گفت و گویی با همکار نفتی و هنرمند در رشته قلمزنی

زندگی و حس خوشایند کار هنری

نقش و طرح روي سطوح مختلف از سوي انسان ها، يکي از ناب ترين هنرهاي بشري است. اين فن و هنر در طول تاريخ روي سنگ، خشت، چوب، استخوان، سفال و ... انجام شده که با توجه به نوع کار و جنس اثر، اهل هنر نام هاي مختلفي چون منبت، حجاري، حکاکي، کنده کاري، برجسته کاري و... روي آنها نهاده اند. اين نوع از هنرنمايي روي فلز، به قلمزني معروف است. قلمزني روشي خاص براي ايجاد نقوش، خطوط و طرح هاي گوناگون روي فلزاتي چون مس، برنج، نقره و... است. در اين کار سطح شئي فلزي با استفاده از قلم هاي مخصوص و با ضربه چکش به فضايي برجسته و کنده شده تقسيم مي شود. محسن جوادي، از همکاران خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال غرب از هنرمنداني است که قلمزني را با جديت و مهارت دنبال مي کند. در ادامه گفت و گوي «مشعل» را با اين هنرمند و همکار نفتي مي خوانيد.

 براي شروع از خودتان بيشتر بگوييد؟

متاهل و داراي يک فرزند هستم. از سال 1384 در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال غرب مشغول به کار شده ام. از سنين نوجواني قبل از ورود به شرکت در کنار پدرم در يک واحد نجاري و چوب بري، فعاليت مي کردم.

 چه مدت است که در اين زمينه هنري خاص فعاليت داريد؟

همانطور که گفتم، با توجه به علاقه اي که داشتم و شغل پدرم، از کودکي سروکارم با چوب و کارهاي دست ساز بود و در حال حاضر نيز به پدرم در کارهايي که نياز به ظريف کاري دارد، کمک مي کنم. از سال 1390 نيز فعاليت خود را در رشته قلمزني روي نقره، طلا، مس و برنج شروع کردم. 

 چه کساني در اين خصوص مشوق شما بودند و چگونه به اين هنر علاقه پيدا کرديد؟ 

از دوران نوجواني به صنايع دستي و کارهايي مانند تعمير وسايل خانه، ساختن مجسمه و بهره برداري کاربردي از مواد دورريختني، علاقه مند بودم، در خصوص قلمزني هم خانواده و يکي از دوستان صميمي ام مشوق من بودند.

 قلمزني چگونه هنري است و چه روش هاي کاري دارد؟

در مورد روش قلمزني مراحلي را بايد طي کرد. ابتدا پشت سطح شئي را با قير مي پوشانند تا از تاب برداشتن آن جلوگيري شود. از طرفي لايه ضخيم قير از صداي چکش به فلز کم مي کند و نوعي عايق صدا به وجود مي آورد. روي قير سخت شده را با دوغاب گچ، لايه سفيد باريکي ايجاد مي کنيم و پس از خشک شدن اين لايه با استفاده از مداد يا قلم سياه طرح مورد نظر را روي اين لايه مي کشيم. در سومين مرحله با قرار دادن قلم هاي مخصوص روي خطوط يا زمينه، با ضربات چکش مي نوازيم و طرح نقش برجسته روي ظرف يا شئي ايجاد مي شود. نوع قلم هاي مورد استفاده براي قلمزني روي خطوط، طرح ها و زمينه هاي بين خطوط متفاوت است. هر کدام به گونه اي است که بتواند تمام قسمت هاي مثبت و منفي طرح را به طور کامل نشان دهد. قلمزني روي فلز طوري پيش مي رود که گاهي نقش به صورت برجسته خودنمايي مي کند و زمينه به صورت گود و گاهي نيز برعکس. در مرحله چهارم پس از انجام قلمزني و ايجاد نقش هاي لازم روي شئي با قرار دادن حرارت، قير را از ظرف جدا و سطح را تميز مي کنند تا هيچ لکه اي از قير روي ظرف باقي نماند و ظرف را صاف مي کنند. پنجمين و آخرين مرحله، پرداخت کار است که با استفاده از فرچه و صابون که امروزه به دستگاهي پيشرفته الکترونيکي تبديل شده، سطح ظرف را تميز کرده، سپس قسمت هاي قلمزني شده را با بهره گيري از رنگ سياه که معمولا مخلوطي از دوده و واکس است، مي پوشانند تا نقش ايجاد شده در کنار رنگ زرد، روشن و صيقلي فلز، خود را بهتر نشان دهد.

 به عنوان يک هنرمند که چند سالي است در اين زمينه فعاليت مي کنيد، توصيه تان به کساني که مي خواهند  قلمزني را ياد بگيرند، چيست؟

هنر قلمزني بسيار دلنشين، لذت بخش و ماندگار است؛ اما اول بايد قلمزني را به عنوان يک کار هنري اصيل نگاه کرد و بعد از آن در قالب شغل؛ چون هنر قلمزني، کاري است که با دست انجام مي شود و توليد کار خوب و زيبا، زمان زيادي لازم دارد.

 فعاليت هاي هنري چه تاثيري بر زندگي شخصي روزمره شما داشته است؟

به عقيده من، هنر و زندگي شخصي همواره به يکديگر وابسته هستند و انجام کارهاي هنري آرامش و حس خاص و خوشايندي دارد که باعث نشاط در زندگي روزهمره مي شود.

در پايان اگر سخن ناگفته اي باقي مانده، بفرماييد؟

با توجه به پيشرفت انسان در زمينه فناوري هاي روز دنيا، بهتر است ميراث و يادگار گذشتگان خود را که هنر قلمزني يکي از آنهاست، فراموش نکنيم و با تشويق نوجوانان و جوانان بتوانيم از استعداد هاي موجود آنها بهره مند شويم و با همفکري نسل جديد و قديم، تلفيقي از هنرها را به منصه ظهور بنشانيم.

 

نگاهی به فیلم های سینمایی در اکران آنلاین

علي بهرامي در ميانه تاثيرگذاري هاي بالا ويروس کرونا بر زندگيمان، سينما هم از اين تاثير دور نبود و بي راه نيست اگر گفته شود سينما، بيشترين تاثيرها را از اين ويروس کرونا گرفته است. چنانکه مي دانيد، سينماها مدت زيادي تعصيل بودند و اکنون که از بازگشايي شان چند روزي بيشتر نمي گذرد، تنها با 50 درصد ظرفيتشان فعال هستند. در غياب سالن هاي سينما، يکي از پررونق ترين فضا ها براي پخش فيلم هاي سينمايي، سايت هاي تماشاي فيلم به صورت آنلاين بود؛ سايت هايي که پس از عيد نوروز بستر و محملي شدند براي مقوله جديدي به نام اکران آنلاين. در ادامه نگاهي داريم به فيلم هايي که اکران شده اند؛ اما به صورت آنلاين و شما به عنوان مخاطب خيلي راحت و با هزينه اي بسيار اندک توانستيد در منزل خودتان به ديدن اين فيلم ها بنشينيد.

کشتارگاه؛ مصائب یک آدم دیپورت شده

فیلم «کشتارگاه» را عباس امینی کارگرانی کرده است؛ کارگردانی جوان و خوش ذوق که نشان داده هم سینما را خوب می شناسد و هم نبض مخاطب را در دست دارد. فیلم «کشتارگاه» این کارگردان فضایی کاملا اجتماعی دارد و به آسیب هایی اشاره می کند که ممکن است در اطرافمان وجود داشته باشد؛ اما هیچگاه به آن توجه نکرد ه ایم. شاید با دیدن فیلم آخر عباس امینی، کمی بیشتر به جامعه مان فکر کنیم؛ البته احتمال خیلی زیادی می دهیم که از دیدن آن لذت ببرید. عوامل «کشتارگاه» درباره آن نوشته اند: «این فیلم روایتی از مشکلات اجتماعی این روزهای کشور است و داستانش درباره مرد جوانی به نام امیر است. امیر بتازگی از فرانسه دیپورت شده و ناخواسته وارد ماجرایی می شود...». امیرحسین فتحی، مانی حقیقی، باران کوثری و حسن پورشیرازی از بازیگران اصلی فیلم «کشتارگاه» هستند.

بهت؛ آغازی برای فروپاشی

فیلم «بهت» را عباس رافعی کارگردانی کرده و مانند فیلم های قبلی اش، فضایی اجتماعی- خانوادگی دارد. موضوع فیلم درباره فرزند آوری و چالش های آن است. بازی ها قابل قبول و داستان دارای تعلیق مناسبی است. ممکن است در میانه دیدن فیلم کمی خسته شوید؛ اما شاید اگر صبر کنید و تا انتها آن را ببنید، رضایت شما را به دنبال داشته باشد. عوامل فیلم درباره آن نوشته اند: «داستان این فیلم درباره زوجی است که از قشر متوسط ایران امروز، پس از ۲۰ سال فراق اکنون که همدیگر را یافته اند، برای تحکیم این عشق، سرنوشت بچه هایشان را با زوجی از طبقه پایین جامعه گره می زنند، غافل از اینکه این آغازی برای فروپاشی هر دو خانواده است.» بازیگران اصلی فیلم «بهت» عبارتند از: مهتاب کرامتی، رعنا آزادی ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری.

خروج؛ مجموعه ای از قاب های خاص سینمایی

شاید درباره آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا، خیلی بیشتر از دیگر فیلم ها شنیده باشید؛ چون اولین فیلمی که خط شکنی کرد و وارد اکران آنلاین شد، فیلم «خروج» حاتمی کیا بود. قبل از هر چیز باید بگوییم که به نظر ما «خروج» هر کیفیتی که می خواهد داشته باشد، چون کاری از ابراهیم حاتمی کیاست، ارزش دیدن دارد؛ اما این فیلم فارغ از کارگردانش، یک فیلم خاص است. مثل بیشتر فیلم های حاتمی کیا، خاص بودنش به معنای روشنفکری بودن آن نیست؛ بلکه دقیقا به این معناست که برای مخاطبان عام، خاص است. اگر می خواهید قاب هایی در سینمای ایران ببینید که تا حالا ندیده اید، ما به شما پیشنهاد می کنیم فیلم دیدن «خروج» را از دست ندهید. عوامل فیلم درباره آن نوشته اند: «این فیلم، داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت می کند که شرکت سهامی آب، هنگام تخلیه سد آب شور به اشتباه آب را روانه زمین های کشاورزی آنها می کند و باعث خرابی تمامی محصولات آنها می شود و....». فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، محسن صادقی نسب و آتش تقی پور از بازیگران اصلی فیلم «خروج» هستند.

طلا؛ هدر رفتن انرژی جوانی

فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، یک درام اجتماعی به تمام معناست. شهبازی عموما نشان داده اگر ردپایی از او در فیلمی باشد، خیلی بعید است آن فیلم، فیلم خوبی از آب درنیاید. او تاکنون فیلم هایی چون نفس عمیق، عیار 14، دربند و مالاریا را کارگردانی کرده و البته ید طولایی هم در فیلمنامه نویسی دارد که از جمله کارهای شهبازی در این حوزه نیز می توان به بادکنک سفید، به آهستگی، هرچی خدا بخواد، خانه دختر و سال دوم دانشکده من اشاره کرد. به نظر خیلی از منتقدان و کارشناسان سینمایی، «طلا» بهترین فیلم شهبازی است. فیلم نشان دهنده استیصال چند جوان و تلاش آنها برای زندگی با مشقت های رومزه شان است؛  مشقت هایی که باعث می شود انرژی نیروهای جوان جامعه در جاهایی مصرف شود که بدرستی می توان گفت هدر رفته اند. درباره داستان این فیلم آمده است: «راهی برای پول دار شدن، خسته از نگاه تحقیر آمیز دور و بری ها و احساس تباهی از کارکردن برای دیگران؛ اینها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند». نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین و مهرداد صدیقیان از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

تیغ و ترمه؛ فیلم دیگری از کیومرث پوراحمد

«تیغ و ترمه» کاری از کیومرث پوراحمد است؛ اگرچه ساخت این فیلم انتقادهای بسیار زیادی را در جشنواره فیلم فجر گذشته برای این کارگردان به ارمغان آورد؛ اما فیلم های پوراحمد عموما دیدنی هستند؛ البته اگر علاقه مند به فیلم او باشیم و دور «قصه های مجید» را کلا یک خط قرمز بکشیم و حساب آن را از همه آثار پوراحمد جدا کنیم. عوامل فیلم درباره «تیغ و ترمه» نوشته اند: «این فیلم روایتگر داستان زندگی دختر 28 ساله ای است به نام ترمه که با عمویش زندگی می کند. او با بازگشت مادرش درگیر اتفاقاتی می شود و برملا شدن رازهایی در انتظار اوست...». بازیگران اصلی فیلم«تیغ و ترمه» عبارتند از: دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی و کوروش سلیمانی.