![](media/image/2023/09/0-0/12906.jpg)
سامانه ای برای ناوگان خارجی
وی به موضوع ترانزیت و به موازات آن عرضه گازوییل به ناوگان خارجی اشاره و بیان کرد: كشور ما به دليل موقعيتي كه در منطقه دارد، ميتواند يك مسير خوب برای عبور كالا همچون راه ابريشم باشد. ضمن اينكه واردات و صادرات به كشور، از طريق كشورهاي همسايه، ظرفيت خوبی را براي بازرگانی ما به همراه دارد. در مذاكرات وزارت امور خارجه با مقامات كشورهای همسايه، همواره بر تسهيل در تامين و تحويل سوخت ناوگان خارجی تاكيد مي شد. در شرايط گذشته، ناوگان های خارجی که از مرز وارد کشور می شدند، برای دریافت سوخت مورد نیاز خود باید از کارت اضطراری جایگاه ها استفاده می کردند که در برخی مواقع همکاری های لازم در جايگاه ها صورت نمی پذیرفت و گاه چالش هایی را براي ناوگان خارجي به همراه داشت.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ادامه داد: به همین دلیل سامانه ای مشترک با سازمان راهداری طراحی و راه اندازی و به صورت پایلوت در مرزهای ورودی کشور به مورد اجرا گذاشته شد که نتایج موفقیت آمیزی به دنبال داشت و حتي موجب شد پيشنهاداتی از كشورهای همسايه برای جايگزينی انتقال كالا از مرزهای زمينی به جای عبور از درياي خزر واصل شود كه باعث افزايش ارز آوری خواهد شد.
صادقی خاطر نشان کرد: روال کار به این صورت است که ناوگان خارجی در هنگام ورود به كشور بر حسب ميزان مسيری كه مقرر است در كشور تردد کند برحسب رفتار متقابل، ما به التفاوت قيمت گازوییل با سوخت آزاد داخل كشور را، به صورت ارزی به سازمان راهداری پرداخت کند و يك كارت سوخت موقت گازوییل در اختیار ناوگان قرار داده می شود و می تواند در تمام جایگاه های مسير با اين کارت، همانند ناوگان داخلي سوخت گیری کند، سهميه تخصيص شده يكجا قابل برداشت نيست و راننده در هنگام خروج از مرز باید کارت سوخت گازوییل را تحویل سازمان راهداری مستقر در مرز بدهد.
راه اندازی کارگاه های محلی
وی با اشاره به راه اندازی کارگاه های محلی برای تعمیر خرابی قطعات موجود در جایگاه های عرضه سوخت عنوان کرد: تعمیرات تمامی دستگاه های کارتخوان در صورت خرابی به کارگاه های مستقر در تهران ارجاع داده می شد، فرایند زمان بری بود، ضمن آنکه هزینه خرابی دستگاه ها را هم افزایش می داد. مناطق دستگاه ها را با وسیله نقلیه برای تعمیر به تهران ارسال می کردند و پس از بررسی علل خرابی و انجام کارهای تعمیراتی دوباره دستگاه ها بسته بندی شده و با همان وسیله نقلیه به شهر مربوطه ارجاع داده می شد. مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران یادآور شد: بنابراین تصمیم بر این شد تا در استان های متقاضی کارگاه هایی راه اندازی شده و موضوع تعمیرات و نگهداشت دستگاه های کارتخوان ازسوی این کارگاه ها دنبال شود. هرمزگان، کرمان، اصفهان، شیراز، آذربایجان غربی و شرقی، اهواز، گیلان و سبزوار کارگاه های تعمیراتی راه اندازی و دستگاه ها در همان محل تعمیر می شوند. صادقی افزود: با این شیوه تعمیرات دستگاه های کارتخوان که تا پیش از این در انحصار کارگاه های مستقر در تهران بود، اکنون به دیگر شهرها نیز تسری پیدا کرد و این اختیار به خود مناطق تفویض شد.
جی تی اس؛ سامانه ای برای مجاری عرضه
وی در ادامه یکی از دستاوردهای مهم سامانه هوشمند سوخت و بویژه جایگاه داران را بهره مندی از قابلیت های نرم افزار جی تی اس دانست و اعلام کرد: سامانه جی تی اس راه اندازی و توسعه داده شد تا در بستر آن جایگاه داران در صورت خرابی نازل ها و دیگر دستگاه های خود بتوانند در هر ساعت از شبانه روز اعلام خرابی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن نیز اقدام های مقتضی در زمینه رفع مشکل جایگاه داران انجام شود. مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: این سامانه حدود 7 ماهی است که راه اندازی شده و با توجه به دسترسی که در اختیار هر یک ازجایگاه داران قرار داده شده است، بسهولت می توانند وارد سامانه شده و نسبت به ثبت مشکل خود اقدام کرده و مراحل رسیدگی به درخواست خود را به صورت برخط رهگیری کنند. نحوه کار با سامانه جی تی اس به این صورت است که به محض ثبت درخواست برای خرابی دستگاه ها، تکنیسین مربوطه در محل حاضر شده و مشکل ایجاد شده بررسی و برطرف خواهد شد. صادقی تصریح کرد: نکته قابل توجه در ارتباط با سامانه جی تی اس این است که به گونه ای طراحی شده که امکان دسترسی تمامی مدیران به این سامانه وجود دارد و اینکه ما در گذشته آمار و ارقام درستی در مورد قطعات موجود در جایگاه ها نداشتیم که دسترسی به این قابلیت را هم در بستر سامانه جی تی اس فراهم کردیم. به این منوال که تمام اطلاعات مورد نیازی که از یک جایگاه باید داشته باشیم، از تعداد نازل ها گرفته تا همه قطعات موجود در مجاری عرضه سوخت، به طور کلی در بستر این سامانه قابل دسترسی است و همه جایگاه ها لحظه به لحظه رصد و پایش می شود.
به صفر رسیدن تعداد کارتهای سوخت در انتظار تولید
وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 4 میلیون کارت هوشمند سوخت برای متقاضیان صادر شد و امسال این میزان صدور تاکنون به رقمی در حدود 2 میلیون کارت رسیده است، گفت: با این اوصاف می توانیم بگوییم که تعداد کارتهای هوشمند سوخت در انتظار تولید به مرز صفر رسیده است. مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بیان کرد: اینکه گاها ازسوی مردم عنوان می شود که چرا فرایند صدور کارت هوشمند سوخت زمان بر است؟ باید به این نکته اشاره کنم، یکی از بزرگترین آرزوهای مجموعه مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به حداقل رساندن زمان صدور کارت های هوشمند سوخت است. امیدواریم با توجه به تعاملاتی که با پلیس راهور انجام شده است، این فرایند به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند و هموطنان ما بتوانند در مدت زمان کوتاهی کارت سوخت خود را دریافت کنند. دراین میان یکسری اطلاعات خودروها و مالکان در اختیار پلیس راهور است که تولید و تحویل سریع کارت هوشمند سوخت به مالیکن منوط به تسهیل در دسترسی سامانه هوشمند سوخت به اطلاعات مذکور بوده و امید است در آینده نزدیک و با رایزنی های انجام شده، موانع موجود در این راه برداشته شود. صادقی اظهار کرد: متاسفانه مردم ما همه این مسائل و مشکلات را از سمت شرکت پخش می بینند، در حالی که این شرکت صرفا متولی صدور کارت هوشمند سوخت است و سایر دستگاه ها و سازمان های اجرایی نیز در این زمینه دخیل هستند و آنان نیز باید در زمینه دیرکرد تولید کارت هوشمند سوخت پاسخگو باشند. وی افزود: البته ناگفته نماند که بتازگی فرایندی را با نام صدور آنی کارت هوشمند سوخت طراحی کردیم که هدف اصلی آن صدور کارت هوشمند سوخت در کوتاه ترین زمان بود. به این شیوه که مردم با مراجعه به نزدیک ترین دفتر خدمات مشترکین و ارائه مدارک هویتی مالک و خودرو، همان لحظه کارت را دریافت می کردند. این فرایند تدوین و الزامات آن نیز دیده شد. همچنین ساخت دستگاه های مورد نیاز هم در دستور کار قرار گرفت که طبعا عملیاتی شدن آن منوط به همکاری و تعامل دیگر سازمان های مرتبط بود که فعلا این طرح مسکوت باقیمانده است.
احیای کارت های باطله
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از احیای کارت های هوشمند سوخت باطله و بلاستفاده و برگرداندن مجدد آنها به چرخه حیات به عنوان کارت خام خبر داد و آن را راهکاری دانست که صرفه اقتصادی فراوانی به همراه دارد و گفت: در گذشته کارت های هوشمند سوخت نامعتبر و بلااستفاده داخل دستگاه های خردکن می رفت و بعد از امحا دور انداخته می شد؛ اما اکنون با روشهایی اطلاعات موجود روی این کارت ها پاک شده و کارتهای احیا شده دوباره در چرخه تولید قرار میگیرند.
صادقی بیان کرد: این اقدام در اصل نوعی مهندسی معکوس برای استفاده مجدد از کارت های هوشمند سوخت (از ابتدای چرخه تولید تا استفاده در جایگاه) به شمار می آید. بر این اساس طی یک سال اخیر نزدیک به یک میلیون کارت سوخت با این روش احیا شده است.
در شرایطی که ما با کمبود کارت هوشمند سوخت مواجه هستیم، این روش می تواند در رفع این معزل راهگشا باشد. مزیتی که در سنوات گذشته با اهمالکاری از بین رفته بود. پاک شدن اطلاعات روی کارت ها نیازمند داشتن دانش و تخصص مخصوص به خود است که خوشبختانه این دانش هم اکنون بومی سازی شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد؛ البته برای دستیابی به این دانش زمان، وقت و انرژی هنگفتی به کار برده شده تا بتوانیم با دستیابی به آن جلوگیری از هدررفت منابع ارزی برای شرکت پخش فراورده های نفتی داشته باشیم.
وی گفت: افزون بر آن یکسری از کارت ها نیز هستند که در فرایند تولید معیوب و مردود می شوند که باز در این زمینه دانشی را طراحی و پیاده سازی کردیم که بتوانیم این دسته از کارت های معیوب را هم به چرخه تولید بازگردانیم که تاکنون با استفاده از این دانش توانستیم حدود 50 هزار عدد از کارت های معیوب را مورد استفاده قرار دهیم.