از تعریض باند فرودگاه تا میدان تره بار

دراین سال ها پروژه های زیادی از سوی عملیات عمومی درجزیره خارگ اجرایی شده است که از جمله آنها می توان به پروژه مخازن آب بتنی برای تامین آب جزیره،اجرای جاده کمربنی اطراف جزیره که تاکنون دو بخش آن به بهره برداری رسیده است، تعریض و تطویل باند فرودگاه جزیره خارگ از800 متر اولیه به دوهزارمترکنونی و تلاش برای توسعه بیشتر آن و سالن فرودگاه در فازهای بعدی، همچنین اجرای اسکله مسافربری، اجرای بازارچه ماهیگیران، اجرای ساختمان بهزیستی خارگ، اجرای پروژه میدان تره بار خارگ، پروژه المان شهدای گمنام و... اشاره کرد. بخش هایی از این خدمات درهمکاری با دیگر ارگان ها اجرایی شده و بخش های دیگر را عملیات عمومی تامین اعتبار و اجرا کرده است.

کنترل جمعیت موش ها و مارها با کلاغ هاست

داریوش اسدی، مدیر اچ اس ای ارشد در عملیات عمومی به اقدام هایی که برای آهوان جزیره خارگ در این سال ها صورت گرفته است، پرداخت و گفت: در این سال ها کمترین آسیب و بیماری به جمعیت آهوان جزیره وارد شده است. پس از آن که در سال 85 نوعی اپیدمی درمیان آهوان موجب تلف شدن جمعیت زیادی از آنها شد، موضوع بیماری مشترک بین آهوان و دام های جزیره پیگیری ومشخص شد بیماری مشترک با گوسفندان و بزها عامل این بیماری بوده و پس ازآن عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی گوسفندان و بزها را ازجزیره خارج کرد و نگهداری دام در جزیره ممنوع شد.  وی افزود: درحال حاضرعلوفه مورد نیاز آهوان را شرکت نفت فلات قاره ایران با همکاری محیط زیست همسو با مسئولیت اجتماعی خود خریداری کرده است وعملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران نیز حمل آنها را انجام می دهد.  وی با بیان اینکه آهوان در این جزیره نفتی شرایط ایده آلی ندارند، اما درچند دهه دهه گذشته، خود را با شرایط منطقه وفق داده اند، گفت: افزون برتالاب های طبیعی، سه آبشخور برای آهوان ایجاد شده است. در داخل جزیره خارگ محدوده ای به عنوان محل زیست و تولید مثل آهوان مشخص شده و آبشخورها و علوفه ها هم بیشتر درهمین محدوده قرار دارد. آبشخورها عموما از آبهای زیرزمینی یا بارش های فصلی پر می شوند و از آبان ماه تا تیرماه هرسال پرآب هستند و پس ازآن هم با مخازنی که جانمایی شده است، آبرسانی به آنها انجام می شود.  اسدی درمورد جمعیت پرندگان جزیره خارگ هم گفت: پیش ترسازمان محیط زیست اعلام کرد که حدود 83 نوع پرنده دائمی و مهاجر درجزیره خارگ شناسایی شده و پرنده اصلی که بیش از همه به چشم می آید، کلاغ هندی است. کلاغ های جزیره خارگ نقش زیادی در اکوسیستم آن دارند. به واسطه کشتی ها و نفتکش هایی که در اسکله پهلو می گیرند، موش ها از طریق طناب های کشتی وارد جزیره می شوند، همچنین تعداد مارها در سطح جزیره زیاد است و این کلاغ ها نقش قابل توجهی درکنترل جمعیت موش ها و مارها دارند.

کمپوست های تولیدی در جزیره مصرف می شوند

ابوالفضل کرمی، سرپرست سایت بازیافت جزیره خارگ هم درگفت وگو با خبرنگار «مشعل» با اشاره به فعالیت رسمی سایت پسماند از سال 96 افزود: تا پیش از راه اندازی رسمی جمع آوری زباله های جزیره، جمع آوری و تا حدی تفکیک زباله ها درهمین بخش انجام می شد، اما درسال 96 با راه اندازی رسمی این مجموعه زباله های شهری و شرکتی جمع آوری و ساماندهی می شوند.  وی با اذعان به اینکه میزان تولید زباله و پلاستیک در بخش شرکتی قابل توجه است و روند تفکیک زباله از مبدا هم کامل اجرایی نمی شود، افزود: نسبت به جمعیت حجم زباله خشک و تر زیاد است و روزانه 12 تا 15 تن زباله وارد سایت پسماند می شود که بیشتر آن مربوط به شرکت های نفتی است.  کرمی با اعلام اینکه تجهیزات این واحد نیاز به نوسازی و تکمیل دارند، گفت: یکی از نقاله های اصلی با مشکل مواجه شده و هر بار که متوقف می شود، بخش زیادی از پسماندها روی زمین باقی می ماند. در هر نوبت کاری حدود 40 نیروی پیمانکاری و شرکتی حضور دارند که مستقیما با زباله ها در ارتباط هستند.  سرپرست سایت بازیافت جزیره خارگ با بیان اینکه زباله های صنعتی وارد این سایت نمی شوند و زباله های خشک پس از قالب گیری می شوند و در دوره های زمانی مشخص از خارگ خارج می شوند، افزود: جا به جایی زباله از جزیره متناسب با شرایط جوی است و هر ماه 6 تا 7 سرویس منتقل می شوند.  کرمی در ادامه با اعلام اینکه کود کمپوست تولیدی شرکت های نفتی در داخل جزیره خریداری و مصرف می شود، افزود: زباله های تر تبدیل به کمپوست شده و در محلی پشته گذاری و هوادهی می شوند و هر 4 تا 6 ماه آماده مصرف می شوند.

آنچه مردم بومی  جزیره خارک گفتند

آنچه نفت و مردم بومی را برای سالیان طولانی درکنارهم ماندگارکرده، میزان توجه صنعت نفت به نیازهای ساکنان جزیره خارگ بوده است. ساکنان بومی جزیره خارگ از دهه ها قبل چه در روزهای سخت و پرخطر جنگ تحمیلی و چه سال های پس از آن، با انواع محدودیت و محرومیت کنار آمده و دراین جزیره به عنوان گوشه ای از خاکشان باقی مانده اند. بی شک، حضور و زندگی بومیان در این جزیره تاکیدی جدی بر مالکیت و حاکمیت در این جزیره و خلیج فارس است. به همین دلیل است که میزان رضایت این ساکنان بومی اهمیت زیادی دارد. اگرچه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران از ابتدای دهه 80 در این جزیره فعالیت داشته، اما خدماتی که درچند ساله اخیربه نتیجه رسیده از نگاه ساکنان، قابل توجه بوده است. محمد جعفر پورقصاب، ماهی فروش قدیمی دربازارچه ماهی فروشان می گوید: ازسال 59 در خارگ ساکن بوده است و همراه با پدرش از قدیم برای شرکت نفت گوشت می آورده اند و بعد هم کم کم ساکن جزیره شده اند.

او به اقدام هایی که عملیات عمومی در این سال ها انجام داده اشاره کرد و گفت: بسیاری از این اقدام ها مانند همین بازارچه ماهی فروش ها یا تره بار خوب بوده، اما کار را دست شهرداری داده اند و شهرداری هم چون درآمدی ندارد، از مردم پول می گیرد.

وی با اشاره به احداث بازارچه ماهی فروشان جزیره خارگ و مزایای آن گفت: مغازه ها یکجا جمع شده اند و مشتری برای مراجعه شرایط بهتری دارد.

این ساکن جزیره خارگ با بیان اینکه عملیات عمومی کارهای خوبی برای مردم انجام می دهد، به تسهیلات موجود برای تردد دریایی و هوایی اشاره کرد و گفت: مراحل اداری این تسهیلات زیاد، اما در کل برای مردم خوب است. امکاناتی که برای مردم ایجاد شده یا در شهر ایجاد کرده اند، با آنچه که باید باشد فاصله دارد، اما همین تلاش هم خوب است.

این ماهی فروش در جزیره خارگ با بیان اینکه مردم بومی خارگ شرایط سخت زیادی را در این سال ها تحمل کرده اند، اما به همان اندازه در رفاه و آسایش نیستند، افزود: در مقایسه با سایر مناطق نفتی و گازی مثل جم، امکانات شهری و رفاهی خارگ  کمتر است. شهرداری هم درآمدی ندارد تا با عوارضی که می گیرد، کاری کند.

او از مسئولان اجرایی خواست تا برای امر تردد دریایی و هوایی به خصوص در روزهایی که دریاخرابی وجود دارد، تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

ماشاالله بیعی، در فلکه اصلی و کوچک جزیره خارگ مغازه لوازم الکترونیکی دارد. او متولد خارگ است و 60 سالی می شود که ساکن این جزیره است و از نزدیک شرایط دوره های زمانی مختلف را دیده است. او می گوید امکانات و خدماتی که امروز وجود دارد، نسبت به گذشته بسیار متحول شده است. او می افزاید: برخی خدمات مثل تسهیلاتی که برای رفت و آمد دریایی و هوایی، حمل مصالح ساختمانی، ساخت خانه برای مردم بومی و ... انجام شده قبلا وجود نداشت.

وی با اشاره به کشتی هایی که روزانه از جزیره خارگ به گناوه و بوشهر و برعکس سرویس دارند، افزود: مردم بومی از یارانه بلیت این مسیر دریایی استفاده می کنند و تخفیفاتی وجود دارد که کمک بزرگی برای مردم است. برای پرواز هم کل پروازها تخفیف از 50 درصد هم بیشتر شده و هر خانواده بیشتر از دو بار در سال می توانند استفاده کنند.

آقای بیعی با تاکید بر اینکه مردم بومی جزیره خارگ چیز زیادی نمی خواهند و خواسته هایشان در حد امکانات رفاهی اولیه است، افزود: ایجاد میدان تره بار و بازارچه ماهی فروشان اقدام خوبی بوده اما باید روی مدیریت این مجموعه از سوی شهرداری هم نظارت شود.

وی با بیان اینکه این امکانات می تواند بهتر شود چون همدلی خوبی میان مسئولان وجود دارد، افزود: ما شاهد هستیم که نیازهای مردم در اولویت قرار گرفته است. مدیران اجرایی جزیره از اهالی بومی هستند که شناخت آنها از مشکلات تاثیر زیادی در رفع آنها داشته است.

حسین رنجبر، یکی از بومی های قدیمی جزیره خارگ است که از 60 سال قبل در این جزیره به دنیا آمده و زندگی می کند و یک پارچه فروشی قدیمی در فلکه اصلی جزیره دارد. او از امکان تخفیف برای پرواز و کشتی استفاده کرده و از این شرایط ابراز رضایت می کند و می گوید: این خدمات برای مردم بومی جزیره که عموما از اقشار ضعیف هستند، کمک زیادی است و حتی برای برخی افراد که بضاعت ندارند، رایگان محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه عملیات عمومی در بسیاری از مناسبت های عمومی و جشن ها و اعیاد و عزاداری ها و یا سالگرد شهدا پیشتاز است و برنامه های فرهنگی و حمایتی دارد، افزود: یکی از اقدام های خوب این بوده که برای بیماران خاص که نیاز به اعزام فوری دارند، امداد هوایی و اورژانسی در نظر گرفته اند که من شخصا از این خدمات استفاده کردم و رضایت دارم.

بومیان خارگ، از خدماتی که صنعت نفت به ویژه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران طی سال ها به آنها ارائه کرده است، رضایت دارند، زیرا درجزیره ای دور واحاطه شده از آب این خدمات به آنها داده می شود. از سوی دیگرهمه بخش های صنعت نفت نیزعمل به مسئولیت اجتماعی را سرلوحه کارخود قرار داده اند و آن را عاملی برای عمیق تر شدن تعامل با جامعه ای می دانند که همه تلاش ها در جهت رشد و ترقی آنها و افزایش این میزان رضایت جامعه محلی است.