گفت وگوبابهرام عظیمی، سازنده انیمیشن های "آقای ایمنی"
شخصیت های جدید رونمایی می شوند
مشعل زمانی که نام انیمیشن هایی با موضوع فرهنگ سازی در جامعه به میان می آید، بی شک نام اولین سازنده ای که بیش از هر کسی به ذهن می رسد، بهرام عظیمی، خالق بسیاری از شخصیت های به یاد ماندنی در این حوزه است.او که سازنده شخصیت هایی چون «سیاساکتی»، «داوود خطر» و «بابابرقی» برای شرکت برق یا نیروی انتظامی بوده، نزدیک به 20سال است که انیمیشن «آقای ایمنی» را با هدف فرهنگ سازی در موضوع مصرف ایمن و بهینه گاز برای شرکت ملی گاز ایران تولید می کند.بهرام عظیمی، از انیمیشن سازانی است که در دیدار کارگردانان انیمیشن با مقام معظم رهبری،حضور داشته است. با این انیمیشن ساز برجسته و مطرح کشورمان، گفت وگوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
شخصیت «آقای ایمنی» با هدف ایجاد فرهنگ سازی در مصرف بهینه گاز از چه زمانی شکل گرفت؟
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انیمیشن هایی که با هدف فرهنگ سازی در کشور تولید شد، به سفارش شرکت ملی گاز بود. کارکتر و شخصیت «آقای ایمنی» را استاد بهمن عبدی، به سفارش شرکت ملی گاز طراحی کرد و قبل از اینکه این شخصیت، شکل انیمیشن به خود بگیرد، در پوسترها و بروشورهای تبلیغات شرکت ملی گاز از آن استفاده می شد.
جالب اینکه، اولین انیمیشن های دوبعدی و با حضور «آقای ایمنی»، از سوی روانبخش صادقی و در اوایل دهه 70 ساخته شد. صادقی، چند انیمیشن را با موضوع گاز و با استفاده از کارکتر «آقای ایمنی» تولید کرد که پس از مدتی، ساخت این انیمیشن متوقف شد.
شما از چه زمانی برای ساخت فیلم های تبلیغاتی آقای ایمنی با تیم تولید همکاری کردید؟
بعد از ساخت انیمیشن های راهنمایی و رانندگی که به «سیا ساکتی» و «داوود خطر» معروف شد و پروژه «بابابرقی»، در سال 1383 از سوی زنده یاد محمد ابوالحسنی (تهیه کننده) پیشنهاد تولید انیمیشن «آقای ایمنی» به من داده شد؛ البته او گفت که با همکاری شرکت ملی گاز در حال ساخت یکسری بازی برای فرهنگ سازی در موضوع مصرف بهینه گاز است و در کنار آن می خواهد انیمیشن های «آقای ایمنی» را تولید کند.
پیشنهاد زنده یاد ابوالحسنی را پذیرفتم و تصمیم گرفتم با همان کارکتر «آقای ایمنی»؛ اما به صورت سه بعدی، انیمیشن مورد نظر را تولید کنم.
در کنار آن نیز با همراهی تیمی که در اختیار داشتم، تعداد زیادی کارکتر به این انیمیشن اضافه کردم و به این ترتیب، تولید این انیمیشن ازهمان سال آغاز شد. فکر می کنم تا به امروز نزدیک به 500 قسمت انیمیشن «آقای ایمنی» را برای شرکت ملی گاز تولید کرده ام.
زمانی پخش چنین انیمیشن هایی باهدف فرهنگ سازی در جامعه، از سوی نهادها و سازمان های مختلف مورد استقبال قرار می گرفت؛ اما رفته رفته پخش آن از رسانه ملی کم شد. فکر می کنید دلیل این کاهش چه بود؟
بله، همین طور است. در دوره ای صداوسیما به این نوع انیمیشن ها نگاه کاملا فرهنگی داشت و هزینه چندانی برای پخش آن از تولیدکننده نمی گرفت.
به همین دلیل هر قسمت از انیمیشن می توانست در چند دقیقه تولید شود، حتی برای پخش انیمیشن های «سیاساکتی»، هزینه ای دریافت نکرد و نگاه تبلیغاتی به آن نداشت؛اما با افزایش تقاضا برای پخش این نوع فعالیت ها، سیاست صدا و سیما تغییر کرد.
شما نزدیک به 20 سال است که انیمیشن «آقای ایمنی» تولید می کنید. برای ادامه جذابیت این انیمیشن با توجه به جامعه هدف، چه کاری انجام داده اید؟
هنگام ساخت «آقای ایمنی» تصمیم گرفتیم هر سال یک کارکتر جدید به این انیمیشن اضافه کنیم و طی 20 سال گذشته تمام تلاش خود را کردیم تا با اضافه کردن کارکتر، این انیمیشن آموزشی را برای مخاطب جذاب نگه داریم.
از نظر شما مهم ترین دلیلی که شرکت ملی گاز بعد از گذشت 20سال، همچنان برای تولید این انیمیشن سفارش کار می دهد، چیست؟
من ارتباط مستقیمی با شرکت ملی گاز ندارم و چندان از سیستم مدیریتی آن مطلع نیستم؛ اما بخوبی می دانم که مدیران شرکت ملی گاز، افرادی بسیار فرهنگی هستند.
به این معنا که اگر مدیرعامل این شرکت تغییر کند، سیاست فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه این انرژی، از طریق تولید انیمیشن تغییر نمی کند؛ البته مضمون این تولیدات براساس نیازهای روز جامعه انتخاب می شود و این توجه به فرهنگ سازی در مصرف بهینه گاز از سوی مدیران این شرکت، بسیار جالب و قابل تقدیر است.
فکر می کنید تولید چنین انیمیشن هایی با هدف فرهنگ سازی، تا چه اندازه در جامعه تاثیرگذار بوده است؟
آمار شرکت ملی گاز درباره تاثیرگذاری انیمیشن «آقای ایمنی» در جامعه نشان می دهد که این انیمیشن طی سال ها تولید بسیار تاثیرگذار بوده و توانسته کار خود را بخوبی برای جامعه هدف انجام دهد؛ البته 15 یا 20سال قبل، تاثیرگذاری این تولیدات در جامعه بیشتر بود؛ پخش این انیمیشن ها در آن دوره سبب شد نسلی تربیت شود که به مصرف بهینه گاز و انرژی های دیگر حساس تر باشد. اگر خواستار افزایش تاثیرگذاری این انیمیشن ها هستیم، باید زمان مناسبی برای پخش آن در تلویزیون انتخاب و در کنار آن، از کارکترهای جدید برای جذابیت انیمیشن استفاده شود.
فکر نمی کنید که پخش چنین انیمیشن هایی می تواند در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد؟
معتقدم همچنان تلویزیون در مقایسه با دیگر رسانه ها از تاثیرگذاری بیشتری برخورداراست؛ زیرا خانواده همچنان در کنار یکدیگر پای تلویزیون می نشینند؛ اما استفاده از فضای مجازی، به صورت فردی صورت می گیرد؛ البته شرکت ملی گاز هم نباید از چنین فضاها و ظرفیت هایی برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه غافل شود و لازم است از ظرفیت های مختلف این گونه فضاها برای تاثیر فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی استفاده کند.می توان از انیمیشن «دیرین دیرین» به عنوان نمونه ای از این انیمیشن های کوتاه که در چنین فضاهایی استفاده می شود، اشاره کرد. مدیران شرکت ملی گاز از زنده یاد ابوالحسنی خواستند تا تعدادی «دیرین دیرین» با موضوع فرهنگ سازی گاز بسازد که بعد از تولید، بسیارهم مورد توجه قرار گرفت. من نیز یک فیلمنامه 90 دقیقه ای با موضوع گاز نوشتم که از جدّ «آقای ایمنی» که از انسان های نخستین بود و در پیدا کردن گاز نقش داشت، شروع می شد تا «آقای ایمنی» امروز خودمان. این فیلمنامه با موضوع فرایند تولید و مصرف گاز از ابتدا تا امروز نوشته شد که البته بنا به دلایلی به تولید نرسید.معتقدم پخش چنین انیمیشن هایی باید در تلویزیون ادامه داشته باشد، ضمن آنکه در شبکه های اجتماعی هم منتشر شود، تاکید می کنم این انیمیشن ها آنقدر در جامعه تاثیرگذار بوده که مدیران گاز تمایل به تولید آن دارند؛ اما مهم ترین مساله این است که هزینه انتشار آن در همه پلتفرم ها بسیار بالا است.فکر می کنم سازمان هایی مانند صداوسیما برای نمایش چنین آثاری، باید همکاری بیشتری با شرکت ملی گاز داشته باشند؛ زیرا آنها نیز مانند همه مردم جامعه، مصرف کننده گاز هستند و باید این را بپذیرند که برای تولید انیمیشن های فرهنگی، نباید هزینه ای دریافت شود.
در پایان از نحوه انتخاب سوژه های آموزشی «آقای ایمنی» برایمان بگویید.
تمام موضوع ها و سوژه ها از سوی شرکت ملی گاز ایران سفارش داده می شود. به عنوان مثال، سال گذشته از ما خواستند که با در نظر گرفتن تعداد انیمیشنی که تولید می کنیم، چند قسمت درباره گاز شهری و تخلف هایی که در مصرف آن صورت می گیرد، ساخته شود، مثل استفاده از گاز خانگی برای گرم کردن آب استخر.
درباره پیشرفت هایی که در صنعت گاز صورت گرفته نیز پیشنهاد تولید داریم که بعد از دریافت سوژه ها، طرح های مورد نظر را آماده کردیم؛ البته ممکن است در نشست با کارشناسان بخش فرهنگی شرکت ملی گاز ایران، تغییراتی در داستان انیمیشن ها ایجاد و پس از تایید نهایی، مرحله تولید آغاز شود.