در بازدید مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده مطرح شد:

 خود ایده آلی، دامی برای بانوان

مشعل- خدمات مشاوره صنعت نفت، یکی از محورهای مهم در بهبود روابط کار به شمار می رود و هرگاه فردی با مشکلی در محیط کار و خانواده خود روبه رو شود، می تواند با یک مشاور و روانشناس برای رفع آن صحبت کند. از این رو می توان به اهمیت خدمات مشاوره در محیط کار پی برد و برای آن برنامه ریزی های کلانی در نظر گرفت.

در صنعت نفت، به لحاظ ماهیت کاری برخی کارکنان آن در سکوهای نفتی، پالایشگاه های نفت و... سلامت روان به عنوان یک ضرورت از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این مهم، از سال های پیش مراکز خدمات مشاوره به کارکنان و خانواده های آنها در این صنعت شروع به کار کرده اند تا با ارائه خدمات مشاوره در سطوح مختلف، شرایط روحی مناسبی، هم برای کارکنان و هم برای خانواده های آنان رقم بخورد.

در این میان زنان نیز به عنوان بخشی از بدنه صنعت نفت در پیشبرد اهداف این صنعت سهم و نقشی بارز دارند؛ برخی از آنها، خود در صنعت نفت شاغل هستند و برخی همسرانشان. از این رو، سلامت روان آنها نیز نقش آفرین جلوه می کند، به گونه ای که وجود چنین مراکزی را برای زنان ضروری می سازد.

با توجه به همین رویکرد، در هفته ای که گذشت زینب قیصری، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده، از مرکز خدمات مشاوره ای که در ساختمان مرکزی هشتم شرکت ملی نفت ایران به همکاران نفتی و خانواده های آنها خدمات رسانی می کند، بازدید کرد و مطالبی را ایراد کرد از جنس ضرورت سلامت روان بانوان و نقش آن در خانواده که در ادامه می خوانید:

 

زینب قیصری، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده با حضور در مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت با قدردانی از رئیس و کارکنان مرکز خدمات مشاوره ساختمان مرکزی هشتم شرکت ملی نفت ایران، به واسطه ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده صنعت نفت (بانوان شاغل در این صنعت و همسران آنها) با اشاره به یکسانی جامعه مخاطب امور زنان با مرکز مشاوره گفت: انتظار می رود این مرکز با ظرفیتی که در خود تجمیع کرده است، بتواند به مباحث اجتماعی و محیطی خانواده ها ورود کرده و بر اساس آخرین علم روز این حوزه، پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود باشد.

ضرورت برنامه های کیفی با محوریت خانواده

وی افزود: رویکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، درکنار برقراری عدالت جنسیتی، خانواده محوری و توجه ویژه به خانواده است. از این رو از مرکز مشاوره وزارت نفت انتظار می رود برنامه هایی کیفی و وزین حول محور خانواده تعریف کند؛ چراکه زن، ستون و پایه آرامش خانواده و خانواده نیز بخشی از جامعه است.

به گفته قیصری، آنچه خلأ آن عمیقا احساس می شود، وجود فضایی آرام و معتمد برای خانواده هاست تا بتوانند مشکلات نوظهورشان را در آنجا مطرح و به دنبال راه حل مناسب با شرایط زندگی خود باشند. به عنوان مثال در خصوص ورود نوجوانان به شبکه های مجازی که ممکن است با اعتقادات دینی ما مطابقت نداشته باشد، یکی از مسؤولیت های مرکز خدمات مشاوره، این است که بتواند سواد رسانه ای را به خانواده ها منتقل کند و همچنین اصول صحیح رفتار با فرزندان را به آنها آموزش دهد. از دیگر مسائل مهم برای خانواده ها، امکان دریافت مشاوره در لحظه است. انتظار می رود این مرکز، ترتیبی اتخاذ کند تا مشاوران در دسترس بوده و خانواده ها بتوانند براحتی با آنها تماس حاصل کنند.

پرهیز از خودایده آلی

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت ‎های خود به بانوان شاغل پرداخت و گفت: بانوان شاغل 8 ساعت در روز را مشغول به کار در سازمان های خود هستند و پس از فراغت از کار باید به امور منزل و فرزندان بپردازند. بنابراین فشار مضاعفی را در زندگی متحمل می شوند، از این رو باید بیاموزند که میان کار و خانواده تعادل مناسبی برقرار کنند. افزون بر این، به زنان این چنین القا شده که باید نسبت به خود، یک نگاه ایده آل نگر داشته باشند و از خود یک خانم همه جانبه و ایده آل را طلب می کنند. در این خصوص نیز مرکز خدمات مشاوره باید کمک کند تا زنان در دام بیماری خود ایده آلی نیفتند. به بانوان شاغل یادآوری شود که از خود انتظار 100 درصدی نداشته باشند و با پذیرش این رویکرد، ایجاد آرامش در روان را تمرین کنند.

قیصری ادامه داد: افزون بر زنان، یکی از اقشاری که نیاز به خدمات مرکز مشاوره دارند و نباید از آنان غافل شد، نوجوانان و دانش آموزان هستند که بحران شرایط کرونا و برگزاری مجازی کلاس های درس را گذرانده اند. مراکز مشاوره باید بستری مناسب و بر اساس آخرین روش های روز روانشناسی در سطح دنیا را برای مشاوره دادن به نوجوانان و خانواده های آنها فراهم سازد. در این میان دانش آموزان مقطع ابتدایی بویژه مقطع اول ابتدایی بیشترین آسیب را دیده اند؛ چراکه مادران در ادارات مشغول کار بوده و فرزندان در شرایط کرونایی در منزل، در کلاس های مجازی حاضر می شدند و اینترنت را تمام وقت، در دسترس داشته اند. بنابراین در زمان پساکرونا، هم فرزندان و هم مادران شاغل نیاز به مشاوره ویژه دارند که این مهم از جمله وظایف مرکز خدمات مشاوره است و باید برنامه ای در این خصوص تدوین شود.

او همچنین به طرح ملی مشاوره فعال و مستمر خانواده نوپا در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف تقویت پایه های خانواده، به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی تعریف شد و انتظار داریم اجرای درست این مهم نیز در مرکز مشاوره صنعت نفت محقق شود. در کنار مشاوره رایگان، تدوین دوره های ضروری نیز در دستور کار قرار گیرد. این طرح از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها ابلاغ شده است.

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده تاکید کرد: این امور قطعا برای ارائه هرچه بهتر خدمات به خانواده بزرگ صنعت نفت، در کنار مرکز خدمات مشاوره خواهد ایستاد و از خدمات و حمایت های مشاور امور زنان و خانواده وزارت نفت بهره مند خواهند شد.  

ایجاد سامانه همراز

همچنین مریم مقدسی، رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت نیز به ارائه گزارشی از روند فعالیت های این مرکز پرداخت و گفت: مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت از سال 1375 بر اساس مصوبه هیأت مدیره وقت تنظیم شد و به عنوان یکی از زیرمجموعه های مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را آغاز کرد. ابتدا ساختمان آن در خیابان شهيد حسینی بود و شرکت با 30 نفر از مشاوران که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تخصص داشتند، قرارداد ساعتی بست. این مركز از ساعت 8 تا 21 فعال بود و همکاران و خانواده های آنها برای دریافت مشاوره به آنجا مراجعه می کردند.

به گفته او، سال 1396، رویکرد مرکز از خدمات مستقیم به برون سپاری تغییر کرد و اکنون در 4 منطقه از شهر تهران تفاهمنامه امضا کرده ایم و کارکنان رسمی می توانند به سامانه ای که برای این کار طراحی شده است، مراجعه و ثبت نام کنند و ظرف 24 ساعت کاری، همکاران با آنها تماس می گیرند و بر اساس نوع مشاوره ای که می خواهند، نزدیک ترین مرکز به محل سکونت آنها معرفی می شود. 70 درصد هزینه ها را شرکت و 30 درصد دیگر را بیمار پرداخت می کند.

ارائه خدمات مشاوره ای به نیروهای قراردادی و پیمانکار

رئیس مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت با اشاره به بهره مندی نیروهای قراردادی و پیمانکاری از خدمات این مرکز افزود: نیروهای قراردادی و پیمانکاری می توانند از خدمات مشاوره مرکز بهره مند شوند و در صورت نیاز به بیرون از مرکز برای بررسی بیشتر معرفی خواهند شد.  

او انتشار پیام های آموزشي_ انگیزشی با عنوان «پژواک درون» در ابتدای هر هفته را از دیگر اقدامات مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت بیان کرد و گفت: سامانه همراز به شماره 66726351 را نیز داریم که همکاران می توانند در شرایطی که نیاز فوری به مشاوره دارند، با این خط در ساعات اداري تماس بگيرند.