در کمتر از 15 دقیقه پنج هزار تن گوگرد پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به فروش رفت
رونق گوگرد به بورس کالای ایران
مشعل: گوگرد، این محصول به ظاهر ساده؛ اما ارزشمند که در فرایند شیرین سازی گاز ترش به دست می آید، با قرار گرفتن در رینگ بورس کالای ایران، رونقی به این بازار داده است؛ به گونه ای که پنج هزار تن گوگرد عرضه شده به بازار سرمایه، تنها کمتر از 15 دقیقه به فروش رفت. با توجه به اهمیت این محصول و عرضه آن در بورس کالای ایران، ولی اله دینی، سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران در گفت وگو با خبرنگار «مشعل» توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می آید.
پنج هزار تن گوگرد کلوخه پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، روز سه شنبه 15 آبان ماه در بورس کالا عرضه شد. این مقدار، بیشترین تناژ عرضه طی ماه های گذشته بوده که در فضای شفاف تجاری و در کمتر از 15 دقیقه به فروش رسید.
ولی اله دینی، سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران با اشاره به مزایای عرضه گوگرد و محصولات جانبی پالایشگاه های گازی در بورس گفت: این محصول، در فضای شفاف تجاری و از سوی شرکت بازرگانی گاز ایران در بورس عرضه شد.
وی افزود: امروز شاهد پنجمین عرضه و بیشترین تناژ عرضه طی ماه های گذشته بوده ایم و گوگرد به عنوان یکی از محصولات جانبی پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، در بورس عرضه شده است.
سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران همچنین از عرضه دوباره محصول روغن دی سولفید (DSO) شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در بورس خبر داد و افزود: عرضه محصولات جانبی پالایشگاه های گازی، کمک قابل توجهی به رونق بورس می کند.
دینی گفت: مکانیسم کاری شرکت بازرگانی گاز ایران در گذشته، فروش محصولات جانبی پالایشگاه ها در بورس نبود، حال آنکه بتازگی مقرر شده این شرکت، محصولات جانبی پالایشگاه های گازی را در بورس کالا عرضه کند .
وی با بیان اینکه تقاضای موجود برای گوگرد عرضه شده در بورس، نشان از بازار رقابتی خوب برای این محصول در کشور است، افزود: روش های سنتی فروش و عرضه محصولات جانبی پالایشگاه های گازی، دارای ویژگی های خاصی بود که علاوه بر زمان بر و هزینه بر بودن، مشکلاتی را هم در پی داشت .
به گفته دینی، با عرضه این محصولات در بورس کالا، بازگشت سرمایه سریع است و خریدار نیز در مدت زمان کوتاه، به محصول دسترسی پیدا می کند و کار برای او آسان می شود.
سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه کشف قیمت ها در بورس منصفانه و شفاف است، یادآور شد: با عرضه محصولات جانبی پالایشگاه های گازی در بورس، به اعتبار شرکت افزوده شده و سرمایه گذارانی که در بورس هستند، اعتمادشان بیشتر می شود .
وی افزود: با عرضه محصولات در بورس، اعتماد خریداران نیز به عرضه بیشتر می شود و براحتی خرید می کنند.
به گفته دینی، در این روش دسترسی به منابع مالی شفاف تر است و سرمایه گذاران براحتی جذب شده و رابطه فروشنده با مشتریان بهبود می یابد.
سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران افزود: در این روش ما هیچ دخل و تصرفی در انتخاب خریداران نداریم و عرضه آزاد است و خریداران از کل ایران می توانند به وسیله مانیتوری که به آن متصل هستند، خرید را انجام دهند.
به گفته دینی، فضای رقابتی کاملا شفاف بورس، خریدار را اعلام می کند و شرکت های پالایشی به تناسب آن اعلام، محصولات خود را در بازه زمانی مقرر تحویل می دهند.
وی تصریح کرد: اگرچه عرضه محصولات جانبی شرکت های پالایشی گاز به رونق بورس کمک می کند؛ اما گامی اثرگذار در اجرای دولت الکترونیک است، ضمن آنکه این روش امکان سوءاستفاده را کم و سلامت مالی شرکت را تضمین می کند .
چگونگی فرایند حراج محصول
فرایند حراج در بازار معاملات کالای فیزیکی به گونه ای است که کارگزار عرضه کننده، باید فرم سفارش تکمیل شده از سوی عرضه کننده (فرم اطلاعیه عرضه) را حداکثر تا ساعت 12 ظهر روز قبل از عرضه (برگزاری حراج) برای بورس کالای ایران ارسال کند. در دوره زمانی سبز که به آن دوره پیش گشایش می گویند، هیچ معامله ای انجام نمی شود. امکان ثبت سفارش خریدوفروش و انجام نشدن معامله، اعلام حجم و نرخ عرضه کالا از سوی کارگزار فروشنده و ثبت حجم و نرخ تقاضا از سوی کارگزاران خریداران از ویژگی های این دوره زمانی محسوب می شود .
در دوره پیش گشایش، قیمت تقاضا نمی تواند بیش از قیمت فروشنده باشد. کارگزار خریدار نمی تواند حجم را کاهش یا قیمت را تا سقف قیمت فروشنده افزایش دهد. در این دوره، زمان در نظر گرفته شده سه الی 15 دقیقه است .
در دوره زمانی زرد که زمان حراج است، عدم امکان ورود یا حذف سفارش به این معنی که فقط کارگزارانی که در زمان سبز سفارش خود را در سیستم وارد کرده اند حق پذیرش قیمت پایه را دارند، مهلت زمان کارگزار در این دوره 60 ثانیه است.
دوره زمانی قرمز، زمان رقابت است. در صورتی که در زمان زرد ، حجم تقاضا از عرضه بیشتر شود، این دوره آغاز می شود. در صورت وارد کردن قیمت های بالاتر از قیمت فروشنده از سوی کارگزاران خریدار، قیمت های پیشنهادی بالاتر در اولویت قرار می گیرند. در این دوره، تنها سفارش هایی که در زمان زرد، نرخ فروشنده را پذیرفته اند، می توانند وارد دوره رقابت شوند. فروشنده در این دوره زمانی کاری انجام نمی دهد. در صورت وجود سقف قیمت، حداکثر قیمتی که کارگزاران خریدار می توانند وارد کنند، برابر با آن و مهلت این دوره زمانی نیز 60 ثانیه است.
دوره زمانی آبی که دوره نظارت است، آخرین مرحله از عرضه را شامل می شود و تایید صحت و سقم معامله و قطعی شدن معاملات از سوی ناظر را دربر می گیرد. در این دوره زمانی، اگر مشکلی پیش بیاید، معامله در حالت تصمیم گیری قرار می گیرد .