تهیه و بارگذاری اطلاعات در سامانه های مدیریتی

به گفته مدیر برنامه ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه، علاوه بر پروژه ها، اطلاعات و شاخص های عملکردی شرکت از جمله تعداد مشترکان، تعداد مصرف کنندگان، متراژ خطوط، تعداد انشعابات، خطوط فاقد گاز و حفاظت کاتدیک، تعداد کارکنان و... را به صورت مستمر در سامانه سورین ثبت و کنترل می کنیم.  وی تصریح کرد: واحدهای زیادی به این سامانه دسترسی دارند، با این حال کنترل نهایی و تایید صحت اطلاعات به صورت ماهانه از سوی مدیریت برنامه ریزی انجام می شود. جسری یادآور شد: ارسال و بارگذاری اطلاعات در محیط FTP (پروتکل استاندارد برای انتقال یک هاست به هاست دیگر) برای ستاد، تهیه و بارگذاری منشور پروژه های اقتصاد مقاومتی در سامانه نیپا و ارائه گزارش به استانداری تنها بخشی از فعالیت های این مدیریت در حوزه گزارش دهی به شمار می آید.  مدیر برنامه ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور شد: تهیه و ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره به مجمع عمومی نیز هرساله به صورت معمول انجام می شود. از ابتدای هرسال، عملکرد سال پیش از آن را جمع بندی و این اطلاعات با فرمت های استاندارد شرکت ملی گاز ایران، همسان سازی می شوند. پس از تایید و دریافت گزارش حسابرس قانونی و بازرس امور مالی، گزارش نهایی برای ارائه به مجمع عمومی تهیه می کنیم و در جلسه مجمع نیز حضور فعال داریم.

      فرایند اصلاح و اختصاص بودجه

جسری با بیان اینکه پیش بینی بودجه نیز از دیگر فرایندهای سازمانی مدیریت برنامه ریزی است، گفت: برای پیش بینی بودجه سال آینده و اصلاحیه بودجه سال جاری زمان زیادی سپری می شود.وی ادامه داد: برای بودجه ریزی، همه برنامه واحدهای مختلف را دریافت و جمع بندی می کنیم. بر این اساس افزون بر پروژه های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع که در جریان آن هستیم، جزئیات پروژه های اچ اس ای، پژوهش، مدیریت کربن و انرژی، مقاوم سازی، بازسازی و تعمیرات، حمل و نقل، خرید تجهیزات و... را دریافت می کنیم و براساس آن، فرایند بودجه را انجام می دهیم.به گفته جسری، بودجه مصوب هر سال براساس پیشنهاد سال قبل خودمان ابلاغ می شود و بودجه مصوب را در قالب برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه مستندات اصلاح می کنیم. به تبع بودجه، تعیین اهداف کمی شرکت در حوزه عملکردی از جمله تعداد انشعاب و جذب مشترک، تعداد ایستگاه های گازدار و... نیز انجام می شود. پس از تصویب بودجه و توافق با ستاد، موافقتنامه طرح های سرمایه ای را با سازمان برنامه و بودجه تنظیم و تنفیذ می کنیم.

      کنترل و بررسی پیشرفت پروژه ها

مدیر برنامه ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور شد: سالانه چهار جلسه کنترل پروژه های مصوب از سوی شرکت ملی گاز ایران به صورت آنلاین برگزار می شود و مدیریت برنامه ریزی، متولی برگزاری آن است. در این جلسات، درصد پیشرفت پروژه ها از سوی ستاد کنترل و بررسی می شود. وی با بیان اینکه در واحد تحلیل سیستم در قالب ممیزی داخلی و خارجی، فرایند نگهداشت استانداردها و ایزوها را انجام می دهیم، گفت: مدیریت استراتژی، یکی دیگر از فعالیت هایی است که در واحد تحلیل سیستم ها انجام می شود.

      شاخص های عملکردی و دستیابی به چشم انداز

جسری ادامه داد: سند استراتژی شرکت گاز استان کرمانشاه نیز براساس تحلیل های محیطی داخلی و خارجی سازمان تدوین می شود. برای پایش این اهداف و چشم انداز سه ساله، شاخص های استراتژی در قالب کارت های BSC تعریف می شود. مدیر برنامه ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه با اشاره به استقرار سامانه همفار در این شرکت اعلام کرد: همه شاخص ها در این سامانه تعریف شده و کارکنان هر واحد، اطلاعات و شاخص های سه ماهه، 6 ماهه و سالانه را وارد این سامانه می کنند. مدیریت برنامه ریزی، ادمین اصلی سامانه بوده و صحت و سقم اطلاعات را بررسی و در برخی موارد، مستندات مورد نیاز را از واحدها دریافت می کند. در صورتی که هر واحد به شاخص ها و اهداف تعیین شده برسد، برای آن اقدام تعریف می شود تا در دوره بعد به اهداف تعریف شده دست یابد. به گفته وی، سالانه ریسک ها و فرصت های فرایندی را شناسایی و براین اساس، برای فرصت ها برنامه و برای ریسک و تهدیدها، اقدام کنترلی تعریف می کنیم.

      فرایند ارزیابی گازهای استانی

جسری با بیان اینکه ارزیابی های متعددی از سوی سازمان برنامه و بودجه با عنوان جشنواره شهید رجایی انجام می شود، اظهار کرد: ارزیابی عملکرد شرکت های گاز استانی نیز از سوی شرکت ملی گاز ایران انجام می شود. در سامانه «تسما» شاخص های متعدد اختصاصی و عمومی تعریف شده که بر این اساس، مستندات مورد نیاز را از حوزه های مختلف جمع آوری و در این سامانه بارگذاری می کنیم. وی ادامه داد: این مستندات از سوی ارزیاب ها بررسی و امتیاز نهایی شرکت به صورت سالانه اعلام می شود. مدیر برنامه ریزی شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه بهره وری نیز در قالب قانون بودجه از سوی این مدیریت پیگیری می شود، تاکید کرد: براین اساس مسائلی را که منجر به عدم بهره وری می شود، شناسایی و برای آن راهکار و پروژه تعریف می کنیم. سالانه حدود چهار پروژه با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران و سازمان ملی بهره وری تعریف می شود.

 خدمات رسانی به 670 هزار مشترک

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان کرمانشاه نیز با اشاره به فعالیت های این واحد گفت: مدیریت بهره برداری در شرکت گاز استان کرمانشاه، وظیفه خدمات رسانی به 32 شهر، یکهزار و 900 روستا و 670 هزار مشترک را به عهده دارد. سه هزار مشترک صنعتی، چهار نیروگاه برق، دو کارخانه سیمان، 18 شهرک صنعتی و 77 واحد سی ان جی را نیز تحت پوشش داریم.  فرهاد شمسی با بیان اینکه بیش از 500 نفر در واحد بهره برداری فعالیت می کنند، اظهار کرد: حدود 11 هزار و 500 کیلومتر شبکه و خطوط تغذیه و توزیع، 230 ایستگاه تی بی اس و 50 ایستگاه سی جی اس را نیز پشتیبانی می کنیم. وی تاکید کرد: با این حجم عملیات و تعداد مشترکان، وظایف مهم و حساسی به عهده داریم و خدمات رسانی به این تعداد مشترک و پایداری گازرسانی نیز شرایط خاص خود را دارد. مدیر بهره برداری شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور شد: رسالت ما تامین پایدار و ایمن گاز است و همکارانم همه توان خود را به کار می گیرند تا با پیش بینی های لازم، برنامه ریزی به موقع و اجرای عملیات پیشگیرانه، مانع بروز حادثه و قطع ناخواسته گاز شوند.

      ارائه خدمات گاز در 70 دفتر پیشخوان

به گفته شمسی، برای ارائه خدمات مناسب به مشترکان، 70 دفتر پیشخوان، 17 خدمت شرکت گاز را در شهرها و روستاهای بزرگ فعال هستند تا به مردم خدمات رسانی کنند.

وی ادامه داد: بخشی از خدمات نیز در شهرها از سوی خدمات امور مشترکان و در روستاها از سوی گازبان ها ارائه می شود. امور مشترکان به نوعی ویترین شرکت گاز استان کرمانشاه به شمار می آید و این واحد پس از مراجعه مردم، پاسخگوی مشکلات آنهاست. وی با بیان اینکه امدادرسانی به مشترکان گاز نیز به صورت متمرکز انجام می شود، گفت: امداد شرکت گاز استان کرمانشاه در سه شیفت و به صورت شبانه روزی، خدمات رسانی می کند.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید کرد: با انجام اقدام های پیشگیرانه، تعمیرات برنامه ریزی شده شاهد گازرسانی پایدار به همه بخش های مصرف هستیم و تلاش می کنیم رسالت خود را به بهترین شکل محقق کنیم. با پایش ها و فعالیت هایی که در فصل تابستان از سوی کارکنان انجام می شود، شرایط ایده آل برای عبور از فصل سرد را فراهم می کنیم.  به گفته وی، پس از شناسایی نشتی گاز و جریان الکترونیکی از سوی بازرسی فنی، اقدام های لازم برای رفع نشتی از سوی واحد بهره برداری انجام می شود.

      چالش های زمستان 1401

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان کرمانشاه با اشاره به شرایط خاص زمستان سال 1401 گفت: سال گذشته در شرایطی وارد زمستان شدیم که شاهد ناترازی گاز در سطح کشور بودیم. از سوی دیگر از اواخر آذر تا اواخر بهمن شاهد ماندگاری هوای سرد بودیم که در سنوات قبل بی سابقه بود. شمسی ادامه داد: براساس تدابیر اندیشیده شده، متاثر از برنامه و فعالیت های کلی شرکت ملی گاز ایران، قرارگاه مدیریت بحران را در سطح شرکت تشکیل دادیم و روزانه اقدام به برگزاری جلسه با حضور مدیرعامل و اعضای کمیته مدیریت بحران کردیم.

تصمیمات این قرارگاه به بخش های مختلف ارسال و برای شرایط به وجود آمده راهکار آماده می شد. وی تصریح کرد: با مدیریت، برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی همه بخش ها خوشبختانه در زمستان سال گذشته شاهد قطعی گاز در بخش خانگی نبودیم.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه پایش دمای ادارات و اماکن عمومی را نیز از ابتدای آذر آغاز کردیم، گفت: بر این اساس پس از پایش بیش از 12 هزار واحد، 600 اخطار صادر و گاز 112 واحد نیز به دلیل عدم رعایت دمای رفاه و توجه به اخطارها قطع شد.