
سوت استفاده از ظرفیت آموزش وپرورش برای بهینه سازی مصرف به صدا درآمد
آغاز ماراتن دانش آموزان همیـار گــاز
فاطمه دهقان: ورود به نیمه دوم سال و از راه رسیدن پاییز و سپس زمستان و افت دماکه هشدار آمدن روزهای سوزوسرما و اندیشه کردن برای مقابله با آن را می دهد؛ بر اساس همین فرهنگ دوراندیشی است که شرکت ملی گاز ایران، هر ساله تلاش کرده در مسیر فرهنگ سازی مصرف بهینه، همچنین مقابله با ناترازی گاز، اقدام های مؤثری را در اولویت قرار دهد که از جمله این تلاش ها، کمک گرفتن از دانش آموزان با عنوان همیارگاز است تا این سفیران، فرهنگ ایمنی و مصرف بهینه را در خانواده و سراسر کشور اشاعه دهند. امسال هم همچون سال های گذشته و پیش از شروع فصل سرما، طرح همیارگاز با رنگ و بوی جشنواره از سوی شرکت ملی گاز ایران در محورهای ارزش آفرینی گاز برای پیشرفت کشور و نیز مصرف بهینه با شعار «گاز برای همه نسل ها» به صورت سراسری کلید خورد. واکاوی در چگونگی برگزاری جشنواره همیارگاز، نحوه مشارکت و برگزاری آن، خبرنگار مشعل را بر آن داشت تا با سید حسن موسوی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت وگو کند که در ادامه می خوانید.
همیارگاز یکی از طرح های مهمی است که شرکت ملی گاز ایران آن را با هدف فرهنگ بهینه مصرف گاز و ترویج این فرهنگ ارزشمند از طریق سیستم دانش آموزی پیگیری می کند و تا این زمان دانش آموزان استان های آذربایجان غربی، تهران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، البرز، ایلام، کرمان و چهارمحال وبختیاری مشارکت چشمگیری در طرح همیارگاز داشته اند.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در ابتدا با تأکید بر اینکه رسالت اصلی شرکت ملی گاز ایران، پالایش، انتقال و توزیع پایدار و ایمن گاز است، اظهار کرد: همراه این محصولی که تقدیم مشترکان می شود، یادآوری نکات ایمنی ضروری است تا مصرف کننده، ریسک های استفاده از گاز را بداند و بر اساس آن، از نعمت گاز طبیعی به نحو درست استفاده کند و از خطرهای احتمالی دور بماند.
رفع ناترازی با افزایش تولید و مصرف بهینه
سیدحسن موسوی افزود: بیان نکات ایمنی امری است که هر ساله مطرح می شود، اما در سال جاری، بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مصرف بهینه را به عنوان یک رسالت فرهنگی در کنار مأموریت اصلی خود گنجاندیم تا گام های مؤثری در جهت مسئولیت اجتماعی و توزیع عادلانه این نعمت الهی به مشترکان برداریم. ضمن اینکه با شروع فصل سرد، میزان ناترازی گاز بیش ازپیش خود را نشان می دهد و مصرف در بخش های خانگی و غیر خانگی مانند صنایع عمده، نیروگاه ها و پتروشیمی ها افزایش پیدا می کند؛ درحالی که تولید ثابت است.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه مقابله با ناترازی نیازمند دو اقدام هم زمان افزایش تولید گاز و فرهنگ سازی مصرف گاز در میان همه مشترکان است، افزود: امسال، برای بحث فرهنگ سازی مصرف بهینه، 12 محور را تعریف کردیم که یکی از آنها استفاده از ظرفیت آموزش وپرورش به عنوان همیار گاز است که آثاری کوتاه مدت و بلندمدت به دنبال دارد.
وی ادامه داد: بحث همیارگاز موضوعی است که سال ها در شرکت ملی گاز ایران به عنوان یک رویکرد تعریف شده و همکاران ما در فصل سرد با مراجعه به مدارس، آموزش هایی در خصوص ایمنی و مصرف بهینه به دانش آموزان ارائه می کنند. امسال هم در ادامه همان تجربیات و تلاش ها، قرار شد این طرح در قالب جشنواره، برگزار و از طریق اهدای جوایز، مشارکتی را در دانش آموزان ایجاد کند تا آنان هم در کمپین فرهنگ سازی شریک باشند.
محورهای جشنواره
به گفته موسوی، محورهای این جشنواره، نقاشی، مقاله نویسی، داستان نویسی و کارهای گرافیکی است که دانش آموزان یک محور را انتخاب و تولیدات را برای شرکت های گاز استان خود ارسال می کنند. این فعالیت از اول مهر هم زمان با شروع مدارس کلید خورد و افتتاحیه هایی هم در استان های مختلف آغاز شده است که از طریق همکاران ما در روابط عمومی شرکت های تابعه گاز پیگیری و اطلاع رسانی می شود.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، درباره زمان ارسال آثار هم توضیح داد: پوستر جشنواره توزیع شده و از ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه، دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی می توانند آثار تولیدی در چهار محور ذکر شده را برای دبیرخانه این جشنواره که روابط عمومی هر استان است، ارسال کنند. پس از آن، ارزیابی و اهدای جوایز در سطح شهرستان آغاز می شود. آثار برگزیده در سطح استانی به رقابت می پردازند تا بهترین ها را انتخاب و در مراسمی تقدیر شود. سپس برترین های استان ها به شرکت ملی گاز ایران ارسال می شوند و در ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ در مراسمی با حضور معاون وزیر و مدیران شرکت ملی گاز، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
الزام حضور دانش آموزان پایه ششم در سامانه محتواهای گازی
موسوی در بخشی دیگر از این گفت وگو، از راه اندازی سامانه برخط با محتوای آموزش های استاندارد خبر داد و تشریح کرد: سال گذشته، یک شرکت دانش بنیان سامانه ای را در خصوص آموزش های مجازی طراحی و شرکت ملی گاز ایران هم از آن استفاده کرد و مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی توانستند با ورود به این سامانه، آموزش های لازم را در قالب کلیپ، فیلم و متن دریافت و ضمن شرکت در مسابقه نهایی جایزه دریافت کنند.
وی ادامه داد: امسال برابر با تجربیات گذشته، حضور در این سامانه را برای پایه ششم الزامی و برای سایر مقاطع اختیاری کردیم؛ پس تمامی دانش آموزان مقاطع ششم ابتدایی باید در این سامانه ثبت نام و در آزمون ها شرکت کنند. برای رونق حضور این دانش آموزان، یک طرح تشویقی برای معلمان در نظر گرفتیم؛ به این معنا که هر معلم به ازای معرفی دانش آموز، یک امتیازی می گیرد و در ازای آن هدیه ای دریافت می کند، ضمن اینکه دانش آموزان هم در ازای مشارکت بالا، به صورت ماهانه جایزه دریافت می کنند. با اجرای این کار، علاوه بر اینکه دیگر مراجعه همکاران ما به سطح مدارس نیاز نیست، استاندارد بودن محتواهای آموزشی هم دوچندان می شود.رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، تأکید کرد: برای هر دانش آموز پایه ششم که موفق به کسب امتیاز بالای سامانه شده است، یک گواهینامه عضویت در انجمن همیاران گاز صادر می شود.
ابزارهای دیگرفرهنگ سازی
موسوی در بخشی دیگر از این گفت وگو، به سایر فعالیت های شرکت ملی گاز ایران برای فرهنگ سازی مصرف اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت جراید مکتوب، خبرگزاری ها، رسانه ها و صداوسیما برای تولید پیوست رسانه ای جهت فرهنگ سازی، تولید محتواهای جذاب متناسب با هر گروه مخاطب و پلتفرم هر رسانه، استفاده از ظرفیت صداوسیما، تبلیغات محیطی در سطح شهر و مترو، شوراهای اداری در استان ها و شهرستان ها که با حضور مدیران عامل و رؤسای ادارات گاز می تواند فرهنگ سازی به مدیران دیگر انجام شود، استفاده از تریبون های نماز جمعه، بهره گیری از فضای مجازی و استفاده از همکاری سازمان های مردم نهاد و ارسال پیامک به مشترکان، از دیگر محورهای شرکت ملی گاز ایران برای بهینه سازی فرهنگ مصرف گاز است.وی با یادآوری اینکه در بخش تبلیغات شهری، به فرهنگ غنی ایرانی و تمثیل «کار امروز را به فردا مسپار» مراجعه کردیم و همین را الگو قرار داریم، تشریح کرد: شعار کمپین هم «هوادار انرژی» خواهد بود که در هشتگ ها هم # هوادار انرژی باش استفاده خواهد شد.