
پیگیری و اجرای ماد ه 26 قانون
براساس ماد ه 26 قانون اصلاح الگوی مصرف، کنترل مصرف سوخت صنایع و جریمه صنایع پرمصرف د ر سطح کشور نیز د ر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
د ر این زمینه تمامی مکاتبات مرتبط با وزارت نفت، نیرو، سازمان های ذی ربط و اعضای کارگروه ماد ه 11 و 26 به منظور اجرایی شد ن کامل این ماد ه و اخذ جرایم از واحد های صنعتی پرمصرف انجام شد ه و مکاتبه و تشکیل جلسات کارشناسی متعد د با سازمان ملی استاند ارد برای د ریافت گزارشات جامع و رسمی نتایج بازرسی انرژی صنایع موضوع ماد ه 25 قانون اصلاح الگوی مصرف صورت گرفته است.
گزارش های د ریافتی از سازمان ملی استاند ارد د ر خصوص نتایج بازرسی انرژی صنایع بارگذاری شد ه د ر سامانه انرژی و احتراق و سایر گزارشات مکتوب بررسی و میزان جرایم و صد ور گاربرگ های مربوط به تعد اد ی از واحد های صنعتی د ارای عد م انطباق برای ارائه به کارگروه ماد ه 26 محاسبه شد ه است وجرایم تعد اد ی از واحد های صنعتی د ر کارگروه ماد ه 26 و ابلاغ آن به شرکت ملی گاز ایران برای اخذ جرایم از واحد های د ارای عد م انطباق مورد تصویب قرار گرفته است.
اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماد ه 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و تشکیل جلسات کارگروه ماد ه 11 و 26 تهیه شد ه است.
پیگیری و اجرای ماد ه 15
اجرای ماد ه 15 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی نیز د ر د ولت سیزد هم از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مورد پیگیری قرار گرفته و د ر این زمینه فهرست بهترین الگوی مصرف سطوح انرژی بر وسایل و تجهیزات انرژی بر هید روکربوری د ر تمامی بخش های مصرف کنند ه انرژی (ساختمان، صنعت و حمل ونقل) د ر کارگروه ماد ه 11 با توجه به مفاد آیین نامه اجرایی ماد ه (15) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و اصلاحیه های آن و با د ر نظر گرفتن تبصره یک ماد ه 3 آیین نامه اجرایی ماد ه 15 تهیه شد ه است. د ر این زمینه از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، فهرست نهایی بهترین الگوی مصرف سطوح انرژی بر وسایل و تجهیزات انرژی بر هید روکربوری به وزیر نفت به منظور تصویب و ابلاغ به تمامی د ستگاه های اجرایی و ذی ربط و د رج د ر سامانه تد ارکات الکترونیک د ولت ارسال شد ه است.
فهرست نهایی بهترین الگوی مصرف سطوح انرژی بر وسایل و تجهیزات انرژی بر هید روکربوری مصوب از سوی وزیر نفت، به د بیر هیات د ولت برای ابلاغ به تمامی د ستگاه های اجرایی ذی ربط ارائه و همچنین متن پیشنهاد ی اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماد ه 15 قانون اصلاح الگوی مصرف به وزارت نفت برای انجام ارائه شد ه و پیگیری لازم صورت گرفته است.
استقرار سیستم مد یریت انرژی د ر صنعت نفت
پیگیری، مشاوره و نظارت استقرار مد یریت انرژی د ر واحد های عملیاتی و ستاد ی و شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت، تهیه و ابلاغ «د ستورالعمل اجرایی نحوه استقرار مد یریت انرژی مبتنی بر استاند ارد ایزو 50001 د ر واحد های ستاد ی و عملیاتی وزارت نفت»، الزام شرکت های اصلی زیرمجموعه وزارت نفت به تکمیل فرم فنی وضعیت مد یریت انرژی د ر واحد های صنعتی و استقرار کامل واحد های مد یریت انرژی از د یگر د ستاورد های واحد صنعت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به شمار می رود .
شرکت همچنین د ر این زمینه، تد وین آیین نامه اجرایی مواد 24 و 54 با هد ف استقرار مد یریت انرژی د ر صنایع بزرگ و بخش نیروگاهی نیز صورت گرفته است.
تد وین و ابلاغ حد اقل شرایط احراز گواهینامه صلاحیت مد یران پروژه استقرار سیستم مد یریت انرژی د ر صنعت نفت به مد یران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت و تد وین و به روزرسانی د وره های آموزشی و د ریافت کد مصوب از آموزش مرکزی نفت از د یگر گام های برد اشته شد ه د ر این زمینه است.
حمایت از طرح های بهینه سازی د ر قانون بود جه
حمایت از طرح های بهینه سازی مصرف انرژی د ر قالب بند «س» تبصره 1 قانون بود جه سال 1402 نیز د ر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پیگیری و د ر این خصوص مشارکت د ر تد وین د ستورالعمل ماد ه 7 آیین نامه اجرایی بند «س» از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت تهیه شد ه و گرد آوری طرح های بهینه سازی انرژی از شرکت های تابعه وزارت نفت نیز صورت گرفته است.
پیگیری اجرای طرح های تولید انرژی های تجد ید پذیر
بررسی و اعلام امکان تولید 25 هزار مگاوات برق بد ون مصرف سوخت با د ر نظر گرفتن احد اث واحد های بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی، انجام راهکارهای بهینه سازی بد ون هزینه و کم هزینه، احد اث نیروگاه های تجد ید پذیر و جایگزینی نیروگاه های فرسود ه د ر خصوص ذخیره سازی انرژی از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت د نبال شد ه است. د ر این مسیر توانسته از شورای اقتصاد مصوبه ای را برای برق د ار کرد ن چاه های آب کشاورزی بویژه از طریق انرژی های تجد ید پذیر اخذ کند .
ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست
همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هد ف تد وین د ستورالعمل اجرایی آیین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، نظام نامه ثبت، اند ازه گیری، راستی آزمایی و تایید صرفه جویی، کاهش تولید آلایند ه ها و انتشار گازهای گلخانه ای و د ستورالعمل تعیین د وره زمانی صد ور گواهی های صرفه جویی انرژی از گام های برد اشته شد ه د ر واحد محیط زیست شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.
د ر این مسیر د ستورالعمل های اند ازه گیری و صحه گذاری برای طرح های صرفه جویی انرژی د ر بخش ساختمان و صنایع منتخب را تد وین کرد ه است.
کارگروه د بیرخانه نهاد د ر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت د ر خصوص طرح های صرفه جویی گاز طبیعی مطابق با بند « ه» ماد ه 1 د ستورعمل اجرایی آیین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست را تشکیل د اد ه است. از د یگر گام های برد اشته شد ه د ر این زمینه می توان به انجام اقد امات لازم برای ایجاد ساختار د بیرخانه نهاد های تخصصی و فنی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست د ر شرکت، متناسب با وظایف محوله و ایفای نقش به عنوان عضو کارگروه نهاد های تخصصی و فنی بهینه سازی انرژی و محیط زیست شامل وزارت نفت، وزارت نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بود جه کشور، سازمان ملی استاند ارد و سازمان حفاظت از محیط زیست (به عنوان نمایند ه وزارت نفت) اشاره کرد .
استاند ارد های انجام یافته بخش ساختمان
د ر د ولت سیزد هم از سوی واحد صنعت و ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز اقد امات ارزند ه ای صورت گرفته که از آن جمله می توان به بخاري گازسوز د ود كش د ار، ساختمان هاي غيرمسكوني، ساختمان های مسكوني، بخاري گازسوز بد ون د ود كش، آبگرمكن فوري گازسوز، وسايل پخت وپز گازسوز خانگی و آبگرمكن گازسوز مخزن د ار اشاره کرد . د ر این موارد تعيين معيار مصرف انرژي و د ستورعمل برچسب انرژي لحاظ شد ه است.
طرح توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری
طرح توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری د ر تهران و هشت کلانشهر (طرح مترو) مطابق مصوبه شورای اقتصاد نیز از د یگر اقد امات صورت گرفته ذیل ماد ه 12 قانون رفع موانع تولید است. هد ف از آن، افزایش واگن های مورد استفاد ه د ر مترو به منظور بهبود و ارتقاي حمل ونقل مسافر د رون شهري، د ستيابي به اهد اف قانون «توسعه حمل ونقل عمومي و مد يريت مصرف سوخت»، کاهش مصرف سوخت و آلود گي هاي محيطي طبق ماد ه 12 قانون رفع وموانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور است.
د ر این طرح د و هزار واگن جد ید (یکهزار واگن د ر تهران و یکهزار واگن د ر سایر کلانشهرها) به ناوگان مترو اضافه خواهد شد . همچنین طول مد ت اجرای این طرح د ر تهران و کلانشهرها پنج سال (تا پایان سال 1400) و بازپرد اخت به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی د ر تهران 10 سال (تا پايان سال 1409) و د ر كلانشهرها 15 سال (تا پايان سال 1414) پس از شروع به كار واگن هاي جد يد پیش بینی شد ه است.
طرح نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومی د رون شهری
د ر طرح نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومی د رون شهری مصوبه شورای اقتصاد نیز تاکنون713 د ستگاه خود رو با سرمایه گذاری حد ود 42 میلیون د لار (د ر قالب تسهیلات صند وق توسعه) نوسازی شد ه است.
جایگزینی 85 هزار د ستگاه ناوگان د یزلی
طرح جایگزینی و نوسازی 85 هزار دستگاه ناوگان دیزلی برون شهری به تصویب شورای اقتصاد رسید ه است. د ر اجراي این مصوبــه صرفه جویی حاصل از جایگزینی 85هزار د ستگاه ناوگان فرسود ه د یزلی برون شهري شامل 20هزار د ستگاه کشند ه، 30 هزار د ستگاه کامیون 26-19 تن، چهارهزار د ستگاه کامیون
18-11 تن، هفت هزار د ستگاه کامیون 10-6 تن، 9 هزار د ستگاه اتوبوس د یزلی و 15 هزار د ستگاه مینی بوس د یزلی با انواع جد ید ، به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی حد اکثر طی هفت سال پرد اخت خواهد شد . سقف تعهد ات د ولت د ر این طرح 6199 میلیون د لار است.
با اجرای کامل طرح سالانه 1890 میلیون لیتر گازوییل معاد ل 11.7 میلیون بشکه نفت خام د ر مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد .
طرح توسعه حمل ونقل بار و مسافر از سوی راه آهن
از د یگر بند های ماد ه 12 قانون رفع موانع تولید، توسعه حمل ونقل بار و مسافر با راه آهن است. هد ف از آن افزایش تن کیلومتر و نفر کیلومتر از طریق تغییر شیوه حمل ونقل از جاد ه به ریل، كاهش مصرف سوخت و كاهش آلود گی های محيطي متناظر با جابه جايي بار و مسافر از طریق ریل است.
ناوگان ریلی د ر بخش های باری و مسافری و اجرای سرمایه گذاری های جد ید د ر جهت افزایش بهره وری و افزایش عملکرد شبکه راه آهن سرمایه گذاری د ر این طرح د ر د و بخش ناوگان (واگن باری، واگن مسافری و لکوموتیو) و زیرساخت (احد اث خطوط، ارتقای زیرساخت موجود ، برقی کرد ن خطوط، تراکبند ی خطوط پرترد د و...) گسترش خواهد یافت.
طرح اجرای سیستم پایش هوشمند ترد د ناوگان حمل ونقل د یزلی
طرح سیستم پایش هوشمند ترد د ناوگان حمل ونقل د یزلی برون شهری (سپهتن) با هد ف اعمال مصوبه شوراي اقتصاد اجرا شد ه است. د امنه کاربرد این طرح به 368 هزار ناوگان د یزلی برون شهری که به ترتیب 350 هزار د ستگاه حمل ونقل باری (کامیون) و 18 هزار د ستگاه حمل ونقل مسافری و باری (اتوبوس و کامیون) مربوط می شود .
هد ف از این طرح، مجهز کرد ن خود روها به سامانه پایش هوشمند ترد د ناوگان (سامانه سپهتن) و کنترل ترد د و سهمیه سوخت خود روهای باری و مسافری برون شهری عنوان شد ه است. د ر این طرح پس از تجهیز خود روها به سامانه سپهتن و ثبت اطلاعات پیمایش خود روها و رصد سهمیه خود روها، امکان تعیین سهمیه و تخصیص سوخت خود روها د ر بازه های زمانی کوچک تر (یک هفته ای یا حتی یکروزه) براساس پیمایش واقعی فراهم خواهد شد . زمان اجرای طرح سه سال و بازپرد اخت به سرمایه گذار به ازای صرفه جویی محقق شد ه، حد اکثر چهار سال است.
از د یگر اهد اف این طرح می توان به تخصیص سوخت نفتگاز خود روها بر اساس بار و پیمایش، ایمن سازی ترد د ناوگان برون شهری، روان سازی و مد یریت هوشمند ترد د خود روها، مد یریت مصرف سوخت و کاهش انتشار د ی اکسید کربن اشاره کرد .
سامانه یکپارچه پایش عملکرد ناوگان حمل ونقل بار و مسافر
د ر طرح سامانه یکپارچه پایش عملکرد ناوگان حمل ونقل بار و مسافر د رون شهری(سیپاد ) تجهیز 325 هزار ناوگان د رون شهری از این تعداد 62 هزار و 550 دستگاه ناوگان مسافری و262 هزار و 450دستگاه ناوگان باری به سیستم د رون خود رویی سیپاد و ارسال اطلاعات مربوط به پیمایش خود رو به سامانه سیپاد به صورت هوشمند و یکپارچه همراه با کنترل برخط ترد د ناوگان د ید ه شد ه است. زمان اجرای طرح سه سال و بازپرد اخت به سرمایه گذار به ازای صرفه جویی محقق شد ه، حد اکثر یک سال پس از نصب سامانه خواهد بود .
هد ف از طرح، مجهز کرد ن خود روها به سامانه سیپاد و کنترل ترد د و سهمیه سوخت خود روهای باری و مسافری د رون شهری است. د ر این طرح پس از تجهیز خود روها به سامانه سیپاد و ثبت اطلاعات پیمایش خود روها، امکان تعیین سهمیه و تخصیص سوخت خود روها د ر بازه های زمانی کوچک تر (یک هفته ای یا حتی یکروزه) براساس پیمایش واقعی فراهم خواهد شد .
از د یگر اهد اف این طرح می توان به تخصیص سوخت نفتگاز خود روها بر اساس بار و پیمایش، ایمن سازی ترد د ناوگان د رون شهری، روان سازی و مد یریت هوشمند ترد د خود روها، مد یریت مصرف سوخت و کاهش انتشار د ی اکسید کربن اشاره کرد .