طرح پژوهشی شرکت ملی پخش به جمع برترین های کشوری راه یافت

گره گشایی از آلودگی هوا

دامنه گستردگی جایگاه پژوهش، نوآوری و فناوری در هر سازمان و دستگاه اجرایی تاآنجاست که بدون وجود چنین مولفه هایی امکان رشد و تعالی بی معناست. بی شک هر صنعتی برای بقا و دوام خود نیازمند داشتن دستاوردهای علمی و پژوهشی است که این مسئله در نفت به عنوان یک صنعت پیشران اقتصادی عینیت بیشتری دارد. در این میان، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به موازات دیگر شرکت های تابعه و فعال حوزه صنعت نفت و گاز کشور، سعی دارد تا ضمن بهره مندی از توان و ظرفیت مراکز و نهادهای پژوهشی، در زمینه خودکفایی نیز گام های اساسی بردارد و به مراتب نیازمندی های خود را با حمایت و تعامل این دست از مراکز جامه عمل بپوشاند.

طرح برتر پژوهشی

ایرج کلهری، سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره پیش زمینه پروژه «تعیین حدود مجاز انتشار آلایندگی هیدروکربن ها» (تی اچ سی) که حالا از آن به عنوان یک طرح پژوهشی برتر در سطح کشور یاد می شود، گفت: این طرح در اصل به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه سه جانبه ای پایه ریزی شد كه میان شركت ملي پالايش و پخش، سازمان حفاظت محيط زيست و ایران خودرو منعقد شد. با توجه به اعمال محدودیت از سوی سازمان محیط زیست، بررسی حدود مجاز انتشار آلایندگی (Total Hydro Carbon)كه به اختصار تی اچ سی خوانده مي شود، در تبدیل خودروها به دوگانه سوز، در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: الزام ها و استانداردهای قانونی مطابق درخواست سازمان محیط زیست در دستور کار قرار گرفت. بعد از انجام مراحل مقدماتی، سیستم بلافاصله دست به کار شد و فرآيند انتخاب و انعقاد پروژه طبق نظام نامه پژوهش و فناوري وزارت نفت پیش رفت، به این منظور از محل اعتبارات شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در سامانه ساتع، فراخوان اجرای طرح مورد اشاره منتشر شد و از ميان پيشنهادهای واصله، پروپوزال پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران بر اساس دستورعمل های مربوط انتخاب شد.

وی ادامه داد: ناظرین تخصصی از طرف مدیریت سی ان جی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران نظارت کامل روی پروژه داشتند و خوشبختانه طرح پژوهشی با موفقیت خاتمه پیدا کرد، بعد از اتمام کار، در سازمان محیط زیست مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار گرفت و در نهایت، حد مجاز متان خودروهای دوگانه سوز(بنزین/گاز) در حالت کارکرد گاز، از سوی سازمان محیط زیست ابلاغ شد.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از این طرح به عنوان گره گشایی از آلودگی هوا نیز یاد کرد و با بیان اینکه برای نخستین بار است که در تاریخ شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این موفقیت حاصل شده است، افزود: با توجه به اهمیت این پروژه در تدوین استانداردها و کنترل آلودگی های مربوط به خودروهای دوگانه سوز، بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دیگر مراجع ذی صلاح، به عنوان طرح پژوهشي برتر در سطح کشور انتخاب شد که یک موفقیت ملی و مایه مباهات وزارت نفت است.

کلهری تصریح کرد: در کنار حجم عظیمی از فعالیت ها در زمینه سوخت رسانی، انتخاب یک چنین طرحی، آن هم به عنوان یک طرح حائز رتبه برتر کشوری، نشان از عملکرد شایسته شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه های فعال در صنعت نفت دارد.

مخازن ای ان جی و افزایش سهم سی ان جی

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در خصوص مخازن ای ان جی و چگونگی کارکرد آن در خودروهای پایه گازسوز گفت: ای ان جی به معنای گاز طبیعی جذب شده است، این فناوری به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی برای سوخت وسایل نقلیه کاربرد دارد که به دلیل فشار کم و ایمنی بالا مهم ترین جایگزین برای مخازن حال حاضر خودروهای گازسوز است. وی ادامه داد: به منظور بهبود و افزايش سهم سی ان جی در سبد سوخت، پروژه پژوهشي با پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد که هم اکنون مراحل اجرايي آن به پایان رسیده و آزمایش میدانی به منظور اطمینان از عملکرد این گونه مخازن نیز با همكاری مركز تحقيقات موتور ایران خودرو (ايپكو) انجام شده است که در صورت تامین منابع مالی، به طور حتم در دستور کار خودروسازان قرار خواهد گرفت.

کلهری تصریح کرد: در مخازن ای ان جی آجرک هایی از جنس نانو تعبیه شده كه گاز در هنگام سوخت گیری به صورت فشرده در آن ذخیره سازی می شود و با کاهش فشار ناشی از مصرف، سوخت داخل مخزن آرام آرام رها شده و میزان پیمایش بیشتری بر اثر این مخازن صورت می گیرد.

وی به دیگر امتیازهای ویژه مخازن ای ان جی و به کارگیری آن در ناوگان حمل ونقل اشاره کرد و گفت: مزیت دیگری که می توان برای مخازن ای ان جی نام برد، شکل ظاهری آن است که حجم كمتري از صندوق ماشین ها را به خود اختصاص می دهد و به همین خاطر می تواند جذابیت زیادی برای استفاده در بین عموم مردم داشته باشد. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: همچنین میزان مصرف سی ان جی در این مخازن بسیار کم است و با توجه به شرایط حال حاضر ناترازی بنزین و جایگزینی سوخت سی ان جی، وجود مخازن ای ان جی می تواند اثربخشی دوچندانی را در مصرف فراورده بنزین به همراه داشته باشد، که امیدواریم دست درکاران و سازمان های ذی نفع هرچه سریع تر منابع مالی لازم برای تجاری سازی این مخازن را در دستور کار قرار دهند.