حکمت های علوی؛  مشغوليت و مسؤوليت

 امام على (ع) فرموده اند: كُنْ مَشْغُولاً بِما أَنْتَ عَنْهُ مَسْؤُولٌ؛ به كارى مشغول باش كه از آن سؤال خواهى شد. (غررالحكم ج۴ ص۶۰۱)

 

شرح حدیث

كار و اشتغال، وقت انسان را پر مى كند.

آنگاه، اگر كار مهم ترى پيش آيد، با كمبود وقت مواجه مى شويم؛ چون ظرفيت زمانى خويش و فرصت هاى داشته را، صرف كارى كرده ايم كه اگر هم مهم بوده، مهم تر نبوده است.

پس اهم و مهم كردن كارها و اولويت بندى امور، هم جلوى پشيمانى هاى بعدى را مى گيرد و هم نيرو، فرصت، امكانات و جوانى، صرف كارى مى شود كه بهتر و لازم تر است.

راستى... آيا همه آنچه اوقات ما را مى گيرد، لازم و مهم است؟

و همه آنچه عمرمان را خرج آن مى كنيم، ارزشمند است؟

اگر فردا، درباره چيزهايى مورد سؤال قرار بگيريم كه به آنها نينديشيده و نپرداخته ايم، چه خواهيم كرد؟يا اگر آنچه را مهم پنداشته ايم، فردا معلوم شود كه چندان اهميت و ارزشى نداشته كه خودمان، عمرمان، فكر و تلاشمان را خرج آن كرده ايم، آن وقت چه؟... قطعا حسرت و افسوس خواهيم خورد.

اينكه عمر و جوانى را در كجا خرج كرده ايم، از كجا پول درآورده ايم و در چه راهى مصرف كرده ايم، اينكه رفتارمان با پدر و مادر چگونه بوده است، اينكه با نماز چه برخوردى داشته ايم، نسبت به قرآن و عترت چه رفتارى داشته ايم، به ميثاقمان با خون شهدا تا چه حد پاى بند بوده ايم، به قول و قرارهايمان تا چه حد وفا كرده ايم؟

اينها از جمله امورى اند كه نسبت به آنها مسؤوليم و در قيامت هم از آنها سؤال خواهد شد.

 

 

جایگاه زن در اسلام

 در اسلام، برای زن مقام والایی در نظر گرفته شده است. چنانکه در قرآن مجید، وقتی سخن از آرامش و سکون برای انسان است، از زن به عنوان آرامش دهنده یاد می شود. خداوند متعال در سوره روم فرموده اند: همسرانى از جنس خودتان براى شما آفریدم تا در کنار آنان آرامش یابید. شکی نیست که این مقام خاص و ویژه تنها در اسلام برای زن در نظر گرفته شده و زمانی اهمیت آن مشخص می شود که می بینیم در آیات دیگر، دعای پیامبر اکرم (ص) مایه آرامش مومنان دانسته شده و از این نظر، زنان که وجودشان مایه آرامش است، در کنار دعای پیامبر (ص) قرار گرفته اند.

اسلام، مقام زن را در دو حیطه همسری و مادری بسیار مورد توجه قرار داده و از این دو جهت، برای زنان جایگاه و منزلت ویژه ای ترسیم کرده است. به این صورت که در نگاه اسلام، خانواده دارای منزلت و قداست خاصی است و از آنجا که زن، مدیر خانواده به شمار می رود، بیشترین نقش را در این زمینه به خود اختصاص داده و با توجه به مقام آرامش دهی زن، باید توجه داشت که زنان، بالاترین نقش را در حفظ کیان خانواده به عهده دارند. در واقع، آرامش و امنیت روانی که زن می تواند در خانه به همسر خود بدهد، بی بدیل بوده و قرآن هم بر این نکته تاکید می کند.

زنان، عهده دار نقش تربیتی در جامعه بوده و این زنان هستند که مسؤولیت مهم تربیت افراد جامعه را بر دوش دارند؛ چرا که انسان ها در خانواده تربیت و سپس وارد اجتماع می شوند و زن به عنوان مدیر خانه و در جایگاه مادر که بیشترین حضور را در خانه دارد، می تواند بالاترین نقش را در این زمینه ایفا کند. از این رو زن، مهم ترین مسؤولیت را در خانواده دارد و بی شک، نقشی اساسی در تربیت فرزندان به عنوان افراد اجتماع خواهد داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده در زمینه جایگاه والای زنان از نگاه اسلام، نام یکی از سوره های قرآن مجید به نام نساء (یعنی زنان) اختصاص یافته و در آیات این سوره بحث های زیادی درباره زنان وجود دارد. در سوره نور و سایر سُور قرآنی، مباحث مختلف زنان مورد توجه و عنایت قرار گرفته است.

جایگاه و مقام زن در میان روایات و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز فراوان به چشم می خورد که در مشهورترین آنها، همسرداری و حفظ کیان خانواده به عنوان جهاد زنان تعریف و تاکید شده است که این گونه زنان که همت خود را صرف خانواده می کنند، اجر و پاداش جهاد در راه خداوند را خواهند داشت. در روایات پیامبر اعظم (ص) بیان شده که جبرییل بر رعایت حال زنان سفارش کرده و همچنین آزار همسر را موجب پذیرفته نشدن نماز و کارهای نیک دانسته و حتی علاقه به زن و عشق به نماز را یکسان یاد کرده تا مقام زن بر همگان مشخص شود.

اندیشمندانی مانند شهید مطهری معتقد هستند که قرآن کریم، احیا کننده حقوق زن است و حتی مخالفان حداقل به این اندازه معتقدند که قرآن در عصر نزولش، گام های بلندی به سود زن و حقوق انسانی او برداشته است. از سوی دیگر می دانیم که اسلام برای زن و مرد متناسب با خلقت و ویژگی هایی که دارند، حقوق و وظایفی مطرح کرده و پاره ای از حقوق و تکالیف را برای مرد مناسب دانسته و پاره ای از آنها را برای زن مناسب تشخیص داده است. از همین رو فقها معتقدند که چون اسلام حدود وظایف زن و مرد را مشخص کرده، مرد نمی تواند چیزی خارج از وظایف زن مطالبه کند و اگر سرپرستی خانواده را برای مرد مشخص کرده، برای این است که هر اجتماع انسانی، به سرپرست و رهبر نیاز دارد و انتخاب مرد به این دلیل است.

بزرگترین شاهد بر اینکه زنان در اسلام، جایگاه والایی دارند و می توانند نقشی مهم و تاثیرگذار داشته باشند و مطرح شدن برخی حقوق خاص زن و مرد، هیچگاه مانعی بر رشد زنان نیست، وجود شخصیت هایی مانند حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) است؛ زیرا با اینکه زن بودند و در حجاب اسلامی و حفظ شرایط اجتماعی زن؛ اما در تاریخ تاثیرگذار بودند و باعث شدند نقش مهمی در تاریخ و تحولات آن ایفا کنند. نقش آنها در عرصه های سیاسی، اجتماعی و بویژه در زمینه تربیت انسان های بزرگ، بیانگر این واقعیت غیر قابل انکار است.

همچنین باید توجه داشت که برای پیشگیری و مقابله با این گونه آسیب ها باید به بحث تقویت نهاد خانواده که پیش نیاز تحکیم و سلامت جامعه است، توجه بیشتری داشت که در اینجا نیز زنان به عنوان اصلی ترین رکن خانواده و جامعه، نقش مهمی بر دوش دارند. از این رو هر چه در مسیر آگاهی بخشی و الگودهی صحیح به زن تلاش شود، به نوعی تلاش در سالم سازی جامعه است.

 

روز آزاد سازی خرمشهر

روز فتح خرمشهر - که در واقع نقطه اوج عملیات « بیت المقدس » در اردیبهشت و خرداد سال ۶۱ است - برای همه ما و برای تاریخ ما و آینده ما یک نمونه درس آموز و عبرت آموز است؛ چون در این روز نیروهای جان برکف ارتش و سپاه، با یک هماهنگی شگفت آور و تحسین برانگیز و با شجاعت و فداکاری غیر قابل توصیفی، توانستند یک ضربه عظیم وارد کنند؛ نه فقط بر پیکر ارتش عراق، بلکه این ضربت بر پیکره نظام استکبارى جهانی که با عِده و عُده خود پشت سر ماشین جنگی رژیم بعث قرار گرفته بودند، وارد شد. هیچ کس گمان نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد؛ اما افتاد .  عامل اصلی در این میان چه بود؟ می توان عواملی را بر شمرد؛ اما اصلی ترین عوامل، آن روح اعتماد به خدا و اعتماد به نیروی خود بود . اگر آن روز می خواستیم بر اساس محاسبات معمولی و متعارف فکر کنیم، هیچ کس قضاوت نمی کرد که این حادثه ممکن است رخ دهد؛ اما جوانان ما، مردان مؤمن ما، رزمندگان ما در نیروهای مسلح، با همت، با ایمان، با توکل به خدا و با گذاشتن جان عزیز در کف دست و نترسیدن و نهراسیدن از خطر مرگ وارد میدان شدند و این حادثه بزرگ را به وجود آوردند . فتح خرمشهر قله این افتخارات است، میوه این افتخارات است؛ اما در طول مدتِ شاید نزدیک به یک ماه که عملیات بیت المقدس به طول انجامید، صدها نشانه و آیت فداکاری به شکل اعجاب انگیزی وجود دارد(3/03/1389) .

 

دومین نشست شورای فرهنگی  منطقه ۵ صنعت نفت

دومین جلسه شورای فرهنگی منطقه ۵ صنعت نفت با هدف هم اندیشی در زمینه ایجاد ساختار فرهنگی، به میزبانی شرکت گاز استان آذربایجان غربی برگزار شد. نادر کمالی، رئیس شورای فرهنگی منطقه ۵ وزارت نفت در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیّت هم اندیشی و هم افزایی در پیشبرد اهداف فرهنگی صنعت نفت کشور گفت: شورای فرهنگی منطقه ۵ بنا دارد با بهره گیری از نظرات متخصصان فرهنگی و به کارگیری ظرفیت های بالای شرکت های عضو که دارای مشترکات بومی و زمینه ای هستند، در ترویج فرهنگ غنی اسلامی در مجموعه صنعت نفت تلاش کند. کمالی با اشاره به اینکه فرهنگ، بر تمام ابعاد زندگی انسان اثرگذار است، افزود: هدف از برگزاری جلسات شورای فرهنگی، همفکری و تضارب آرا برای سیاستگذاری صحیح در این حوزه بوده تا برنامه ها و اهداف این شورا در بلند مدت برای کارکنان و خانواده ها با تبیین الگو و فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی نهادینه شود. این جلسه روز پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 و به میزبانی شرکت گاز استان آذربایجان غربی برگزار و در آن 9 مصوبه فرهنگی به تصویب رسید.

 

 

برگزاری دومین نشست شورای فرهنگی  منطقه ۹ صنعت نفت

 دومین جلسه شورای فرهنگی منطقه 9 صنعت نفت با دستور کار تصویب نظام نامه جامع شورا در محل سازمان منطقه ویژه پارس برگزار شد. سخاوت اسدی، رئیس شورای فرهنگی منطقه ۹ صنعت نفت در ابتدای این جلسه هدف از ایجاد این شورا از سوی وزارت نفت را هم افزایی سیاست گذاری های فرهنگی در حوزه پارس جنوبی بر شمرد و گفت: انجام کارهای فرهنگی به مراتب سخت تر از سایر حوزه هاست؛ زیرا کاری از جنس انسان با تمام پیچیدگی ها و ظرافت هایش است. مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس ادامه داد: تجمع عظیم نیروی صنعتی در منطقه که در اوقات فراغت نیازمند مصرف فرهنگی است، از جمله حساسیت های اجتماعی و فرهنگی در پارس جنوبی به شمار می رود.

 اسدی افزود: جبهه مقابله دشمن با نظام مقدس جمهوری اسلامی در دو حوزه اقتصادی و فرهنگی است و باید در کنار کار عظیمی که در منطقه با هدف رشد و شکوفایی اقتصادی صورت می گیرد، به ضرورت کار فرهنگی نیز توجه کرد.

 وی همچنین گفت: ظرفیت توریستی و تجاری منطقه، سالانه جمعیت زیادی از مردم کشورمان را به این خطه سرازیر می سازد که می توان در کنار آن با ایجاد مراکز فرهنگی مانند موزه صنعت نفت، نقشی پر رنگ در انتقال دستاوردهای پارس جنوبی به عنوان مولود انقلاب اسلامی به آحاد ملت داشت. اسدی همچنین خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم که اساس کار فرهنگی به صورت مشارکتی و هم افزایی است و نه دستوری و بر همین اساس، جلسات، رویکردی هم اندیشانه خواهد داشت.