وزارت نفت در خط مقدم آتش

در روزهایی که حملات دشمن آمریکایی–صهیونی زیرساخت های انرژی کشور را هدف گرفته بود، جریان مدیریت بحران تنها در اتاق های عملیاتی شکل نمی گرفت؛ بلکه سطح ارشد حاکمیت نیز با حضور میدانی، نظارت مستقیم و پیام های رسمی تلاش می کرد آرامش روانی جامعه را حفظ و روحیه نیروهای عملیاتی را تقویت کند. بازدیدها، دستورهای فوری و پیام های تقدیر، همه برای نشان دادن این حقیقت بود که دولت، صنعت نفت و مجموعه مدیران ارشد کشور، دوشادوش نیروهای عملیاتی در خط مقدم تأمین انرژی قرار دارند و طبعا چنین فضایی نقش مهمی در تثبیت ثبات روانی جامعه و تقویت انسجام شبکه انرژی ایفا کرد.

فراتر از انتظار در روزهای پایداری

در میانه روزهای جنگ رمضان، نقش آفرینی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران مورد توجه مستقیم معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت. محمدرضا عارف در تماس تلفنی ۱۳فروردین با محمدصادق عظیمی فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، ضمن قدردانی از اقدام های انجام شده، استمرار تأمین به موقع سوخت در سراسر کشور را اولویت دولت دانست و دستورهای لازم را برای تقویت خدمات و تداوم آمادگی در هر شرایطی صادر کرد. این توجه در ادامه با حضور میدانی او در روز ۲۷فروردین در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تکمیل شد؛ حضوری که با تقدیر صریح از عملکرد کارکنان این شرکت همراه بود. عارف در این بازدید، عملکرد این مجموعه را در شرایطی که زیرساخت های کشور هدف تهدید قرار داشت، «فراتر از انتظار در شرایط جنگی» توصیف کرد و گفت جنگ اخیر ظرفیت دولت و ملت ایران را به خوبی آشکار ساخت.وی با اشاره به هدف گذاری دشمن برای ایجاد نارضایتی عمومی از طریق اختلال در خدمات حیاتی، تأکید کرد که تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت، این سناریو را خنثی کرد. به گفته او، دولت با در نظر گرفتن شرایط جنگی طولانی، برنامه ریزی های لازم را برای اداره کشور انجام داده و هیچ نگرانی از بابت تأمین سوخت و خدمات اساسی وجود ندارد.معاون اول رئیس جمهوری در پایان تصریح کرد: پس از این جنگ، معادلات تغییر خواهد کرد و دیگر مسئله ای به نام تحریم معنا نخواهد داشت و تنگه هرمز و مدیریت آن باید در چارچوب منافع ملت ایران تعریف شود.

تولید بنزین به دور از تنش

پس از حملات۱۶ اسفند به زیرساخت های توزیع سوخت، معاون اجرایی رئیس جمهوری در یکی از مهم ترین نشست های بحران، با مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران آخرین وضعیت تأمین انرژی کشور را بررسی کرد. محمدجعفر قائم پناه در این نشست تأکید کرد که تمام تمهیدات لازم برای سوخت رسانی از پیش طراحی و فعال شده است و تا این لحظه کشور با هیچ کمبود جدی در تأمین سوخت روبه رو نشده است؛ موضوعی که نتیجه آماده باش کامل و برنامه ریزی دقیق در هفته های قبل از تشدید درگیری ها بود.قائم پناه با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به برخی پایگاه های توزیع، از مردم خواست با مدیریت مصرف و پرهیز از ترددهای غیرضروری، دولت و نیروهای عملیاتی را در عبور سریع تر از شرایط اضطراری یاری دهند. در ادامه نشست، محمدصادق عظیمی فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، گزارشی از وضعیت تولید و تأمین سوخت ارائه داد و در آن تأکید کرد که هیچ خللی در تولید بنزین کشور وجود ندارد. وی با اشاره به خسارت های واردشده به بخشی از زیرساخت ها گفت که عملیات بازسازی و بازگرداندن شبکه ها با سرعت در حال انجام است تا توزیع سوخت به شکل بهینه ادامه یابد. در پایان جلسه نیز بر شتاب گیری روند بازسازی تأسیسات آسیب دیده و اهمیت مدیریت مصرف انرژی با همراهی مردم تأکید شد؛ رویکردی که اساس عبور از این مقطع حساس را تشکیل می دهد.

جنایت زیست محیطی

در روزهایی که اضطراب ناشی از حملات دشمن به زیرساخت های سوخت، فضای شهرهای بزرگ را تحت تأثیر قرار داده بود، سخنگوی دولت با توضیحی شفاف و لحنی اطمینان بخش، از مدیریت موفق صنعت نفت و تلاش کارکنان این حوزه قدردانی کرد. فاطمه مهاجرانی اعلام کرد که با وجود افزایش قابل توجه مراجعات مردم به پمپ بنزین ها، ذخایر بنزین کشور کاملاً پایدار و کافی است و هیچ گونه نگرانی برای تأمین سوخت وجود ندارد. او تاکید کرد بخش زیادی از این آرامش، نتیجه زحمات شبانه روزی کارکنان جایگاه ها و نیروهای عملیاتی نفت است که حتی در اوج فشار، توزیع بنزین بدون وقفه ادامه یافت. مهاجرانی در نشست خبری دیگری یادآور شد که حمله وحشیانه دشمن به چهار تأسیسات ذخیره سازی و یک مرکز انتقال فراورده ها، علاوه بر خسارت صنعتی، یک «جنایت زیست محیطی» در تهران رقم زد، اما دولت تنها در مدت یک روز موفق شد وضعیت سوخت را ساماندهی کند. به گفته او، اگرچه روز نخست ازدحام در جایگاه ها طبیعی بود، اما با تلاش کارکنان نفت، شبکه توزیع به سرعت به آرامش رسید.

مجاهدت کارکنان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در بازدید از پالایشگاه لاوان در جزیره لاوان (۱۹فروردین) با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ رمضان و مردم بی گناه، از تلاش شبانه روزی کارکنان این پالایشگاه قدردانی کرد. محمدصادق عظیمی فر با تأکید بر آمادگی کامل این مجموعه برای شتاب گیری روند بازگردانی تأسیسات آسیب دیده گفت: تمام ظرفیت های فنی، عملیاتی و پشتیبانی صنعت پالایش و پخش برای بازسازی سریع واحدهای آسیب دیده به کار گرفته شده است. وی گفت در جریان ۴۰ روزه جنگ، کارکنان صنعت پالایش و پخش با وجود تهدیدها، بدون ترک محل خدمت، پایداری تولید و تأمین سوخت کشور را حفظ کردند. او با تأکید بر ریشه دار بودن روحیه وطن دوستی در فرهنگ ایرانی این ایستادگی را مثال زدنی دانست. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در نشست ۲۱ فروردین در پالایشگاه اصفهان با مدیران و کارکنان این مجموعه، از تلاش های آنان در جنگ ۴۰ روزه قدردانی کرد و این عملکرد را مصداق روشن «مجاهدت اقتصادی» دانست. وی تأکید کرد کارکنان صنعت پالایش و پخش در خط مقدم تأمین انرژی کشور قرار دارند و نقش آنان در حفظ ثبات شبکه سوخت، حیاتی و تعیین کننده است. در پایان نیز از همه کارکنان این صنعت در سراسر کشور برای تداوم خدمت رسانی بی وقفه قدردانی شد.عظیمی فر در بازدیدهای میدانی روزهای ۲۰ تا ۲۳ فروردین از پالایشگاه ها و تأسیسات استان های اصفهان، فارس و هرمزگان شامل پالایشگاه اصفهان، شیراز، بندرعباس و انبارهای نفت منطقه، از نزدیک روند تولید و توزیع سوخت را بررسی کرد و در جریان آخرین وضعیت عملیاتی این مناطق قرار گرفت. وی در این بازدیدها بر استمرار بدون وقفه زنجیره تأمین سوخت تأکید کرد.

پیش طراحی سناریوهای اضطراری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران روز یکشنبه (۱۷ اسفند) در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: با وجود حملات شامگاه ۱۶ اسفند به برخی تأسیسات نفتی در استان های تهران و البرز، هیچ اختلالی در روند تأمین سوخت کشور ایجاد نشده است. کرامت ویس کرمی با اشاره به اینکه سناریوهای مختلف مدیریت بحران از پیش طراحی شده بود، گفت: ذخایر بنزین در انبارهای نفت کشور به میزان کافی موجود است و تأمین سوخت تهران، البرز و سایر استان ها طبق روال ادامه دارد.وی با تشریح جزئیات حادثه افزود: در این حمله چهار تأسیسات ذخیره سازی و یک مرکز انتقال فراورده هدف قرار گرفتند و هرچند به بخشی از زیرساخت ها آسیب وارد شد، اما بلافاصله عملیات اطفای حریق و مدیریت بحران آغاز شد.

از اطلاعیه تا عمل

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با انتشار به موقع مجموعه ای از اطلاعیه های متعدد، در روزهای جنگ توانست نقش مؤثری در آرام سازی فضای افکار عمومی و اطمینان بخشی درباره وضعیت تأمین سوخت ایفا کند. این رویکرد اطلاع رسانی فعال نشان داد که با وجود حملات دشمن و فشارهای وارد شده بر زیرساخت های حیاتی، جریان سوخت رسانی کشور در کنترل کامل قرار دارد و عملیات عرضه بدون وقفه ادامه می یابد. در همین چارچوب، بهره گیری از ظرفیت ناوگان سیار، تنظیم هوشمند مسیرهای انتقال و مدیریت هدفمند مصرف از جمله اقدام هایی بود که به تثبیت شرایط کمک کرد. مجموعه این تدابیر، همراه با همکاری مردم، زمینه ساز حفظ آرامش و استمرار پایدار خدمات رسانی در شبکه سوخت کشور شد. در جنگ رمضان، بخشی از ظرفیت پشتیبان انرژی کشور نیز فعال شد. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی اعلام کرد حدود ۹۰ درصد جایگاه های استان تهران از ۱۰ اسفند، با همراهی جایگاه داران، اقدام به عرضه رایگان سی ان جی به ناوگان حمل ونقل عمومی کرده اند. به گفته او، این اقدام موجب افزایش چشمگیر مراجعه ها و نقش آفرینی مؤثر سی ان جی در کاهش فشار بر مصرف بنزین شده است.  عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در این دوره تصویری روشن از تاب آوری عملیاتی در سطح ملی ارائه داد؛ جایی که با وجود فشارها چرخه تولید در پالایشگاه ها بدون توقف ادامه یافت، شبکه توزیع پایدار ماند و نیروی انسانی در خط مقدم، با ایستادگی و ازخودگذشتگی، نقش تعیین کننده ای در استمرار جریان انرژی کشور ایفا کرد. در این مسیر، تعدادی از کارکنان این صنعت نیز در حین انجام وظیفه و خدمت رسانی بی وقفه به مردم، جان خود را در راه تداوم پایداری شبکه سوخت کشور تقدیم کردند. این عملکرد منسجم نشان داد صنعت نفت در سخت ترین شرایط نیز توان حفظ جریان حیاتی سوخت را دارد و مفهوم تاب آوری زیرساختی را در عمل تثبیت کرده است.