نژادعلی تصریح کرد: همچنین بر اساس بند ب تبصره 14 قانون بودجه سال 1402، می بایست تا پایان امسال 50 درصد ناوگان حمل بار و 100 درصد ناوگان حمل مسافری به این سامانه مجهز شوند که امیدواریم با گام نخست امضای تفاهم نامه بتوانیم موارد الزامی در بودجه را محقق کنیم. هزینه های اجرای این طرح طبق پیش بینی قانون، از محل صرفه جویی در تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان برون شهری در اختیار شرکت سرمایه گذار قرار خواهد گرفت و امیدواریم با اجرای آن، طرح پایش هوشمند توزیع سوخت و استفاده از اطلاعات الکترونیکی مصرف کنندگان در دستور کار قرار گیرد. وی در ادامه به مزیت های اجرای سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه سپهتن مزایای متعددی را به همراه دارد. در ابتدای امر با توجه به چالش هایی که در مورد اسناد درونی ناوگان حمل ونقل وجود دارد طبیعتا اعمال سوخت تخصیصی نمی تواند عادلانه انجام شود و در این زمینه سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به طور کامل به این امر واقف است و اکنون بسترهای لازم برای خارج کردن اطلاعات از حالت دستی در حال پیگیری است و به سمتی میل خواهیم کرد که تمامی اطلاعات تردد ناوگان حمل ونقل مسافر و باری به صورت کاملا الکترونیکی در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار خواهد گرفت و مضاف بر آنکه دقت و سرعت کار را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: از مزایای دیگر سامانه سپهتن، تخصیص میزان واقعی سوخت است که ملاک محاسبه خواهد بود و این میزان هم دقیقا بر اساس نقاط ابتدایی و انتهایی و میزان و بعد مسافت جغرافیایی است که این مسئله هم از طریق سامانه جامع سپهتن در اختیار شرکت ما قرار خواهد گرفت. نژادعلی یادآور شد: یک بحث دیگری که مطرح است، در شرایط فعلی ما تقریبا هر 15 روز یک بار سهمیه ناوگان حمل ونقل باری و مسافری را از طریق اطلاعاتی که از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دریافت می کنیم، به کارت هوشمند سوخت آنها شارژ می کنیم که با نصب و راه اندازی سامانه سپهتن این امکان برایمان ایجاد می شود که پس از به مقصد رسیدن مسافر و یا محموله مورد نظر، بلافاصله اطلاعات ناوگان مورد نظر در سامانه ثبت خواهد شد و با توجه به میزان مسافت طی شده، سوخت در اختیارشان قرار داده خواهد شد. این مزیت سبب خواهد شد تا در صورت کم کاری ناوگانی، سوختی در اختیار آنان قرار نگیرد.

 شکل گیری بانک اطلاعاتی یکپارچه

وی بابیان اینکه در بستر سامانه سپهتن بانک اطلاعاتی یکپارچه ای ایجاد می شود که از این بانک اطلاعاتی، 4 رکن امضاکننده تفاهم نامه از اطلاعاتش بهره مند خواهند شد، عنوان کرد: هم اکنون مصرف گازوئیل افزون بر 110 تا 112 میلیون لیتر در روز است که از این میزان، 62 میلیون لیتر مصرف نفت گاز در حوزه ناوگان حمل ونقل بار و مسافر است. اینکه گاهی پرسیده می شود با اجرای طرح سپهتن چه میزان صرفه جویی در مصرف حادث خواهد شد، فعلا نمی شود اظهارنظر درستی را ارائه داد و یا رقم میزان مصرف را پیش بینی کرد، اما این را به جرات می گویم که با واقعی سازی دیتاها، قطعا تخصیص سهمیه ها عادلانه تر و میزان مصرف سوخت به نحو کارآمدتری مدیریت خواهد شد.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: البته ناگفته نماند که نمی توان نسبت به معضل عرضه خارج از شبکه سوخت نیز غافل ماند و آن را نادیده انگاشت چراکه با راه اندازی سامانه سپهتن قطعا تاثیرات قابل توجهی را نیز در این زمینه به همراه خواهد داشت و میزان انحرافات سوختی که هم اکنون با آن دست به گریبان هستیم، روند کاهشی را به خود خواهد گرفت.این سامانه چالش های پیرامون حمل به نیروگاه ها و بحث قاچاق در این مسیر را نیز مرتفع خواهد کرد. قدر مسلم آنکه اطلاعات مسیری که بار سوخت از طریق نفتکش ها طی می کند، روی سامانه درج خواهد شد و اگر ناوگانی سوخت را از انبارهای نفت متعلق به شرکت پخش فرآورده های نفتی دریافت کند، عملا بعد از رسیدن به نیروگاه، محموله قابل رصد و پیمایش خواهد بود و مشکلات مربوط به قاچاق سوخت نیروگاه ها نیز حل خواهد شد. دورنمای این طرح حاکی از آن است که برای ناوگان درون شهری هم  پیاده سازی شود و این مسئله حتی در شورای اقتصاد نیز طرح موضوع شده است. مادامی که نتایج اجرای طرح سپهتن رضایت بخش و موفقیت آمیز باشد، حتما اجرای آن برای ناوگان های درون شهری نیز الزامی خواهد شد. هرچند هم اکنون در برخی از شهرها و استان ها سامانه ای تحت عنوان «سیپاد» در حال پیمایش و ارزیابی ناوگان حمل ونقل درون شهری است، اما امیدواریم که در آینده ای نزدیک شاهد رصد تمامی ناوگان های حمل ونقل درون شهری و برون شهری اعم از مسافر و باری در بستر سامانه سپهتن باشیم.

 قدردان کارکنان عرصه سوخت رسانی هستیم

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن قدردانی از خدمات ارزنده و بی شائبه کارکنان وزارت نفت در تامین و توزیع سوخت نوروزی گفت: نوروز امسال و در یک بازه زمانی 20 روزه (25 اسفندماه 1401 تا 15 فروردین ماه 1402) شاهد 538 میلیون تردد بین شهری و بین استانی در سراسر کشور بودیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بود. این میزان تقاضای سفر تکالیفی را به دستگاه ها محول می کند چه ما که به عنوان پلیس راهور می بایست در جاده و شهرها با مدیریت ترافیک تسهیل در ترددها را اعمال کنیم و چه با همکاری و اشتراک مساعی دیگر دستگاه ها بتوانیم ایمنی در ترددها را ایجاد کنیم تا سفرها برای خانواده ها تلخ کامی را به همراه نداشته باشد؛ البته حضور خود مردم، وسایل نقلیه، سازمان راه و شهرسازی و همچنین حضور برخی دستگاه های نظارتی موثر خواهد بود.وی افزود: وزارت نفت از آن دست سازمان هایی است که چندان خدماتشان به چشم نمی آید و زمانی اهمیت کارشان احساس می شود که اختلالی در امر سوخت رسانی اتفاق بیفتد. حقیقتا ما در نوروز شاهد تلاش شبانه روزی و بی وقفه کارکنان خدوم و زحمتکش عرصه سوخت رسانی بودیم و در هیچ نقطه ای از کشور این مشکل وجود نداشت که مردم نسبت به نبود و یا کمبود سوخت مورد نیازشان ناراضی باشند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: امسال میزان مصرف سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشت و حتی در برخی روزها میزان مصرف بنزین به رقمی معادل 145 میلیون لیتر هم رسیده بود. نباید از حق گذشت که تامین و توزیع این میزان سوخت مصرفی آن هم از دورترین نقطه کشور که استخراج و بهینه سازی می شود و با انتقال به پالایشگاه ها، از سوی خطوط لوله و رانندگان نفتکش ها به دست هموطنان می رسد، کاری بس دشوار و پیچیده ای است. هادیانفر تصریح کرد: 297 هزار کیلومتر محور کوهستانی در سراسر کشور پراکنده شده است و فعالان شرکت پخش فرآورده های نفتی مکلف هستند سوخت مورد نیاز را در اقصی نقاط کشور و حتی مناطق سخت گذر تامین کنند و شاهد جانفشانی های این عزیزان هستیم و بنده به نوبه خود به همه کارکنان خدوم وزارت نفت خسته نباشید می گویم که واقعا مظلومانه در حال کار و تلاش هستند تا هیچ گونه خلل و وقفه ای در امر سوخت رسانی ایجاد نشود. باید آن گونه که شایسته است قدردان این عزیزان بود.

 رصد ناوگان حمل ونقل با سامانه های روزآمد

 هادیانفر درباره آثار اجرای سامانه سپهتن گفت: در همه دنیا با استفاده از سامانه های روزآمد وضع ناوگان حمل ونقل را رصد می کنند. در این زمینه در سال های گذشته تلاش های خوبی انجام شد و ناوگان مسافربری چندسالی است که به این سامانه متصل است و تصادف ها به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وی افزود: در بحث کامیون ها و تانکرها نزدیک به ۵۰۰ هزار وسیله باری داریم که بررسی این تعداد خودرو از نظر شاخص های مختلف از جمله تردد و ایمنی و... نیازمند اطلاعات شفاف و منظم از طریق سامانه است که سیستم هشداری باشد تا اختلال ها را گزارش کند، این طرح در زمینه بهینه سازی مصرف نیز به ما کمک می کند، بنابراین ما به اتفاق وزارت نفت و دو دستگاه دیگر همه به دنبال این هستیم که این سامانه را عملیاتی و سخت افزار و نرم افزار و پیمانکار آن را انتخاب کنیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: به دلیل نبود کنترل رانندگان یا رانندگی بیش از حد، حوادثی رخ می دهد که همه این موارد از طریق سامانه قابل پایش و پیگیری است.

به هر تقدیر، توافق نامه چهارجانبه  سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده ای (سپهتن) به بار نشست تا برگ زرین دیگری در کارنامه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران رقم بخورد. به یقین پیگیری های مکرر مسئولان و دست اندرکاران حوزه تامین و توزیع سوخت کشور، دستاوردهای چشمگیری را در مسیر توزیع عادلانه سوخت ناوگان حمل ونقل بین شهری به همراه خواهد داشت. آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی الزام کردند، می بایست تا پایان امسال این طرح اجرایی شود که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد شرایط لازم برای سریع تر سامانه سپهتن باشیم.