مرور رویدادها، فعالیت ها و دستاوردهای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در سالی که گذشت

توزیع روزانه 113 میلیون لیتر بنزین

مشعل   یک سال دیگر هم با فراز و نشیب های بسیار و مشقت های کاری به پایان رسید. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان سکاندار عرصه سوخت رسانی در کشور چالش ها و مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشت و توانست با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان زحمتکش خود همانند سال های گذشته در مسیر پیشتازی قدم بگذارد. از سوخت رسانی در تمام ایام سال گرفته تا برنامه ریزی برای ذخیره سازی فراورده های نفتی در مخازن و انتقال آنها به مبادی مصرف از نمونه فعالیت هایی است که این شرکت به عنوان یکی از مهم ترین زیربخش های اصلی مجموعه پالایشی کشور به عهده دارد؛ البته شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز به عنوان زیرمجموعه صنعت پالایش و بازوی اجرایی این شرکت در یک سال اخیر فعالیت های قابل توجهی را عملیاتی کرده است

بارها از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به عنوان ویترین صنعت نفت نام برده شده است؛ شرکتی که با بهره گیری از توان عملیاتی بالا در 37 منطقه کشور توانسته است زنجیره تامین و توزیع سوخت را به نحو مطلوب هدایت و راهبری کند. اکنون یک سال دیگر هم گذشت و به این مناسبت، اهم اقدام ها و فعالیت های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران و شرکت های تابعه آن طی سال 1402 در گزارش «مشعل» گردآوری شده است که از نگاهتان می گذرد.

توزیع سوخت نوروزی

مهم ترین فعالیت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران و شرکت های زیرمجموعه، تامین سوخت در تمامی ایام سال است به ویژه آنکه این دغدغه و حساسیت سوخت رسانی در برهه هایی از زمان مانند ایام نوروز به اوج  می رسد. براساس آمارهای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، از روز یکم تا سیزدهم فروردین ماه 1402 به طور میانگین ۱۱۳میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین توزیع شده و بنابر آمارها، میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در ایام نوروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1401) با رشد مصرفی معادل 6/5 درصد روبه رو بوده است. ناترازی تولید و مصرف بنزین که به ویژه در سال های اخیر با فروکش کردن ویروس کرونا روند فزاینده ای به خود گرفته، بسیار جدی است. مدیریت مصرف در ایام پایانی اسفندماه جاری و ایام نوروز سال 1403 باید به جد مورد توجه و تاکید قرار گیرد که اگر چنین نشود، به یقین برای تامین بنزین با چالش ها و مشکلات فراوان رو به رو خواهیم شد.

سامان دهی کارت های سوخت

البته ناترازی تولید ومصرف بنزین و روند افزایشی مصرف، مسئولان را بر آن داشت تا سناریوی جدیدی را تعریف و اجرا کنند. به همین منظور طرح سامان دهی وضع کارت های سوخت آزاد موجود در جایگاه ها با هدف بهبود نظام توزیع سوخت در دستور کار قرار گرفت و متعاقب آن تمامی مجاری عرضه ملزم شدند تا نسبت به توزیع سوخت مورد نیاز خودروها آنهم با کارت سوخت شخصی اقدام کنند. مسئولان حوزه مدیریت سوخت، دلیل انجام این کار را نظارت بهتر مدیریت مصرف بهینه بنزین و پیشگیری عرضه خارج از شبکه مجاز سوخت اعلام کرده اند. با آغاز طرح سامان دهی کارت های اضطراری موجود در جایگاه های عرضه سوخت در سطح کشور، به تعداد هر سکو یک یا دو کارت سوخت اضطراری و یک قطعه به سکوی موتورسیکلت در جایگاه ها برای ارائه خدمات به شهروندانی که کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند یا به دلایلی همراه ندارند، موجود است.

 بنابرآمارهای اعلامی تا پیش از اجرای این طرح، 46 درصد سوختگیری با بنزین1500تومانی با کارت های شخصی و54 درصد سوختگیری بنزین به قیمت سه هزارتومان هم با کارت سوخت جایگاه داران انجام می شود؛ ازسوی دیگر، جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران، تکلیف قانونی است که در قانون بودجه سال 1402 به آن اشاره شده است. بی شک با اجرای این طرح، بخش عمده ای ازاهداف تعیین شده محقق خواهد شد. سامان دهی کارت های سوخت مجاری عرضه نیازمند همت و همکاری بین دستگاهی، مردم و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است و شرکت پخش نیز نظارت و پایش لازم را به منظور به سرانجام رساندن موفقیت آمیز این طرح انجام داده است که خوشبختانه با وجود گذشت چند ماه از اجرای این طرح، نتایج آن قابل توجه بوده و همکاری لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است.

توزیع عادلانه سوخت با سپهتن

امضای تفاهم نامه چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده ای (سپهتن) میان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، از دیگر رخدادهای حوزه پخش فراورده های نفتی بود که اردیبهشت ماه 1402 بود هدف از اجرای این تفاهم نامه که به منظور مدیریت مصرف سوخت، مدیریت هوشمند ترافیک و ایمنی جاده ها و اختصاص سهمیه سوخت به ناوگان حمل ونقل بین جاده ای براساس پیمایش است، در مرحله نخست این طرح تنها برای ناوگان حمل ونقل برون شهری اجرایی خواهد شد. طبق مصوبه سال ۹۳ شورای اقتصاد، امسال باید ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و مسافر بین جاده ای به این سامانه متصل شوند. مجری این طرح سازمان راهداری است و سرمایه گذار این پروژه برای تجهیز جاده ها به دوربین های نظارتی بخش خصوصی خواهد بود که از طریق برگزاری مناقصه مجری طرح انتخاب خواهد شد و منابع مالی آن از محل صرفه جویی سوخت با اجرای این طرح تامین خواهد شد.حدود ۳۶۸ هزار دستگاه خودرو سنگین فعال در ناوگان حمل ونقل برون شهری به این سامانه متصل شده و تحت نظارت و پایش هوشمند چندجانبه این طرح قرار خواهند گرفت. با اجرایی شدن طرح سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده ای (سپهتن)، افزون بر مدیریت مصرف سوخت، توزیع سوخت ناوگان برون شهری به سمت عدالت محوری حرکت می کند و سبب رضایتمندی مالکان خواهد شد. پیاده سازی اولیه این طرح در سال ۱۳۹۴، صرفه جویی ۱۰ درصدی در طول بازه زمانی یک ساله در مصرف سوخت بخش حمل ونقل جاده ای را به همراه داشت.