
در سمینار علمی - تخصصی هوش مصنوعی، تحول سوخت رسانی مطرح شد
یکپارچه سازی با هوش مصنوعی
مشعل فناوری قدرتمند هوش مصنوعی، نقطه عطف کلیدی برای صنعت نفت به شمار می آید. این فناوری، به چنان پیشرفت چشمگیر و کاربردهایی فراوان در همه صنایع دست یافته که بهره مندی از آن می تواند موفقیت های پرشماری را نصیب این صنعت کند. از همین منظر، هوش مصنوعی، راهبردی مستحکم و قابل اتکا در مجموعه پالایشی و تجمیعی از تمامی اهداف و الزام های مدیریتی در این خصوص محسوب می شود. در هفته ای که گذشت، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با حضور شماری از مدیران صنعت پالایش و پخش فراورده های نفتی، سمینار علمی- تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی، تحول سوخت رسانی» را برگزار کرد. در این سمینار، جزئیات این فناوری پیشرفته و کاربرد آن در صنعت پالایش و پخش، واکاوی و درباره آن اطلاعاتی ارائه شد. آنچه می خوانید شرحی است بر این نشست تخصصی.
«استفاده از سامانه های هوش مصنوعی باید در ساختار شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران قرار گیرد.»
این جمله کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است که در سمینار علمی- تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی، تحول سوخت رسانی» بر آن تاکید داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: با توجه به حجم عظیم انتقال فراورده و امکان بروز اختلال و خطا، همچنین لزوم پایش و رصد مستمر شاخص های توزیع فراورده در بیش از37 منطقه و ۲۳۵ ناحیه عملیاتی، استفاده از سامانه های هوش مصنوعی باید در ساختار این شرکت قرار گیرد. ویس کرمی با دعوت از تمامی مجموعه های فعال در حوزه بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت برای همکاری اظهار کرد: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، قدمتی بیش از ۹۶ ساله دارد و هم اکنون به نقطه ای رسیده که با توجه به گستردگی عظیم این شرکت در تأمین و توزیع سوخت، باید استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد. وی با بیان اینکه در این شرکت، روزانه نزدیک به۲۶۰ میلیون لیتر انواع فراورده نفتی از طریق ۱۵هزار ناوگان حمل ونقل جاده ای، به صورت شبانه روزی به نقاط مختلف کشور ارسال می شود، گفت: هوشمندسازی جایگاه های عرضه سوخت، به دلیل مشکلاتی در تأمین منابع مالی این طرح، اجرایی نشد؛ اما در یک سال اخیر با تلاش بسیار توانستیم معماری جدیدی از سامانه هوشمند سوخت ترسیم کنیم که باید در دست اجرا قرار بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت دارای ۲۳۵ ناحیه عملیاتی در سراسر کشور است، ادامه داد: بحث هوشمند سازی نواحی در دستور کار قرار دارد و با استفاده از این روش، تمام وظایف نواحی بدون دخالت نیروی انسانی و سخت افزار انجام می شود که برای انجام این کار، باید به نقش هوش مصنوعی باور داشته باشیم. ویس کرمی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در زنجیره تولید، ذخیره سازی، نقل و انتقال و توزیع فراورده ها بیان کرد: تشکیل کمیته هوش مصنوعی از جمله اقدام های مهم انجام شده طی یک سال اخیر بوده که باید ضمن ارتباط صنعت و دانشگاه، تلاش کنیم از تمام ظرفیت های موجود در این زمینه بهره بگیریم. وی گفت: شرکت ملی پخش، نیازمند همکاری همه مجموعه های خارج از صنعت نفت مانند بخش های دانشگاهی، معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان و... برای تحقق استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنایع پایین دستی نفت است.
هوش مصنوعی، تحول آفرین در صنعت نفت
رئیس کمیته هوش مصنوعی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران نیز در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی، نقشی تحول آفرین در بخش های مختلف از جمله صنعت نفت دارد، افزود: استفاده از این فناوری در انجام بهتر امور و وضعیت های مرتبط با خدمت رسانی بسیار مؤثر است. علی اصغر عباسی با بیان اینکه هوش مصنوعی، نقشی تحول آفرین در بخش های مختلف اقتصاد، فرهنگ و صنایع مختلف از جمله صنعت نفت دارد، اظهار کرد: بهبود فناوری، افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت است، افزون بر آن استفاده از این فناوری در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان شرکتی پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی، نقشی بسزا در زنجیره تأمین، توزیع، عرضه و بهبود فرایندها دارد.
وی با اشاره به اینکه حفظ دقیق موجودی ها، مصارف جایگاه ها، بهبود مسیریابی و پیشگیری از انحراف ها و ارتباط دوسویه با مشتریان از مزیت های استفاده از هوش مصنوعی به شمار می رود، تصریح کرد: هوش مصنوعی در انجام بهتر امور مرتبط با خدمات رسانی مؤثر است و ایجاد فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی می تواند همکاران را در استفاده از این فناوری ترغیب کند. رئیس کمیته هوش مصنوعی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی را در زمینه هوش مصنوعی مهم برشمرد و افزود: با کمک دانشگاه ها می توان به نیروهای توانمند در زمینه هوش مصنوعی دست یافت. بخش خصوصی نیز تجربه های خاص و متنوعی را در زمینه های مختلف هوش مصنوعی دارد که همکاری با آن و تعریف پروژه های جدید در این زمینه، سبب افزایش سرعت در دستیابی به این فناوری خواهد شد.
به کارگیری هوش مصنوعی در زنجیره توزیع
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با تأکید بر لزوم به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در تمام زیرساخت ها و زنجیره توزیع فراورده کشور به منظور مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از اختلال و خطا گفت: این شرکت آماده همکاری با تمام متخصصان داخلی و شرکت های خصوصی برای ساخت و بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی است.
ایرج کلهری با بیان اینکه سوخت هوشمند از زمان استخراج تا زمان مصرف را تحت کنترل و نظارت قرار می دهد، گفت: تمام زیرمجموعه های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان بزرگ ترین شرکت توزیع فراورده در خاورمیانه، نیازمند انبار هوشمند است و باید تمام شاخص های توزیع فراورده ازجمله مقدار دریافت فراورده، شرایط نگهداری، نحوه ارسال، نحوه مصرف و شرایط ایمنی بخوبی از طریق فناوری هوش مصنوعی تحت نظارت، مدیریت و پیگیری قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی، سبب افزایش بهره وری فعالیت ها، افزایش دقت و کاهش اشتباه های نیروی انسانی می شود، افزود: برای مدیریت مصرف سوخت کشور، باید تمام پارامترهای نفتکش ها از محل بارگیری تا تخلیه به صورت مستمر پایش شود که انجام این اقدام ها با هوش مصنوعی امکانپذیر است؛ چراکه عرضه و توزیع بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فراورده بدون هیچ گونه اختلال و خطا، تنها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی عملی است. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه وزارت نفت باید هوشمندسازی تجهیزات و تأسیسات خود را در دستور کار قرار دهد، یادآور شد: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، به عنوان شرکتی پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی، آماده همکاری با تمامی متخصصان داخلی و شرکت های خصوصی، برای ساخت و بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی است.
ضرورت یکپارچه سازی داده های صنعت پالایش با هوش مصنوعی
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بر لزوم یکپارچه سازی داده ها در صنعت پالایش کشور با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تأکید کرد.
عباس باصفا با بیان اینکه در زمینه هوش مصنوعی طی سال های اخیر، پیشرفت مطلوبی نداشته ایم، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش، داده های بسیاری دارد که باید بهره برداری مناسبی ازآنها شود.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران دارای ظرفیت بالایی در استفاده از هوش مصنوعی است، اظهار کرد: به منظور بهره برداری از این ظرفیت، در گام نخست دی ماه پارسال کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تشکیل و در گام دوم صنعت راهبردی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با همکاری مدیریت مهندسی ساختار تدوین شد.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تصریح کرد: به منظور استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد فرهنگ استفاده از این فناوری، کمیته هوش مصنوعی در ۹۰ درصد شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تشکیل شده است.
باصفا گفت: لازم است سمینارهای هوش مصنوعی در شرکت های مختلف و به منظور آشنایی با کاربردهای آن در صنایع نفتی برگزار شود.