عملیات پراسترس

 رضا خوارزمی، رئیس واحد مخازن و بارگیری شناور کوروش اطلاعات تخصصی از صفر تا صد فرایند صادرات را برایمان توضیح می دهد و می گوید: زمانی که قرار است نفت را بارگیری کنیم، به قدری استرس داریم که حد ندارد. چون همه این عملیات روی دریا انجام می شود؛ شناور ثابت نیست و در آن واحد، با جریان باد وآب مواجهیم؛ بنابراین، دقتی دوچندان نیاز است، زیرا هنگام بارگیری ممکن است ناگهان شناور با حرکات غیرقابل پیش بینی مواجه شود، اینجاست که تجربه به کمک نیروها می آید و مسئول عملیات در کوتاه ترین زمان، تصمیم درست را می گیرد تا عملیات بارگیری در نهایت سلامت انجام شود؛ مدت زمان انجام این کار از 17 تا 48 ساعت متغیر است.

در این بازه زمانی، شیفت ها و تعداد نفرات به شکل فشرده تقسیم می شوند. تمام نفرات واحد مخازن بارگیری و تعدادی از واحد تعمیرات و دیگر بخش ها درگیر هستند تا اتصال هوز صادراتی به تانکر انجام شود. در تمام فرایند، به گفته خوارزمی، با اینکه بیشترین فشار روی کارکنان بخش بارگیری مخازن است، اما حضور نفرات واحد یوتیلیتی و تعمیرات و حتی خدمات در فرآیند بارگیری تاثیرگذار و حیاتی است. یکی از کارکنان می گوید: گاهی اوقات در فاصله چند میلیمتری اتصال هستیم که با یک تکان همه چیز بهم می خورد، ضمن اینکه باید مراقب باشیم که هیچ ضربه ای به شناور وارد نشود. زمانی که این اتفاق می افتد، همه چیز نفس گیر می شود. اینجاست که تجربه کاپیتان شناور نمایان می شود.

تقابل آب و باد

 ارغش، مدیر منطقه کیش می گوید: اگر مهارت کاپیتان کریمی یا اکبری نبود، اینقدر با خیال راحت درباره انتقال نفت از شناور به کشتی های دریافت کننده نفت صحبت نمی کردیم.

کاپیتان حمیدرضا کریمی که هدایت کشتی هایی که قرار است نفت را از پایانه صادراتی تحویل بگیرند، به عهده دارد، می گوید: ماموریت ما از زمانی که کشتی ها به سمت لنگرگاه می آیند و بارگیری را انجام می دهند، شروع می شود و تا وقتی که کشتی صادراتی از شناور جدا می شود، ادامه می یابد.

برای انجام عملیات پهلوگیری کشتی ها به پایانه از 4 تا 5 یدک کش استفاده می شود. معمولا در زمان عملیات همه آماده باش هستند. کار بسیار تخصصی است و همکاران عملیات دریایی درگیر هستند و شیفت ها پس از بسته شدن تانکر، بسته به حجم محموله های نفتی تقسیم می شود؛ این عملیات گاه تا 35 ساعت هم به طول می انجامد. کاپیتان می گوید: کارمان بدون وقفه است و نباید معطلی داشته باشیم.

کاپیتان که راهبری 27 محموله نفتی را در کوروش به عهده داشته است، می گوید: پایلوت در تقابل باد و آب است. گاهی وقت ها با یک جریان مواجه هستید و می دانید که باید در مقابل باد باشید، اما وقتی که باد می چرخد، شما جریان آب را هم دارید و اینجاست که باید بین باد و آب تعادل ایجاد کنید. این کار تلاش مضاعفی را می طلبد که با کمک یدک کش ها این کار انجام می شود.

ایمنی در سطح بین المللی

رعایت الزام های  اچ اس ای و ایمنی از اولویت های ضروری در شناور فرآورشی کوروش است. این موضوع را در همان بدو ورود به آن متوجه می شویم که رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) نکات ایمنی را که باید در مدت اقامتمان در پایانه رعایت کنیم، به ما آموزش می دهد و می گوید که هنگام خطر باید چه کاری انجام دهیم. علاوه بر ما به عنوان تازه واردهای این شناور، تمامی کارکنان همراه هم در هر رفت و برگشت بعد از دوران رست(استراحت) باید دوره ایمنی را بگذرانند. این شناور در فواصل کوتاه هفتگی هم برای آمادگی کامل در شرایط اضطراری، مانورهای ایمنی برگزار می کند. در زمان حضورمان در شناور کوروش، یک مانور آمادگی در شرایط اضطرار برگزار شد. یکباره صدای آژیر خطر به صدا درمی آید و نفرات در کمتر از 5  دقیقه در محل مشخص شده برای موارد اضطراری حاضر می شوند و ما هم در این مانور شرکت می کنیم.

جانشین شناور فرآورشی کوروش در این زمینه می گوید: معمولا به دلیل رعایت شرایط ایمنی خیلی کم در رویارویی با خطر هستیم؛ بنابراین همه چیز به قدری اینجا عادی می شود که دیگر گمان نمی کنیم شاید روزی دچار حادثه شویم و باید برای این شرایط آماده باشیم، اما اگر دچار این روزمرگی شویم، آمادگی خود را برای مقابله با شرایط بحرانی از دست می دهیم و دقیقا از همین جاست که ضربه می خوریم برای اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی کند.

شادمان می گوید: آموزش ایمنی اینجا به صورت مستمر انجام می شود؛ برای هیچ فرد و مقام و مسئولی هم استثنا قائل نیستیم، همه باید در این دوره ها شرکت کنند. این فرایند را آنقدر تکرار می کنیم که همه چیز ملکه ذهن مان شود. او می گوید: ما سعی کردیم در محدوده استاندارد کشور باقی نمانیم و در سطح بین الملل باشیم.