حمله به انبارهای نفت استان های تهران و البرز

در همان روزهایی که شهرهای مختلف کشور زیرآماج بمب ها و موشک های دشمن قرارداشت، ناگهان در شامگاه شنبه ۱۶ اسفند، دشمن آمریکایی- صهیونی با حمله به تعدادی از انبارهای نفت استان های تهران و البرز، زیر ساخت های انرژی کشور را هدف حمله موشکی قرار داد که در جریان آن آسیب هایی به این بخش ها وارد شد. اگرچه پیش تر مسئولان تمهیدات لازم را برای کاهش خسارت به مخازن با حداقل سازی ذخیره فراورده در این مخازن انجام داده بودند، تأمین سوخت استان های تهران و البرز به صورت پایدار از سایرمبادی صورت گرفت و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد. در این حملات متاسفانه 3 نفر از تلاشگران شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به نام های محمد حسن زاغی، محمدرضا احمدی و علی اکبر پارنگ، راننده تانکر سوخت رسان، به فیض شهادت نائل آمدند و عده ای  هم زخمی و مجروح شدند. پس از این حمله وحشیانه، محسن پاک نژاد، وزیر نفت روز یکشنبه (۱۷ اسفند) در جریان بازدید میدانی از یکی از انبارهای نفت تهران که مورد هدف قرار گرفت، با بیان اینکه تأمین سوخت بی وقفه ادامه دارد، افزود: رژیم سفاک صهیونیستی و رژیم جنایتکار آمریکا برای اینکه مردم عزیزمان را در مضیقه و تنگنا قرار دهند، تهاجم به زیرساخت های حوزه انرژی را در دستور کار خود قرار داده اند.  وی با اعلام اینکه حمله شب گذشته (شامگاه 16 اسفندماه) آمریکا و رژیم صهیونیستی به انبارهای نفت تهران و کرج خللی در روند تأمین سوخت کشور ایجاد نکرده است، گفت: با تدابیر اتخاذشده، تأمین پایدار سوخت بدون وقفه ادامه دارد.

حملات به شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی

چهارشنبه 27 اسفند بود که اولین انفجارها در قلب پایتخت انرژی ایران به گوش رسید.در این حملات که خوشبختانه تلفات انسانی در برنداشت، بخشی از واحدهای پالایشی شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی دچارآسیب شد، اما این حملات، اراده مردان و زنان صنعت گاز را در هم نشکست و تلاش ها برای تولید پایدار گاز در شرایط بحرانی دو چندان شد؛ به گونه ای که مهندسان و کارگران این صنعت با تلاش جهادی و جان فشانی بار دیگر شعله های گاز را در سراسر کشور به جریان انداختند. بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی گاز ایران با وجود حمله وحشیانه رژیم منحوس صهیونی به تاسیسات، تولید گاز با شرایط ایمن صورت گرفت و شبکه گاز سراسری در شرایط پایدارگزارش شد.

در آن روزهای دلهره و اندوه، نبردی خاموش، اما حیاتی در دل خاک و فولاد جریان داشت؛ نبردی برای حفظ شریان حیاتی کشور: گاز. شبکه ای عظیم و پیچیده با بیش از ۴۶۱ هزار کیلومتر لوله گذاری، با ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی و ۹۴ ایستگاه تقویت فشار که وظیفه ای سنگین بر دوش داشت: رساندن گرما به ۳۲ میلیون واحد مسکونی و صنعتی؛ به ۱۲۶۴ شهر و بیش از ۴۰ هزار روستا.

۷۰ درصد گاز کشور که در پالایشگاه های جنوب کشور تولید می  شود، همچنان به پشتوانه این تلاش ها، به خانه ها و کارخانه ها رسید. ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۸۸ درصد روستاییان همچنان از نعمت گاز برخوردار ماندند.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، پایداری جریان گاز در سراسر کشور را با وجود فشارهای روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از جنگ نشانه ای از بلوغ سازمانی، یکپارچگی و آمادگی بالای عملیاتی در شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های کارکنان صنعت گاز در ایام جنگ بر نقش آفرینی ملی در حفظ پایداری انرژی افزود: با تلاش های جهادی کارکنان صنعت گاز با یکپارچگی از شرایط سخت عبور کرد.

پتروشیمی ها در آماج حمله

حمله موشکی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) در روز شنبه 15 فروردین ماه نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروزی در ایران انجام شد و در آن تعدادی از پتروشیمی های منطقه مورد حمله دشمن آمریکایی- صهیونی قرارگرفت. در جریان این حمله 6 نفر از کارکنان متعهد و پرتلاش شرکت فجر انرژی خلیج فارس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تعدادی نیز زخمی و مجروح شدند. شهید حسین هاشم پور، متولد ۱۳۶۰، از واحد اچ اس ای، شهید علی امامی، متولد ۱۳۶۲ از واحد بهره برداری، شهید مهدی ویسی تبار، متولد ۱۳۶۲، از واحد تعمیرات، شهید ابوذر ریحانی، متولد ۱۳۶۴، از واحد تعمیرات، شهید علی ممبینی، متولد ۱۳۷۱، از واحد تعمیرات، شهید محمد ترابی، متولد ۱۳۷۴، از واحد تعمیرات، اسامی این شهدای والامقام است. در ادامه حمله های جنایتکارانه به زیرساخت ها و مناطق صنعتی دشمن آمریکایی - صهیونی به تاسیسات پتروشیمی تبریز،شیراز و تعدادی از تأسیسات جانبی صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حمله کرد که خوشبختانه این حملات تلفات جانی در بر نداشت.

پیام تسلیت وزیر نفت درپی شهادت همکاران

در آن روز که خاک وطن از خون شهدای صنعت پتروشیمی گلگون شد، محسن پاک نژاد، وزیر نفت در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از کارکنان این صنعت در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر خبر شهادت و جراحت جمعی از کارکنان خدوم صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در بمباران بیرحمانه به دست دشمنان ظالم و خونخوار را موجب تأثر و تألم دانست و تأکید کرد: «شما کارکنان صنعت نفت فرزندان صادق این سرزمین هستید که در پیشانی خدمت و جهاد اقتصادی ایستاده اید.»

وی ضمن تسلیت شهادت همکاران صنعت پتروشیمی به ویژه به خانواده و همکاران داغدار آنان، همچنین آرزوی صحت و سلامتی عاجل برای مجروحان این حمله، به همکاران پرتلاش صنعت پتروشیمی درود بی پایان فرستاد و علو درجات الهی را برای همکاران شهیدمان از پروردگار متعال خواستارشد.

حسن عباس زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  ایران نیز در پیامی شهادت این کارکنان جهادگر را به عموم ملت ایران به ویژه خانواده های معزز داغدار و تمام کارکنان پرتلاش صنعت پتروشیمی ایران تسلیت گفت. وی در بخشی از این پیام تاکید کرد: «بدون تردید صنعت پتروشیمی ایران به عنوان صنعت ارزش آفرین و پیشران در اقتصاد کشور و کارکنان غیور آن در این دوره تاریخی، همچون همیشه با استعانت از خداوند متعال، با روحیه ایثارگرانه، برای حفظ و اعتلای ایران اسلامی آماده خدمت به مردم عزیز ایران هستند.»

حمله به پالایشگاه لاوان و تاسیسات سیری

حوالی ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (۱۹ فروردین)، با وجود اعلام و پذیرش آتش بس از سوی طرفین، تأسیسات پالایشگاه نفت لاوان واقع در جزیره لاوان و تاسیسات جزیره سیری مورد تهاجم ناجوانمردانه دشمنان این مرزوبوم قرار گرفت. در این حملات برخی آسیب ها به تاسیسات وارد شد که با تخلیه به موقع کارکنان، تلفات جانی از این حملات وحشیانه دشمن گزارش نشد.

آینده انرژی؛ استوارتر از همیشه

سال ۱۴۰۴ برای صنعت نفت ایران، سال عبور از تنگناها و رسیدن به افق های تازه بود؛ سالی که بار دیگر ثابت شد تپنده ترین قلب انرژی کشور، نه فقط در دل میدان ها و پالایشگاه ها، که در سینه های پرتلاش کارکنانی می تپد که در اقصی نقاط ایران، از گرمای سوزان جنوب تا سرمای سخت شمال و غرب، بی وقفه ایستادند و ساختند.

در این سال که اواخر آن با حمله وحشیانه دشمن آمریکایی - صهیونی به خاک و میهن مقدس ایران اسلامی صورت گرفت و تا اوایل سال 1405 نیز ادامه داشت، صنعت نفت ایران با تکیه بر توان داخلی، دانش فنی متخصصان و تجربه گرانسنگ پیشکسوتان، گام های بلندی درتداوم تولید پایدار و توزیع مناسب سوخت و پیشبرد پروژه های راهبردی برداشت.

این پیشرفت ها تنها آمار و ارقام نیستند؛ هر عدد، روایتگر ساعت ها کار بی ادعا، تصمیم های جسورانه و همتی است که در کارگاه ها، سکوهای دریایی، مراکز بهره برداری و خطوط انتقال شکل گرفت.

در سایه هدایت مجموعه بزرگ وزارت نفت و هم افزایی خانواده بزرگ صنعت نفت، پروژه هایی به ثمر نشست که نشان داد سرمایه اصلی این صنعت، پیش از تجهیزات و تأسیسات، نیروی انسانی متعهد و متخصص آن است. کارکنانی که با غیرت سازمانی، مسئولیت پذیری و روحیه جهادی، اجازه ندادند چرخ تولید حتی لحظه ای از حرکت بازایستد.

عبور صنعت نفت از سال 1404 و سختی های جنگ وحشیانه دشمن  آمریکایی- صهیونی علیه مردم و خاک مقدس ایران در اوایل سال 1405 حاصل توان و اراده همین خانواده بزرگ نفت بوده است. خانواده ای که با همدلی، تخصص و ایمان به «ما می توانیم»، نه تنها صنعت نفت، که آینده انرژی کشور را نیز استوارتر از همیشه رقم زده اند.