بهره مندی از ایده های نخبگان

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی زیرساخت های موجود در کشور برای توسعه صنعت سی ان جی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همان طور که پیش تر نیز عنوان کردم، ایران با دسترسی به منابع عظیم گازی و بهره مندی حدود ۹۶ درصد از جمعیت کشور از نعمت گاز، زیرساخت های مطلوبی برای توسعه این صنعت دارد. نبود نگرانی بابت قطع سوخت، دسترسی آسان، سرمایه گذاری و ایجاد ایستگاه های سی ان جی با سرعت زیاد به دلیل توسعه شبکه گازرسانی، رشد تولید داخلی در زمینه تجهیزات و خدمات جانبی این صنعت از آن جمله است.

ورناصری تصریح کرد: بر پایه آمارمدیریت طرح سی ان جی (شهریور۱۴۰۰) میانگین توزیع روزانه این سوخت پاک به ۲۲. ۴ میلیون بشکه در روز رسید که بر پایه آخرین گزارش های آماری مدیریت طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تا سال 1400 حدود ۲ هزار و ۵۲۴ جایگاه سی ان جی در کشور راه اندازی شد؛ باید چالش های مسیر توسعه سی ان جی کاملا شناسایی و رفع شوند.

وی از مشکلات سرمایه گذاری، نبود تناسب پراکندگی جایگاه ها با نقاط تمرکز تقاضا، کاهش فاصله قیمتی سی ان جی و بنزین، عدم افزایش قیمت خودرو گازسوز متناسب با هزینه تولید خودرو، افزایش ناکافی نرخ کارمزد جایگاه های سی ان جی متناسب با هزینه ها (ازجمله قیمت زمین)، عدم رعایت نکات ایمنی ازسوی مراجعین، استهلاک وسایل و هزینه های نگهداری تجهیزات سی ان جی به عنوان مهم ترین چالش های پیش روی توسعه صنعت سی ان جی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با به کارگیری راهکارهایی مانند استفاده از نظرات انجمن صنفی سی ان جی و ایده های نخبگان در تدوین سند راهبردی سی ان جی در سند چشم انداز توسعه، افزایش جایگاه ها، مکان یابی مناسب، تقویت جهاد خودکفایی ساخت تجهیزات سی ان جی در داخل کشور، گازسوزکردن خودروها به روش های کارخانه ای و کارگاهی، روش های سرمایه گذاری با رویکرد استفاده از ظرفیت های قانونی و پتانسیل های بخش خصوصی این صنعت می تواند در مسیر رشد و توسعه گام های مثبتی را بردارد.

 تشویق مردم به استفاده از سی ان جی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره به توفیق نرسیدن طرح دوگانه سوزکردن خودروها توضیح داد:شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که طی آن مقررشد یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودروی عمومی به صورت رایگان دوگانه سوزشوند. نبود طرح های حمایتی وتشویقی برای تولیدکنندگان قطعات سی ان جی سبب بروز مشکلات برای تولید کنندگان شد و انگیزه های شان را در جهت بهبود مستمر این صنعت کاهش داد. مزید بر آن، نارضایتی نسبی در سطوح مصرف هم افزایش یافته است.

ورناصری ادامه داد: افزایش نرخ ارز و تورم و بی تفاوت شدن سبد هزینه مردم نسبت به اختلاف قیمت سی ان جی و بنزین نیز از عوامل دیگر توسعه نیافتن این طرح است. اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر مستقیما در این حوزه مشغول به کارند که با مصرف این سوخت در واقع ۲۳ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفت کارخانه تولیدکننده مخزن و تعداد قابل توجهی تولید کننده کیت کپسول درکشور فعالند، بیان کرد: اتحادیه سوخت های جایگزین باحدود یک هزارمرکز خدمات دارای پروانه در کشور مشغول به فعالیت هستند. حدود هزار مرکز خدمات پروانه دار برای تبدیل و تحویل خودرو به صورت استاندارد وجود دارد، بنابراین از این منظر، دچار نقصان نیستیم. فقط به تسهیلات، تشویق، استفاده از نظرات نخبگان این امر به ویژه دانش بنیان ها در توسعه این طرح وفرهنگ سازی عمومی نیاز داریم. همچنین دولت باید ابتدا با استفاده از دیگر ابزارهای موجود(غیر از افزایش قیمت بنزین) مردم را به سمت استفاده از سی ان جی تشویق کند وسپس با اصلاح قیمت بنزین، مردم را به سوی جایگزینی گسترده سی ان جی در سبد سوخت هدایت کند.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی مهم ترین عامل را نبود اجرای موفقیت آمیز مصوبه شورای اقتصاد و سند تأمین انرژی و نبود جذابیت اختلاف قیمت میان بنزین سی ان جی دانست و یادآور شد: طبق بند سوم سند تأمین انرژی باید مشوق هایی برای این امر وجود داشته باشد و امکان تبدیل رایگان خودروهای عمومی به گاز سوز توسعه و تسهیل یابد.

 لزوم اعمال سیاست های غیر قیمتی

ورناصری با بیان اینکه سیاست های قیمتی برای مدیریت مصرف باموانع ساختاری کلان در مدیریت انرژی هم روبه رو است، افزود: متاسفانه راهکارهای سیاستی مرتبط به چالش مصرف غیرمتعارف و بهره وری پایین، غالبا بر پایه سیاست های قیمتی استوار شده است. معتقدم بهره وری انرژی تنها با سیاست های قیمتی محقق نمی شود. ما به اصلاح حکمرانی انرژی نیاز داریم. اما توجه داشته باشیم که مشکلاتی همچون ضعف اجرایی مقررات ملی ساختمان و تجهیزات انرژی بر غیراستاندارد، اتلاف در شبکه های تولید و توزیع، راندمان پایین نیروگاه ها و صنایع سنگین و انرژی بر، همچنین نبود تنوع در سبد انرژی مصرفی به عنوان علل مهم مصرف غیر متعارف و بهره وری پایین انرژی در کشور، صرفا با اعمال سیاست ها و راهبردهای تک نسخه ای قیمتی به بهره وری و اصلاح الگوی مصرف انرژی ختم نخواهد شد.

وی بر ضرورت اعمال سیاست های غیرقیمتی برای تداوم مطلوب سیاست قیمتی تاکید کرد و با بیان اینکه سیاست های غیر قیمتی بسیار متنوع هستند و امکان تحقق در قالب افزایش بهره وری در تولید و انتقال حامل های انرژی، افزایش بازدهی نیروگاه ها، تدوین و اعمال استانداردهای اجباری برای ورود تجهیزات انرژی بر را دارند، گفت: یکی از مهم ترین راهبردها حمایت مالی و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی است که ازسوی بخش خصوصی اجرا می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:البته باید تاکید کنم سیاست های غیرقیمتی به تنهایی به نتیجه نمی رسد. نبود سیاست غیرقیمتی مکمل در حوزه بهینه سازی و انرژی جایگزین ارزان قیمت، سیاست های قیمتی اتخاذ شده را کم بهره می کند. تجربیات جهانی موفق توأم با تکیه بر مجموعه ای ازسیاست های همسو(قیمتی-تدریجی، غیرقیمتی) سبب خروج از بحران شده است. از ابتدای برنامه پنجم به منظور ساماندهی مصرف سوخت در کشور، سیاست های غیرقیمتی متعددی ازجمله تبصره 13 و مدیریت حمل و نقل و سوخت اعمال شد اما شیب منحنی تقاضا پایین نیامد.

ورناصری افزود: ساختار سازماندهی و حکمرانی تولید و مصرف انرژی در سیاست گذاری های کشور غالبا غیرعملیاتی است. حکمرانی موثر در تولید و مصرف انرژی از جمله سیاست های غیرقیمتی، کلان و اثرگذار است که هزینه های اجتماعی آن به مراتب پایین تر از سیاست های قیمتی است. همچنین توجه داشته باشیم که صنایع در کشور ما انرژی محورهستند در صورتی که باید فناوری محور و دانش محور باشند. وقتی هزینه های انرژی در سبد خانوار یا صنعت قابل توجه شود برای کاهش هزینه ها حساسیت هایی ایجاد می شود که در این مرحله اعمال سیاست های غیر قیمتی ضرورت دارد.

سی ان جی، صنعتی کارآمد است که نگاه ویژه تری را ازسوی مسئولان می طلبد، بی تردید، توسعه صنعت سی ان جی، این امکان و زمینه را ایجاد خواهد کرد تا افزون بر تنوع بخشی به سبد انرژی و شرایط زیست محیطی مطلوب برای شهروندان، بازار قابل اعتمادتری برای عرضه بنزین آزاد شده حاصل از مصرف سی ان جی برای کشور رقم خورد و موجب شود تا کشور در بام صادرات این محصول راهبردی قرار داشته باشد.