خدمت رسانی تمام الکترونیک به مشترکان گاز

 

  امواج فناوري اطلاعات همچنان تمامي ابعاد و شئون زندگي بشري را در مي نوردد و سيگنال هاي نامرئي، با شكستن مرزها و از سر راه برداشتن ديوارهاي قديمي، محدوديت هاي زمان و مكان را مرتفع کرده و پيوندهايي شگفتي آور براي تسهيل ارتباطات انسان ها و تسريع امور بشري پديد مي آورند. شرکت ملي گاز ايران با توجه به سهم 70 درصدي انرژي پاک در تامين انرژي کشور و ارائه خدمت به بيش از  24 ميليون مشترک خانگي، روزانه با طيف وسيعي از مردم و صنايع در ارتباط است. تمام نيروگاه ها و اغلب صنايع بزرگ کشور وابسته به گاز هستند و گاز در تمامي ابعاد اقتصادي و زندگي روزمره مردم جريان دارد. فناوري اطلاعات و ارتباطات در پروسه توليد، انتقال و توزيع گاز حضوري تاثيرگذار و حياتي دارد و با در اختيار قرار دادن ابزارهاي پيشرفته در گسترش اين انرژي در جامعه مي کوشد و طرح هايي نو در مي اندازد تا مشترکان بتوانند به بهترين شکل ممکن از اين نعمت خدادادي استفاده کنند.سيد محمد سراجي، مدير فاواي شرکت ملي گاز ايران در گفت و گو با «مشعل»  از ضرورت بازانديشي در ساز و کارهاي بروکراتيک اداري و همچنين ارايه خدمات الکترونيکي به مصرف کنندگان سخن گفته و از طرح ريزي و اجراي برنامه هاي جديد خبر داده که نتايج آن در آينده نزديک به بار خواهد نشست. در شرايطي خدمت آقاي سراجي رسيديم که فاوا در عصر همه گيري کرونا خوش درخشيد و با الکترونيکي کردن برگزاري بسياري از امور و جلسات سازماني مانع از توقف  و کند شدن فرايندهاي سازمان شد.

 

  شرايط  کنوني جامعه و شيوع  ويروس کرونا، اهميت و تاثير فعاليت هاي IT  در سازمان ها را برجسته تر کرده و بسياري از فعاليت ها نظير جلسات که تا چندي پيش  فيزيکي  برگزار مي شد، اکنون به صورت الکترونيکي برگزار مي شود.  در خصوص عملکرد فاوا در عصر کرونا توضيح دهيد.

مديريت فاوا در ايام شيوع کرونا، ابزارها و امکانات تکنولوژيک خود را در دو زمينه «دورکاري» و  «ويدئو کنفرانس» در خدمت سازمان قرار داده است.  اين دو روش، کمک قابل توجهي در مسير فعاليت هاي جاري سازمان بود تا مجموعه مديران و کارکنان شرکت ملي گاز بتوانند با رعايت الزامات بهداشتي، فعاليت هاي خود را استمرار بخشند تا هم خدمت رساني به مردم ادامه يابد و هم سلامت کارکنان تضمين شود.

برگزاري جلسات هيئت مديره، مديران ستادي با پالايشگاه ها، مديران مناطق عملياتي و مديران عامل شرکت هاي گاز استاني هم اکنون به صورت الکترونيکي به طور منظم، دقيق و با کيفيت و بدون نياز به حضور فيزيکي انجام مي شود. افزون بر اين، شرايطي فراهم شده است تا همکاران دورکار بتوانند کارهاي اداري خود را در منزل انجام داده و با دسترسي به سيستم اتوماسيون اداري، موارد مرتبط را بدون نياز به حضور فيزيکي در سازمان انجام دهند.

  مکانيزاسيون فرايندهاي اداري و همچنين ارايه خدمات الکترونيکي به مشترکان از اهم برنامه هاي فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات است. در اين خصوص چه برنامه هايي داريد؟

برنامه آينده مديريت فاوا، توسعه ابزارهاي فناوري اطلاعات در سازمان است. در چشم انداز ترسيم شده در آينده نزديک تمامي امور مرتبط با خدمات گاز از جمله تقاضاي اشتراک، خواندن کنتور و اقدام در زمينه رفع اشکال به صورت الکترونيکي و از طريق اپليکيشن هاي موبايلي انجام خواهد شد. همچنين خدمات مد نظر به کارکنان نيز در اپليکيشن هاي موبايلي تجميع شده و به آنها ارايه مي شود.

در زمينه مکانيزاسيون فرايندهاي اداري شرکت در نظر داريم با مکانيزاسيون همه فعاليت ها و فرآيندها، گردش فعاليت ها بين اجزاي شرکت را تسهيل و تسريع کرده و فرايندهايي  روان تر را  در سازمان پياده سازي کنيم.

هم اکنون با طراحي ابزارهايي فناوري اطلاعات داشبوردهاي مديريتي را در سطوح بالاي سازمان پياده سازي کرده ايم که مديران شرکت ملي گاز با در اختيار داشتن اين داشبوردهاي کارآمد مي توانند از اين اطلاعات گرانبها براي تصميم گيري سريع و بهنگام استفاده کنند.

   ايران، يکي از گستره ترين شبکه هاي توزيع گاز دنيا را در اختيار دارد. نظارت بر اين شبکه از چه طريقي انجام مي شود؟

RTU هاي نصب شده در مبادي توليد در پالايشگاه ها، شبکه انتقال، انشعاب ها، ورودي شهرها و مبادي صادرات و واردات ابزارهاي شرکت براي کنترل اين شبکه عظيم محسوب مي شوند که از اين طريق کل شبکه گاز را همکاران ديسپچينگ مانيتور مي کنند. با اجراي پروژه جديد ديسپچينگ ملي گاز توسط شرکت مهندسي و توسعه گاز، بيش از 1000 نقطه در زنجيره توليد، انتقال و توزيع گاز در حال کنترل بر خط است تا مديريت و تصميم گيري در خصوص توزيع گاز و فعاليت ايستگاه ها و پالايشگاه ها به بهينه ترين شکل ممکن انجام شود. اين ابزارها و امکانات سبب هوشمند شدن شبکه گاز ايران شده و در هر لحظه وضعيت شبکه پيشروي مديران و اپراتورهاي ديسپچينگ قرار دارد.

 

  شما تا چندي پيش مدير مخابرات شرکت انتقال گاز ايران بوديد و هم اکنون نيز سرپرستي اين مديريت را به عهده داريد. با توجه به فرارسيدن 27 ارديبهشت ماه، هفته جهاني ارتباطات مناسبت دارد که پيشرفت هاي اين قلمرو مهم را از زبان شما بشنويم.

در ابتدا روز ارتباطات را به همه همکاران گرانقدرم در مخابرات و عزيزان روابط عمومي تبريک مي گويم. بديهي است که عملکرد کارآمد روابط عمومي ها در گرو در اختيار داشتن ابزارهاي ارتباطي پيشرفته است و اين دو قلمرو کاملا در هم تنيده شده اند. اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU)  که بيش از 100 سال از تاسيس آن مي گذرد و زير نظر سازمان ملل فعاليت دارد، هر سال يک شعار را به مناسبت روز ارتباطات مطرح مي کند تا راهبردهاي مديران صنعت مخابرات را ترسيم کند. امسال شعار «ارتباطات تا سال 2030 در خدمت اهداف توسعه پايدار» از سوي اين اتحاديه مطرح شده است تا جامعه ICT بتواند فناوري هاي جديد نظير 5G، اينترنت اشيا، بلاکچين، هوش مصنوعي و ديگر فناوري هاي پيشرفته ارتباطي را در خدمت ارتقاي زندگي مردم و توسعه اجتماعي و اقتصادي جوامع قرار دهد.

اين ابزارها، توان بالقوه اي براي توسعه پايدار دارند و به طور خاص در مخابرات شرکت  ملي گاز، تضمين امنيت و سلامت ارتباطات در کانون توجه قرار دارد. تفاوت مخابرات صنعتي با مخابرات عمومي در موضوع امنيت و درجه اطمينان بالاي آن است و ارتباط قابل قبول از ديدگاه ما ارتباطي است که از بالاترين درجه امنيت برخوردار باشد.

شبکه مخابرات صنعتي شرکت ملي گاز ايران با بيش از 5 هزار کيلومتر کابل فيبرنوري و بيش از چهار هزار کيلومتر شبکه مايکروويو که در امتداد خطوط لوله سراسري در سطح کشور گسترده شده است. اين شبکه ارتباطي عظيم براي تامين ارتباطات بي سيمي گروه هاي عملياتي و نيز تامين ارتباطات مراکز تلفن که با تلفن هاي 4 شماره اي ارتباط بين ستاد، مناطق عملياتي شرکت هاي گاز استاني و پالايشگاه ها را برقرار مي کنند.

يکي از مزيت هاي ارتباطات صنعتي، در کنار هم بودن سيستم هاي موازي است؛ به نحوي که اگر به هر علتي يکي از سيستم ها قطع شود، سيستم جايگزين به صورت آنلاين وارد مدار شده و از قطع ارتباط جلوگيري مي کند.  با توجه به اهميت ايجاد ارتباطات مطمئن بين پالايشگاه ها، مناطق عملياتي و ساختمان هاي ستادي، فناوري هاي به کار رفته در مخابرات گاز، از جديدترين فناوري هاي روز دنيا هستند تا خدمات با بهترين کيفيت به گروه هاي عملياتي ارائه شود.