اجراي پروتکل هاي بهداشتي مقابله با ويروس کرونا

سنگ تمام فوریت های پزشکی شرکت ملی حفاری ایران

مشعل   حميد مرادي پور     با شيوع و گسترش ويروس کرونا در کشورهاي مختلف جهان، از جمله ايران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و مراکز علمي، پژوهشي و دانشگاهي که در امر سلامت جامعه، مسووليت و نقش آفريني دارند، در چارچوب پروتکل هاي بهداشتي و دستورعمل ها  و شيوه هاي پيشگيري و مقابله با بيماري هاي ويروسي، توان علمي و عملي خود را به کار گرفته اند تا با هدف حفظ سلامت و کاهش حداکثري تبعات بيماري کوويد 19 در ابعاد اجتماعي و اقتصادي تلاش بي وقفه اي ايفا کنند. به موازات اقدامات انجام شده در سطح کلان جامعه، هر يک از دستگاه ها و سازمان ها که براي پوشش مجموعه هاي نيروي انساني خود امکانات و فضاهاي بهداشتي و درماني در اختيار دارند نيز وارد عمل شدند که خدمات ارائه شده از سوي سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به عنوان متولي سلامت کارکنان اين صنعت بسيار با اهميت بوده و به تبع آن، اين خدمات در شرکت هاي زيرمجموعه چهار شرکت اصلي تابع وزارت نفت نيز نمود داشته که در اين گزارش در گفت وگوي مشعل با مسوولان بخش هاي مختلف گريزي به اقدامات فوريت هاي پزشکي شرکت ملي حفاري ايران خواهيم داشت. اين واحد که از زيرمجموعه هاي مديريت منابع انساني شرکت ملي حفاري ايران است، همسو با دستورعمل هاي ابلاغي سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و ستاد مقابله با کروناي کشور و استان خوزستان به منظور اجراي دقيق پروتکل هاي بهداشتي براي پيشگيري و مقابله با ويروس کرونا، با اتکا به داشته هاي شرکت از نظر کادر درماني و تجهيزات پزشکي، نهايت کوشش خود را به صورت شبانه روزي به کار گرفته که حاصل آن تضمين سلامت کارکنان در موقعيت هاي عملياتي و فعاليت مستمر دستگاه هاي حفاري به عنوان خط مقدم و نيروي محرکه توليد نفت و گاز در کشور است. فوريت هاي پزشکي شرکت ملي حفاري ايران در بيش از سه ماه گذشته که ويروس کرونا همه جوامع بشري را درگير کرده، با ارائه کارنامه اي در خور تحسين، يک گام جلوتر از بخش هاي عملياتي، پشتکار و مساعي خود را وقف ايجاد بستر مناسب براي حفظ سلامت فردي و جمعي کارکنان صنعت راهبردي حفاري در مناطق خشکي و دريايي که دکل هاي حفاري استقرار دارند، کرده و در همين حال از خدمات عادي و روزمره و اهتمام به حوزه هاي ستادي، پشتيباني، کارگاهي و شهرک هاي سازماني مسکوني و خانواده هاي کارکنان نيز غافل نبوده و به بيان ساده تاکنون سنگ تمام گذاشته است.

اقدام های عملیاتی و تخصصی

مسوول واحد هماهنگی خدمات فوریت های پزشکی، دیگر همکار پرتلاش این حوزه بود که با ارائه گزارشی از فعالیت های این واحد، به اقدامات عملیاتی و تخصصی در موضوع گندزدایی حداقل بین 30 تا 40 دستگاه خودروهای سازمانی و استیجاری که جابه جایی کارکنان را به عهده دارند، اعم از اتوبوس، مینی بوس، خودروهای سواری سبک و پیکاب اشاره کرد. شاهین باقری، به گندزدایی آمبولانس ها پس از انجام هر ماموریت هم اشاره ای داشت و گندزدایی موقعیت دستگاه های حفاری و اردوگاه ها، خوابگاه ها، سالن ها و کانکس ها، فضای اداری و شهرک های سازمانی را با تشکیل چهار تیم تخصصی و هماهنگی با تیم های واکنش سریع یادآور شد: استقرار همکاران این واحد در محل غربالگری و پایش کارکنان، توزیع ماسک و همچنین توزیع 7 هزار لیتر محلول گندزدای تخصصی میان دستگاه های حفاری و ادارات ستادی را از اقدامات امور هماهنگی فوریت های پزشکی شرکت عنوان کرد.

دستورعمل ها را جدی بگیرید

سانا سعدی زاده، مسوول واحد خدمات دارویی امور فوریت های پزشکی شرکت، در باره وظایف و اقدامات این بخش گفت: واحد خدمات دارویی همسو با بخش های مختلف برنامه های تعریف شده، تامین و توزیع نیازهای کادر درمانی و پایگاه های فوریت های پزشکی در سطح شرکت را از طریق ارتباط و رایزنی با شرکت های دارویی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده دار  است. او افزود: اقلام مورد نیاز طی 15 بار به موقعیت دستگاه های حفاری ارسال و همچنین بسته های بهداشتی برای مواقع لزوم از جمله جلسات ضروری، تدارک دیده می شوند. سعدی زاده در بیان آمار مربوط به اقلام بهداشتی اظهار کرد: تهیه، تامین و ارسال ماسک های یک بار مصرف به تعداد حدود 94 هزار عدد، ماسک N95 به تعداد 800  عدد  (براي کادر درماني)، محلول ضدعفوني کننده دست 13 هزار و 400 ليتر، الکل براي کادر درماني و فوريت هاي پزشکي يک هزار و 200 ليتر و دستکش در چهار نوع مختلف 36 هزار و 900 جفت از شمار اقلامي است که نسبت به تهيه، بسته بندي و توزيع آن حسب نياز اقدام شده است.

  سهم مهم آموزش در کنترل و مهار بیماری

محسن موقرپور، مسوول فنی پایگاه های فوریت های پزشکی شرکت ملی حفاری ایران با این توضیح که خدمات پزشکی، رسالت وظیفه تامین سلامت کارکنان شرکت را به عهده دارد، گفت: از زمان شیوع ویروس کووید 19 در جهان و بروز آن در کشور ما، این امور نیز بدون وقفه اقدامات پیشگیرانه و مقابله با این بیماری ویروسی را در اولویت کار خود قرار داد. وی افزود: با توجه به اینکه در زمان حاضر برای بیماری کووید 19 درمان قطعی وجود ندارد، از این رو حرف اول و آخر را پیشگیری می زند و ارائه آموزش های لازم و به کارگیری آن سهم بزرگی در کنترل و مهار بیماری خواهد داشت. موقرپور اظهار کرد: به موازات آموزش نکات بهداشتی، بحث پایش و غربالگری کارکنان از سوی کادر درمانی نیز با جدیت پیگیری شده و روزانه حتی در ایام تعطیل، حدود 450 نفر از کارکنان هنگام اعزام به دستگاه های حفاری، پایش و از آنان تست های لازم به عمل می آید. وی گفت: علاوه بر کارکنان اقماری، تمامی افراد مامور، پیش از اعزام به موقعیت های عملیاتی در یارد، درمانگاه های داخلی و پایگاه های فوریت های پزشکی پایش و غربالگری می شوند. مسوول فنی پایگاه های فوریت های پزشکی شرکت افزود: در همین حال کادر درمانی هم به صورت مستمر دستورعمل های ستاد بحران کرونای کشوری، استان و شرکت را سرلوحه قرار داده و نسبت به پی جویی واجرای ابلاغیه ها مبادرت می ورزند. وی به کارکنان اقماری در موقعیت دستگاه های حفاری توصیه کرد: دستورعمل های ابلاغی در زمینه رعایت بهداشت فردی و جمعی را جدی تلقی کنند.

    بسیج امکانات و سازماندهی کارکنان

در همین زمینه پریسا قاسمی، سرپرست امور فوریت های پزشکی شرکت ملی حفاری ایران گفت: این اداره با توجه به ماهیت سازمانی، وظیفه ارائه اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری ها و امور اورژانسی مربوط به کارکنانی را که حین کار مصدوم یا مجروح و یا در محل کار دچار عارضه می شوند، تا مرحله درمان سرپایی یا اعزام به مراکز درمانی، عهده دار است. وی با اشاره به آمادگی کامل واحدهای خدمات پزشکی شرکت برای مقابله و پیشگیری از بیماری کووید 19 به دنبال اعلام سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و دستورعمل های وزارتی و شرکت ملی نفت ایران و مدیریت ارشد شرکت افزود: در این ارتباط با تشکیل ستاد مقابله با کرونا در شرکت تحت نظارت مستقیم مدیرعامل و همچنین مدیریت منابع انسانی، با همکاری سایر مدیریت ها از جمله ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ اس ای)، برنامه ریزی و در گام اول نسبت به تهیه تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده دست، سطح و... مبادرت شد. قاسمی اظهار کرد: همچنین با بسیج امکانات و سازماندهی کارکنان و تشکیل تیم های پزشکی، واکنش سریع متشکل از پزشک، پرستار، تکنیسین و کارشناش بهداشت و ارجاع دستورعمل های ابلاغی به پزشکان، پرستاران و تکنیسین های فوریت های پزشکی، موضوع با اولویت اهتمام ویژه به آموزش کارکنان شرکت در مباحث خود مراقبتی و بهداشت عمومی در دستور کار قرار گرفت. وی گفت: همسو با انجام این اقدامات، راهکارهای علمی و کارشناسی در خصوص کارکنان اقماری از نظر موارد بهداشتی قبل از اعزام به محل کار، هنگام کار، اقامت در اردوگاه، تغذیه و توجیه آنان با پروتکل های بهداشتی ارائه و اجرای آنها با جدیت مورد اهتمام واقع شده است.

  سیر تکاملی خدمات پزشکی حفاری

مدیر منابع انسانی و رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونای شرکت ملی حفاری ایران، درباره فعالیت های صورت گرفته در این زمینه، به حمایت های موثر و پی جویی های موثر مدیرعامل و مدیریت ارشد شرکت اشاره و از تلاش های رئیس، مسوولان و کارکنان فوریت های پزشکی شرکت بخصوص پزشکان، پرستاران و تکنیسین های پزشکی و سایر کارکنان این واحد قدردانی کرد.فرشید ممبینی با این توضیح که فوریت های پزشکی شرکت از دهه 80، حسب نیاز مبرم برای خدمات دهی به کارکنان عملیاتی شاغل در دستگاه های حفاری ایجاد شد، گفت: با توجه به ماهیت کار شرکت ملی حفاری ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی در حفظ، نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز، خدمات پزشکی شرکت در سال های اخیر سیر تکاملی به خود گرفته و در زمان حاضر یکی از بخش های فعال مدیریت منابع انسانی شرکت در گستره عملیاتی مناطق نفت خیز کشور که دکل های حفاری مستقر هستند، خدمات دهی به کارکنان را به عهده دارد. وی افزود: با شیوع ویروس کرونا، این امور در صف نخست پیشگیری از انتشار این ویروس در دکل های حفاری و واحدهای ستادی قرار گرفت و مسوولیت خود را به صورت شبانه روزی در دو قسمت شامل اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با این ویروس پرخطر دنبال می کند و سلامت کارکنان و ارائه بازده کار براساس برنامه ریزی انجام شده، حاصل دقت عمل و پیگیری های تاثیر گذار کارشناسان این واحد در اجرا و کاربست پروتکل های تعریف شده در این خصوص است. ممبینی جایگاه نیروی انسانی در شرکت ملی حفاری ایران را با توجه به ماهیت و اهمیت وظایف ذاتی آن بسیار ارزشمند و عامل رشد و بالندگی سازمان دانست و اظهار کرد: فوریت های پزشکی شرکت دارای 107 پزشک، 55 پرستار، 150 تکنیسین و 10 نفر کادر اداری و پشتیبانی، فضای مناسب در ساختمان های ستادی، کارگاهی و اردوگاهی و موقعیت دکل های حفاری و برخوردار از 75 دستگاه آمبولانس است که خدمات دهی به مجموعه کارکنان در بخش های عملیاتی، ستادی و پشتیبانی را به عهده دارد.

  پيگيري کامل اجراي پروتکل هاي پزشکي

مژگان فتحي، مسوول تجهيزات پزشکي و اعتبار سنجي فوريت هاي پزشکي شرکت در خصوص وظايف اين بخش گفت: در ارتباط با تامين تجهيزات پزشکي بر اساس اعلام نياز کادر درماني 23 دستگاه تب سنج براي پايش کارکنان در محل مبادي حرکت کارکنان (يارد) به دستگاه هاي حفاري ميان پايگاه هاي فوريت هاي پزشکي در دستگاه حفاري، 20 دستگاه سنجش اکسيژن خون (پالس اکسيمتر)، 260 شيلد پزشکي، يک هزار و 550 عدد گان و کلاه و 600 دست لباس ضدويروس براي کادر درماني و تيم واکنش سريع توزيع شد.

او با اشاره به وظايف بخش اعتبارسنجي افزود: از وظايف اين بخش، ارتباط مستمر با دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور و بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و اخذ دستورعمل هاي پزشکي و ارجاع آن به درمانگاه ها و پايگاه هاي فوريت هاي پزشکي شرکت است. فتحي اظهار کرد: بازديد و نظارت دوره اي و پيگيري اجراي پروتکل هاي پزشکي از سوي پايگاه ها از طريق پزشکان و کارشناسان پرستاري در مبادي اعزام کارکنان به مناطق عملياتي حفاري و در ورودي کارگاه ها براي انجام پايش و غربالگري روزانه کارکنان، آموزش افراد و رعايت دستورعمل فاصله گذاري در زمان انجام پايش، توزيع بسته هاي بهداشتي شامل ماسک و ژل ضدعفوني کننده دست ميان کارکنان و صدور گواهي سلامت، در پايگاه هاي فوريت هاي پزشکي تعريف شده است.

  آموزش و آگاهي کارکنان در اولويت کار

سوسن موسوي، کارشناس آموزش فوريت هاي پزشکي نيز در بيان وظايف و فعاليت انجام شده در بخش آموزش گفت: پيشگيري سه سطح دارد که مهمترين آن آموزش است، بنابراين به دنبال اعلام شيوع  ويروس کرونا در اواخر بهمن ماه، موضوع ارائه آموزش و آگاهي دادن به مجموعه کارکنان در اولويت کار قرار گرفت و بلافاصله نسبت به تهيه و نصب بنر، توزيع بروشور، تراکت و تهيه و توزيع پيام هاي بهداشتي در ساختمان هاي اداري، کارگاهي و دستگاه هاي حفاري براساس پيام هاي ارسالي از سوي سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اقدام شد. وي افزود: اين آموزش ها به بخش هايي که ارتباط بيشتري با کارکنان دارند،  تعميم و نسبت به تهيه و ابلاغ دستورعمل تغذيه کارکنان طبق پروتکل هاي سازمان غذا و دارو در موقعيت اردوگاه ها و دکل هاي حفاري و همچنين آموزش چهره به چهره کارکنان در کارگاه هاي حفاري از سوي کارکنان مجرب فوريت هاي پزشکي مبادرت شد. موسوي اظهار کرد: از جمله برنامه هاي آموزشي تاثيرگذار، تهيه پيام هاي صوتي و هشدارهاي بهداشتي در قالب آواي انتظار است که در مدت انتظار فرد پشت خط تلفن تا برقراري ارتباط همسو با موضوع رعايت فاصله گذاري اجتماعي، پخش مي شود.  دريافت آخرين اخبار و اطلاعيه هاي ستاد ملي کرونا، سازمان بهدشت و درمان صنعت نفت و ستاد مقابله با کرونا در شرکت و اطلاع رساني به کارکنان نيز از ديگر اقدامات آموزشي به شمار مي رود.