وارثان انرژی با ایستادگی در میدان گازی پارس جنوبی از امنیت ملی دفاع کردند

میان آتش و گلوله

مشعل | در میانه جنگ ۴۰ روزه رمضان و در اوج رویارویی با تجاوز دشمن آمریکایی - صهیونی، صنعت نفت و گاز ایران دیگرباره نشان داد که تنها یک مجموعه تولیدی و اقتصادی نیست، بلکه دژی استوار برای صیانت از امنیت انرژی کشور و نمادی از تاب آوری ملی در شرایط بحران است. در این میدان دشوار، کارکنان صنعت نفت و گاز با تکیه بر دانش، تجربه، تعهد و روحیه ای برخاسته از مکتب ایثار، اجازه ندادند چرخه خدمت رسانی به مردم دچار اختلال شود؛ گویی نسل تازه ای از وارثان دوران دفاع مقدس، این بار در لباس جهادگران انرژی، در خط مقدم حفظ پایداری کشور ایستاده بودند.

در آغاز تجاوز وحشیانه دشمن آمریکایی - صهیونی در نهم اسفند ۱۴۰۴، دومین رهبر انقلاب اسلامی ایران، پیشوای ملت بزرگ ایران، آزادی خواهان جهان و امت اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، به آرزوی دیرینه شهادت در راه خدا نائل آمدند. این واقعه عظیم، اگرچه موجب تأثر و اندوه عمیق شد، اما یاد و خاطره ایشان، چونان چراغی فروزان، راهنمای ملت ایران و مسلمانان جهان در مسیر مبارزه با ظلم و استکبار باقی خواهد ماند.

در ادامه این واقعه تلخ و تکان دهنده، رخداد جنایت کارانه ای دیگر در همان روز نخست هجوم وحشیانه دشمن، همه مردم ایران را آزرده ساخت. مجموعه آموزشی «شجره طیبه» در منطقه میناب استان هرمزگان، هدف حملات ددمنشانه دشمن کودک کش آمریکایی - صهیونی قرار گرفت و ۱۷۰دانش آموز و کادر آموزشی بی گناه این مدرسه را به خاک و خون کشید.این حادثه، نمادی دیگر از عبور دشمن از تمامی خطوط قرمز انسانی و ورود به مرحله ای جدید و خونینی از جنگ به شمار می آمد که با پاسخی کوبنده از سوی نیروهای نظامی و ملت ایران روبه رو شد.

در پی گسترش دامنه تجاوزهای دشمن و در مقابل، پاسخ های مقتدرانه و کوبنده جمهوری اسلامی ایران، دشمنِ شکست خورده، رویکردی مذبوحانه در پیش گرفت و شروع به هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی اقتصادی و انرژی کشور کرد؛ این حملات، مراکز راهبردی حوزه انرژی را مستقیم نشانه رفت؛ اقدام های وحشیانه ای که شریان های اقتصادی کشور را تهدید کرد و در پی آن بود که روند عادی زندگی مردم را مختل و ستون فقرات اقتصاد ملی را دچار بحران کند، اما این حملات نیز با شلیک انواع و موشک و پهباد با پاسخی قاطع رو به رو شد.

تجاوز به قلب انرژی

در ادامه تجاوزهای وحشیانه رژیم صهیونی- آمریکایی به خاک ایران، ساعت 8 و 14 دقیقه روز چهارشنبه (۲۷ اسفند1404) برخی تأسیسات زیرساخت انرژی هدف حمله جنگنده های دشمن قرار گرفت. این حمله بخش هایی از پالایشگاه های سوم، چهارم، پنجم و ششم مجتمع گاز پارس جنوبی را دربرگرفت.

با وجود شدت حمله، هیچ گونه مصدومیت یا آسیب جانی ناشی از این حمله گزارش نشد و همزمان، با این جنایت ددمنشانه، خنک سازی، ایمن سازی و مهار آتش با سرعت در دستور کار قرار گرفت. واکنش سریع نیروهای عملیاتی، آمادگی تیم های فنی و انسجام مدیریتی سبب شد شرایط در کوتاه ترین زمان تحت کنترل قرار گیرد و از گسترش خسارت جلوگیری شود.

با وجود خسارت های وارد شده به بخشی از تجهیزات، شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز کشور بدون کوچک ترین اختلال در تمام خطوط انتقال کشور به کار خود ادامه داد و حتی برای لحظه ای جریان گاز در سطح ملی قطع نشد؛ به گونه ای که هیچ اختلالی در تأمین گاز خانگی، نیروگاهی و صنایع حساس کشور ایجاد نشد و تعهدات داخلی و صادراتی در حوزه گاز طبق برنامه انجام شد. این استقامت مثال زدنی، گواهی بر عزم راسخ کارکنان صنعت نفت و گاز کشور در برابر فشارهای وارد شده بوده است.

مدیریت یکپارچه در حفظ پایداری شبکه گاز

در کنار این حماسه آفرینی های کارکنان بخش های آسیب دیده صنعت گاز، مدیران نیز، بی وقفه پای کار بودند و افزون بر رصد گزارش های لحظه به لحظه، خود نیز در میدان حاضر شدند تا هم مدیریت به بهترین نحو ممکن انجام دهند و هم دلگرمی ای باشند برای حماسه سازان.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در بازدید میدانی از پالایشگاه های مورد تجاوز قرار گرفته شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، ضمن بررسی روند اقدام ها انجام شده و پیشرفت عملیات بازسازی تأسیسات آسیب دیده، از حضور حماسی و تلاش های شبانه روزی همکاران شرکت ملی گاز ایران، به ویژه کارکنان این مجتمع در روزهای جنگ، برای حفظ پایداری جریان گاز کشور قدردانی کرد.

با توجه به اهمیت و حساسیت صنعت گاز، این میدان داری در بخش اچ اس ای وزارت نفت نیز مشهود بود؛ به طوری که شهرام احمدی، مدیرکل اچ اس ای وزارت نفت در عسلویه، پایتخت گاز کشور حاضر شد و با مدیران تولید و عملیات در پارس جنوبی نشستی راهبردی برگزار کرد تا ضمن قدرشناسی از ایثار و فداکاری خادمان صنعت گاز بر اهمیت این صنعت در رویارویی با دشمن، صحه گذارد.

ایثار وارثان دوران دفاع مقدس

جنگ رمضان تنها محک توان دفاعی کشور نبود؛ این رویداد بار دیگر ثابت کرد صنعت نفت و گاز ایران، ستونی پایدار، ملی و شکست ناپذیر در ساختار تاب آوری کشور است. همان گونه که در سال های دفاع مقدس، نسل پیشین با ایثار و ازخودگذشتگی اجازه نداد چراغ خانه ای خاموش شود، امروز نیز فرزندان دهه های ۷۰ و ۸۰ با همان روحیه، در میدان عمل نشان دادند که وارثان شایسته همان مکتب اند.

کارکنان صنعت گاز در روزهایی که تأسیسات راهبردی کشور هدف حمله قرار گرفت، حضور مقتدرانه ای داشتند و با حضور مسئولانه، تلاش شبانه روزی و تکیه بر تجربه و دانش عملیاتی خود، اجازه ندادند کوچک ترین خللی در خدمت رسانی به مردم ایجاد شود. پایداری شبکه گاز در آن شرایط حساس، فقط یک موفقیت فنی نبود؛ این رخداد، تجلی تعهد ملی، انضباط حرفه ای و روحیه جهادی خانواده بزرگ صنعت گاز بود.

این تجربه نشان داد شبکه گاز کشور تنها یک ساختار اقتصادی نیست، بلکه ظرفیتی راهبردی و ملی است که در رویارویی با تهدیدها، با صلابت می ایستد و حتی در اوج بحران نیز کارآمدی خود را حفظ می کند. حضور میدانی وزیر و معاونین وزیر، تلاش بی وقفه کارکنان، هماهنگی مدیریتی و همراهی همه ارکان پشتیبانی، تصویری روشن از انسجام و اقتدار نظام انرژی کشور ترسیم کرد. در نتیجه جنگ رمضان، دستاوردی روشن و تاریخی رقم خورد. اقتدار صنعت نفت و گاز ایران به نمایش گذاشته و این حقیقت آشکار شد که امنیت انرژی کشور، بر پایه ی توان داخلی، دانش بومی و اراده پولادین مردان و زنانی استوار است که در دشوارترین شرایط، خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده اند. این پایداری، فراتر از یک موفقیت عملیاتی، گنجینه ای گرانبها برای آینده و الگویی تابناک برای مدیریت بحران در سطح ملی به شمار می رود. امنیت انرژی کشور، بر پایه توان داخلی، دانش بومی و اراده پولادین مردان و زنانی استوار است که در دشوارترین شرایط، خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده اند.