16  هزار کیلومتر رکاب  زدم

 ابراهیم سیاحی، از کارمندان شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب است که دریک دهه گذشته برای حفظ محیط زیست، از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه وحضوردرمحیط کاراستفاده کرده وحتی به کشورهای مختلفی نیز سفرکرده است. سیاحی ازسال 1367به استخدام وزارت نفت درآمده وطی این سال ها دربخش های مختلفی مشغول به کاربوده و طی این سال ها توانسته است موفقیت های بسیاری کسب کند.مسئله ای که او را نسبت به دیگران متمایزکرده، طبیعت دوستی واحساس مسئولیتی است که وی به حفظ محیط زیست دارد. ابراهیم سیاحی معتقد است که با پیشرفت فناوری و توسعه زندگی ماشینی درشهرها، تحرک جسمی در اقشارمختلف جامعه کاهش پیدا کرده و باید از هرفرصتی برای افزایش فعالیت جسمی استفاده شود و دوچرخه می تواند به عنوان بهترین جایگزین برای استفاده از خودرو درسطح شهرباشد. این جایگزینی نه تنها برای سلامت فرد مفید است بلکه باعث کاهش آلودگی، ترافیک وحفظ هوای پاک و در نهایت تلاش برای حفظ محیط زیست می شود.  رکاب زنی10ساله اوسبب شده است که تا امروز16هزارکیلومتر را با دوچرخه طی کند، مسیری که شامل سفرهای او به شهرها و کشورهای مختلف و البته مسیر تردد او از منزل به محل کار و برعکس است. با ابراهیم سیاحی درباره استفاده از دوچرخه و جایگزینی آن به جای خودرو، گفت وگوکرده ایم که می خوانید.

   از چه زمانی به خانواده نفت پیوسته و فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردید؟

پیش ازهرچیز باید بگویم که درسال1351 و در شهر اهواز متولد شدم. پس از فارغ التحصیلی در رشته برق از آموزشگاه حرفه ای شهید باهنر اهواز، درسال 1367به استخدام وزارت نفت درآمدم ودر واحد عملیات بهره برداری نفت و گاز کارون مشغول به فعالیت شدم.  درکنار فعالیت درحوزه کاری خود، با ادامه تحصیل در رشته حقوق، موفق به دریافت مدرک کارشناسی در این رشته شدم و در امورحقوقی شرکت بهره برداری نفت و گازکارون به فعالیت خود ادامه دادم. همچنین با کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی صنعتی برای بهره گیری از تحصیلات و تجارب، به میل شخصی به اداره تحقیق و بررسی هیئت بدوی منتقل شدم و هم اکنون نیزبه عنوان کارشناس ارشد تحقیق و بررسی مشغول به کار هستم.

   شما در 10 سال گذشته از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده کرده اید و دلیل این انتخاب را کمک به حفظ محیط زیست بیان کرده اید، درباره این انتخاب و دلایل آن توضیح می دهید؟

استفاده من از دوچرخه تنها به 10سال گذشته محدود نمی شود، اما 10سال است که ازاین وسیله نقلیه برای رفت و آمد به محل کارخود استفاده می کنم. می توانم بگویم که ازسال 1378تاکنون و به منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا دوچرخه سواری بین شهرهای داخلی کشور، همچنین سفرهای برون مرزی به کشورهای عراق و ترکیه را انجام داده ام. ازسال 1391 تا امروز هم مسیر منزل تا محل کار بالعکس را با دوچرخه طی می کنم؛ به گونه ای که طی سال های اخیر مسافتی حدود 16 هزار کیلومتر را رکاب زده ام.

   چه عواملی سبب شد تا با دوچرخه به محل کار تردد کنید؟

با توجه به کم تحرکی در زندگی امروزی که ماحصل رشد فناوری است و موجب بروز بیماری های متابولیک از جمله دیابت، فشار خون و ... می شود، لازم است کارکنان از تحرک کافی برخوردار باشند؛ عامل دوم این که با استفاده از پیاده روی و دوچرخه سواری هر فرد به سهم خودش می تواند در کاهش آلودگی هوا که خود باعث بهبود هوای محیط شده، موثر باشد و در نتیجه اين كنش به ظاهر ساده، سلامت و تندرستی عمومي را به ارمغان آورد. درصورتی که این موارد رعایت نشود، علاوه بر فرسایش جسمی و روحی باعث بالا رفتن سرانه درمان و نبود نتیجه رضایت بخشی در زندگی شخصی و کاری می شود. معتقدم که سلامت و محیط زیست پاک درجامعه و سازمان ها، زیر بنای توسعه پایدار محسوب می شود.

   درباره سفرهای داخلی و برون مرزی خود توضیح دهید.

به عنوان دوستدارمحیط زیست، ازسال 1378تا کنون شهرهای مختلف در داخل و خارج از کشور را با دوچرخه طی کرده ام که از آن جمله می توان به اهواز- آبادان، اهواز - روستای رمیله (واقع در جاده اهواز – ماهشهر) اهواز - سوسنگرد، سوسنگرد – چذابه، چذابه- کربلا، همچنین بندر پل - جزیره قشم، اهواز - خرمشهر، اهواز - صراخه شادگان، اهواز- شوش، کیش و کشور ترکیه اشاره کرد.

    هنگام سفر به نقاط مختلف کشور و خارج از کشور، نحوه برخورد مردم و مسئولان با شما چگونه بوده است؟

 نگاه مردم و مسئولان به این موضوع بسیار خوب و قابل توجه بود و این امر نشان داد که به دوچرخه سواری و استفاده از آن به عنوان وسیله نقلیه، اهمیت می دهند. 

   حرف ناگفته ای هست که بخواهید بگویید؟

از مسئولان به ویژه مناطق نفت خیزجنوب درخواست می کنم که به ورزش نگاه کلان داشته باشند. سرمایه گذاری در ورزش زیربنای توسعه پایدار است که افزون برارتقای سلامت جسم و روان، افزایش بهره وری سازمانی را به همراه دارد. استفاده از دوچرخه هم به عنوان ورزش و هم به عنوان وسیله نقلیه، افزون بر سلامت ازنظر اقتصادی نیز به صرفه است.

گفت و گو ازحسین آزادی

 

پیمان میری از نفت مسجد سلیمان جدا شد

پیمان میری، بازیکن تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان از این تیم جدا شد. این بازیکن فوتبال که پیش ازاین درتیم هوادار بازی می کرد، بعد از گذشت یک و نیم فصل ازنفت مسجد سلیمان جدا شد.

تیم نفت مسجد سلیمان در فصل گذشته لیگ برتر موفق عمل نکرده است و در نهایت به لیگ دسته یک سقوط کرد.

 

 

معرفی مدیر جدید فوتبال صنعت نفت آبادان

علی قنواتی به عنوان مدیرتیم فوتبال صنعت نفت آبادان در لیگ بیست و سوم منصوب شد. طی روزهای گذشته، باشگاه صنعت نفت طی برگزاری مراسمی، ضمن تقدیر از زحمات علیرضا فیروزی، مدیر پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان، علی قنواتی، دیگر پیشکسوت فوتبال آبادان را به عنوان مدیر تیم فوتبال صنعت نفت آبادان معرفی کرده و او نیز کار خود را به صورت رسمی به عنوان مدیر این مجموعه شروع کرد. رسانه رسمی باشگاه صنعت نفت درخصوص این تغییر و تحول نوشته است: این تغییر باتوجه به اهمیت ویژه موسسه به سلامت مدیر پیشین تیم فوتبال صنعت نفت و اولویت این موضوع صورت گرفت. فیروزی فصل گذشته با وجود مشکلات جسمانی با از خودگذشتگی در کنار تیم صنعت نفت ماند که این مهم در مراسم امروز مورد تقدیر قرار گرفت.  قنواتی نیز در دهه هفتاد پیراهن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان را بر تن کرده و سابقه دعوت به اردوهای تیم ملی امید و دانشجویان را نیز دارد، ضمن اینکه در عرصه مربیگری نیز در کنار نونهالان فولاد خوزستان و جوانان ملی حفاری کار کرده است.

 

جدایی فردین یوسفی از صنعت نفت آبادان

فردین یوسفی، بازیکن تیم فوتبال صنعت نفت آبادان از این تیم جدا شد و برای فصل جدید با تیم فوتبال ذوب آهن قرارداد بست.

این هافبک سابق تیم صنعت نفت آبادان درباره علت جدایی از تیم خود تاکید کرده است که مدت ها درانتظار بهترشدن شرایط برای ماندن درصنعت نفت آبادان بوده، اما شرایط مورد نظر اوفراهم نشده و تصمیم به جدایی از این تیم راگرفته وبا این تیم درباره مسائل مالی دچارمشکل نشده است.

عبدالله ویسی، سرمربی تیم صنعت نفت آبادان نیزدر بخشی از مصاحبه خوددرباره بهانه یوسفی برای جدایی ازصنعت نفت آبادان گفته است: دلیل اصلی جدایی فردین یوسفی از صنعت نفت آبادان، مسئله مالی بوده؛در واقع او تنها به خاطر یک میلیارد تومان از صنعت نفت آبادان جدا شده و به ذوب آهن پیوسته است.  ویسی در بخش دیگری ازصحبت های خود درباره خرید بازیکنان جدید برای صنعت نفت آبادان نیز بااشاره به اینکه هم اکنون روی جوانان خوزستانی مانورمی دهیم، اظهار کرده است: پس ازاین مرحله، به بازیکنان لیگ برترفکرمی کنیم.

وی همچنین اظهارکرده است: درتلاشیم که سه بازیکن خارجی رابرای فصل جدید لیگ برترجذب کنیم.