
رکوردهای جدید در گاز استان قم ثبت شد
پیشرو در کسب رضایت مردم
مشعل شرکت گاز استان قم، به عنوان یکی از شرکت های پیشرو، افزون بر اجرای پروژه های توسعه توانسته با برنامه ریزی و اجرای طرح های ابتکاری در مسیر «کسب رضایت مردم» گام بردارد و با تحقق این اقدامات، موفق به کسب مقام نخست در جشنواره شهید رجایی شده است. پیگیری گازرسانی به طرح های نهضت ملی مسکن، اولویت گازرسانی در بخش صنعت و کشاورزی، تسریع در اشتراک پذیری و ایجاد انشعابات جدید، پاسخ دهی به موقع در سامانه ارتباط با مشتریان، برگزاری منظم و هفتگی جلسات ملاقات مردمی با حضور مدیرعامل شرکت، برگزاری منظم و مستمر دوره های آموزشی تخصصی تکریم ارباب رجوع برای کارکنان، راه اندازی سامانه سنجش رضایت مردم از کارکنان و... از جمله اقدامات شرکت گاز استان قم در راستای کسب رضایت مردم به شمار می آید. از سوی دیگر، براساس بررسی های انجام شده، این شرکت کمترین میزان شکایت مردمی را در میان سازمان های استان به خود اختصاص داده است. در ادامه، گفت وگو با مرتضی خوش لهجه، مدیرعامل شرکت گاز استان قم را می خوانیم.
گاز قم، موفق به کسب رتبه اول جشنواره شهید رجایی شده است. لطفا در این خصوص بیشتر توضیح دهید.
در هجدهمین جشنواره شهید رجایی، شرکت گاز استان قم به عنوان رتبه نخست شاخص «کسب رضایت مردم» طی سال ۱۴۰۱ معرفی شد. در پی اقدامات صورت گرفته در جهت رضایتمندی مردم از عملکرد و نحوه خدمت رسانی شرکت گاز استان قم، این دستگاه توانست رتبه نخست شاخص «کسب رضایت مردم» را در هجدهمین جشنواره شهید رجایی به خود اختصاص دهد. این شرکت در خصوص کیفیت خدمترسانی به مردم، خود را متعهد به رعایت همه شاخص ها و استانداردهای تعیین شده از سوی شرکت ملی گاز ایران دانسته و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. پیگیری گازرسانی به طرح های نهضت ملی مسکن، اولویت گازرسانی در بخش صنعت و کشاورزی، تسریع در اشتراک پذیری و ایجاد انشعابات جدید، پاسخ دهی به موقع در سامانه ارتباط با مشتریان، برگزاری منظم و هفتگی جلسات ملاقات مردمی با حضور مدیرعامل شرکت، برگزاری منظم و مستمر دوره های آموزشی تخصصی تکریم ارباب رجوع برای کارکنان، راه اندازی سامانه سنجش رضایت مردم از کارکنان و... از جمله اقدام های شرکت گاز استان قم در کسب رضایت مردم به شمار می آید. شرکت گاز استان قم از جمله دستگاه هایی است که کمترین میزان شکایات مردمی را به خود اختصاص داده و تا حد امکان سعی شده است تا مسائل و مشکلات حقوقی با مشترکان در سطح شرکت حل و فصل شود.
به ملاقات های مردمی اشاره کردید، نیمه نخست امسال چند برنامه دیدار مردمی برگزار شده است؟
رسیدگی به مشکلات مردم از جمله اولویت های شرکت ملی گاز ایران به شمار می آید و نیمه نخست امسال 185 مورد ملاقات مردمی در این شرکت برگزار شده که این تعداد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 23 درصدی همراه بوده است. به منظور تسریع و تسهیل در رسیدگی به درخواست ها و حل مشکلات هم استانی ها، این ملاقات ها دوشنبه هر هفته در سطح مدیرعامل و معاونان شرکت گاز استان قم انجام می شود. ملاقات های مردمی هر دوماه یک بار در یکی از فرمانداری های شهرستان های قم برگزار می شود. در این خصوص، طی شش ماه نخست سال جاری، چهار جلسه ملاقات مردمی شرکت گاز استان در شهرستان های جعفریه و کهک برگزار شد. پاسخگویی تلفنی در سطح مدیرعامل از طریق حضور در مرکز سامد (سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت) از جمله اقداماتی است که شرکت گاز استان قم به منظور پاسخگویی به مردم استان انجام داده است.
نگاهی به عملکرد شرکت گاز استان قم درحوزه های توسعه ای داشته باشیم. 6 ماه امسال چند کیلومتر شبکه گاز اجرا شده است؟
از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، 81 کیلومتر شبکه گذاری گاز در سطح استان انجام شده که 43 کیلومتر به مناطق شهری و 38 کیلومتر به مناطق روستایی اختصاص داشته است. با احتساب 43 کیلومتر شبکه گذاری گازطبیعی طی 6 ماه نخست امسال، طول شبکه اجرا شده در مناطق شهری استان قم به 3 هزار و 274 کیلومتر رسیده است. خوشبختانه همه نقاط شهری استان قم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند. از سوی دیگر، همه روستاهای استان که از لحاظ قانون مشمول گازرسانی می شوند نیز به شبکه سراسری گاز متصل هستند.
در نیمه نخست امسال چه تعداد مشترک جذب شده است؟
در مجموع 452 هزار و 524 مشترک در سطح استان از نعمت گاز برخوردارند و طی 6 ماه امسال بیش از پنج هزار و 455 مشترک گاز در سطح استان جذب شده اند. از این تعداد، 4 هزار و 720 مشترک متعلق به مناطق شهری و 735 مشترک نیز متعلق به مناطق روستایی استان است. در بازه زمانی یادشده، یکهزار و 79 علمک گاز نصب شده که با افزوده شده این تعداد، مجموع شمار علمک های استان به 184 هزار و 505 مورد رسیده است.
با توجه به شعار سال و تاکید درافزایش تولید، چه اقدام هایی برای بهره مندی صنایع از نعمت گاز اجرایی شده است؟
گاز طبیعی، سوختی ارزان به حساب می آید و استفاده گسترده از آن در بخش صنعت، علاوه بر اشتغالزایی می تواند از بالارفتن قیمت محصولات و به تبع آن از ایجاد تورم نیز جلوگیری کند. گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی از جمله اولویت های اساسی شرکت گاز استان قم به شمار می آید و در این زمینه، طی 6 ماه امسال به 60 واحد تولیدی و کشاورزی در سطح استان گازرسانی شده است. با افزوده شدن این تعداد مشترک، مجموع شمار واحدهای تولیدی و صنعتی بهره مند از گاز طبیعی در استان قم، به چهار هزار و 438 مشترک رسیده است. همزمان با هفته دولت، ایستگاه تقلیل فشار شهرک های صنعتی شکوهیه و محمودآباد به بهره برداری رسید که با راه اندازی این ایستگاه، گازرسانی به طرح توسعه شهرک های صنعتی شکوهیه و محمودآباد که برای چند سال بلاتکلیف مانده بود، کلید خورد. از سوی دیگر، طرح های گازرسانی به منطقه صنعتی نیزار قم نیز در حال انجام است که امیدواریم به همت پیمانکاران بومی استان بتوانیم در آینده نزدیک، افتتاح این ایستگاه را به سرانجام برسانیم.
درحوزه افزایش حجم گازرسانی به نیروگاه ها و جایگاه های سی ان جی ، چه رکوردی ثبت کرده اید؟
پایداری گازرسانی به نیروگاه ها، یکی از سیاست های کلیدی شرکت ملی گاز ایران به شمار می آید. گازرسانی به نیروگاه های استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 12 درصدی داشته است. امسال بیش از 574 میلیون و 263 هزار مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه استان تحویل داده شد که این مقدار در سال گذشته در حدود 512 میلیون و 117 هزار متر مکعب بوده است. در حوزه سی ان جی نیز شاهد افزایش سه درصدی حجم تحویلی به جایگاه ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم. در شش ماه نخست سال جاری 94 میلیون و 337 هزار مترمکعب گاز طبیعی به جایگاه های سی ان جی استان تحویل شده که این مقدار در سال گذشته، معادل 91 میلیون و 549 هزار مترمکعب بوده است.
در 6 ماه امسال چه اقدام هایی در حوزه نشت یابی شبکه خطوط و انشعابات اانجام شده است؟
نشت یابی، نقش مهمی در جلوگیری از هدر رفت گاز، حوادث احتمالی و آلودگی محیط زیست دارد و همواره بر لزوم استمرار بازرسی های فنی بر اساس استانداردهای شرکت ملی گاز ایران تأکید داریم. در 6 ماه نخست امسال، بیش از یکهزار 900 کیلومتر از شبکه و خطوط گاز رسانی استان قم نشت یابی شده است.
در این بررسی ها هفت هزار و 281 مورد نشت هوایی و 692 مورد نشت زمینی شناسایی و رفع شده است. در6 ماه نخست سال جاری همچنین یکهزار و 992 مورد کنترل نشت های رفع شده از انشعابات، 250 مورد نشت یابی و ضخامت سنجی از ایستگاه، 195 مورد انجام تست مقاومت و نشتی و 12 مورد بازرسی از انجام تست پوشش صورت گرفته است.
براساس قانون، واگذاری انشعاب به برخی مکان ها،رایگان شده است. شرکت گاز استان قم درمجموع چند انشعاب رایگان واگذارکرده است؟
در نیمه نخست امسال 28 انشعاب رایگان به اماکن و افراد واجد شرایط تحویل شده است. از این تعداد 20 انشعاب متعلق به جانبازان، ایثارگران و خانواده های شاهد، دو انشعاب متعلق به مددجویان بهزیستی و دو انشعاب نیز متعلق به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است. در این بازه زمانی، همچنین چهار انشعاب رایگان به مساجد و حسینیه ها واگذار شد. از سوی دیگر، شرکت گاز استان قم در سال 1401 نیز اقدام به پرداخت 60 مورد پرداخت کمک هزینه لوله کشی کرد. همچنین بخشودگی 15 مورد هزینه اشتراک پذیری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز از جمله اقدامات این شرکت با هدف کمک به مددجویان طی سال گذشته بوده است.
در آستانه ورود به فصل سرما قرار داریم. نیروهای امدادی، آمادگی کامل برای ورود به فصل سرد سال را دارند؟
افزون بر اجرای تعمیرات اساسی و پیش بینی های لازم، کارکنان و نیروهای امدادی و عملیاتی این شرکت نیز برای ورود به فصل سرد سال آمادگی کامل دارند. به منظور آمادگی و انجام واکنش سریع نیروهای امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی، ضروری است که مانور مقابله با زلزله، انفجار و آتش سوزی، گازگرفتی و شکستگی علمک، نقشه خوانی و تعیین موقعیت مکانی و... انجام شود که طی 6 ماه امسال، مانورهایی اجرا شده است. از سوی دیگر، همه خودروهای امداد شرکت گاز استان قم به سیستم موقعیت یاب مجهز هستند و به هنگام حادثه، نزدیک ترین خودروها به محل اعزام می شوند. میانگین زمان حضور گروه های امداد و حوادث شرکت گاز استان قم در محل حادثه طی شش ماه نخست سال جاری 6 دقیقه و 54 ثانیه است که این مقدار نسبت مدت مشابه سال گذشته با کاهش یک دقیقه و 13 ثانیه ای همراه بوده است. همچنین در بازه زمانی یادشده، 24 هزار و 932 تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی با مرکز امداد و حوادث 194 شرکت گاز استان قم پاسخ داده شده است. از این تعداد تماس 10 هزار و 625 مورد منجر به اعزام عملیاتی و 397 مورد نیز منجر به اعزام فوری گروه های امداد و حوادث شده است. رفع نشتی از کنتور و رگولاتور، بررسی صدای ناهنجار از رگولاتور، وصل کردن مجدد انشعاب، بازدید از حفاری، کنترل آتش سوزی و رفع شکستگی علمک بر اثر برخورد شیء سخت از جمله اقداماتی به شمار می آید که اعزام گروه های امداد و حوادث را در پی داشته است.
مرکز امداد مکانیزه شرکت گاز استان قم در 24 ساعت شبانه روز و به صورت گویا و برخط، آماده پاسخ دهی و امدادرسانی به هم استانی های عزیز است.
در پایان اگر نکته ای باقیمانده است، بفرمایید.
افزون بر فعالیت های انجام شده، در 6 ماه امسال هفت هزار و 700 نفرساعت آموزش در سطح شرکت برگزار شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 52 درصد افزایش داشته است. ارتقای دانش و آگاهی در انجام وظایف شغلی و به کارگیری فناوری به روز در چارچوب مقررات نهادهای بالادستی، از جمله اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است. امور آموزش شرکت گاز استان، برنامه ریزی صحیح و هدف مند به منظور مهارت افزایی نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار داده است. این دوره ها بر اساس برنامه زمانی مدون و به صورت حضوری و برخط برای کارکنان رسمی و پیمانی شرکت برگزار می شود.