي در مجلسي شرکت ميکنند، بدون اين که گناهي در برنامههاي آنها باشد يا کسي را مسخره کنند و امثال آن، چنان مجلس را گرم ميکنند که افراد شرکتکننده يکسره ميخندند؛ البته بهتر است با ذکر اشعاري در مدح ائمه اطهار و بخصوص امام زمان (عج) معنويتي هم در مجلس عروسي ايجاد کنيم.
3. بهتر است مجالس عروسي را در مناسبتها و جشنهاي مذهبي مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبي برگزار کنيم و در ضمن، به تناسب اين شبها اشعار خاص آن هم خوانده شود.
4.در صورتي که توان مالي داريد، پذيرايي خوبي از مهمانها داشته باشيد؛ زيرا پذيرايي، يکي از وسايل شادي بخش است و ميتواند جانشين خوبي براي ابزارهاي حرام شادي باشد.
پاسخ2: اگر مراد از سيادت، انتساب به خاندان نبوت باشد، تفاوتي ندارد كه از سوي پدر انتساب صورت گرفته باشد يا از طرف مادر.
بنابراين حتي اگر يكي از اجداد مادري از سادات باشند، شرافت سيادت براي همه فرزندان و نوادگان آن سيده محفوظ است. همان گونه كه امام حسن (ع)، امام حسين(ع) و ديگر امامان (عليهمالسلام) از طريق مادري به پيامبر(ص) منتسب هستند، ديگران نيز اگر از طريق مادر به پيامبر منتسب باشند، مشمول شرافت اين انتساب قرار ميگيرند و رواياتي كه درباره احترام به سادات آمده، آنان را نيز شامل ميشود؛ زيرا مانند ديگر سادات از نوادگانهاشم هستند؛ نوادهاي كه واسطهاش باهاشم، نواده دختري اوست و نواده دختري و پسري هر دو به يكسان نواده فرد شناخته ميشوند و احكام محرميت، شرافت و احترام به يكسان بر هر دو صادق است. نواده دختري حضرت زهرا (س) با هر تعداد واسطه كه باشد، به حضرت (س) محرم است؛ همچون نواده پسري او به هر تعداد واسطه كه باشد. اما اگر مراد از سيادت، احكام فقهي آن باشد، بنا به نظر مشهور فقيهان، هر كسي كه از طريق پدري به هاشم، جد دوم پيامبر منتسب باشد، احكام ويژه سيادت شامل او مي‏شود. يعني اگر فقير باشد، ميتوان به او خمس داد و گرفتن زكات بر او حرام است؛ ولي كسي كه از طرف مادر، منتسب بههاشم است، نمي تواند خمس دريافت کند؛ ولي ميتوان به او زكات داد.
يكي از احكام ديگر هم انتساب است كه فرد فقط به پدر منسوب ميشود و نام خانوادگي پدر را ميگيرد و در حال حاضر قانون جمهوري اسلامي هم بر اين منوال است.

 

  شهيد حميد ابوالقاسمپور  
شهيد ابوالقاسم پور درسال 1361 به شرکت ملي نفت ايران پيوست. در آغازين ماههاي جنگ تحميلي همانند بسياري از جوانان اين مرز وبوم، شور حضور در جبهه، اورا بيقرار کرده بود . پس از حضوري مکرر سرانجام در اسفند 62 در جزيره مجنون و براثر اصابت ترکش خمپارههاي دشمن بعثي به خيل شهيدان نفت پيوست . مادر شهيد در بارهاش ميگويد: «فرزندم، پسري متدين بود. با محبت و خوشاخلاق، با رفتاري متين و آرام و با ادب بسيار با مردم روبهرو ميشد. او همواره در جريان انقلاب با وجود كمي سن شركت داشت و با تهيه وسايل مورد نياز مجروحان انقلابي و شركت در فعاليتهاي مسجد، دين خود را به انقلاب و امت ادا  ميكرد تا اينكه پس از پيروزي انقلاب با عضويت در بسيج مساجد در جنگ حضور يافت و پس از چندي به شهادت رسيد.»


 سوال: آيا کپي کردن کارهاي گرافيکي يا دانلود فيلم، کليپ و آهنگ با ذکر منبع در فضاي مجازي اشکال شرعي دارد؟
جواب: اگر قرائن و شواهد يا متعارفي وجود دارد که در اين گونه امور استفاده براي عموم آزاد است، اشکال ندارد، در غير اين صورت استفاده، خريد، فروش و کپي برداري بنابر احتياط واجب جايز نيست.
سوال: بنده کارمند هستم. استفاده شخصي از اينترنت و فضاي مجازي در محل کار در حد نياز چه حکمي دارد؟
جواب: استفاده شخصي از اموال بيتالمال جايز نيست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولي که شرعاً و قانوناً چنين حقي دارد.

 

 سند، آيت الله مرواريد!
حجت الاسلام راشد يزدي نقل کرده است: مرحوم آيتالله مرواريد، دعاي كوتاهي را در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح کردند. بنده فرصت را مغتنم شمردم و آن را يادداشت كردم. سپس به مرحوم آقا عرض كردم: مأخذش را هم بفرماييد، بنويسم! رهبر معظم انقلاب بلافاصله فرمودند:»ايشان خودشان سند هستند؛بنويسيد سند: آيت الله مرواريد ! »