نیم نگاهی به اجرای طرحی که تامین سوخت و امنیت انرژی را  به ارمغان می آورد

صیانت از  سرمایه ملی با پلاک سوم

مشعل: پلاک سوم؛ عنوان طرحی است که بزودی ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا(راهور) اجرایی می شود. تکالیف قانونی لحاظ شده در طرح مورد اشاره، این گونه است که می تواند سهم قابل توجهی در سنجش و ارزیابی میزان مصرف سوخت خودروهای درون و برون شهری ایفا کند. در واقع، این  طرح یکی از بی شمار راهکارهای کارا به منظور بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف به شمار می آید که در حین امکان پذیری دسترسی به اطلاعات آن ازسوی پلیس راهور، می تواند سهم بسزایی در روند کاهشی میزان مصرف فراورده های نفتی به خود اختصاص دهد. در این بین اما، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان دستگاه ذینفع، امیدوار است که در سایه تعامل و همکاری با پلیس راهور برای پیاده سازی طرح پلاک سوم، از فرصت پیش آمده برای حفظ و صیانت از سرمایه ملی نهایت بهره برده و گام های اثربخشی در مسیر رفع ناترازی تولید و مصرف فراورده های نفتی بردارد.

شدت مصرف انرژی در کشور به اذعان قریب به اتفاق دست درکاران و مسئولان دستگاه های اجرایی، تا مرز هشدار فاصله ای ندارد. این عقبه سهمگین میزان بالای مصرف، بخصوص در فراورده هایی چون بنزین و گازوئیل در بخش حمل ونقل، صنایع و نیروگاه ها چنان نمود عینی دارد که مسئولان و مدیران نفتی درصددند از هر روزنه ای برای فروکش کردن این شدت و حدت استفاده کنند. بی شک اعمال سیاست های اصلاح الگوی مصرف و متعاقب آن، طرح های بهینه سازی مادامی که با قابلیت اجرا همگام شود، قطعا راهگشاست و خلاصی از هدر رفت انرژی محتمل خواهد بود.

سال 1384، طرحی با عنوان پلاک سوم (پلاک الکترونیکی) مطرح شد که بر اساس تکالیف قانونی، پلیس راهور را ملزم کرد، علاوه بر پلاک های نصب شده روی خودروها، پلاک سومی هم در نظر گرفته شود تا بر اساس آن، هویت اصلی مالک و خودرو به طور کامل محرز شود؛ اما درباره اینکه طرح پلاک سوم، چگونه بر میزان و نحوه شدت مصرف انرژی تاثیرگذار است، باید گفت، بنا بر اظهارات مسئولان حوزه پخش فراورده های نفتی ایران، با پیاده سازی این طرح، فردی که سوخت گیری می کند، قابل شناسایی است، بنابراین مشخصات خودرو با کارت آن تطبیق داده شده و از این طریق سنجش پیمایش نیز انجام می شود. در اصل طرح پلاک سوم، راهکاری است که تامین سوخت و امنیت انرژی را به همراه دارد.

وقفه 17 ساله

مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، برای عبور از چالش میزان مصرف فراورده های نفتی، پیاده سازی طرح های بهینه سازی مصرف سوخت را در صدر برنامه های کاری خود گنجانده تا از طرق مختلف، مصرف مدیریت شود. یکی از بی شمار طرح ها، پلاک سوم با وقفه ای 17 ساله است که بنا بر آخرین شنیده ها، بزودی اجرایی می شود.

پلاک سوم، طرحی است که از مزایای بسیاری برخوردار بوده و همه دستگاه ها و سازمان های ذینفع درصدد اجرای آن هستند. در واقع، پلاک سوم حاوی تراشه ای است که در شیشه جلوی خودرو و درست زیر آینه نصب و تمامی اطلاعات مربوط به خودرو در آن گنجانده می شود. اطلاعات موجود روی این تراشه در اختیار پلیس راهور قرار دارد تا ماموران این نهاد انتظامی، بتوانند با نرم افزارهایی که در اختیار دارند، این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند. ناگفته نماند، برای اجرای این طرح، الزام های قانونی وجود دارد که به عهده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا(راهور) قرار داده شده تا بر اساس آن، خودروها ملزم به نصب این تجهیز روی وسیله نقلیه خود باشند.

گام های عملی برای مدیریت مصرف

 سوالی که در این زمینه مطرح است، به چگونگی کاربرد این طرح برای کنترل میزان مصرف سوخت خودروها باز می گردد. در پاسخ می توان اشاره کرد، تراشه ای که به عنوان نماد پلاک سوم از آن یاد می شود، حاوی اطلاعات دارنده خودرو است که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بر اساس آن می تواند مشخصات خودرو را با کارت سوخت شخصی تطبیق داده و فردی که سوخت گیری می کند، قابل شناسایی و ردیابی باشد. همچنین از این طریق، سنجش پیمایش نیز انجام می شود.

با این اوصاف، در صورت عملیاتی شدن این طرح، کارت هوشمند سوخت به عنوان یک کارت احراز هویت عمل کرده و به محض اینکه داخل دستگاه کارت خوان جایگاه ها قرار گیرد، تمامی اطلاعات لازم درباره شناسایی و کنترل حضور خودرو در جایگاه انجام می شود. همچنین اجرای این طرح تاثیر مضاعفی بر حوزه کنترل قاچاق سوخت و کارت های مهاجر نیز دارد و به موازات آن، آورده بالایی نصیب کشور خواهد کرد.

برآیند عملیاتی شدن طرح پلاک سوم، در مدیریت مصرف سوخت خلاصه می شود. با به کارگیری شیوه های نوینی که در دنیا مرسوم است و تلفیق آن با دانش بومی، می توان در مسیر پیشرفت مدیریت مصرف سوخت گام های موثری برداشت؛ البته ناگفته نماند که دستیابی به این مهم و اتصال اطلاعات و داده های خودروها به سامانه کارت هوشمند، نیازمند همكاری بین دستگاهی و ایجاد یکسری زیرساخت هاست.

پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا(راهور) اعلام کرده است که بزودی پلاک سوم به خودروهای ایران اضافه می شود. با توجه به اینکه اجرای این طرح، نیازمند تامین بودجه از طرف دولت است، از این رو با اخذ اعتبارات و برنامه ریزی های لازم، طرح مورد اشاره در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد. مضاف بر آنکه اجرای این طرح، مزایای قابل توجهی برای به صفر رساندن اشتباهات درباره جریمه های رانندگی نیز خواهد داشت. همچنین برچسبی که قرار است در شیشه جلوی خودروها نصب شود، دارای اطلاعاتی چون شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک و کد واحد شماره گذاری است. پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد.به نظر می آید اجرای طرح پلاک سوم یا همان پلاک الکترونیکی بتواند اهداف مورد نظر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران را در حوزه کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق سوخت و کاهش هایی از این دست، محقق سازد و پلیس راهور نیز با در اختیار داشتن این تراشه اطلاعاتی الکترونیکی، در مسیر تحقق اهداف مورد نظر خود گام های عملی تری را برای خدمت رسانی به مردم بردارد.