مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح کرد:

مدیریت مصرف با اجرای سیاست های غیر قیمتی

مشعل        پیرو بند (ح) جزء ۷ تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف به اجرای طرح سامان دهی کارت های اضطراری در جایگاه های سوخت کشور است. بر اساس این بند قانونی 90 درصد خودروهای بنزین سوز و 95 درصد خودروهای گازوئیل سوز برای سوخت گیری باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند و حتی الامکان کارت سوخت جایگاه ها در مواقع ضروری در دسترس عموم قرار داده شود. خوشبختانه اعمال این محدودیت برای کارت سوخت جایگاهداران تاکنون با مخالفتی از سمت مجموعه مجاری عرضه سوخت روبه رو نبوده و این طرح در نهایت تعامل و همکاری دستگاه های ذی ربط در حال اجراست. ضمن آنکه بنا بر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای همه جایگاه های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته شده است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 طرح ساماندهی کارت سوخت در مجاری عرضه با هدف بهبود نظام توزیع بنزین در کشور وکاهش قاچاق سوخت مطرح شده و در این میان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز متولی اصلی اجرای آن است. هرچند در بدو اجرا زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و تغییر در مقدار سهمیه و روند عرضه به مردم شنیده شد اما با گذشت حدود یک ماه از اجرای این طرح، مشخص شد که افزایش قیمت مطرح نیست و هموطنان به همان مقداری که با استفاده از کارت سوخت آزاد، سوختگیری می کردند، می توانند ازطریق کارت سوخت شخصی خود نیز سوختگیری کنند.به گفته علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تاکنون اطلاعات دقیق و مشخصی از میزان سوختگیری در جایگاه ها وجود نداشته است، از این رو در نظر داریم با اجرای این طرح در زمینه آمار سوختگیری به سمت شفافیت حرکت و تصمیم گیری در دولت را نیز تسهیل کنیم.

 اجرای سیاست های غیرقیمتی برای بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری اخیرخود که به منظور تشریح طرح «سامان دهی کارت های اضطراری در جایگاه های عرضه سوخت» با حضور نمایندگان رسانه های خبری برگزار شد،با اعلام این خبر که برای همه جایگاه های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته ایم، عنوان کرد: هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و کارت آزاد در سراسر جایگاه های سوخت کشور موجود است.

نژادعلی با بیان اینکه هم اکنون در شرایط هم ترازی تولید و مصرف بنزین قرار داریم و تاکنون وارداتی در این زمینه انجام نشده است، به افزایش 10 درصدی میزان مصرف بنزین در سال جاری اشاره کردو با تأکید بر اینکه طرح های توسعه ای پالایشی به منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور با جدیت در پالایشگاه ها در حال پیگیری و اجراست، تصریح کرد: برای توزیع یکنواخت و یکپارچه سوخت در کشور ناچار به اجرای سیاست های غیرقیمتی هستیم.

همان طورکه پیشترعنوان شد، در قالب بودجه امسال وزارت نفت مکلف است به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفتگاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، از طریق شرکت های تابعه ذی ربط تدبیری اتخاذ کند که تا پایان نیمه نخست امسال ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای گازوییل سوز، صرفا از طریق کارت سوخت شخصی سوختگیری کنند، بنابراین با تمهیدات اندیشیده شده در این باره، طرح سامان دهی کارت های اضطراری در جایگاه های سوخت کشور در دستور کار قرار گرفت. اطلاع رسانی های لازم و سامان دهی کارت های اضطراری در جایگاه ها انجام شد و با توجه به حجم مراجعات به جایگاه های سوخت، تعداد مناسبی کارت اضطراری در اختیار جایگاه داران قرار گرفت.

دراین زمینه نژادعلی به افزایش آمار مصرف استفاده از کارت سوخت شخصی با اجرای طرح سامان دهی کارت های سوخت جایگاه داران اشاره کرد و درباره لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: دولت هزینه ای را برای تولید کارت های سوخت متحمل می شود، اما با استفاده از کارت آزادجایگاه داران، میزان سوختگیری غیرمشخص بوده و اطلاعات شفافی در این باره وجود ندارد، بنابراین به این سمت حرکت کردیم که در زمینه آمار سوختگیری به سمت شفافیت حرکت و تصمیم گیری در دولت را نیز تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: امکان تهیه کارت سوخت المثنی درکشور فراهم است وهم اکنون حدود ۳۸۰ هزارکارت سوخت المثنی در نوبت صدور قرار دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ روز زمان صرف می شود که کارت سوخت المثنی صادر شود. به دنبال آن هستیم که این زمان را روزبه روز کوتاه تر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تأکید بر اینکه در تمام نقاط کشور از جمله جایگاه های مرزی، کارت هوشمند سوخت آزاد اضطراری به مقدار کافی وجود دارد، افزود: توانستیم چالشی که سال گذشته در زمینه تأمین کارت های هوشمند سوخت وجود داشت، برطرف کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱، برای تمامی خودروها در کشور کارت سوخت صادر کرده و در اختیار مردم قرار دادیم.

 رشد شتابان مصرف بنزین

مصرف نامتعارف بنزین درکشور نگرانی ها را از باب واردات این محصول راهبردی دوچندان کرده است وبا توجه به اینکه راهکارهای قیمتی به دلیل تبعات اجتماعی واقتصادی نمی تواند راهکاری برای برون رفت ازچالش مصرف فزاینده بنزین درکشور باشد؛ بنابراین سناریوهای غیرقیمتی در دستور کارمسئولان ذی ربط قرار گرفته است تا شاید بتوان با اتکا به این دست از راهکارها، روند مصرف بی رویه انرژی در کشور را تا حدودی کنترل کرد.

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز بر این موضوع صحه گذاشته و با اشاره به اینکه روند رشد مصرف بنزین درکشور عددی غیر منتظره است، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم. امسال نیز با گذشت ۴۷ روز از سال جدید، با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که میزان تولید نیز همین مقدار است.

نژادعلی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی درکشورمان درمقایسه با دیگر کشورها بالاست، افزود: فرسودگی ناوگان حمل ونقل کشور، افزایش پرشتاب خودروهای داخلی، وجود تکنولوژی های قدیمی در تولید خودرو و قاچاق مصرف سوخت از جمله دلایل مصرف روزافزون سوخت در کشور است.

وی همچنین درباره مقدارمصرف گازوییل درکشور نیز عنوان کرد: در ۴۷ روز ابتدایی امسال به طور میانگین ۱۰۳.۲ میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. همچنین در سال گذشته (۱۴۰۱) به طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف شد که پیش بینی می کنیم این عدد امسال با رشد در نیمه دوم سال به میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از فروش بنزین کشور با نرخ یارانه ای انجام می شود، گفت: تاکنون ۲۹ میلیون کارت هوشمند سوخت ازسوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. تا پایان سال گذشته نیز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت که از این تعداد، حدود ۴۵۰ هزار کارت سوخت تولید شده، همچنان به دلایل مختلف در باجه معطله های شرکت پست قرار دارد و لازم است از سوی هموطنان پیگیری شود.

 تخصیص شفاف سوخت با اجرای سپهتن

اوایل اردیبهشت ماه امسال، توافق چهارجانبه ایجاد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده ای (سپهتن) میان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای امضا شد. این سامانه در اصل ابزاری است كه كنترل و نظارت ها رادوچندان و تلاش برای برقراری امنيت، آسايش و ايمنی جاده های كشور را تسهيل می كند. سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش است تا از این رهگذر بتوان بر مدیریت مصرف سوخت، هوشمندانه پایش و نظارت در مواجهه با انواع مخاطرات جاده ای، به ویژه مدیریت هوشمند تردد ناوگان حمل ونقل بین شهری نیز تحولی بنیادین ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین در نشست خبری گذری به مزایای طرح سپهتن و اجرایی شدن تفاهم نامه چهارجانبه این طرح داشت و افزود: دو نماینده وزارت نفت شامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دو طرف این تفاهم نامه هستند و تکلیف قانونی بر این اساس این است که تا پایان سال ۱۴۰۲، تجهیزات طرح سپهتن روی ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر نصب شود که این اموضوع کمک مؤثری در روند شفاف سازی تحویل سوخت به ناوگان حمل ونقل سنگین بر اساس پیمایش خواهد بود.

نژادعلی بیان کرد: با اجرای این طرح، کیلومتر دقیق طی شده برای حمل بار از نقطه ای که حمل می شود تا زمانی که به دست مشتری برسد، مشخص شده و میزان سوخت تخصیصی بلافاصله در کارت هوشمند سوخت ذخیره می شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم توجه به سیاست های رشد و توسعه صنعت سی ان جی در کشور با هدف تنوع بخشی به سبد سوخت کشور بیان کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور توزیع می شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می دهد.

نژادعلی از توقف تولید دربخش خودروهای پایه گازسوز خبر داد وگفت: امیدواریم باحرکت به سمت تبدیل خودروهای شخصی علاوه بر خودروها ی عمومی، آمار مصرف سی ان جی افزایش یابد.

باید اذعان داشت که سیاست های کلانی که به منظورکاهش مصرف سوخت بهنیه سازی آن دردستورکار قرار دارد، تنها متوجه یک بخش نیست و نیازمند نگاهی فرابخشی وهمه جانبه است. به این معنا که متولی هر بخش در جایگاه مسئولیتی که عهده دار آن است، اجرای این سیاست ها را به سمت وسویی هدایت کند که به نتیجه و هدفی که در راهبرد آن پیش بینی شده است، منتج شود.