مرهمی که  بهداشت ودرمان صنعت نفت بر زخم های  جنگ گذاشت

سنگـرداران  میدان  سلامت

مشعل | سومین جنگ تحمیلی علیه کشورمان نیز همانند جنگ 12 روزه و دفاع مقدس ۸ ساله، ناگهانی و خارج از تصور رخ داد؛ اما باعث نشد فعالیت ها متوقف شود. در همان روزهایی که غرش جنگنده های دشمن، آسمان آبی را خراش می داد و انفجارهای بی امان، زمین را درمی نوردید و یافتن پناهگاه، یگانه هدف در زیر بمباران و انفجار بود، کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت با ایثار و ازخودگذشتگی بار دیگر ثابت کردند که پاسداری از جان انسان ها و تپش نبض حیات تعطیل ناپذیر است و عقب نشینی را برنمی تابند. افرادی که حرم را حرمت نهادند و مرهمی شدند بر جسم و روان هموطنان شان.

با آغاز جنگ تحمیلی دشمن آمریکایی - صهیونی در 9 اسفندماه 1404، مناطق 18 گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که جغرافیایی از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشور را دربردارند، همچون دژی مستحکم، پناهگاه امن مجروحان شدند.

این مناطق کوشیدند با ارائه مستمر خدمات درمانی به کارکنان و افراد بومی، برگزاری جلسات کمیته بحران، برپایی کلاس های آموزشی در شرایط بحران آلودگی، دیدار و تجدید میثاق با مصدومان و خانواده شهدای جنگ تحمیلی 40 روزه، چراغ امید را در دل هموطنان روشن و خنثی کننده نقشه های شوم دشمن شوند.

ارائه نقشه راه خدمت

بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، یکی از این مناطق است که در نخستین روزهای جنگ، با تشکیل جلسه کمیته بحران در بیمارستان فوق تخصصی نفت تهران، تدابیر جدیدی برای مواجهه با بحران های ناشی از جنگ تحمیلی اتخاذ و بر تقویت آمادگی بیمارستان در برابر بحران های ناشی از جنگ تحمیلی تأکید کرد.

هدف اصلی این نشست، بررسی عمیق وضعیت فعلی بیمارستان و مراکز درمانی سلامت کار و خانواده در زمینه مدیریت خطر حوادث و بلایا و اتخاذ تدابیر مؤثر برای افزایش ظرفیت پاسخگویی و تاب آوری با توجه به شرایط کنونی بود که با حضور سید عبدالمجید شجاع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، محمدجواد کیان، رئیس کمیته و اعضای اصلی چارت فرماندهی حادثه برگزار و مواردی مانند تجهیزات پزشکی حیاتی، دارو، بانک خون، نیروی انسانی، زیرساخت ها، خطوط ارتباطی، وضعیت استحکام و ایمنی ساختمان ها و تفاهمنامه های ثبت شده با بیمارستان های اطراف بررسی شد.

 آمادگی در برابر بحران های آلودگی

در شرایط حساس ناشی از وضعیت جنگی و با هدف افزایش آمادگی کادر درمان در مواجهه با حوادث احتمالی، واحد آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، برنامه های آموزشی خود را با جدیت ادامه داد. در این خصوص و با تأکید بر نقش حیاتی آموزش در مدیریت بحران و ارتقای توان پاسخگویی به شرایط اضطراری، مجموعه ای از دوره های تخصصی برای کارکنان درمانی برگزار شد تا این نیروها در مواقع بحرانی بتوانند خدمات مؤثرتر و سریع تری به مصدومان ارائه دهند. ازجمله این دوره ها می توان به کلاس های «تریاژ استارت» و «تهدیدات شیمیایی» اشاره کرد که با هدف آموزش نحوه اولویت بندی و مدیریت مصدومان در حوادث گسترده و شرایط آلودگی های شیمیایی برگزار شد. همچنین دوره «مواجهه با مصدومان سوختگی» با تمرکز بر اقدام های اولیه، پایدارسازی بیمار و انتقال ایمن مصدومان ارائه شد. در ادامه این برنامه ها، دوره های «احیای قلبی - ریوی بزرگسالان و اطفال» نیز برگزار شد تا کادر درمان با آخرین اصول و مهارت های احیای بیماران آشنا شده و توان عملیاتی خود را در شرایط بحرانی افزایش دهند.

افزون بر برگزاری کلاس های آموزشی، بسته های آموزشی تخصصی نیز با هدف افزایش آگاهی و آمادگی کارکنان در شرایط بحران تهیه و در اختیار کادر درمان قرار گرفت تا امکان مرور سریع نکات کلیدی و اقدام های ضروری در مواقع اضطراری فراهم شود. این برنامه ها با پیگیری و برنامه ریزی واحد آموزش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد.

خارک؛ ایستاده در درمان

جزیره خارک، به عنوان یکی از حساس ترین پایانه های صادرات نفت کشور، در دوران جنگ 40 روزه آمریکایی  - صهیونی علیه کشورمان، بارها هدف حملات مستقیم دشمن قرار گرفت که در جریان آن، بیمارستان صنعت نفت خارک با وجود محدودیت ها و تهدیدهای مستقیم، فعالیت خود را بدون وقفه ادامه داد و با اتکا به هماهنگی نزدیک میان مدیریت، کارکنان درمانی و غیردرمانی، مسئولیت رسیدگی به مصدومان ناشی از موج انفجار و شرایط اضطراری را به عهده گرفت تا آنجا که نقش محوری در حفظ آرامش محیط کاری صنعت نفت و پشتیبانی از عملیات تولید ایفا کرد. کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران و نیروهای اورژانس با حضور مستمر در محل کار، آماده پاسخگویی به مصدومان احتمالی بودند و خدمات لازم را برای مهار علائم ناشی از موج انفجار، رسیدگی به جراحات سطحی و پایش وضعیت عمومی کارکنان ارائه می دادند.

کارکنان غیردرمانی بیمارستان نیز با مدیریت پشتیبانی، تدارکات کالا و تجهیزات پزشکی، سامان دهی فضای فوریتی، تأمین ایمنی داخلی و پشتیبانی لجستیکی، نقش مهمی در حفظ آمادگی مرکز ایفا کردند. این هماهنگی باعث شد هیچ گونه اختلال جدی در روند ارائه خدمات درمانی رخ ندهد و فعالیت بیمارستان، همسو با مأموریت اصلی صنعت نفت در جزیره، پایدار باقی بماند.

عیادت، مرهمی بر دردها

در کنار درمان و رسیدگی به وضعیت مصدومان ناشی از جنگ، دیدار از آنان در بیمارستان های صنعت نفت، مرهمی بر روح و روان و تسهیل کننده درمان به حساب می آمد، بخصوص در استان بوشهر که برابر گزارش ها، دشمن با نقض آشکار قوانین حقوق بشر و با خوی وحشیگری، با ریختن مین های کنسروی بر سر مردم بی دفاع، در روز اول، ۱۹ مجروح و در روز دوم ۵ مجروح دیگر را به بیمارستان جم منتقل کرد. بر همین اساس، سرپرست بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر به اتفاق مقام های محلی این استان، با حضور در بیمارستان توحید جم از مصدومان حادثه حمله هوایی آمریکایی - صهیونی عیادت کردند تا شاید اندک مرهمی باشند بر آلام این عزیزان. فرهاد باقری با اشاره به آمادگی مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر اظهار داشت: تیم های درمانی با تمام توان در حال ارائه خدمات تخصصی به مصدومان هستند و هماهنگی های لازم برای تأمین تجهیزات و امکانات درمانی مورد نیاز انجام شده است.